A BBC journalist’s chosen Twitter header compromises impartiality

Readers may recall that in January 2016 the BBC refrained from reporting a story concerning an activist with the non-transparently funded political NGO ‘Ta’ayush‘ – Ezra Nawi – that appeared in the Israeli media.

“Key activists in two of Israel’s best-known left wing NGOs were caught on camera admitting that they entrapped Palestinians interested in selling land to Israelis and then reported them to the Palestinian Authority, despite knowing that these Palestinians faced near-certain torture or murder at the hands of the PA’s secret police.

The story was first reported yesterday by Uvda, a prestigious Israeli television news magazine that is the local equivalent of 60 Minutes. The two activists are Nasser Nawaja, a Palestinian and a prominent field researcher for the human rights group B’Tselem, and Ezra Nawi, a Jewish resident of Jerusalem and a key figure in the pro-Palestinian, pro-BDS group Ta’ayush. They were secretly recorded by members of another NGO, called Ad Kan, who then delivered the tape to Uvda’s reporter Omri Assenheim.

“He’s not the first to call me, he’s maybe the fourth,” Nawi bragged on tape, while speaking of a Palestinian real estate agent who contacted him with offers of land for sale to Israelis. “And right away I send their pictures and their phone numbers to the Palestinian security services.”

Speaking off camera, an unnamed Ad Kan activist asks Nawi what the PA does then.

“They catch these guys and they kill them,” Nawi says.

“Physically kills them?” asks the Ad Kan activist, sounding surprised.

“Yes,” Nawi replies, grinning widely.”

Several days after that programme was aired, Nawi tried to leave the country.

In 2009 Ezra Nawi was convicted of assaulting police officers and rioting. Shortly before Nawi was sentenced, the BBC’s Tim Franks – at the time based at the corporation’s Jerusalem bureau – produced a report for BBC Radio 4 titled “Non-Jews ‘treated worse than fifth class'”.

“A peace activist [sic] in Israel is due to be sentenced today after being found guilty of assaulting Israeli paramilitary policemen in the West Bank. Ezra Nawi was protesting about the Israeli demolition of a Bedouin shack deep inside the occupied West Bank in 2007, and his arrest was filmed and posted on youtube. Middle East correspondent Tim Franks, returned with Ezra Nawi back to the same West Bank Bedouin encampment.”

In 2011 an Irish politician abandoned a presidential bid after it emerged that in 1997 he wrote a letter on official Irish parliamentary stationary appealing for clemency for his partner at the time – Ezra Nawi – who had been convicted of statutory rape of a 15 year-old Palestinian boy. The BBC reported that story too – albeit with incorrect representation of Nawi’s name.  

Given Ezra Nawi’s record and the blatantly partisan agenda of the political NGO with which he is linked, one might perhaps have thought that one of the last places one would find a photograph of him (apparently from 2009) would be on the header of the official Twitter account (active since 2010) of a BBC journalist committed to editorial standards of impartiality – including in relation to social media – particularly as that journalist still produces content relating to Israel and the Palestinians.

However, one would be mistaken.

Related Articles:

The NGO story the BBC avoided

Advertisements

5 comments on “A BBC journalist’s chosen Twitter header compromises impartiality

  1. “BBC Journalists” based in Jerusalem are not as their job description implies. They are plants by the BBC placed to undermine Israel’s legitimacy and should be weeded out.

    • Well. I would like to see their photos so that if one ‘crossed my path’, I could make my points about the almost complete absence of fairness in BBC ‘presentation of Israel. Some might term it bias.

  2. “…Ezra Nawi – who had been convicted of statutory rape of a 15 year-old Palestinian boy….”

    Beeboid Tim employing the services of a convicted child rapist is oh-so-true-to-form for the corrupt organisation that is the BBC. For fifty years it employed the late Sir Jimmy Savile, who died without prosecution in 2011. An enquiry found later that he had molested 126 children and raped 36, including in his mobile home parked in the BBC car park.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Jimmy_Savile_sexual_abuse_scandal

  3. Pingback: 11/29 Links Pt2: Remembering the ethnic cleansing of the Middle East’s Jews; Jewish people de-registered – discrimination at the heart of Westminster – 24/6 Magazine

Comments are closed.