BBC Radio 4 programme edited following BBC Watch complaint

Back in July the BBC’s Editorial Complaints Unit upheld a complaint submitted by BBC Watch which had previously been twice rejected by the corporation’s complaints department. The complaint concerned the inaccurate claim that the book ‘Borderlife’ by Dorit Rabinyan had been ‘banned’ by an Israeli minister. 

Borderlife ECU

As was noted here at the time:Front Row 22 2

“During our correspondence with the ECU, we raised the question of how the listeners who were misled by the inaccurate broadcast would be made aware of that fact and suggested that an on-air correction in the same programme would be the most efficient way of ensuring that a correction reached the original audience.

We learned from the ECU that the practical steps to be taken after a complaint has been upheld are left to the discretion of the division of the BBC concerned.

“At this stage, it’s for the management of the Division responsible for the programme (BBC Radio in this case) to notify me of the action they propose to take as a result of the finding, so any decision about broadcasting a correction will be theirs in the first instance (though it’s also open to me to say whether I consider the action adequate).”

As we have previously noted here in connection to the absence of a dedicated corrections page on the BBC News website, the whole point of making corrections is to ensure that audiences receive the corrected information.”

We can now report that the programme concerned has been edited and the recording available online no longer includes the inaccurate claim (previously from 27:03) that the book ‘Borderlife’ was ‘banned’ by the Israeli Minister for Culture. At the beginning of the recording an insert advises listeners of the edit and the webpage now includes a footnote with the URL of the ECU decision.

front-row-footnote

The action taken by the ‘Front Row’ team is of course welcome and appropriate: new listeners to the recording will now not be misled by inaccurate information. However, it remains highly unlikely that audience members who heard the original broadcast nearly seven months ago would at this juncture return to that webpage and see that a correction has been made.

Related Articles:

How an uncorrected inaccuracy became BBC conventional wisdom

BBC responds to a complaint about inaccuracy with more inaccuracy

BBC Watch complaint on ‘banned’ book upheld

Advertisements

2 comments on “BBC Radio 4 programme edited following BBC Watch complaint

Comments are closed.