Reviewing a BBC News Online Six Day War backgrounder

Fifty years ago today, the build-up of events that led to the Six Day War had already begun.

After fourteen Palestinian terror attacks had been carried out with Syrian support since April 7th, Prime Minister Levi Eshkol warned Syria of retaliation on May 13th 1967.    

Also on May 13th, the USSR promoted disinformation about a fictitious planned Israeli attack on Syria to the Egyptians and Syrians.

On May 14th Egyptian troops were mobilised around the Suez Canal and two days later Nasser demanded the removal of UN peacekeepers from the Sinai Peninsula: an ultimatum that was met by the UN Secretary General on May 18th.

On May 17th two Egyptian warplanes flew a reconnaissance mission over Israeli territory and on May 19th tens of thousands of Egyptian troops and hundreds of tanks massed in the Sinai.

Three days later, on May 22nd 1967, Egypt created a casus belli by blockading the Straits of Tiran.

So how are those events portrayed to the BBC’s audiences? In the past we have looked at some of the BBC produced material concerning the Six Day War that remains accessible online (see ‘related articles’ below). Another item still available is a backgrounder titled “1967 Middle East War” which is undated but appears to have been compiled about a decade ago.

The first page of that backgrounder ostensibly provides an introduction to the topic and the events that led to the conflict. Subsequent pages give day-by-day accounts of the fighting which are notable for their significant omissions, perhaps the most glaring of which is the absence of any mention of the message conveyed by the Israeli prime minister Levi Eshkol via a UN official to the king of Jordan on the morning of June 5th informing him that:

“We are engaged in defensive fighting on the Egyptian sector, and we shall not engage ourselves in any action against Jordan, unless Jordan attacks us. Should Jordan attack Israel, we shall go against her with all our might.”

In other words, the BBC erases the fact that Jordan’s decision to attack despite that communication was the precursor to its defeat in Judea & Samaria and parts of Jerusalem.

The introduction is noteworthy for the fact that it promotes a theme seen in additional BBC material: a passively worded portrayal of the 1948 invasion of territories designated as part of the homeland for the Jewish people at the San Remo conference in 1920, without any clarification of the fact that the conquered areas were subsequently occupied (and in the case of Judea & Samaria and parts of Jerusalem, subjected to unrecognised annexation) by the belligerents.  

Rather, BBC audiences are told that:

“The 1967 Middle East War, also known as the Six Day War, was the third conflict between Israel and neighbouring Egypt, Jordan and Syria.

The first, in 1948, left East Jerusalem and the River Jordan’s West Bank under Jordanian control and the coastal Gaza Strip under Egyptian control.”

The build up to the Six Day War as described by the BBC includes a portrayal of Arab League backed terror organisations established three years earlier as “newly-formed Palestinian militant groups”:

“Tensions continued to rise and newly-formed Palestinian militant groups began cross-border raids with Arab support. Egyptian President Gamal Abdel Nasser was keen to unite the Arab world and spoke of “the destruction of Israel”, while Israel feared it could be wiped out.

In May 1967, President Nasser demanded the removal of Unef troops from the Sinai, closed the Straits of Tiran to Israeli shipping and signed a defence pact with Jordan. Some historians question whether Nasser planned to go to war, but all three factors, and Egyptian troop deployment in the Sinai, led to a pre-emptive strike by Israel.” [emphasis added]

The BBC refrains from informing its audiences of the fact that Nasser had been warned in advance that blockade of the Straits of Tiran would bring about war.

“In a desperate attempt at de-escalation, on May 19, Israeli diplomats frantically dispatched cables to capitals around the world, declaring that as long as Egypt did not close the Straits of Tiran – its artery to the East, including access to oil from Iran – it would not initiate any hostilities. Through Paris, Washington and Moscow, Jerusalem was sending an explicit message to Cairo: A naval blockade would be considered a casus belli. At that point, tens of thousands of Egyptian troops and hundreds of tanks had already deployed in the previously demilitarized Sinai – a buffer zone filled with UN peacekeepers designed to prevent a surprise attack. Three days later, despite the Israeli warning, Egypt nonetheless announced it was closing the Tiran Straits. “The Israeli flag shall not go through the Gulf of Aqaba,” Nasser said in a speech.”

A noteworthy omission from the BBC’s account is any information concerning the part played by the USSR in stoking tensions.

“In mid-May, Soviet meddling severely escalated the brewing conflict. On May 15, Israel Independence Day, plans for a parade involving large numbers of Israeli troops in western Jerusalem drew outrage in Arab countries. Wishing to defuse the situation, Eshkol forbade bringing heavy weapons into the capital. This decision was used by the Soviets to stoke tensions; on May 15, Anwar al-Sadat, then speaker of the National Assembly, visited Moscow, where he was warned (falsely) by the Soviets that Israel was planning to invade Syria sometime between the dates of May 16 and May 22. The Soviets cited the absence of weapons in the Jerusalem parade as proof that the Israelis were preparing for war and falsely claimed that Israel was massing brigades along its norther border with Syria. Syria also quickly passed the disinformation to Egypt’s President Nasser, who on May 14 declared a state of emergency and made a show of parading his troops through Cairo on their way to Sinai. During this period, Arab leaders and the media spoke daily of eliminating Israel.”

Also noteworthy is the fact that readers are not informed of the terror attacks against Israeli civilian communities launched from Syria in the Spring of 1967 or the Arab League’s Jordan River Headwater Diversion Plan.

Like other BBC produced material on the topic of the Six Day War which is still available online, this backgrounder is deficient in providing audiences with the full range of information necessary for proper understanding of the build up to the conflict.

In particular, the failure to properly explain the status of the Gaza Strip, Judea & Samaria and parts of Jerusalem before they were belligerently occupied by Jordan and Egypt 19 years prior to the Six Day War hinders full audience comprehension and lays the foundations for misunderstanding of events throughout the subsequent fifty years and until this day – particularly given the BBC’s penchant for presenting history in the Middle East as having begun on June 10th 1967.  

Related Articles:

BBC online description of Six Day War: not accurate, not impartial, barely informative

Article ruled not impartial by ESC five years ago remains on BBC website

BBC: Nasser ‘asked’ UN peacekeepers to leave Sinai in 1967

Yom Yerushalayim

What does the BBC News website tell audiences about the Khartoum Resolutions?

Reviewing original BBC reporting on the Six Day War

 

Advertisements

8 comments on “Reviewing a BBC News Online Six Day War backgrounder

  1. It would have been very easy for the UN Secretary-General, U Thant, to have ignored or rejected Egypt’s demand to withdraw UN forces from the Straits of Tiran. U Thant was openly pro-Arab and by his alacrity in withdrawing the troops he is the root cause of the Six-Day War.

  2. Pingback: Six Day War Anniversary resources | BBC Watch

  3. Pingback: 05/17 Links Pt2: New Film ‘In Our Hands’ brings Six Day War to the big screen; Holocaust protest Linda Sarsour at CUNY event – 24/6 Magazine

  4. The logo here includes the words, “Monitoring BBC coverage of Israel for accuracy and impartiality”. Isn’t that rather like looking for a needle in a haystack? Has there EVER been accurate and impartial coverage of Israel by the Bull**** Broadcasting Company?

Comments are closed.