BBC amends inaccurate claim on Gaza mortar fire

As was noted here a couple of days ago, a BBC report from April 27th claimed that a recent UN report on last summer’s conflict between Israel and Hamas stated that Israeli forces had fired eighty-eight mortar rounds at a girls’ school in the Gaza Strip.

UN report art text

Perusal of the report summary itself showed that the claim was inaccurate.

Following communication from BBC Watch, the BBC News website has now amended that section of the article.

UN Gaza report amended text

A footnote has been appended to inform readers of the correction.

UN Gaza report correction footnoteThe BBC News website explained the source of the inaccuracy as follows:

“It was, as you point out, a mistake to say the UN inquiry summary said it found that Israeli forces had fired 88 mortars at the girls’ school. It appears the error originated in a report by AP.” [emphasis added]

Agencies such as Associated Press are obviously not subject to the same editorial standards of accuracy and impartiality as apply to BBC content and therefore any agency material should surely be subject to rigorous fact checking before it is used (in this case, without any indication) in a BBC report.

Whilst this correction is clearly very welcome, the continued lack of a dedicated corrections page on the BBC News website of course means that it is highly unlikely that those who read the original version of the report would have returned to it three days after publication and seen the appended footnote. 

 

Advertisements

4 comments on “BBC amends inaccurate claim on Gaza mortar fire

  1. Meanwhile, a delay has just been announced in publication of Dame Janet Smith’s BBC-funded report into how BBC DJ the late Sir Jimmy Savile and BBC presenter Stuart Hall carried out child abuse activities including child rape by Sir Jimmy over a 50-year period from 1959. The publication delay has been at the request of police, who are still investigating, having already interviewed 375 witnesses since the BBC commissioned the report in 2012..

    Duvidl is hardly surprised. He suggests a whitewash is in the offing of senior beeboid paedophilia coverer-upperers past and present. BBC Watch readers will remember that Sir Jimmy conducted some of his rapes and child abuse in his own caravan parked on BBC premises at TV Centre in London, doubtless underneath the office of successive BBC directors-general. He also hosted a children’s TV show, “Jim’ll Fix It” for many years and abused some of its studio audience in the caravan and at TV Centre under the noses of all sorts of beeboids.

    Can Britain’ lawmakers not simply close down this paedophile-nurturing organisation?

    http://www.dailymail.co.uk/wires/pa/article-3064251/Police-delay-Savile-Hall-report.html

Comments are closed.