BBC’s ECU upholds complaint from the UK’s pro-Hamas lobby

As readers will recall, last month the BBC rejected complaints concerning Jeremy Bowen’s interview with the head of the Hamas terrorist organisation and last week the head of the BBC’s Editorial Complaints Unit finalised his dismissal of complaints concerning remarks made by Tim Willcox during an interview with a member of the Parisian Jewish community in January.Complaint pic

However, those who do not make a habit of visiting propaganda outlets such as ‘Electronic Intifada’ and the Russian state-run ‘RT’ may be unaware of the fact that complaints concerning another BBC interview conducted in March 2015 have apparently been upheld by the BBC’s Editorial Complaints Unit.

Writing at her regular ‘Electronic Intifada’ slot, the Palestine Solidarity Campaign’s Amena Saleem claims that:

“A BBC investigation has found that one of its senior presenters, Sarah Montague, breached the organization’s editorial standards on impartiality in a radio interview she conducted with Israeli defense minister Moshe Yaalon in March.

The investigation was carried out following allegations of pro-Israel bias against Montague’s interview by the Palestine Solidarity Campaign (PSC) and a number of concerned individuals who complained to the BBC.”

According to RT, the PSC’s complaint included the following point:

“In Montague’s interview with Ya’alon, the senior BBC journalist failed to address misleading statements by the Israeli defense minister.

According to a transcript, Ya’alon said Palestinians “enjoy already political independence. They have their own political system, government, parliament, municipalities and so forth. And we are happy with it. We don’t want to govern them whatsoever.”

The PSC has challenged Ya’alon’s statement, claiming Palestinians live under occupation and, in Gaza, under siege.”

Amena Saleem informs her readers that the same BBC employee who refused to acknowledge the antisemitic nature of Tim Willcox’s “Jewish hands” remarks in Paris came up with the following ruling.

“Last week, all complainants received an email message from Fraser Steel, the BBC’s head of editorial complaints, on behalf of the ECU.

Steel, announcing that he would be upholding the complaint, wrote: “Mr. Yaalon was allowed to make several controversial statements … without any meaningful challenge, and the program-makers have accepted that the interviewer ought to have interrupted him and questioned him on his assertions.””

Yes – Fraser Steel apparently accepts that it is “controversial” to state self-evident, provable facts about the Palestinian Authority’s political system. That of course is all the more bizarre given the BBC’s frequent description of Hamas as “the democratically elected” ruling body in the Gaza Strip. 

Ironically, on numerous occasions in the past the BBC has failed to conform to its own editorial guidelines on impartiality when interviewing both Amena Saleem and other members of the opaquely funded anti-Israel, pro-Hamas lobbying and campaigning group with which she is associated.

For some time now the nature of the BBC’s relationship with the Palestine Solidarity Campaign has been a topic of interest and the corporation’s swift capitulation to political pressure following the publication of an article last summer about Hamas-supplied casualty figures and the subsequent ‘top-down’ dictated alterations made to that article – along with additional ‘damage control’ – brought the issue further into public view.

In addition to further highlighting that subject, the upholding of this blatantly politically motivated complaint by the head of the BBC’s Editorial Complaints Unit also serves to indicate yet again the inherent flaws in the BBC’s self-regulating complaints system and the urgent need for that topic to be addressed.

Related Articles:

BBC’s capitulation to political pressure on Gaza casualty figures: tip of a bigger iceberg?

Selective PSC outrage over BBC impartiality and integrity

BBC Breakfast’s Jenny Hill enables PSC antisemitism washing

Unhindered promotion of PSC speaker’s propaganda by BBC News

Why does the BBC Trust’s ESC pretend that the 1947 Partition Plan is a thing?

 

 

Advertisements

10 comments on “BBC’s ECU upholds complaint from the UK’s pro-Hamas lobby

  1. This is a finding that should be cited in support of complaints about reports that are biased against Israel.

    When the finding is posted online by the BBC’s ECU, it would be good to see a link to it on this page.

    • Indeed Stephen. In fact an NGO could be founded that would challenge the BBC when it comes before committee for funding review. They have a treasure trove of information on BBCWatch to use.

  2. BBC ‘s Frazer remarks are plain PROVOCATIONS not to mention psc’s saleem which are even worse than provocations : plain verbal aggressions! arabs have no place in Western Palestine and must be kicked out of this Jewish territory.

    • P.S. By arabs I mean arab SETTLERS of course ie invaders, same as those who are invading europe nowadays and who will claim europe in a few years and will say europe should be christian free.

Comments are closed.