BBC’s Yolande Knell reports from Gush Etzion – part two

In part one of this post we discussed some of the issues arising from Yolande Knell’s filmed and audio reports titled “Death at the Junction” which were broadcast on BBC World News television and on BBC Radio 4 on April 23rd.Knell Our World TV

An additional feature of both reports is Knell’s employment of PLO terminology and messaging. In the audio report she tells listeners:

“Israel’s military occupation of the West Bank and the expansion of settlements are often cited as reasons for Palestinian anger but [interviewee] Daniel believes incitement is driving the upsurge in attacks.”

Cited by whom? That Knell does not reveal but a guidance document for members of the media which was issued by the PLO in November 2015 tells foreign reporters that “The main issue is the Israeli Occupation” and in relation to the current wave of terrorism, journalists are informed that:

“The Israeli government attempts to shift the focus away from their colonization enterprise and illegal occupation, which is the root cause of the continuous uprisings of the Palestinian people who have for decades endured an Apartheid regime. Though Israeli spokespeople have claimed that the main issues are Al-Aqsa and “Palestinian incitement”, the fact of the matter is that Israel continues to systematically deny Palestinian rights.”

Knell later goes on to say:

“The current escalation was partly triggered by Palestinian fury over restricted access to the Al Aqsa Mosque compound in Jerusalem’s Old City. The site is holy to Muslims and Jews, who call it Temple Mount.” [emphasis added]

In the filmed report viewers are told that:

“The Al Aqsa Mosque compound in Jerusalem’s Old City is the third holiest place in Islam. Jews call it Temple Mount and it’s also their holiest site. It lies at the heart of the conflict. Last year, with hopes of a political solution further away than ever, the latest round of violence began right here. Clashes broke out between Israeli police and Palestinians. As Jews visited during religious holidays, fears grew that Israel had plans to change a rule that forbids non-Muslims from praying at the site.”

In November 2014 the PLO put out a ‘media advisory’ document instructing foreign journalists to use the term “Al Aqsa Mosque compound” instead of what was described as the “inaccurate term” Temple Mount. That directive is of course part and parcel of the PLO’s habitual negation of Jewish history and the BBC – which used to use the term ‘Haram al Sharif’ – has since frequently been found complying with that attempt to promote the inaccurate notion that the whole of Temple Mount “forms the Mosque” and amplifying baseless Palestinian claims of alleged Israeli intentions to change the status quo at the site.

Knell’s filmed report also includes extensive promotion of falsehoods which go completely unchallenged. During her interview with the father of a terrorist who was shot and killed whilst in the process of carrying out a stabbing attack at Gush Etzion junction on October 27th 2015, Knell tells viewers:

“Nadi [the terrorist’s father] himself is a former militant who spent 10 years in an Israeli jail but he says his son wasn’t politically motivated in the way that he was. He was impulsive, inspired by social media.”

Knell fails to tell audiences that Izz al-Din Abu Shakhadam’s accomplice had served a 16-month prison term in Israel for Hamas activities and that Hamas issued death notices for them both.

Viewers then see the following unqualified statements from the father in the sub-titles on screen:

“Izz al-Din was always keeping up with events on Facebook. He used to see the raids of the settlers on Al Aqsa, to see the Occupation army executing our girls and boys. Of course this affected him a lot and made him determined to stand up to this horrible occupying force. If we let them do what they want, tomorrow they’ll stamp on us.” [emphasis added]

Making no effort to relieve viewers of the inaccurate impressions given by those false statements, Knell goes on to showcase another terrorist who carried out a car-ramming attack on March 4th.

“But many deadly incidents at the Gush Etzion junction are not so clear cut. Instead there are conflicting Israeli and Palestinian narratives that reflect the deepening mutual distrust. Israel’s army says the woman driving this car ploughed into soldiers and was shot dead. A knife was found on her dashboard. […] But in her village the mourners tell a different story. Mohammed Sabatin says his wife was scared and took a wrong turn at the junction.”

Viewers see the following unchallenged claim in the sub-titles translating an interviewee’s response to Knell’s question concerning the knife.

They planted it there. We haven’t got a knife like that and that is always what the occupation does. They planted the knife by the windscreen. It’s not logical; why would she put the knife where everyone could see it?” [emphasis added]

That false theme has been repeatedly seen during recent months and it is part of the incitement spread by Palestinian Authority officials. Viewers of this programme are not however informed of that crucial context before Knell goes on to show a gory display.

“The family claims Israel used excessive force to stop Amani and I’m shown her clothes, riddled with bullet holes.”

“The circumstances surrounding Amani’s death remain uncertain.”

Both the Palestinian Authority and Hamas do not share Knell’s uncertainty with regard to the circumstances which brought about the death of the ‘martyr’ as she was termed in the PA president’s condolence letter to her family.

Towards the end of the filmed report Knell tells viewers that “for Palestinians […] Gush Etzion is a symbol of Israel’s occupation” and audiences then see the following on-screen translation of the words of Nadi Abu Shakhadam:

They enjoy killing our children – only God knows why.”

Like the other lies highlighted above, that too goes unchallenged by Yolande Knell.

Both the half-hour long film and the radio report presented an opportunity for Knell to provide BBC audiences with more wide-ranging background and context than news reports on the terror attacks which have plagued Israel for over half a year allow. Instead, the corporation’s funding public was fed politicised messaging by means of the use of terminology such as “Palestinian land” and “illegal” settlements, undiluted PLO propaganda and downright lies which went entirely unchallenged by a journalist supposedly committed to accurate and impartial reporting.   

Related Articles:

Looking beyond the BBC’s simplistic portrayal of Gush Etzion

BBC’s Yolande Knell ditches any semblance of impartiality

BBC’s Yolande Knell reports from Gush Etzion – part one

On April 23rd the BBC World News television channel aired a half-hour long filmed report by the BBC Jerusalem bureau’s Yolande Knell on its ‘Our World’ programme. Titled ‘Death at the Junction’ (available for a limited period of time on iPlayer here and also here), the report was broadcast four times on that particular day, with a further eleven repeats scheduled. Its synopsis reads as follows:Knell Our World TV

“Over the past year, a new wave of violence has brought terror to the streets of Israel and the West Bank. Palestinians have attacked Israelis in apparently random acts. In some cases the attackers have been young teenagers, armed with kitchen knives. The Gush Etzion junction is one site of many attacks. It’s on the main road between Jerusalem and Hebron and is used by thousands of Jewish settlers. The junction used to be a place where Palestinians would also shop and work. Now people are scared that being there could cost them their lives. The film contains disturbing images from the start.”

An audio version of the report (from 05:41 here) was also aired on BBC Radio 4’s ‘From Our Own Correspondent’ on April 23rd with the synopsis reading:

“In the West Bank a roundabout encapsulates what’s going on, and going wrong, in the Israel-Palestinian conflict.”

Both reports raise a number of issues – including the following claims from FOOC presenter Kate Adie in her introduction to the audio item:

“In the past six months young Palestinians have carried out a series of stabbings, shootings and car rammings. Some 30 Israelis have been killed and the state response is usually lethal with about 200 Palestinians killed; most of whom – Israel says – were carrying out attacks.” [emphasis added]

With ‘usually’ meaning what typically or normally happens, it is worth taking a closer look at that claim from Adie. The Meir Amit Intelligence and Terrorism Information Center produced an overview the seven months of violence between mid-September 2015 and mid-April 2016 which does not support Adie’s use of the term ‘usually’ or her employment of the qualifier “Israel says”.

“Two hundred forty terrorists were involved in the 204 significant terrorist attacks, that is, most of the attacks were carried out by single attackers. In addition, at least 59 terrorists were detained during preventive activities, so that the total number of terrorists who carried out or planned to carry out terrorist attacks was at least 299.

Of the 240 terrorists who carried out significant terrorist attacks, 138 were killed during the attacks. Two were killed in “work accidents” (one in a car crash and one when an IED blew up in his hands). One hundred and two terrorists were apprehended and detained while carrying out attacks, or escaped.

What is the overall number of Palestinians killed during the current terrorist campaign? Dozens of Palestinians who were killed rioting against the Israeli security forces can be added to the 138 terrorists killed while carrying out significant terrorist attacks. According to the Palestinian Red Crescent (April 2, 2016), the total number of Palestinians killed is 204. That figure may indicate that 66 Palestinians were killed during riots, of whom 27 were killed in the Gaza Strip (according to an NGO calling itself the “National Association of Shaheed Families”). Therefore, 39 were killed in Judea and Samaria (Note: Since the count was not carried out by the ITIC, there is no certainty that the numbers are correct, but in ITIC assessment they accurately reflect the situation).”

Adie also tells listeners that:

“Yolande Knell has been to a previously peaceful junction in the occupied West Bank that’s become a flash point.”

Was the Gush Etzion junction really “previously peaceful”? In fact numerous fatal and non-fatal terror attacks have been perpetrated at that location over the years.

Notably, both the audio and filmed reports include some exceptionally rare – if brief – BBC reporting on the history of the location. In the audio report Knell tells listeners that:

“In the early 20th century Jews bought land in this area but in fighting with Arab armies in 1948 they were forced out or killed. After Israel captured the West Bank in the 1967 war, Jews returned. Settlements are seen as illegal under international law but Israel disagrees.”

A similar portrayal is given in the filmed item, with Knell concluding her short excursion into history by telling audiences that following the Six Day War, Israelis:

“…began to rebuild Kfar Etzion. It was the first settlement in the occupied West Bank after the war. Settlements are Jewish communities built on occupied land. They’re considered illegal under international law but Israel disagrees.”

Revealingly, Knell does not provide any explanation – or logical legal argument – to support her claim that communities built on land purchased by Jews and then belligerently occupied by the invading Jordanian army for a period of 19 years are now “illegal”. As ever, audiences are not informed that the interpretation of ‘international law’ adopted and promoted by the BBC is contradicted by additional legal opinions or that past peace proposals have included Gush Etzion in areas which would remain under Israeli control.

Moreover, Knell goes on to encourage her audiences to view the location as ‘Palestinian land’, telling viewers that:

“Gush Etzion – Hebrew for the Etzion bloc – is now thirty times larger than the original sites. Ninety thousand people live in more than 20 settlements and much of it is built on confiscated Palestinian land.” [emphasis added]

And telling Radio 4 listeners that:

“Now Gush Etzion is thirty times larger than it was historically. Areas of Palestinian land have been added to it causing deep resentment.” [emphasis added]

Knell makes no effort to contribute to her audiences’ understanding of the factors – including Ottoman land laws – which form the basis for land classification in Judea & Samaria and neither does she inform them of the 1979 Israeli government decision according to which new communities in Judea & Samaria would be constructed exclusively on state land, the resulting land surveys intended to prevent construction on land privately owned by Palestinians or of the fact that under the terms of the Oslo Accords, Israel is responsible for zoning and planning in Area C – which includes Gush Etzion. Instead, Knell dumbs down the picture presented to listeners and viewers of these reports by use of the inaccurate, misleading – and politicised – term “Palestinian land”.

The use of inaccurate and misleading language is also seen in the filmed report’s portrayal of the topic of Palestinian building:

“Khirbat Zachariah is surrounded by the Gush Etzion settlements and Mohammed Saad says life has become harder and more risky with new security measures at the [Gush Etzion junction] roundabout. […] Already Palestinians here feel great resentment. They’re forbidden from building by the Israelis whilst the neighbouring settlements are allowed to expand.”

Knell refrains from clarifying to her audiences where “here” is exactly and fails to prevent confusion by informing audiences that the vast majority of Palestinian towns and villages in Gush Etzion are located in Area A or Area B – meaning that their requests for planning permission and building permits are submitted to the Palestinian Authority. Khirbat Zachariah (also Sakariya) is indeed located in Area C and hence falls under Civil Administration planning laws but Knell’s report does not include any mention of the help Saad and his fellow villagers have received on that front from their neighbours in Gush Etzion.

In the filmed report Knell goes on to tell viewers that:

“The villagers (of Khirbat Zachariah) have lost parts of their land to the settlements. Most can no longer earn a living from their own farms.”

And in the audio version listeners hear the following:

“‘It’s difficult’ says Mohammed Saad, a farmer, as he prunes his grapevines.’Israel forbids us from building and we’ve lost some land’.”

BBC audiences are not told that the residents of Khirbat Zachariah were originally tenant farmers who rented land from an Arab Christian family from Bethlehem. The land was sold to a subsidiary company of the Jewish National Fund in 1944 before the family emigrated to America and when one resident of the Khirbat Zachariah claimed ownership of the land after the Jordanian occupation of the area in 1948, he lost the case in a Jordanian court and subsequently, in 1980,  his claim of ownership of the land was also rejected by the Israeli High Court of Justice.

Additional aspects of Knell’s reports will be discussed in part two of this post.

Related Articles:

Looking beyond the BBC’s simplistic portrayal of Gush Etzion

BBC’s Yolande Knell ditches any semblance of impartiality

 

Déjà vu in BBC News coverage of UK MP’s Facebook posts story

When yet another member of the UK Labour party was found on April 26th to have posted offensive material on social media, many British media outlets had no problem informing their audiences what the story was about.

Naz Shah Sky

Naz Shah Mail

Naz Shah Times

Naz Shah Guardian

The Bradford West MP’s posts advocating ethnic cleansing of Jews from Israel, making Nazi analogies and promoting conspiracy theories were, however, portrayed by the BBC as follows in an article appearing on its website’s UK politics page:

Naz Shah art main

In 2013 the BBC similarly airbrushed comments made by another Bradford MP and, following a complaint from a particularly tenacious member of the public, eventually had to correct its inaccurate headline. The BBC Trust’s ECU noted that:

“The Committee agreed with the complainant that it would have been straightforward to correct the errors when they were first brought to the BBC’s attention and that this could have been done without necessarily increasing the length of the headline. The Committee agreed the effect of the inaccuracy in the headline and opening sentence would have been to mislead the audience on the nature of the row the MP’s comments had provoked.”

Déjà vu…yet again.

Naz Shah Marcus Dysch tweet

 

 

BBC News changes headline on Hamas bus bomber claim

Two days after the April 18th terror attack on a bus in Jerusalem, the Sha’are Zedek Medical Center announced that one of the casualties evacuated to that hospital had died. Shortly after that announcement on the evening April 20th, Hamas issued a communication naming the dead man as the bomber and stating that he was one of its members.Abualouf tweet Jlem bus bomber

The BBC Gaza office’s Rushdi Abualouf noted the appearance of the Hamas announcement on Twitter and the next morning an article titled “Jerusalem bus blast: Hamas says member behind bombing” appeared on the BBC News website’s Middle East page.

“The Palestinian Islamist group Hamas says one of its members was behind Monday’s bus bombing in Jerusalem.

Hamas issued a statement on Wednesday night following the death of a young Palestinian man who succumbed to the injuries he sustained in the attack.

Hamas and Palestinian officials named him as Abdul Hamid Abu Srour.”

The first three versions of that report inaccurately informed readers that:

“Israeli authorities have not yet confirmed whether they are treating the bombing – which injured another 20 people – as a terrorist attack.”

In fact, the Israeli police had confirmed that the explosion on the number 12 bus was a terror attack within hours of it having taken place.

The report also told BBC audiences that:

“The Palestinian health ministry identified him as Abdul Hamid Abu Srour, a 19-year-old from the Aida refugee camp outside Bethlehem in the occupied West Bank.”

However, the Israeli Security Agency and the police stated that the terrorist actually lived in Beit Jala.

Some eight hours after the article’s original publication its headline was changed to read “Israel says Jerusalem bus bombing was Hamas suicide attack” and the Hamas announcement which was previously the report’s subject matter was curiously relegated to the third paragraph.follow up art bus bombing

“Israel says Monday’s bus bombing in Jerusalem, which wounded 20 people, was a suicide attack by a member of the Palestinian Islamist movement Hamas.

Police named the bomber as 19-year-old Abdul Hamid Abu Srour, from near Bethlehem, who died on Wednesday of the injuries he sustained in the attack.

Hamas has said Abu Srour was a member but has not claimed responsibility.”

Whilst technically that last sentence is accurate, BBC audiences were not provided with any analysis of the significance of Hamas’ chosen tactics – as explained by Avi Issacharoff:

“…the Hamas announcement that Abed al-Hamid Abu Srour, 19, from the al-Ayda refugee camp in the Bethlehem area, was “one of ours” fell short of a full claim of responsibility for the attack, which injured 20 other people. […]

None of the group’s senior officials rushed to proudly declare that Hamas was behind the attack, but it appears that every Palestinian in the West Bank and Gaza Strip has been made well aware via social media who is claiming credit, if not full responsibility. […]

The hesitant announcement by Hamas highlights the dilemma that has plagued its leadership since the attack took place three days ago: explicitly declare responsibility and glory in the ensuing credit but risk being dragged into a confrontation with Israel, or keep a safe distance away and try to cover up that the bomber was a member of the group.[…]

While there may not have been a direct command by the Hamas leadership to plant the bomb, the message being directed to Hamas operatives from the leadership in Gaza and abroad is clear: carry out as many attacks as possible, wherever you can, in order to perpetuate the “lone wolf intifada.””

Since the start last autumn of the surge in terror attacks, the BBC’s reporting has frequently failed to inform audiences of Hamas’ praise for attacks to which it was not necessarily connected, downplayed its involvement in others and under-reported its attempts to escalate the violence. That of course comes in addition to the long-standing absence of any serious BBC reporting on the topic of Hamas’ efforts to boost its profile in Judea & Samaria and Jerusalem.

With its use of euphemistic language such as “the Palestinian Islamist movement Hamas” and “Palestinian militants” this BBC report again fails to provide audiences with the information they need in order to be able to fully understand this particular “international issue”.

Related Articles:

BBC News reports Jerusalem bus bomb without using the word terror

BBC News’ double standards on terror surface again

Just two days after it managed to produce coverage of a terror attack on a Jerusalem bus without making use of the word terror, the BBC News website did find a use for that word.

An article appearing on the website’s Middle East page on April 20th was headlined “Israel arrests six members of ‘Jewish terror cell” and the same terminology was employed in the report’s opening lines.Shin Bet arrests art

“Israel’s security agency says it has arrested six West Bank settlers who were members of a “Jewish terror cell”.”

Later on readers were told that:

“The suspects were connected to members of another ring of Jewish extremists who had recently been apprehended and accused of a series of attacks on Palestinian and Christian targets, according to the security agency.” [emphasis added]

This is of course not the first example of the BBC’s use of terms such as terror and extremists to describe Israelis – even though it consistently avoids such language when reporting on Palestinian terror and regularly employs euphemisms such as “resistance group” to describe the designated terrorist organisation Hamas.

Moreover, the BBC has previously supplied an ‘explanation’ for the double standards seen in its employment of the word terror.

“So what the BBC is actually saying here is that it makes use of the term “Jewish terrorists” – including not in direct quotes and in apparent contradiction to BBC editorial guidelines on ‘Language when Reporting Terrorism’ – because Israeli officials use such wording.

However, the rub lies in the fact that Palestinian officials will never be found using comparable terminology to describe their own citizens who carry out attacks against Israelis and so the BBC will not apply similar practice when reporting those stories.”

In this latest case too Israeli officials have not hesitated to use accurate terminology to describe the suspects and their actions and hence we find the above headline promoted on a website which, in stark contrast, just 48 hours previously refrained from describing the bombing of a public bus in which twenty people were injured as an act of terror.

As we have previously observed with regard to that editorial policy:

“The obvious outcome of that is a double standard according to which the accuracy of the terminology used by the BBC is dependent upon the honesty of the government or authority concerned – and that is clearly a big problem for a media organisation supposedly committed to accurate and impartial reporting.”

Related Articles:

More evidence of BBC News double standards on use of the word terror

BBC Complaints clarifies discrepancies in terminology when reporting terrorism

BBC News website does ‘one man’s terrorist’

One to watch on BBC One

Via the BBC Media Centre we learn that a programme titled “Never Again: Fear And Faith In Paris” will be broadcast on BBC One on Tuesday, April 26th at 22:45. Matsa

“The end of April marks the Jewish Passover festival, when Jews remember the Israelites escaping slavery in ancient Egypt. This documentary will explore a much more recent phenomenon, the decision of 8,000 Jews to leave France in 2014, concerned about terror attacks and rising anti-Semitism in the country.

We will hear from the families most affected, and explore the reasons behind the rise in anti-Semitism. With insight from those who live in the notorious Paris suburbs, often accused of being a breeding ground for anti-Semitism, and from Lassana Bathily, a Muslim from the suburbs who saved Jewish lives during the kosher supermarket attack in 2015.

Many French Jews are coming to London, and one synagogue has been transformed recently by French arrivals, with their congregation in a few years becoming 90 percent French. Is the climate for Jews any better in Britain?”

BBC ignores Jordanian cancellation of US brokered Temple Mount plan

Recently we noted on these pages the lack of any follow-up from the BBC concerning a story it reported back in October 2015. That means that as far as BBC audiences are concerned, the information they were given in that article concerning Temple Mount still stands.Jordan TM report

“Israel and Jordan have agreed on moves aimed at reducing tensions surrounding a prominent holy site in Jerusalem, US Secretary of State John Kerry says. […]

The steps he announced include round-the-clock video monitoring and Israel’s agreement to reaffirm Jordan’s historic role as custodian of the religious complex.”

That, however, is not the case.

Following Palestinian opposition to the plan and repeated delays in its implementation, the Jordanian authorities have now finally announced its cancellation.

 “Jordan’s prime minister on Monday said his government had decided to call off a plan to install surveillance cameras at Jerusalem’s most sensitive holy site, derailing a US-brokered pact to ease tensions at the volatile hilltop compound.

Abdullah Ensour told the state-run Petra News Agency that Jordan was calling off the plan due to Palestinian concerns.

“We were surprised since we announced our intention to carry out the project by the reactions of some of our brothers in Palestine who were skeptical about the project,” he said. “We have found that this project is no longer enjoying a consensus, and it might be controversial. Therefore we have decided to stop implementing it.”

The decision came just days before the Jewish holiday of Passover — a time of increased activity at the site.”

Both Israeli and US officials have expressed regret regarding the Jordanian decision.

“Israel remains in favor of installing security cameras at the Temple Mount compound in Jerusalem, even after Jordan reneged on the project due to Palestinian reservations, a senior official said Tuesday.

“Israel’s support for placing cameras on the Temple Mount remains unchanged. That’s because we believe in transparency,” […]

“It is regrettable that the Palestinian Authority objects to this idea. It’s clear that they don’t want repeated Palestinian provocations caught on tape,” the official said. […]

[US Secretary of State] Kerry hailed the agreement as an important breakthrough at the time. On Monday the US State Department expressed disappointment that the plan has apparently failed.

“We still see the value in the use of cameras,” said spokesman John Kirby.”

Despite the fact that the BBC has devoted so much past reporting to the topic of ‘tensions’ on Temple Mount – and is of course likely to do so in the future – it apparently does not find it necessary for its audiences to know that measures intended to reduce those tensions have failed – and why.

Related Articles:

No BBC News follow up on Temple Mount ‘tensions’ story

Attempts to hobble Temple Mount cameras not news for BBC

Two days, two BBC reports, two accounts of the same events

An article concerning the discovery of a cross-border attack tunnel (discussed here) which was published on the BBC News website’s Middle East page on April 18th included an account of the circumstances which led to the conflict between Israel and terrorist organisations in the Gaza Strip in the summer of 2014.

“The Israeli military launched Operation Protective Edge in July 2014 with the stated aim of stopping rocket attacks by Hamas and destroying the group’s capabilities to conduct operations against Israel.

After an initial phase focused on air strikes, the Israeli military launched a ground offensive that sought to degrade militants’ infrastructure in Gaza and destroy their network of tunnels.

The operation concluded that August, when both sides agreed to a ceasefire.”

Although that account could have done more to inform readers of the scale of the missile fire against Israeli civilians that preceded the operation and the attempts made by Israel to diffuse the tensions beforehand, it is in all a reasonable portrayal of events.

Just one day later another article was published on the same BBC News website Middle East page in which audiences were given a different account of the same events.

In a report from April 19th titled “Mohammad Abu Khdair murder: Israeli ringleader found guilty” readers were told that:conviction Abu Khdeir case

“A Jerusalem court found 31-year-old Yosef Haim Ben David guilty, rejecting a plea of insanity. He will be sentenced next month.

Two youths have already been jailed for murdering Mohammad Abu Khdair, 16.

He was killed in apparent revenge for the murders of three Israeli teens in the occupied West Bank.

Mohammad Abu Khdair’s body was found in a forest in West Jerusalem on 2 July 2014, two days after the bodies of the Israelis abducted and murdered by Hamas militants that June were found.

The killings were part of an escalating cycle of violence, culminating in a war between Israel and militants in Gaza.” [emphasis added]

That “cycle of violence” theme has been promoted by the BBC in many previous reports dating from August 2014 onwards and as has been pointed out here on numerous occasions:

“[The] framing of the summer 2014 conflict as having been brought about by a “cycle of violence” erases the real cause of the hostilities.

In the weeks which preceded Operation Protective Edge attacks from the Gaza Strip escalated with 52 missiles fired during June 2014 and 237 missiles and dozens of mortars fired in the first week of July – eighty of them on July 7th alone.”

That escalation in missile fire from the Gaza Strip began immediately after the disappearance of the Israeli teenagers on June 12th [2014] and continued throughout the three weeks of search and rescue operations.

It was of course that incessant missile fire on Israeli civilians – which is repeatedly erased by the BBC in its portrayal of events – that was the reason for the military operation, with the later discovery of dozens of cross-border tunnels prompting the subsequent ground operation.”

As we see from the April 18th article quoted above, the BBC knows that full well. Nevertheless, it continues to concurrently promote the redundant “cycle of violence” myth which actively hinders audience understanding of the topic.

Related Articles:

BBC still misleading audiences on cause of 2014 conflict

BBC News still promoting ‘cycle of violence’ myth