BBC R4 ‘Today’ listeners sold short by Knell’s portrayal of Jerusalem

The BBC’s domestic coverage of the Duke of Cambridge’s visit to Jordan, Israel and the Palestinian Authority controlled territories continued on June 26th with no fewer than three items aired on BBC Radio 4’s Today programme.

In addition to reports from the corporation’s royal correspondent Jonny Dymond at 0:12:30 and during the news bulletin at 2:08:38, listeners also heard a report by the BBC Jerusalem bureau’s Yolande Knell at 1:20:40.

During that report Knell – like Jeremy Bowen in the previous day’s programme – brought up the topic of the objection of an Israeli minister to the wording of the itinerary put out by the Royal Household.

[emphasis in italics in the original]

1:22:26 Knell: “On his solo trip the prince will watch Jewish and Arab Israeli children playing football. But political differences here aren’t always so easy to overcome. Israeli politicians are criticising his schedule for presenting Jerusalem’s Old City as part of the occupied Palestinian territories.”

Obviously if the BBC’s domestic audiences are to understand the reason for the objection to that description of the Old City of Jerusalem as ‘occupied Palestinian territory’ they would need to be told of the inclusion of Jerusalem in the territory assigned by the League of Nations to the creation of a Jewish homeland. They would also need to be informed of the belligerent British-backed Jordanian invasion and subsequent ethnic cleansing of Jews who had lived in Jerusalem for generations from districts including the Old City in 1948, together with the destruction of synagogues and cemeteries, as well as the fact that the 1949 Armistice Agreement between Israel and Jordan specifically stated that the ceasefire lines were not borders.

However in typical BBC style, Yolande Knell erased all the history prior to June 1967 from her simplistic account:

Knell: “Israel captured the east of the city in the 1967 war and later annexed it in a move that’s not internationally recognised. It sees all the city as its capital but Palestinians want East Jerusalem as their capital.”

Knell then went on to provide listeners with an overtly partisan view of the issue from the PLO’s Hanan Ashrawi:

Knell: “Palestinian official Hanan Ashrawi says the Palace is using the right descriptions.”

Ashrawi: “The only country that has violated international law openly and admitted Jerusalem as the capital of Israel is the US…is Trump. And the UK has not changed its position. It still considers Jerusalem as occupied territory. You cannot expect the royal visit to come and become complicit in land theft and the illegal annexation of Jerusalem.”

Not only did Knell not bother to challenge Ashrawi’s inaccurate and deliberately provocative claim of “land theft” or to clarify that her selected contributor’s claims concerning “international law” are a matter of opinion, she did not even make the effort to inform Radio 4 listeners that – as she doubtless knows, because their embassies are located in the same Jerusalem complex as the BBC’s own offices – in addition to the United States, Guatemala and Paraguay have also recognised Jerusalem as Israel’s capital. 

Instead, Knell simply changed the subject and moved on with her report.

While it is standard BBC practice to avoid informing audiences of the history and status of Jerusalem before June 1967 – including the internationally unrecognised 19 year-long Jordanian occupation of parts of the city – obviously that practice does not contribute to meeting the BBC’s public purpose obligation to provide its funding public with “accurate and impartial news, current affairs and factual programming of the highest editorial standards so that all audiences can engage fully with issues across the UK and the world”.

Related Articles:

Reviewing the BBC’s presentation of Jerusalem history

BBC R4’s ‘Today’ forces Brexit and Gaza into royal visit report

BBC News website adopts selective history in royal visit article

Advertisements

5 comments on “BBC R4 ‘Today’ listeners sold short by Knell’s portrayal of Jerusalem

  1. Pingback: 06/28 Links Pt2: Ami Horowitz Speaks With Senior Hamas Leader In Wild Interview; Palestinians Heap Scorn on Israeli Leftists Supporting Them; What Prince William Did Not See in Ramallah – 24/6 Magazine

  2. Bowen, Knell, Corbin & Guerin and the rest of the Jerusalem bureau should just get themselves jobs at Al Jazeera and Press TV where their Iranian/Hamas/Hezbollah lies and propaganda – currently funded by the British licence fee & taxpayers – belongs.

Comments are closed.