Met manager given BBC platform to defend Klinghoffer opera

On October 20th the BBC News website’s Entertainment & Arts page published an article by Jason Caffrey titled “Klinghoffer opera ‘must be performed’, says Met“. The article opens by informing readers that:Klinghoffer opera art

“The New York Metropolitan Opera is presenting controversial work The Death of Klinghoffer this week. Its general manager tells the BBC why he is determined to press ahead despite protests at its staging.”

And indeed, that is precisely what happens in this article: it is not an interview but an unchallenged monologue by the Met’s Peter Gelb with some stage setting in the form of background information provided by Caffrey.

Whilst Gelb is given a platform for the promotion of his claims that “it’s not anti-Semitic” and “[i]t does not glorify terrorism in any way”, Caffrey makes no attempt to challenge him with the rather obvious fact that many people disagree with his evaluation or to investigate Gelb’s basis for his claims. Moreover, readers are unable to judge the veracity of Gelb’s claims for themselves because at no point in the article does Caffrey make any attempt to explain what aspects of the production have prompted the allegations which Gelb denies. 

Caffrey rightly informs readers that:

“The Met had originally planned to relay the revival – a co-production with the English National Opera (ENO) first seen in London in 2012 – live to cinemas around the world.

But after Jewish groups argued the screenings would stoke anti-Semitism outside the US, the relays were cancelled.”

However, he passes up on the opportunity to ask Gelb why he considers the live performance of the opera to be any less inflammatory than the proposed screened version which he did agree to cancel.

Caffrey also correctly states that:

“It is a piece that has attracted controversy ever since it was first staged in 1991, with some accusing it of glorifying terrorism and being anti-Semitic.”

Readers are not given any real insight into the Met’s reasons for choosing to revive that controversial mix of politics, art and entertainment at this particular juncture beyond Gelb’s assertion that “[i]t is a brilliant work of art that must be performed”.

The objections of the Klinghoffer family to the production are paraphrased by Caffrey in several short paragraphs.

“The piece has also prompted sharp criticism from Mr Klinghoffer’s family for the “exploitation” of his “cold-blooded murder”.” […]

“The Klinghoffers’ daughters, Ilsa and Lisa, issued a statement after seeing its first production.

In it they expressed their outrage “at the exploitation of our parents and the cold-blooded murder of our father as the centrepiece of a production that appears to us to be anti-Semitic”.” […]

“Gelb says he agreed to print a statement from Klinghoffer’s daughters in the opera programme, in which they lay out their objections to the piece.”

Readers are not told whether any attempt was made by the BBC to obtain a first-hand response from the family. Neither are they informed of the op-ed written by Lisa and Ilsa Klinghoffer the day before the publication of Caffrey’s piece in which their objections – details of which are ignored in this article – are clearly expressed. No attempt is made to bring the voices of those organizing the protests to BBC audiences.

The article closes with five paragraphs presenting Gelb’s view of the issue.

“Gelb, though, is adamant that the show will go on. “We will not bow to this pressure,” he says. “We can’t.”

The protests, he believes, are “a kind of knee-jerk reaction… fuelled by the very, very difficult times in which we’re living right now.”

The world, he says, is “more polarised than ever before” with “horrible events taking place on a daily basis”.

All the more reason, he insists, for “great art to be presented”.

“Just because a piece of art deals with a thorny subject should not mean that it should be suppressed.” “

The message which BBC audiences are intended to take away from this one-sided article is very clear. Whilst they remain none the wiser with regard to the actual substance of the objections to the opera, they have been informed in over 700 words that all those unexplained issues (including the ones raised by Mr Klinghoffer’s family) are dwarfed by “art”. 

Multi-platform BBC propagation of Alan Duncan’s ugly stereotypes and incitement

On October 14th an article appearing on the BBC News website was promoted under the heading “Israel criticises UK Palestine vote”. The report, which remained on the website’s Middle East page for three consecutive days and also appeared on the UK Politics page, was titled “MPs’ Palestinian vote sends troubling message, says Israel“. However, the 593 word article actually devoted less than a quarter of its content (116 words) to informing readers about Israeli government reactions to the previous day’s Commons vote.Duncan art

As well as presenting brief coverage of the views of the motion’s proposer and of the British government’s Middle East minister, the writer of this report chose to devote almost as much of his or her word-count to the views of another British MP as to the declared subject matter of the article.

“In a speech on Tuesday morning, former International Development Minister Alan Duncan said the expansion of Israeli settlements was an “ever-deepening stain on the face of the globe”.

Mr Duncan, who left the government in last summer’s reshuffle, told BBC Radio 4’s The World at One: “Having illegal settlements all the time is simply not acceptable and anyone who supports them, I consider to be an extremist.”

He said “the starting point in principle is that these settlements are illegal”, adding that the UK government “must be prepared to state this principle more strongly”.”

Predictably, the BBC’s report went on to present the usual mantra which is promoted any time the topic of ‘settlements’ arises and yet breaches its own editorial guidelines on impartiality by failing to clarify to audiences that alternative legal opinions on the topic exist.

“About 500,000 Jews live in more than 100 settlements built since Israel’s 1967 occupation of the West Bank and East Jerusalem. The settlements are considered illegal under international law, although Israel disputes this.”

The October 14th edition of the BBC Radio 4 programme ‘The World at One’ referred to in that article can be heard here for a limited period of time with the relevant item commencing at 38:00.Duncan World at One

Presenter Martha Kearney opens by inaccurately informing listeners that:

“The former international development minister Sir Alan Duncan has launched a scathing attack on the Israeli government.”

As we will see in a moment, Duncan’s attacks went far beyond criticism of “the Israeli government”. She continues:

“He condemns Israeli settlements as an act of theft, saying ‘occupation, annexation, illegality, negligence, complicity: this is a wicked cocktail which brings shame to the government of Israel’. His attack comes less than 24 hours after MPs voted in favour of recognizing a Palestinian state alongside Israel. Sir Alan, who left the government in the summer reshuffle, is now the Prime Minister’s special envoy to Oman and Yemen. This is very strong language you’re using.”

Duncan: “Yes, and we always go on about the peace process but it’s very important I think to go on about the principles behind it and the fundamental principle which I think governs the entire…eh….setting of the process is the fact that settlements are illegal. They are illegal in international law and they are supported every single day in their expansion by the Israeli government and I think this is unacceptable. And if Israel, as a democracy, says that it deserves to be treated as a democracy, then it should behave like one and having illegal settlements all the time is simply not acceptable and anyone who supports them, I consider to be an extremist.”

Predictably, Kearney makes no attempt to inform listeners of the existence of the many legal opinions which contradict Duncan’s oft stressed claims regarding the legality of ‘settlements’. She goes on:

“Well the view of the Israeli government is that the long-term future of the settlements is a matter for peace negotiations.”

Kearney fails to clarify to listeners that the Oslo Accords – willingly signed by the representatives of the Palestinian people – also define the issue of ‘settlements’ as a topic for final status negotiations and that nowhere in those agreements is any limit placed on either Israeli or Palestinian construction.

Duncan: “Ehrr…that of course is largely true but it doesn’t mean that they’re not illegal in the first place and this fundamental principle must be admitted by the Israeli government as the starting point for those negotiations. We all accept that the 1967 borders are going to encroach into the West Bank and that the borders of Israel are going to be larger, but the starting point in principle is that these settlements are illegal.”

Kearney makes no effort to inform BBC audiences that there is no such thing as “1967 borders” or that the 1949 Armistice Agreement between Israel and Jordan specifically – at the request of the Jordanians – states that those armistice lines are not borders and that “[t]he provisions of this article shall not be interpreted as prejudicing, in any sense, an ultimate political settlement between the Parties to this Agreement”. Instead Duncan is allowed to continue uninterrupted:

“And every single time there is a step in the so-called process – even when Prime Minister Netanyahu is knocking on the door of the White House to see the President – they announce further settlements, insultingly and in defiance of international law.”

Kearney: “You can speak more strongly now you’ve left ministerial office but do you think the UK government should be speaking the same kind of language as you are?”

Duncan: “I think the UK government must be prepared to state this principle more strongly and perhaps diverge from the United States when doing so ‘cos we all know the United States is very much in hoc to a very powerful financial lobby which dominates its politics.”

There is no reaction whatsoever from Kearney to the promotion of that unmistakable ‘Jewish lobby’ trope by a prominent British politician on the BBC’s airwaves and neither of course does she bother to ask Duncan whether or not his political views are “in hoc” to the government of Oman in light of the financial contributions he has received in the past from that source.  Duncan goes on:

“But we, I think, a hundred years after the Mandate in the region…eh – second half of which we began to complete last night in the vote in the House of Commons in wanting to recognize Palestine – should make it absolutely clear that international law must be upheld and that anyone who thinks that they can defy international law or support that defiance is adopting an extreme position which is undemocratic, not acceptable and should not be part of our politics.”

The programme continues with an interview with Israel’s Ambassador to the UK, the introduction to which Kearney exploits for further BBC promotion of the misguided comments made by the MP for Croydon South during the previous evening’s parliamentary debate.

Kearney’s use of a quote from Duncan’s speech to the RUSI in her introduction to this item indicates that before deciding to invite him to appear on this programme in order to further publicise it, ‘World at One’ staff read that speech (which, incidentally, does not include even one reference to Palestinian terrorism) and decided that its writer’s messages were appropriate content for unchallenged promotion by the BBC.

From that – along with the fact that no attempt was made by Martha Kearney to correct any of Duncan’s inaccuracies or to distance the BBC from his use of an antisemitic trope – we can conclude that the programme’s producers, along with the BBC News website editors who also obviously found Duncan’s messages worthy of propagation to BBC audiences, were unperturbed by his employment of a multitude of lies such as “settler-only motorways” which of course do not exist and “persistent annexation of the West Bank” which has never happened.

We can also conclude that BBC staff found nothing offensive in Duncan’s crude and cheap caricature of half a million people: an intentional attempt to create a stereotype which many would regard as deliberate and dangerous incitement.

“In addition to being illegal, settlement activity is very often violent, nasty, and brutal. Not all, but many settlers are heavily armed and aggressive.

It is no exaggeration to say that many settlers are state-supported militia, defying international law, driving out the rightful inhabitants from their land, and creating an illegal economy at the expense of those who have been cruelly displaced.”

But Alan Duncan’s courting of mob mentality is not just confined to demonizing and delegitimizing half a million Israeli men, women and children because of their postcodes: he also seeks to brand anyone, anywhere, who does not agree with his falsehood-based conclusions and crude stereotyping.

“Anyone who considers settlements acceptable places themself outside the boundaries of democratic principle. Settlement endorsement should be put on a par with racism, sexism, homophobia and anti-Semitism. Indeed, just as we quite rightly judge someone unfit for public office if they refuse to recognise Israel, so we should shun anyone who refuses to recognise that settlements are illegal.

No settlement endorser should be considered fit to stand for election, remain a member of a mainstream political party, or sit in a Parliament. How can we accept lawmakers in our country, or any country, when they support lawbreakers in another? They are extremists, and they should be treated as such.”

Alan Duncan’s deliberate public promotion of illiterate and ahistorical populist lies should clearly be a cause of great concern to British voters in general and members of his party in particular – especially those who have previously spoken out against similar rabble rousing by George Galloway and the use of antisemitic tropes by David Ward. Duncan’s intentional propagation of crude stereotypes and his ugly incitement ought to render him unsuitable for public office – especially at a time when antisemitic incidents have just reached record levels in the UK and hence public figures should be doing their utmost to set an appropriate example.

The fact that the BBC has elected to amplify Duncan’s pernicious message entirely uncritically both on radio and on its website is yet another dismal example of the way in which the corporation – all too often unable to resist any opportunity to promote content which reflects its own ‘progressive’ political agenda – contributes to the spread of bigotry which propagates the stereotypes that are seeds of the weed of antisemitism seen not only on Britain’s streets but, even more gravely, in its supposedly most respectable institutions.

Related Articles:

BBC’s Bowen promotes BDS in ‘analysis’ of Commons vote

In which BBC News helps an MP’s falsehood on its way to becoming an accepted ‘fact’

Blatant political messaging in BBC report on Cairo donor conference

The second of the BBC News website’s reports on last weekend’s donor conference in Cairo was a report currently headlined “Donors pledge $5.4bn for Palestinians at Cairo summit” which underwent numerous changes after its initial appearance on October 12th.Cairo conf art

The article’s most notable feature is its repeated promotion of a specific theme.

“Earlier the Palestinian and Egyptian presidents called on Israel to commit to a long-term peace initiative.

Mahmoud Abbas and Abdul Fattah al-Sisi urged Israel to give up land seized in the 1967 Middle East war and accept a fair solution for Palestinian refugees in exchange for full recognition.” […]

“He [John Kerrry] added that anything other than a long-term commitment to peace would be a “band-aid fix”.

At the opening of the conference, President Sisi urged “the Israelis, both the people and the government” to put an end to the conflict.

“We should turn this moment into a real starting point to achieve a peace that secures stability and flourishing and renders the dream of coexistence a reality,” he said.” […]

“Announcing the UK’s $32m donation in Cairo, International Development Minister Desmond Swayne said the international community could not continue to pick up the pieces of the conflict indefinitely.

“It is critical that reconstruction efforts now form part of a process of meaningful political change,” he said.”

However, despite the repeated amplification of that theme, at no point in the article does the BBC bother to inform readers that the terrorist organization which still controls the Gaza Strip, which is party to the current PA unity government and to which the incumbent President of the PA has already stated that he will cede control in the event of its victory in the supposedly upcoming elections, not only opposes holding negotiations in order to reach a peace agreement with Israel, but rejects the very existence of the Jewish state.

Likewise, the related and highly relevant topic of the failure of the Palestinian unity government to disarm Hamas in accordance with existing agreements with Israel  – by which it declared it would stand (and yet failed to do so) when that government was inaugurated in June – is not introduced into this article.

Instead, BBC audiences are fed the following trite version of events:

“The Gaza Strip, sandwiched between Israel and Egypt, has been a recurring flashpoint in the Israel-Palestinian conflict for years.

Israel occupied Gaza in the 1967 Middle East war and pulled its troops and settlers out in 2005.

Israel considered this the end of the occupation, though the UN continues to regard Gaza as part of Israeli-occupied Palestinian territory.

Israel exercises control over most of Gaza’s borders, waters and airspace, while Egypt controls Gaza’s southern border.”

As we see, the elephant-in-the-room issue of Palestinian terrorism is completely ignored in this account, with the BBC clearly trying to promote the politically motivated myth of an ‘occupation’ of the Gaza Strip which has not existed for nine years. As has been the case on numerous previous occasions, the BBC misleadingly proposes that Israeli control over “Gaza’s borders, waters and airspace” is evidence of continuing ‘occupation’ but deliberately refrains from informing audiences that the representatives of the Palestinian people were party to the creation of that arrangement when they signed the Oslo Accords and further confirmed it when they signed the later Agreement on Movement and Access in November 2005 following Israel’s disengagement from the Gaza Strip.

An additional notable factor in this report is its continued promotion of casualty figures which have still not been independently verified by the BBC and with no transparency regarding the partisan nature and political background of their sources.

“The seven-week Gaza conflict, which ended in a truce on 26 August, killed more than 2,100 Palestinians, most of them civilians, the UN says, along with 67 Israeli soldiers and six civilians in Israel.”

Cairo conf art graphic

As has been the case in all BBC reports to date, no effort is made to inform audiences of the existence of other estimates of the civilian/combatant casualty ratio in the Gaza Strip. The Meir Amit Intelligence and Terrorism Information Centre, which has so far carried out detailed examination of 42% of the casualties named by Palestinian sources has so far identified 49.8% of those names as terrorists and 50.2% as civilians. Yet again, no attempt is made by the BBC to inform audiences of how the civilian/combatant casualty ratio in Gaza compares to that of other conflicts.

This report – ostensibly a news item – once again demonstrates that the BBC’s practical interpretation of its obligation to “[b]uild a global understanding of international issues” is shaped by the political messaging it aspires to promote rather than by any genuine commitment to accurate and impartial reporting of events and the provision of all relevant information which would allow audiences to fully and comprehensively understand the issues at stake. 

BBC’s Knell turns planned mixed Jerusalem neighbourhood into ‘Jewish settlement’

The BBC News website’s efforts to promote the topic of last weekend’s donor conference in Cairo were evident before, during and after the event.

On October 11th – the day before the Cairo conference – an article by Yolande Knell titled “After Gaza war, Palestinians seek new path to statehood” appeared in the ‘Features & Analysis’ section of the website’s Middle East page.Knell Cairo conf art

Roughly half of Knell’s article is devoted to amplification of the PA’s various current unilateral strategies, with her closing sentences so encumbered by redundant understatement that they fail to inform readers of the true significance and implications of the PA’s breach of its existing commitment to a negotiated solution to the conflict in favour of additional headline-grabbing unilateral moves.

“The Palestinians know that their latest plan to return to the Security Council, which has been criticised by Israel, is very likely to fail. However, they hope for a show of support for statehood.

A draft resolution calls for an Israeli withdrawal from all occupied territory by November 2016 and for an international presence in East Jerusalem to protect the Palestinian population.

The Palestinian back-up plan is to sign the Rome Statute of the International Criminal Court to pursue legal action against Israel.

Both moves would stir up tensions with the US and other major donors to the Palestinian Authority. While they will raise the political profile of the Israel-Palestinian conflict, they are unlikely to bring a real peace deal much closer.”

Knell’s characterization of the PA’s attempts to bring about externally imposed actions rather than negotiated agreements as merely “unlikely” to bring about an end to the conflict is clearly absurd. Notably, she fails to make any mention of the fact that one partner in the current PA unity government – Hamas – refuses to recognize Israel’s right to exist and is not a member of the body with which Israel negotiates – the PLO.

 No less remarkable is her earlier misrepresentation of an existing construction project in the Jerusalem district.

“But in the coming days, Palestinian officials hope a series of events will put their cause back in the spotlight.

At a donors’ conference in Cairo on Sunday, President Mahmoud Abbas will seek $4bn (£2.5bn) for Gaza reconstruction.

A day later the British parliament is scheduled to hold a non-binding vote on whether the government should recognise Palestine as an independent state within the boundaries of the ceasefire lines which existed prior to the 1967 Middle East war.

Later this month there is a plan to ask the United Nations Security Council (UNSC) for recognition and to set a deadline for Israel to pull out from occupied Palestinian territory.

The latter two steps are likely to be little more than symbolic but the Palestinians hope to increase political pressure on Israel, which has recently continued to expand its settlements in the West Bank and East Jerusalem.

Jewish settlements are considered illegal under international law, though Israel disputes this.”

The location of the “settlements” to which Knell refers is indicated by an accompanying photograph with the following caption:

“Israel has been criticised this month for approving new settlement construction in Givat Hamatos neighborhood in East Jerusalem”

Knell Cairo conf art pic

Seeing as it already reported on the same planning application in 2012, the BBC should be aware of the fact that there is nothing remotely “new” about the plan to build housing in the Givat HaMatos district of Jerusalem. Knell, however, refrains from informing readers that the neighbourhood was the site of temporary housing for new immigrants from the former USSR and Ethiopia from 1991 onwards. She neglects to state that initiatives to replace caravans with proper housing were first proposed nine years ago and that the plans approved by the district planning committee in late September allocate around half of the planned apartments to Arab residents of nearby Beit Safafa - which itself straddles the 1949 armistice line and yet of course is never referred to by Knell and her colleagues as a “settlement”.  

Had she made sure to accurately and impartially inform BBC audiences of the above facts, Knell would of course have found it rather more difficult to make use of the BBC’s misleading standard editorial guideline breaching insertion “Jewish settlements are considered illegal under international law, though Israel disputes this”. The Givat HaMatos project is not a “Jewish settlement” but a planned mixed neighbourhood of Jerusalem in an area which would remain under Israeli control according to any realistic scenario of a negotiated two-state solution.

In other words, Yolande Knell has once again ditched her commitment to the BBC’s supposed editorial standards of accuracy and impartiality, as well as her obligation to enable audiences to reach an “understanding” of international issues, in favour of exclusive amplification of the PA’s political narrative. 

 

Extremist links of charities ignored in BBC reports

The BBC’s Julia Macfarlane recently showcased a trip to the Gaza Strip by four British surgeons in a series of reports across a variety of BBC platforms.Macfarlane art main

On October 10th a feature titled “A war within a war: The battles fought by Gaza’s medics” appeared on the BBC News website where it remained for five consecutive days. A filmed version of the report – which also appeared on BBC television news – was posted on the same webpage on the same day under the title “Gaza conflict: UK surgeons help treat wounded“. On October 11th the BBC World Service radio programme ‘Newshour’, presented by Julian Marshall, included an audio version of Macfarlane’s report – available from 12:25 here.  

The subject of the organizations behind the doctors’ trip to the Gaza Strip is not raised at all in the radio version of the report. In the televised version, one of the doctors says:

“I think myself as part of a charity like Ideals and MAP can actually now start setting something to try to sort these people out.”

Very few viewers of course are likely to be aware of the fact that the acronym MAP is in fact Medical Aid for Palestinians. The written version of Macfarlane’s report states:

“The surgeons belong to the charity Ideals, and were sent to Gaza by Medical Aid for Palestinians to visit the main hospitals there to carry out assessments and to perform post-traumatic, reconstructive surgeries.”

The same written feature also includes the following graphic displaying information provided by MAP.

Macfarlane art graphic

Like the rest of the content in all of Macfarlane’s context-free reports, this graphic makes no attempt to inform BBC audiences of the real reasons behind the information presented. There is of course nothing novel about that: from the very first day of the seven-week conflict the BBC misled its audiences by stating or implying that shortages of medical equipment in the Gaza Strip are a consequence of border restrictions imposed by Israel. On no occasion has any effort been made to clarify to BBC audiences that the permanent shortage of drugs and medical supplies in the Gaza Strip is the result of ongoing disputes between Hamas and the Palestinian Authority and that Israel does not place any restrictions whatsoever on the entry of such items into the Strip.

Notably, the same context-free theme was also promoted by the BBC during Operation Pillar of Defence in 2012, including in an interview with the then WHO representative Tony Laurance who has since become the chief executive of MAP.

All of these reports by Julia Macfarlane were obviously made with the collaboration of the charities involved in organizing and funding the doctors’ trip.

The charity ‘Ideals‘ states on its website that its ‘donors/supporters’ include Interpal – a UK charity with known connections to Hamas which is designated a terrorist entity by the United States and was the subject of a ‘Panorama‘ programme in 2006.

Macfarlane art Ideals

 

One of Interpal’s associates is Dr Paola Manduca who, together with MAP founder and honorary patron Dr Swee Chai Ang, was at the centre of a recent controversy caused by their publication (with others) of a highly defamatory and politicized letter in The Lancet. That controversy further escalated after the discovery of their promotion of antisemitic material.

According to Julia Macfarlane, the UK doctors’ trip was jointly funded by the British tax-payer (via DFID). The MAP website states that more such DFID-funded missions are planned in the future and that “… MAP will continue to work with the Ministry of Health in Gaza to identify key areas of need and offer specialised medical interventions”.

Both the issue of public funding and the collaboration, via MAP, with the Hamas-run Gaza Health Ministry should have made the extremist links of the charities showcased by the BBC even more of a matter of public interest, but yet no effort was made whatsoever to inform audiences of those links or MAP’s political agenda in any of Macfarlane’s reports. 

In which BBC News helps an MP’s falsehood on its way to becoming an accepted ‘fact’

As we noted here in an earlier post, there was nothing ‘right’ or ‘honourable’ about the numerous utterances of inaccurate anti-Israel propaganda voiced by some of the members of the British parliament during the Commons debate on the issue of recognition of a Palestinian state lastEcho Chambers heading Monday.

One of those claims in particular has gained quite a lot of media attention, making it worth charting its progress – and the BBC’s provision of backwind – as it proceeds on its way towards becoming yet another component in the ‘accepted narrative’ about Israel based on falsehood.

A report titled “UK Palestine statehood vote: Symbol or stumble?” appeared on the BBC News website’s Middle East page on October 16th. The item was written by the Echo Chambers team which purports to bring audiences “A review of the best commentary on and around the world…”.

Under the heading “Today’s must-read”, audiences are given a round-up of reactions in the American media to the UK parliament’s vote which includes the following passage:

Echo Chambers para

Regrettably, the MP for Croydon South is the one who made himself “look a fool” because the supposed reason for his about-turn; the thing which he claimed “has outraged me more than anything else in my political life” (and what a sheltered political life Sir Richard must lead) never actually happened.

Israel did not carry out any such “annexation of 950 acres of the West Bank just a few months ago”. The event to which Sir Richard refers in fact involved the determination of the status of an area of land situated in the Gush Etzion district of Area C which, after a process which went on for several years, was finally determined not to be privately owned and hence was declared state land.

It would of course not be in the least bit surprising were it to transpire that Sir Richard Ottaway’s embarrassing mistake was the result of uncritical reading of the BBC News report on the topic at the time – which, by the way, has since been amended to remove the misleading and inaccurate term ‘expropriate’.

But despite the fact that no such “annexation” took place, the BBC now amplifies that inaccurate claim by showcasing the writing of a journalist from the New Yorker who (like the political editor of the Guardian before him) obviously did not bother to examine the veracity of Ottaway’s statement before making his own pronunciation that “it should be a wake-up call” for “Israel’s supporters”. Mind you, John Cassidy also saw fit to link to the virulently anti-Israel blog ‘Mondoweiss’ in his article in the New Yorker, so perhaps his reluctance to confine himself to the facts should not come as much of a surprise.

Cassidy art New Yorker

When the media uncritically amplifies other members of the media promoting inaccurate statements by politicians who obviously make no effort to authenticate things they have read in other media reports which are often based on information provided to journalists by political NGOs, it can hardly be surprising that “world public opinion” is superficial and skewed. 

The “wake-up call” which the much publicized statements of Sir Richard Ottaway and others among his colleagues did provide this week, however, is to all those who previously presumed that British lawmakers actually bother to apprise themselves of the facts about issues upon which they voice opinions and subsequently vote.   

BBC Trending breaches editorial guidelines by failing to adequately identify ‘campaigner’

October 15th saw the appearance on the BBC News website’s Middle East And Magazine pages of the latest in a growing collection of BBC reports about African migrants in Israel which – rather than informing audiences of the real issues behind that very complex issue – employ the topic to promote the theme of Israel as a racist society.

Titled “#BBCtrending: Israel’s unwelcome African ‘infiltrators’“, the filmed report by Anne-Marie Tomchak opens:Trending African migrants 1

“In Israel, even the polite term for thousands of African migrants is ‘infiltrators’. But in this widely shared video the anti-African chants were much more offensive. It was posted on Youtube a week ago by a campaigner.”

In fact, the Hebrew word מסתננים is not used exclusively to describe African migrants, but anyone who has crossed a border illegally – as all those migrants have. Tomchak’s report goes on to feature an interview with the “campaigner” who posted the video, with that description also being the term used to describe David Sheen in the on-screen text appearing in her report.

Sheen: “This latest rally that I captured on film – there were about approximately about 120 people there – Jewish Israelis – marching through south Tel Aviv in the direction of a park that is often frequented by African immigrants to Israel. It’s a confluence of being non-Jewish and non-white which causes the vociferous hatred.”

Tomchak makes no attempt to examine the veracity of Sheen’s claim and continues:

“Tens of thousands of Christian and Muslim Africans have come to the Jewish state. They call themselves refugees. The state calls them illegal immigrants. The people in this video were protesting against a High Court decision to close a detention centre where thousands of Africans are held. Now many could end up on the streets.”

Next viewers see a ‘balancing’ interview with Michael Freund of the Jerusalem Post who explains:

“One can also understand the residents of south Tel Aviv who for many years now have seen their neighbourhood overtaken by an influx of illegal migrants. A sense of lawlessness now pervades that part of the city.”

Tomchak fails to expand on that very relevant aspect of the story, going on to say:

“There’s been a mixed reaction online to this video. African migrants have taken to social media to highlight their circumstances. We contacted the man behind this page who said he was in one of the centres.”

Anwar Suliman: “I’m leave my country 2003 when the war start in Sudan in Darfur. Sudan is bad, you know, the war. The situation is dangerous. Where I can go?”

Tomchak: “Israel sees itself as a country offering sanctuary for many fleeing antisemitism and persecution. As the intense debate over this video shows, dealing with asylum seekers hits a very raw nerve.”

Tomchak’s entire report is constructed around the video posted by David Sheen which in fact showed just one of the demonstrations which took place in south Tel Aviv following the High Court’s decision on September 22nd. With the purpose of Sheen’s video obviously being to publicise the issue of racist chants at that gathering and his subsequent commentary referring to “vociferous hatred” supposedly caused by the fact that the African migrants are “non-Jewish and non-white”, it would of course have been appropriate for Tomchak to inform viewers that the participants in that particular demonstration were mostly a group of far-right activists (Sheen claims 120 – the Jerusalem Post reported “several dozen”) rather than a cross-section of Israeli society as a whole.

Anne-Marie Tomchak should obviously also have adhered to BBC editorial guidelines on impartiality by ‘summarising the standpoint’ of her interviewee and main source, providing rather more information than the meaningless description “campaigner”.

It would, for example, have been highly relevant to inform BBC audiences that David Sheen has written for a number of outlets, including Ha’aretz, along with additional ones identified with specific political views and/or anti-Israel campaigning: 972 Magazine, Mondoweiss, Electronic Intifada and an obscure outlet called Muftah which, in its ‘about’ section notably states:

“While we are committed to free speech, we do abide by certain red lines. First, we will not publish pieces that advocate violence, war, occupation, or racial, ethnic, or religious discrimination. Second, we are solidly pro-Palestinian and will not publish pieces that are contrary to this perspective.”

BBC audiences should also have been informed that Sheen recentlygave evidence‘ supposedly showing Israeli ‘incitement for genocide’ at the latest gathering of the self-appointed anti-Israel pseudo-legal farce titled ‘The Russell Tribunal on Palestine’. The fact that Sheen is currently on a speaking tour in the US and collaborating with the anti-Israel, BDS –supporting SJP and has also collaborated with anti-Israel activist Max Blumenthal  is information which would have helped BBC audiences to put Sheen’s claims into their correct context.

But predictably, BBC audiences were not informed of the political motives of Anne-Marie Tomchak’s main source because the prime aim of this report is to keep the pilot light of ‘Israel as a racist society’ burning. Just in case audiences did not get the message, Tomchak’s item was presented on the website together with a series of additional reports under the heading “Read more” which clearly signpost the conclusion viewers were intended to take away.  

Trending African migrants 2

The issue of African migrants in Israel is a complex one about which BBC audiences have yet to be adequately informed and Tomchak’s report certainly contributes nothing to the BBC’s obligation to “build a global understanding” of the issue. Rather, Tomchak actually misleads audiences by promoting Sheen’s politically motivated simplistic ‘explanation’ of the topic and compromises the BBC’s impartiality by providing a platform for the delegitimisation of Israel by an inadequately identified professional campaigner. 

BBC’s Bowen promotes BDS in ‘analysis’ of Commons vote

As readers are no doubt aware, fewer than half of the MPs making up the lower house of the British parliament took part in a vote on a non-binding motion to recognise a Palestinian state on October 13th.

Whilst the motion does nothing to change UK government policy, those who have perused the transcript of the debate would no doubt be struck by the appalling ignorance and distortion of facts voiced by some of the elected representatives of the British public in a debate which – with context-free references, for example, to “punitive restrictions on Palestinian movement” and “the construction of an illegal annexation wall through Palestinian land” – at times (and perhaps not coincidentally) bore resemblance to some of the BBC’s more egregious content.

Following that parliamentary debate, the BBC’s Middle East Editor appeared on television news to ‘analyse’ the issue for audiences. The item was also promoted on the BBC News website’s UK Politics and Middle East pages.Bowen filmed Commons vote

Bowen: “It’s symbolic because Britain is still important in the Middle East. Britain is a member of the [UN] Security Council. Other Western members of the Security Council haven’t recognized an independent State of Palestine and of course Britain doesn’t intend to at the moment either. But the fact that the…the parliament in this country is pushing for it is something that the Israelis do not like and it’s something that the Palestinians are going to be cock-a-hoop about. Because their whole diplomatic strategy in recent times has been trying to carve out…eh…a sort of virtual independence – even if they don’t have actual independence – by moves at the UN, trying to join international organisations and a country of Britain’s stature – and Britain’s historic role in the Middle East as well – doing this is something which they will like very much. The Israelis have lobbied against this – they believe that everything should go through a bi-lateral negotiation. However, there isn’t one at the moment: that’s the so-called peace process. Doesn’t exist right now.”

Notably, Bowen refrained from informing BBC audiences that the reason the peace process “doesn’t exist right now” is because the last round of talks was curtailed by the PA’s decision to form a unity government with a terrorist organization which rejects Israel’s right to exist and just weeks later initiated a seven-week war with Israel. He continued:

“And the Israelis of course continue to build their settlements – illegal under international law – in occupied land and that’s something that the Palestinians say is a unilateral action by them.

As usual, no attempt was made to conform to BBC guidelines on impartiality by informing audiences that differing legal opinions on that topic also exist and hence BBC audiences were once more deliberately misled.

Not unpredictably, Bowen then went on to give some free publicity to what has emerged in recent months as one of his most frequently plugged causes.

“So I think what we’re seeing at the moment is a change in the shape of the conflict; a change as well in the way that the diplomacy around it is evolving. And also moves like this will do other things that will strengthen other…other….vestiges of it. There is this move to try to boycott and divest and sanction Israel. I think they will be encouraged by that and the Israelis are more and more worried about that as well.”

As we see, Jeremy Bowen’s provision of promotion and publicity for the BDS campaign continues – see previous examples in ‘related articles’ below. With absolutely no effort having been made by the BBC to date to clarify to its audiences that the BDS movement is a major actor in the anti-peace campaign which seeks to isolate and delegitimize the Jewish state to the point of extinction, the majority of viewers of this item will have been unable to appreciate the redundant nature of Bowen’s suggestion that the ‘one-stater’ advocates of the BDS campaign will be “encouraged” by the passing of a motion which was defined by its supporters “as a contribution to securing a negotiated two-state solution”. Those viewers would therefore also be unable to recognize the gratuitous nature of Bowen’s irrelevant shoe-horning of the BDS campaign into the topic under discussion.

As this example once again shows very clearly, Bowen’s repeated promotion of the BDS campaign on assorted BBC platforms can only be viewed as inappropriate and unacceptable exploitation of his position to advance his own political views.

Related Articles:

BBC’s Bowen promotes BDS and apartheid analogy on main TV news programme

Bowen again promotes BDS in three separate BBC programmes

 

 

BBC News website coverage of Operation Protective Edge: part two

In part one of this post we documented BBC News website coverage of the first ten days of Operation Protective Edge. Part two relates to the next ten days: July 18th to 27th 2014 inclusive.

Content on the website included written news reports and written ‘Features and Analysis’ articles as well as filmed items presented as stand-alone reports and additionally often embedded into the written articles. Those filmed items also appeared on BBC television news programmes and hence give us an idea of what worldwide audiences were being shown and to what extent the BBC lived up to its claims of “equal coverage” of the two sides to the conflict.

A small amount of content which appeared on the BBC News website at the time has since become unavailable, but below are the vast majority of the reports offered to the website’s visitors. We are not including here the many reports concerning demonstrations relating to the conflict in Europe and elsewhere which appeared on the Middle East page: that topic will be covered separately.

July 18th:Chart Jul 18

Written:

Israel starts Gaza ground offensive

Israel ready to widen Gaza ground offensive – PM  (discussed here)

Gaza conflict: UN says number of displaced almost doubles   (discussed here)

Features:

Gaza-Israel: ‘We don’t want civilians to die’

What drove Hamas to take on Israel?  Dr Jeroen Gunning

Gaza: What does Israel’s ground offensive aim to achieve?  Jonathan Marcus

Hospital on Gaza conflict’s front line  Paul Adams (discussed here)

Filmed:

Gaza-Israel conflict: Journalists evacuated from Gaza hotel  Lyse Doucet in Gaza

Gaza City resident: ‘Continuous bombing’  Gaza

Gaza conflict: UN says number of displaced almost doubles  Lyse Doucet in Gaza & Quentin Sommerville in Israel (discussed here)

With Israel’s ground operation having commenced late the previous night following the terrorist infiltration via cross-border tunnel near Kibbutz Sufa (scantily covered by the BBC), much of the BBC’s coverage on that day related to that topic, but with a notable lack of information on the subject of the tunnels themselves. 

July 19th:Chart Jul 19

Written:

Gaza conflict: Obama warns Israel amid rising death toll   (discussed here)

Gaza conflict: Casualties mount amid fresh violence   (discussed here)

July 20th: (discussion here)

Live page:

As it happened: Gaza conflict intensifies

Written:

Gaza shelling by Israel leads to deadliest day of conflict  (discussed here)Chart Jul 20

Features:

In pictures: Gaza conflict intensifies

Filmed:

Hamas ‘defiant’ as Gaza casualty toll rises   Lyse Doucet in Gaza (discussed here)

Gaza crisis: 87 Gazans and 13 Israeli soldiers killed Lyse Doucet in Gaza

Gaza shelling by Israel leads to deadliest day of conflict  Yolande Knell in Gaza

Gaza crisis: 13 Israeli soldiers and 87 Gazans killed  Chris Morris in Israel (discussed here)

Gaza-Israel conflict: ‘Families are on the run again’  Lyse Doucet in Gaza

With fierce fighting having commenced in the neighbourhood of Shuja’iya the night before, the BBC focused its attentions on that topic on July 20th. Themes which appeared early on in the extensive reporting included the vigorous promotion of second-hand claims of a ‘massacre’, the failure to film or adequately inform audiences of the presence and actions of terrorists in that district and the failure to distinguish between civilian and combatant casualties. As was the case in previous reporting, the topic of Hamas’ use of human shields was ignored and the prior warnings issued to residents of Shuja’iya to evacuate the neighbourhood played down. 

July 21st: (discussion here)Chart Jul 21

Written:

Gaza crisis: 13 Israeli soldiers, scores of Gazans killed

Gaza crisis: UN calls for ceasefire as deaths pass 500

Features:

Gaza crisis: Shejaiya assault defines grimmest day  Lyse Doucet

Filmed:

Ron Prosor: ‘Only by demilitarising Hamas can we move on’  interview Israeli Ambassador to the UN

Gaza crisis: Israeli soldiers’ funerals take place  John Simpson in Israel

Middle East crisis: BBC on deserted streets of Sha’af  Paul Adams in Gaza

Gaza conflict: Five dead at hospital hit by Israeli strike  Lyse Doucet in Gaza

Middle East crisis: Israel releases ‘Gaza tunnel footage’  (discussed here)

Clashes go on as Israel holds funerals for the dead  John Simpson in Israel (discussed here)

Gaza crisis: Kerry Israel air strike remarks caught on mic

‘Israel united’ on Gaza offensive to eliminate militants’ tunnels  Quentin Sommerville in Israel

Coverage of the fighting in Shuja’iya continued in the same vein as the previous day and with continued promotion of unverified Hamas-supplied casualty figures which failed to distinguish between civilians and combatants. It is worth noting that to date, BBC audiences have not yet been provided with a comprehensive picture of the circumstances of the fighting in Shuja’iya. Three days after the commencement of the ground operation, the BBC produced a very unsatisfactory filmed ‘guide’ to the topic of cross-border tunnels. 

July 22nd:Chart Jul 22

Written:

Gaza conflict: Five dead at hospital hit by Israeli strike

Gaza conflict: Diplomats push for ceasefire

Gaza conflict: UN chief Ban urges end to fighting

US and European airlines suspend Israel flights

Features:

Gaza: How Hamas tunnel network grew  Dr Eado Hecht

Filmed:

Gaza-Israel: John Kerry and Sameh Shoukry hold news briefing

Gaza: Why is Rafah crossing so important?  Lyse Doucet in Gaza (discussed here)

Airlines halt flights into Israel   Samira Hussain in New York

Gaza-Israel: Casualties mount as violence continues  Paul Adams in Gaza

Relatives mourn Israeli soldier deaths as clashes go on  Quentin Sommerville in Israel

Why is Middle East truce so hard to broker?   Frank Gardner (discussed here)

John Kerry in Egypt in push for Gaza-Israel ceasefire

$47m in aid to Gaza “to alleviate the immediate humanitarian crisis”  Kerry

Notable on this day was the appearance of the first real effort to inform audiences with regard to cross-border tunnels; some four days after the ground operation their use prompted began. Also notable was the continued amplification of Hamas’ pre-ceasefire demands concerning the lifting of border restrictions and the misrepresentation of those restrictions, along with their inaccurate description as a “siege”: a theme which flourished in subsequent BBC coverage.

July 23rd:Chart Jul 23

Written:

Gaza conflict: Abbas backs Hamas ceasefire demands  (discussed here)

UN’s Navi Pillay warns of Israel Gaza ‘war crimes’

Features:

Why Israelis are rallying behind latest Gaza campaign  Gil Hoffman

What is it like to be blind in Gaza and Israel?  Emma Tracey

Filmed:

Middle East crisis: Normal life on hold in Gaza  Yolande Knell in Gaza (discussed here)

Red Cross van attacked by civilians in Gaza   Paul Adams in Gaza

UN human rights boss: Israeli action ‘could be war crimes’  Navi Pillay

Middle East crisis: Israel holds funerals for soldiers  Quentin Sommerville in Israel

Middle East crisis: Airlines suspend flights to Ben Gurion, Israel

#BBCtrending: Jews and Arabs refuse to be enemies

Along with renewed promotion of the notion of ‘war crimes’, reporting on this day continued with promotion of Hamas’ pre-ceasefire demands, misrepresentation of the border restrictions imposed by Egypt and Israel and continued amplification of unverified casualty figures.  

July 24th:Chart Jul 24

Written:

Hamas says Gaza blockade must end before ceasefire (discussed here)

UN: Gaza humanitarian situation ‘dire’

Gaza UN school shelter hit, ‘killing 13′

Europe lifts ban on flights to Tel Aviv airport

Features:

Gaza: Hamas seeks to emerge stronger   Yolande Knell (discussed here)

Filmed:

Gaza conflict: Rescue mission to reach Gaza wounded Lyse Doucet in Gaza

Save the Children: Gaza shelter attack ‘shocking’

Gaza’s hospitals struggle with civilians  Ian Pannell in Gaza

Middle East crisis: Gaza UN school shelter hit, ‘killing 13′  Yolande Knell in Gaza

Middle East crisis: Gaza family on living in warzone   Yolande Knell in Gaza

Israel ‘knew building was UN shelter’ – UNRWA  Chris Gunness

Middle East crisis: UN criticism ‘a travesty’ – Netanyahu

Gaza: What are the obstacles to peace?  James Robbins (discussed here)

BBC exclusive interview with Hamas leader Khaled Meshaal   (discussed here)

Much of the day’s coverage was devoted to the incident in Beit Hanoun which the BBC immediately promoted as an Israeli ‘attack’ on a UN school, revealing much about its own impartiality. Also notable was James Robbins’ ‘backgrounder’ which provided one example among many of BBC content which downplayed or erased Hamas’ terror designation.

July 25th:Chart Jul 25

Written:

Palestinians killed in West Bank Gaza solidarity march  (discussed here)

Gaza conflict: Israel rejects truce ‘as it stands’

Features:

Israeli and Palestinian women on Gaza conflict

#BBCtrending: Sexy selfies in support of IDF

Filmed:

Gaza-Israel crisis: UNRWA ‘not informed’ before shelter attack  Chris Morris in Gaza

Middle East crisis: Israeli government on Gaza shelter deaths  Mark Regev (full interview discussed here)

Gaza-Israel: ‘You can hear the bombs and missiles’ – Israeli family  Bethany Bell in Israel

Palestinians killed in West Bank Gaza solidarity march  Nawal Assad in Qalandiya (discussed here)

Gaza baby rescued from mother killed by Israeli airstrike Ian Pannell in Gaza

Ban Ki-moon and John Kerry news briefing in Cairo

Gaza and Israel brace for ‘day of anger’  Jon Donnison in Jerusalem

Coverage of the Beit Hanoun incident continued, along with problematic reporting on riots in PA-controlled areas.

July 26th:Chart Jul 26

Written:

Gaza conflict: 12-hour truce as deaths top 900

Hamas fires rockets into Israel after Gaza truce bid

Features:

Gaza crisis: Toll of operations in Gaza (later amended and date changed to September 1st)

Filmed:

Clashes as diplomatic efforts continue to secure Gaza truce Orla Guerin in Jerusalem (discussed here)

Mark Regev: Israel ‘wants peace and quiet’

Gaza truce: ‘Smell of destruction’ in the air  Chris Morris in Gaza

Israel and Hamas agree 12-hour truce  Chris Morris in Gaza

Israel-Gaza conflict: Bodies recovered amid ceasefire  Ian Pannell in Gaza

Philip Hammond on ceasefire: ‘Stop the loss of life’    UK Foreign Secretary

 July 27th:Chart Jul 27

Written:

Israel rejects Gaza school shelter attack blame

Israel resumes Gaza offensive after Hamas rockets

Hamas announces new 24-hour Gaza ceasefire with Israel

Hamas-declared ceasefire in Gaza stalls as conflict continues (discussed here)

Features:

No place to hide for children of war in Gaza and Syria  Lyse Doucet

Filmed:

Gaza conflict: Dubai’s huge humanitarian aid mission  Mark Lobel

Israeli military: Hamas ceasefire ‘an opportunity perhaps’   Peter Lerner

Hamas announces new 24-hour Gaza ceasefire with Israel  Osama Hamdan

Hamas-declared ceasefire in Gaza stalls as conflict continues  Ian Pannell in Gaza (discussed here)

Rockets lands in Israel after ceasefire stalls  Orla Guerin in Israel (discussed here)

Middle East: Ed Miliband on Israel and Gaza violence

Prominent on this day was misleading coverage of the ceasefire and Hamas’ violations of that agreement.

Between July 18th and July 27th the predominant type of content presented to visitors to the BBC News website’s Middle East page was written news reports and a live page on the topic of the fighting in Shuja’iya was introduced for the first time on July 20th.

Foreign-based Hamas spokesmen were interviewed on just two occasions (in contrast with five interviews or footage from press conferences with Israelis) meaning that the focus of BBC reporting remained on the civilian population of the Gaza Strip. The majority of footage of interviews or press conferences with others (not Israelis or Palestinians) focused on the diplomatic efforts of the US Secretary of State, with two additional ones from UN representatives Navi Pillay and Chris Gunness and two with British politicians.

The total number of filmed reports describing the situation in Gaza during those ten days of the conflict was once again more than double the number of filmed reports describing the situation in Israel and continued to focus on emotive coverage of the effects of the conflict on the civilian population. Three additional filmed reports related to the topic of violent rioting in PA-controlled areas and Jerusalem.

Chart 18 to 27 Jul

By July 27th, visitors to the BBC News website had seen twenty-four filmed reports depicting the situation in Israel compared to fifty-three filmed reports depicting the situation in the Gaza Strip.

Chart 8 to 27 Jul

Themes which dominated initial BBC coverage of the conflict such as the promotion of the notion of ‘war crimes’ and attacks on civilians carried out by Israel continued, as did the failure to report adequately on Hamas’ use of human shields and the amplification of unverified casualty figures. The theme of border restrictions became more prominent, together with misrepresentation of the reasons for those restrictions and promotion of the inaccurate notion of a ‘siege’ on Gaza. 

Related Articles:

BBC News website coverage of Operation Protective Edge: part one

 

 

 

 

BBC fails to provide essential background to Commons vote on recognition of Palestinian state

On October 11th the BBC News website’s UK Politics page included an article titled “MPs to vote on recognising Palestine as a state“. Both the caption to the photograph illustrating the article and its opening sentence inform readers that the vote is “historic”.MPs to vote

“MPs will take part in an historic vote calling for the recognition of Palestine as a state”

“MPs are to take part in an historic vote in Parliament that will call on the government to recognise Palestine as a state.

Labour backbencher Grahame Morris will present the motion on Monday as MPs return to the Commons.

The motion has the full backing of the Labour shadow cabinet, the BBC has been told.”

Curiously, the vote quickly moves from “historic” to “symbolic”.

“The vote is symbolic and would not change government policy but could have international implications.”

Later on in the report, under the subheading “Swedish move”, readers are reassuringly told:

“The vote comes amid moves elsewhere in Europe to recognise Palestine officially.

Sweden’s new centre-left government announced last week that it intends to officially recognise Palestine as a state, becoming the first long-term European Union member state to do so.

It will join more than 100 other countries that have already recognised Palestinian statehood.

A spokesman for the French foreign ministry said this week that recognition would be a positive step at some point in the future.”

A previous BBC article from October 3rd on the topic of the announcement by the new Swedish prime minister is promoted at the bottom of this report and in the sidebar of ‘related stories’. As was also the case in that superficial report (which failed to make any mention of the past anti-Israel activities of some members of the new Swedish cabinet or of that country’s history of financing anti-Israel NGOs), this one concerning the UK vote makes no attempt to inform BBC audiences of the implications and significance of such a move.

No mention is made of the fact that one party to the current Palestinian Unity Government is a terrorist organization designated by the EU with a private militia which is additionally proscribed by the UK. Readers are not informed of the fact that despite a pledge to abide by all existing agreements with Israel, that unity government has failed to do so since its inauguration on June 2nd and yet has remained unaccountable for that failure in the international arena.

The BBC’s report does inform readers that:

“Shadow foreign secretary Douglas Alexander, writing on the LabourList blog, said: “This conflict will only be resolved ultimately by both sides engaging in a negotiated peace process towards that two state solution.””

It does not, however, bother to clarify that Hamas is not a member of the body with which Israel conducts negotiations – the PLO – or that it rejects the concept of a two-state solution and that its raison d’etre is the destruction of the Jewish state.

British MPs may well elect to take the step of recognizing a state with an internationally designated terror organization which seeks to destroy its neighbour (a UK ally) party to its current government. They may decide that it is acceptable to recognize a state in which the official security forces are outmatched by a much stronger terrorist militia backed by countries (Iran and Qatar) which fund terror throughout the Middle East and which, as we saw only this last summer, is capable of dragging that government into conflict as and when its own (or its backers’) interests dictate. British MPs should, however, be frank about their motives and ought not to be allowed to pretend that they are doing so in the interests of ‘peace’.

The people those MPs represent (most of whom are of course also BBC licence fee payers) are clearly in need of – and entitled to – the full range of information concerning the background to this issue if they are to be able to make their views on the subject known to their elected representatives before Monday’s vote.

As we have seen in both the previous BBC article about the Swedish move and in this one, the BBC has failed to provide its funders with that information.