Revisiting BBC reporting of civilian deaths in Gaza on July 28th 2014

On page 29 of its 2014 Antisemitic Incidents report the Community Security Trust provided the following information:

“Almost half the incidents recorded in those two months [July and August 2014 – Ed.] – 258, or 48 per cent of the 542 incidents recorded in July and August – made direct or indirect reference to the conflict in Israel and Gaza that began on 8 July 2014 and concluded on 26 August. There was also a daily correlation between the number of antisemitic incidents reported to CST during this period and specific events in the conflict in Israel and Gaza. […] On 28 July, a day when media reported an explosion at the al-Shifa hospital in Gaza, CST recorded 22 antisemitic incidents in the UK.” [emphasis added]

With BBC content reaching the vast majority of the UK population and BBC One television news identified by the public as the UK’s most important source of news, the manner in which the BBC reported a story which prompted twenty-two antisemitic  incidents in that country is obviously of interest.Shifa Sahti tweet 1

Here at BBC Watch we have been tracking the BBC’s reporting of that particular story since it first emerged. On July 30th 2014 we noted that – despite information having been provided around an hour after the incidents at Shifa hospital and the Shati refugee camp occurred which showed that the cause of the civilian casualties was missiles fired by a terrorist organization – the BBC’s reporting of the story on July 28th and 29th promoted the Hamas version of the story according to which Israeli missile strikes caused the deaths of some eight children and several adults.Pannell Shati report filmed 28 7

Several days later we noted here that the BBC had produced a report on July 31st (updated on August 4th) titled “Gaza conflict: Disputed deadly incidents” which – despite the above-mentioned information – continued to encourage audiences to believe that Hamas’ version of the story was at least as credible as the information provided by Israel.

‘The BBC’s presentation of that incident, however, places data gathered from sophisticated tracking equipment on a par with the unverified verbal claims of assorted bodies all ultimately run by a proscribed terrorist organization.

“Gaza’s police, Civil Defence Directorate and health officials say Israeli air strikes caused the explosions. According to Al-Jazeera, Hamas denied it had fired any rockets from the area and said it was “categorically an Israeli air strike”. Hamas said it had collected shrapnel from the scene consistent with Israeli munitions, the channel’s website reported.

In a text message quoted by AP news agency, Hamas spokesman Sami Abu Zuhri described the incident as a “war crime” for which “the occupation” would pay the price.”’Shifa Shati Campbell tweet

On August 12th 2014 we noted that – despite a visit by the BBC’s chief international correspondent to an IDF missile tracking unit – the article defining the July 28th incident as “disputed” still stood.

On December 12th 2014 we noted that the IDF Military Attorney General’s investigation into the July 28th incidents at Shifa hospital and Shati concluded that they were caused by missiles fired by a terrorist organization. Despite that, all the five reports suggesting to BBC audiences that it was reasonable to assume that the deaths of civilians – mostly children – had been caused by Israeli missiles were still available to visitors to the BBC News website with no correction added.  

On March 26th a report appeared on the BBC News website’s Middle East page under the title “Amnesty: Hamas rocket attacks amounted to war crimes“.  The article includes the following:AI Shati report

“Amnesty said rocket fire had also endangered Palestinian civilians.

The group said an independent munitions expert had concluded that a Palestinian rocket had exploded next to a supermarket in the al-Shati refugee camp in Gaza City on 28 July, killing 13 civilians, 11 of them children aged between seven and 14.”

As we know, the BBC sets great store by any report – accurate or not – produced by Amnesty International. Perhaps then the appearance of this one will at long last prompt the corporation to append clarifications to those five reports – all of which are still accessible in their original inaccurate and misleading form on the BBC News website. It is, after all, in the BBC’s interest to do so in light of the fact that – according to its own statement from June 2014:

“…however long ago our online content was first published, if it’s still available, editorial complaints may legitimately be made regarding it”

The corporation’s continued failure to add appropriate clarifications to those five BBC reports (and any others still available to the public) risks wasting licence fee payer-provided funding on dealing with unnecessary complaints. More seriously, it also continues to provide the agar for antisemitic incidents in Britain. 

Related Articles:

How to Complain to the BBC

Tips on using the BBC Complaints Procedure

Advertisements

5 comments on “Revisiting BBC reporting of civilian deaths in Gaza on July 28th 2014

  1. At last some help from BBC Watch in the form of publishing the BBC Complaints Procedure – which I will start using as soon as possible – based on the lies exposures reported by BBC Watch.

  2. Thank You for this report. This supports what I have said all along that the BBC is a major contributor towards Anti-Semitism in the UK (and indeed the World). This is something that our Jewish leaders and Press in the UK have consistently failed to pick up and to expose.
    It would be unthinkable for the BBC to drop false accusations such as this. It is a point of honour for them never to cease the amplification of false and malicious “reporting” to fan the flames of hatred towards Israel and by extension the Jews.

  3. Pingback: Revisiting BBC reporting on July 2014 Shuja’iya market incident | BBC Watch

  4. Pingback: More enablement of Hamas propaganda from BBC’s ME editor | BBC Watch

Comments are closed.