BBC News report on Syrian plane interception won’t say where it happened

Roughly an hour after the interception of a Syrian aircraft that had entered Israeli airspace on the afternoon of July 24th the BBC News website published a report initially headlined “Israel shoots down Syrian warplane”. The report was amended seven times over the next eight hours and now goes under the title “Israel shoots down Syrian fighter near Golan Heights” – with the reason for the confusing use of the word “near” unclear.

Version 8

Refraining from informing audiences exactly what had happened in the BBC’s own words, the report opened with a ‘he said-she said’ account which obviously did not contribute to audience understanding of the events.

“Israel says it has shot down a Syrian warplane which entered its airspace – a rare incident between the two foes.

Two surface-to-air missiles were fired at the Sukhoi fighter jet, the Israel Defense Forces (IDF) tweeted.

According to Israeli reports, it happened over the Israeli-occupied Golan Heights. The pilot’s fate is not clear.

Syrian news agency Sana said Israel had targeted the jet over Syrian airspace, but did not say whether it was hit.” [emphasis added]

With readers none the wiser where – and therefore why – the incident took place, the report continued:

“Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu later said that Syria had committed a “blatant violation” of a 1974 ceasefire agreement, which defines the lines of separation between the two sides’ forces on the Golan Heights.”

The UN witnessed 1974 ‘Separation of Forces Agreement Between Israel and Syria’ was also mentioned (though not by name) in a subsequently added insert of ‘analysis’ from BBC Jerusalem bureau correspondent Tom Bateman.

“Israel and Syria fought their last war 45 years ago and later agreed to separate their forces either side of a 50-mile-long buffer zone – a boundary that had remained Israel’s quietest since.”

Bateman did not clarify to readers that what he described as a “buffer zone” is actually a demilitarized zone or that the agreement states that “Air forces of the two sides will be permitted to operate up to their respective lines without interference from the other side” [emphasis added].

In addition to aiding BBC audiences to understand the story, that information may also have helped BBC Arabic’s Feras Kilani to avoid an embarrassing Tweet.

Amplifying the Assad regime’s baseless propaganda, Bateman also told readers that:

“…Syria will see the Sukhoi’s downing as proof of its belief that Israel has been prepared to help rebel groups to stop the government’s advances.”

In the fourth version of the article, BBC audiences found yet more promotion of Syrian regime propaganda highlighted in two previous reports.

“On Monday, the Syrian government condemned the evacuation by Israel over the weekend of the White Helmets civil defence group from a war zone in the south of the country.

Damascus described the move as a “criminal operation” by “Israel and its tools”.

Version 1

With much of this article based on IDF statements as well as local and agency news reports, it is notable that the BBC News website did not inform its readers that Israel had tried to contact the pilot or that due to the fighting in Syria close to the border, earlier in the day the IDF had put out warnings.

“The IDF said it had noticed increased air force activity in southwestern Syria, near the border, since the morning.

“We have issued numerous warnings through numerous channels and in various languages to make sure that no one on the other side violates Israeli airspace or threatens Israeli civilians or sovereignty,” IDF spokesperson Lt. Col. Jonathan Conricus told reporters.”

Obviously the basic task of any journalist reporting this story was to inform members of the public what happened and where. Rather than doing that, the BBC News website chose to present two conflicting versions of where the aircraft was located when it was intercepted and leave readers to decide which one they prefer to believe. Apparently the BBC is of the opinion that passes as journalism.

Related Articles:

BBC News cuts out the infiltration part of Syrian drone infiltration incident

BBC News website readers get yet another dose of Assad’s propaganda

 

 

 

 

Advertisements

BBC R4 presenter portrays response to violent rioting as “attack”

The July 23rd edition of the BBC Radio 4 programme ‘Today’ included an item (from 02:51:43 here) concerning an incident which had taken place the previous night. In her introduction, presenter Martha Kearney described the alleged shooting of a Palestinian youth during violent rioting that included the use of IEDs, rocks, petrol bombs and grenades as an “attack”. [emphasis in bold added]

Kearney: “Israeli soldiers have shot dead a Palestinian teenager during a raid in the West Bank. Tom Bateman is our Middle East correspondent and Tom – tell us a bit more about this attack.”

Bateman: “Well this was the Deheishe refugee camp. It’s a big refugee camp in Bethlehem in the occupied West Bank. The Israeli military went in for a raid during the night – I mean these are things that happen frequently. They say they’re often looking for suspects or for weapons manufacturing sites.”

Readers may recall that in May the BBC failed to report the murder of an Israeli soldier during such an operation in another location. Tom Bateman did not clarify to listeners that the places he described as “occupied” – Bethlehem and the Deheishe camp – have been under Palestinian Authority control for well over two decades. He continued:

Bateman: “They went into the camp looking for two people. They say this triggered clashes The Israelis say that they came under fire with rocks and firebombs and grenades and say they responded using live fire. And in that incident a 15 year-old boy was shot in the chest and died. His name was Arkan Mezher. Following that there were some protests; residents of the camp marching to the local government hospital.”

Bateman failed to inform listeners that the incident is under investigation or that the youth was wrapped in the flag of the PFLP terror faction at his funeral.

Martha Kearney went on:

Kearney: “And this comes at a time of increased tensions throughout the region.”

Once again the BBC avoided informing its audiences that Staff Sgt. Aviv Levi was killed by a Palestinian sniper.

Bateman: “Well this is the West bank and I mean there has been, you know, increasing simmering tension on the Gaza boundary between Gaza and Israel. At the…on Friday there was yet another flare-up – really the third in a couple of months – between Hamas in Gaza and Israel. There was an Israeli soldier who was shot dead near to the fence. Israel then responded with a wave of airstrikes killing four Palestinians and I mean at the time the UN envoy to the region Nickolay Mladenov was warning that Gaza was on the brink of war. Now over the weekend there seems to have been a relative calm restored but yes; I think the context is about heightened tension.”

Bateman likewise failed to clarify that at least three of those “four Palestinians” were members of Hamas’ militia or that Palestinians subsequently launched three rockets into Israeli territory.

Kearney: “Relative calm and what about ceasefires?”

Bateman: “Well a ceasefire was announced by Hamas on the early hours of Saturday morning. There has been mediation by Egyptian intelligence, by the United Nations. I mean Israel never really comments on these ceasefires but clearly there appears to be some kind of agreement that does for the time being seem to be holding.”

Bateman of course made no effort to inform listeners that Hamas’ July 20th announcement of a ceasefire came just six days after the previous one it announced – and broke.  

Related Articles:

BBC News website reports fatal ‘gunshot’, fails to identify perpetrator

 

 

 

 

 

BBC News website readers get yet another dose of Assad’s propaganda

As noted here previously, on the morning of July 22nd the BBC News website published a report about the evacuation of members of the ‘White Helmets’ and their families from Syria in which unfounded propaganda put out by the Assad regime, the Russian government and their sympathisers was amplified.

“In that report BBC audiences were told that:

“The White Helmets describe themselves as a volunteer workforce that acts to save people in Syria’s war zones.

They say they are non-partisan but supporters of President Bashar al-Assad, and his ally Russia, allege links to jihadist groups.”

And again, in a sub-section headed “Who are the White Helmets?”:

“Say they are neutral and have no political affiliation but have been accused of links to jihadist groups by the Syrian government and its Russian allies”

That propaganda has indeed been vigorously promoted by the Assad regime, Russia and their sympathisers. However, it has also been exposed and debunked – as the Guardian reported in December 2017.”

Apparently not content with that dose of unquestioning promotion of the propaganda of a brutal regime that has slaughtered hundreds of thousands of its own civilians, on the afternoon of July 23rd the BBC News website published a follow-up report currently titled “Syria White Helmets evacuation criticised by government” in which 30% of the word count was given over to further amplification of disinformation from the heart of the Assad regime.

“The Syrian government has condemned the evacuation over the weekend of the White Helmets civil defence group from a war zone in the south of the country.

Damascus described the move, carried out by Israel, as a “criminal operation” by “Israel and its tools”. […]

Responding to the move on Monday, Syria’s foreign ministry said that “words of condemnation are not enough to denounce this despicable act”.

It added that the White Helmets supported “terrorists” and that the world had been warned of the group’s “dangers”, according to Syria’s state news agency Sana.

Syrian President Bashar al-Assad’s administration regards the White Helmets as agents of Western powers. His supporters, and his Russian allies, say the volunteers support the rebels and also have links to jihadist groups. […]

But Syria’s government and its ally Russia have accused the group of links to jihadist groups.

President Assad said it used “humanitarian masks and umbrellas just to implement a certain agenda”.”

The article ‘balanced’ those claims with the following 34 words:

“But Mr Assad’s opponents see them as heroes for their rescue work in bombed, rebel-held cities.

The White Helmets describe themselves as a volunteer workforce that acts to save people in Syria’s war zones.”

Readers were not informed of the research – including by BBC Trending – which has shown how conspiracy theories concerning the ‘White Helmets’ have been spread.

Another notable aspect of the report was its knee-jerk use of the BBC’s favoured ‘Israel says’ formula:

“The Israel Defense Forces (IDF) said they were acting on a request from the US, the UK and other European nations.”

Seeing as by the time this article was published officials from the UK, the US, Canada and Germany had acknowledged their countries’ role in the operation’s organisation, the BBC’s use of the phrase “the Israel Defense Forces said” is obviously superfluous.

As we have had cause to note here all too often in the past, the BBC’s ‘public purposes’ oblige it to provide accurate and impartial “news and information to help people understand and engage with the world around them”.

Members of the BBC’s funding public may well be asking themselves why – yet again – their public service broadcaster is generously amplifying conspiracy theories no different from those put out by the regime controlled news agencies of Syria and Russia.

Related Articles:

BBC promotes what it described in April as ‘conspiracy theories’

BBC unquestioningly promotes Assad’s “destabilisation” claims

BBC promotes Assad propaganda in Syria reports

BBC Q&A on alleged Israeli air strikes is political polemic

BBC Radio 4 ‘Today’ promotes more Syrian regime propaganda

BBC report on shootings in Golan parrots Assad propaganda

Vital information missing in BBC reports on alleged Israeli airstrikes in Syria

Why is BBC Arabic amplifying Syrian regime propaganda?

Multi-platform BBC promotion of Syrian regime falsehood concerning Israel

BBC News amplifies unchallenged Syrian regime propaganda yet again

More unquestioned amplification of Syrian regime propaganda from BBC News

BBC News amplification of unchallenged Assad propaganda persists

Despite evidence, the BBC won’t let go of Assad propaganda

Looking behind a BBC News website tag

 

 

 

 

 

Inaccurate BBC WS radio portrayal of Israeli legislation

As noted here previously, the lead item in the July 19th edition of the BBC World Service radio programme ‘World Update‘ concerned legislation passed hours beforehand by the Israeli Knesset.

The programme’s webpage uses the title “Israel: An Exclusively Jewish State”. Presenter Dan Damon introduced the item (from 0:00:15 here) using the same term. [emphasis in bold added, emphasis in italics in the original]

Damon: “We begin though with the news from Israel. In the parliament there – the Knesset – a vote on the future of that country’s self-determination: a controversial bill defining the country as an exclusively Jewish state. The law downgrades Arabic as an official language. It says Jewish settlements are in the national interest. Israel [sic] Arab politicians have denounced this new law as racist.”

Obviously the claim that the law defines Israel as “an exclusively Jewish state” is inaccurate.

The same inaccurate claim appeared in the first two versions of an article that appeared on the BBC News website on July 19th.

Following a complaint from Mr Stephen Franklin in which he pointed out that the text of the law does not define Israel in that manner and that Israel’s minorities already have equal rights under the law and will continue to do so under this new legislation, the BBC Complaints department responded, citing an amendment made to the report some eight hours after its initial publication.

“I understand you feel it is inaccurate to state that the bill passed characterises Israel as an exclusively Jewish state.

BBC News always aims for the highest standards – to be fair, accurate and impartial. It is worth noting that the article now reads “‘Israel’s parliament has passed a controversial law characterising the country as principally a Jewish state”.”

BBC Watch has written to request a similar correction to this radio programme and its webpage.

In that item listeners heard from the BBC’s Tom Bateman in Jerusalem who correctly pointed out that the law “isn’t going to change things overnight. It’s simply not that kind of a piece of legislation” and that “many of the things it talks about are actually pre-existing in other laws”.

However, as was also the case in the BBC News website report, Bateman for reasons unclear found it appropriate to mention a clause which was not included in the final draft of the legislation.

Bateman: “…the law says that Jewish settlement is a national value that should be promoted by the state. Now that’s actually a watered-down version of the draft clause which critics of the law had felt might lead to Jewish-only communities and local authorities really having the power to create de facto and in law Jewish-only communities.”

Like the website article, Bateman did not clarify that the dropped clause actually allowed the state to “authorize a community composed of people having the same faith and nationality to maintain the exclusive character of that community” and did not bother to inform his audiences that many communities composed of people belonging to religious and ethnic groups such as Bedouin, Druze, Circassians, Christians and Muslims already exist in Israel.

Bateman closed his report by telling listeners that one Arab-Israeli MK had “described it…as a hate crime and an apartheid law”.

Listeners then heard from two MKs – Yehuda Glick of the Likud and Ahmad Tibi of the Joint Arab List. They did not however hear any challenge from Dan Damon when Tibi raised the false claim promoted by the political NGO Adalah of “more than 60 laws differentiating and discriminating between Jews and Arabs”. Neither did they hear any questioning of numerous inaccurate claims from Tibi including that the new law affords rights “both political and housing, lands allocation etc…only for Jews”.

Related Articles:

How BBC radio programmes misled by adding one letter and a plural

BBC News website framing of Israeli legislation

 

How BBC radio programmes misled by adding one letter and a plural

For years the BBC has, in the context of Israel-related stories, defined the term ‘settlements’ as follows:

“Settlements are communities established by Israel on land occupied in the 1967 Middle East war.

This includes the West Bank, East Jerusalem and the Golan Heights.”

For years too, BBC audiences have been told time and time again that “Jewish settlements” are “illegal under international law”.

Consider then how the average BBC audience member would have understood statements concerning “settlements” that appeared in several BBC radio programmes on July 19th. [emphasis added]

In a news bulletin broadcast on the BBC Radio 4 programme ‘Today‘ (from 02:04:51 here) listeners were told by newsreader Diana Speed that:

“The Israeli parliament has passed a law declaring that only Jews have the right of self-determination in the country. The nation-state law downgrades Arabic as an official language and says Jewish settlements are in the national interest”.

In the afternoon edition of the BBC World Service radio programme ‘Newshour‘, presenter Julian Marshall introduced the 11 minute-long lead item (from 0:01:00 here) by telling listeners around the world that:

“…parliament passed a law declaring that only Jews have the right to self-determination in the country. What’s known as the nation-state law also downgrades Arabic as an official language and says Jewish settlements are in the national interest.”

On the same day, listeners to the BBC World Service radio programme ‘World Update’ heard presenter Dan Damon similarly introduce that show’s twelve and a half-minute long lead item (from 0:00:15 here):

“The law downgrades Arabic as an official language. It says Jewish settlements are in the national interest.”

But is that actually what the legislation says?

In the original Hebrew the relevant clause is titled התיישבות יהודית” – ‘Jewish settlement’, not settlements – and when translated into English it says that:

“The state views the development of Jewish settlement as a national value and will act to encourage and promote its establishment and consolidation.”

In other words, that clause of the law (which comes after clauses relating to Israel’s connections with Jews around the world and immigration) refers to places of permanent residence for Jews in Israel as a whole. Contrary to what listeners to BBC Radio 4 and BBC World Service radio were told, the law does not say that “Jewish settlements are in the national interest”. It does say that the development of Jewish settlement is viewed as a national value.

That clause of the law does not refer specifically to communities in areas which came under Israel’s control as a result of the Six Day war as – given that added ‘S’ and the use of “are” instead of “is” – listeners to the three BBC radio programmes quoted above may well have understood, particularly in light of the fact that the BBC has on countless occasions over the years promoted a highly specific definition of the term ‘settlements’.

As for the claim concerning the ‘downgrading’ of the Arabic language, as noted here previously in relation to an article on the same topic published on the BBC News website:

“…the part referring to language in fact reads as follows:

“The state’s language is Hebrew.

 The Arabic language has a special status in the state; Regulating the use of Arabic in state institutions or by them will be set in law.

 This clause does not harm the status given to the Arabic language before this law came into effect.””

Some eight hours after the initial publication of that BBC News website report which originally made similar claims concerning the ‘downgrading’ of Arabic, it was amended to inform readers that the legislation “ascribes Arabic “special status” and says its standing before the law came into effect will not be harmed”. Listeners to these three radio programmes have of course seen no such clarification. 

Related Articles:

BBC News website framing of Israeli legislation

 

 

 

No BBC coverage of sports anti-discrimination move

Readers may recall that last October the Israeli delegation to a judo competition held in Abu Dhabi was barred by the organisers from displaying the Israeli flag, competing under the name ‘Israel’ or playing the national anthem. However, as was noted here at the time:

“The BBC Sport website (which usually displays an interest in reporting bigotry and discrimination in sport) has no coverage of that story either on its home page or on its Judo page. The BBC News website’s Middle East page similarly did not find this story of blatant discrimination in sport newsworthy.”

The International Judo Federation subsequently took steps to end such discrimination.

“Based on experiences from previous years and in an attempt to take a firm and constructive stance in the fight against discrimination in sport, the International Judo Federation announces that it will suspend two of its events, namely the Abu Dhabi Grand Slam and the Tunis Grand Prix.

Prior to this decision and after carefully analysing the past situations involving the denial of participation in equal conditions of all IJF member federations – with their national insignia and anthem at the aforementioned events, and after repeated past interventions, the IJF officially requested the two organisers to provide a letter of guarantee signed by the government that all IJF member nations would have the right to participate in their events in equal conditions. […]

As no positive answer was received to date, although past the given deadline, the International Judo Federation’s Executive Committee decided to suspend both the Abu Dhabi Grand Slam and the Tunis Grand Prix until governmental guarantee is given to ensure free and equal participation of all nations at the said events.”

That story has been reported by a number of Israeli media organisations as well as by CNN and the BBC associate news agency AFP. Visitors to the BBC Sport website, however, found no mention of the IJF’s decision either on the main homepage or on the ‘Judo’ page and no mention of the story is found on the BBC News website’s Tunisia and UAE pages.

 

Related Articles:

BBC drops the ball on anti-Israel bigotry in sport

BBC News and BBC Sport ignore Judo tournament anti-Israel bigotry

 

BBC promotes what it described in April as ‘conspiracy theories’

On the morning of July 22nd the IDF announced the completion of the overnight evacuation of 800 Syrian ‘White Helmets’ personnel and their families from southern Syria, through Israel and into Jordan.

“The evacuation took place from Quneitra, which straddles the frontier with the Golan Heights and where the civil defense team was trapped. […]

The evacuees arrived at the border with Israel, and the IDF opened the gates and let them through. Medical treatment was provided to those in need, and the evacuees were provided with food and water.

The humanitarian workers and their families then boarded a fleet of buses that was already waiting for them at the site. The army and police blocked roads in the area, allowing the convoy to pass unimpeded.”

After the story broke, the BBC News website quickly produced a report titled “Syria conflict: Israel evacuates ‘White Helmets’” which appeared on its main homepage as well as its ‘World’ and ‘Middle East’ pages.

In that report BBC audiences were told that:

“The White Helmets describe themselves as a volunteer workforce that acts to save people in Syria’s war zones.

They say they are non-partisan but supporters of President Bashar al-Assad, and his ally Russia, allege links to jihadist groups.”

And again, in a sub-section headed “Who are the White Helmets?”:

“Say they are neutral and have no political affiliation but have been accused of links to jihadist groups by the Syrian government and its Russian allies”

That propaganda has indeed been vigorously promoted by the Assad regime, Russia and their sympathisers.  However, it has also been exposed and debunked – as the Guardian reported in December 2017.

“The campaign to discredit the White Helmets started at the same time as Russia staged a military intervention in Syria in September 2015, supporting President Bashar al-Assad’s army with airstrikes bombarding opposition-held areas. Almost immediately, Russian state media such as RT and Sputnik started falsely claiming that Isis was the only target and throwing doubt on the bombings of infrastructure and civilian sites.

The same propaganda machine scooped up fringe anti-American activists, bloggers and researchers who believe the White Helmets are terrorists, giving them a platform on state TV and amplifying their articles through social media.”

In April of this year BBC Trending produced a report titled “Syria war: The online activists pushing conspiracy theories” which includes a whole section on conspiracy theories relating to the ‘White Helmets’.

“The Sarah Abdallah account is, according to a recent study by the online research firm Graphika, one of the most influential social media accounts in the online conversation about Syria, and specifically in pushing misinformation about a 2017 chemical weapons attack and the Syria Civil Defence, whose rescue workers are widely known as the “White Helmets”. […]

Graphika found 20 million messages about the White Helmets, split between tweets in support and in opposition. Among the opponents, Kelly says, Sarah Abdallah was “by far the most influential”, followed by Vanessa Beeley.

The firm found that Sarah Abdallah’s account was primarily followed by a number of different interest clusters: supporters of pro-Palestinian causes, Russians and Russian allies, white nationalists and those from the extremist alt-right, conservative American Trump supporters, far-right groups in Europe and conspiracy theorists.

These groups were instrumental in making the hashtag #SyriaHoax trend after the chemical weapons attack in the rebel-held town of Khan Sheikhoun in April 2017.”

Nevertheless, three months on BBC News is still amplifying the propaganda of the Syrian and Russian regimes concerning the ‘White Helmets’ – and that despite the corporation’s obligation to “provide accurate and impartial news…of the highest editorial standards so that all audiences can engage fully with issues across the UK and the world”.

Judging by many of the replies to a Tweet relating to the story sent by the British Foreign Secretary, the BBC News website’s longstanding habit of promoting false balance in the name of ‘impartiality’ by repeatedly amplifying any and every propaganda put out by the Assad regime and its Russian ally is certainly not contributing to meeting that particular ‘public purpose’.

Related Articles:

BBC unquestioningly promotes Assad’s “destabilisation” claims

BBC promotes Assad propaganda in Syria reports

BBC Q&A on alleged Israeli air strikes is political polemic

BBC Radio 4 ‘Today’ promotes more Syrian regime propaganda

BBC report on shootings in Golan parrots Assad propaganda

Vital information missing in BBC reports on alleged Israeli airstrikes in Syria

Why is BBC Arabic amplifying Syrian regime propaganda?

Multi-platform BBC promotion of Syrian regime falsehood concerning Israel

BBC News amplifies unchallenged Syrian regime propaganda yet again

More unquestioned amplification of Syrian regime propaganda from BBC News

BBC News amplification of unchallenged Assad propaganda persists

Despite evidence, the BBC won’t let go of Assad propaganda

Looking behind a BBC News website tag

 

 

 

 

 

 

 

BBC News website reports fatal ‘gunshot’, fails to identify perpetrator

Late on the evening of July 20th the BBC News website published a report headlined “Israel carries out Gaza strikes as soldier dies from gunshot” on its main homepage and its ‘World’ and ‘Middle East’ pages.

Obviously the identity of the party that fired the “gunshot” is not clear from that headline and the article’s opening lines also did nothing to help readers understand who carried out the attack.

“Israel has attacked military targets in the Gaza Strip, after its soldiers came under gunfire at the border.

The Israeli military announced that one soldier had died from his wounds, the first in the most recent clashes.”

Other media outlets managed to report the same events with more clarity. Here, for example, is a headline from Ynet which uses fewer words to provide a more informative picture to readers.

In the past the BBC has produced similarly opaque headlines relating to vehicular attacks.

Significantly, at no point in the rest of the BBC’s report were audiences informed that Staff Sgt Aviv Levi was killed by a Palestinian sniper.

In contrast, statements concerning the deaths of Palestinians came after readers had been told that “Israel has attacked military targets in the Gaza Strip”.

“Gaza officials said four Palestinians were killed in the strikes, three of them members of militant group Hamas.”

The timeline of events began when the attack in which the IDF officer was shot took place at around 17:30 within the framework of what the BBC insists on inaccurately describing as “protests”. The IDF then struck eight military posts belonging to Hamas. At around 20:30 in the evening, Palestinian terrorists fired three rockets into Israeli territory, two of which were intercepted. Strikes were carried out on additional Hamas infrastructure, including three battalion headquarters.

The BBC’s portrayal of those events was as follows:

“The military said it had struck 15 Hamas military targets in the northern Gaza Strip and an additional 25 in Khan Yunis in the south, adding that the strikes were continuing.

The operation came during another Friday of protests by Palestinians at the border between Israel and Gaza. The Israeli army said three projectiles had been fired into Israel by Palestinian militants.” [emphasis added]

With no mention of the fact that an IDF officer had been wounded in a grenade attack the previous Friday, BBC audiences were told that:

“Israel last week carried out its biggest attack against Hamas targets in Gaza since the war in 2014, in response to more than 200 rockets and mortars fired into the country.”

Readers once again found the BBC’s now standard anodyne portrayal of the ‘Great Return March’ agitprop which continues to conceal from audiences the fact that the casualty figures quoted actually come from Hamas – which organised, facilitated and financed the publicity stunt – and that over 80% of those killed have been shown to have links to various terror factions.

“Palestinians have now been protesting at the border for 17 weeks. Gaza health officials say more than 130 Palestinians have been killed and 15,000 injured by Israeli forces during that time.

The death of a soldier on Friday is the first Israeli fatality in the exchanges.”

Despite the available evidence of Hamas’ encouragement of and involvement in the arson attacks and its organisation and facilitation of the ‘Great Return March’ violence, the BBC is still presenting those issues as Israeli ‘accusations’.

“Israel resumed air attacks on Gaza after last week’s projectile attacks, warning that it would take whatever action necessary to stop incendiary kites and balloons being flown over the border.

It accuses Hamas of controlling the makeshift devices, which have set fields in Israel ablaze, as well as orchestrating the protests at the border, which Israel regards as a threat to its border communities.”

The BBC has had over four months in which to provide its audiences with information on the background to the pre-planned violence it euphemistically describes as “Palestinians…protesting at the border” but clearly it has no intention of doing so.

Related Articles:

Hamas agitprop requires BBC journalists to brush up on UN resolution

British connections to upcoming Gaza agitprop ignored by BBC News

BBC again fails to adequately clarify Hamas’ role in Gaza border agitprop

Gaza missile attacks get 44 words on the BBC News website

 

Weekend long read

1) Jonathan Spyer asks “Is southern Syria heading for ‘Lebanonization’? “.

“First of all, it is important to understand the nature and dimensions of the Iranian project in Syria.  Iran’s deep alliance with Assad’s Syria goes back to the first days of the Islamic Republic of Iran, and to Hafez Assad’s support or Teheran in the Iran-Iraq War.  Over the last seven years of civil war, however, the nature of the relationship has changed.  Iranian provision of manpower and organization of paramilitary forces has been essential to the regime’s survival.  Teheran has invested upwards of $30 billion in Syria.  The IRGC has established bodies within the formal structures of the Syrian state (the National Defence Forces), recruited young Syrians into locally based IRGC-associated paramilitary groups, (Quwaat al-Ridha, 313 battalion), and of course brought its paramilitary proxies onto Syrian soil, along with IRGC personnel.

This is a major, far-reaching process, resembling in its key particulars parallel projects in Lebanon and Iraq.  The intention is to establish political-military structures which will serve to enable the projection of Iranian power over the long term.  The Iranian expertise in this area is without parallel in the region.  As a result of this approach, Teheran now dominates Lebanon and has the upper hand in Iraq.  Assad’s Syria, which has an openly dictatorial system, is a different political context to these, of course.  But the evidence suggests that the Iranians are digging in to stay.”

2) The ITIC reports on this year’s Hamas summer camps – a topic that has received less than one minute of BBC coverage throughout the past three and a half years.

“On July 14, 2018, the central committee of Hamas’ summer camps in the Gaza Strip held a press conference to announce the opening of its summer camps. The theme this year is “I am returning to my homeland,” inspired by the “return marches.” Aspects of the marches have been integrated into camp activities, including launching balloons, throwing stones, collecting tires and glorifying the shaheeds killed during the “marches.” In addition, as they do every year, campers undergo military training, in ITIC assessment with Hamas instructors (disassembling and reassembling weapons, simulating the abduction of Israelis, rifle practice, etc.) Pictures from the camps indicate that most of the military training is held in the classrooms and schoolyards of schools in the Gaza Strip.”

3) Writing at the Guardian, Dr Dave Rich discusses the UK Labour party’s ‘antisemitism code’.

“This week the Labour party achieved something remarkable, even unique, in the history of British anti-racism. They managed to get 68 rabbis from every religious stream in the country – Orthodox, Liberal, Reform and Masorti – to form a coalition to denounce antisemitism. These are religious leaders who normally agree on very little, some of whom would not even acknowledge each other as rabbis. But on this issue, they came together as one. The problem for Labour is that they did it to condemn the party’s handling of its own antisemitism problem under Jeremy Corbyn’s leadership.”

4) For years the BBC has uncritically amplified Iranian messaging on the subject of that country’s nuclear programme. A report by David E. Sanger and Ronen Bergman at the New York Times discusses what the BBC described as “political theatre” back in May.

“Last week, at the invitation of the Israeli government, three reporters, including one from The New York Times, were shown key documents from the trove. Many confirmed what inspectors from the International Atomic Energy Agency, in report after report, had suspected: Despite Iranian insistence that its program was for peaceful purposes, the country had worked in the past to systematically assemble everything it needed to produce atomic weapons.

“It’s quite good,” Robert Kelley, a nuclear engineer and former inspector for the agency, said in Vienna, after being shown some of the fruits of the document theft. “The papers show these guys were working on nuclear bombs.””

BBC WS history programme video whitewashes British mandate record

A video posted on the BBC News website’s Middle East page on July 18th includes some interesting use of archive material.

As regular readers know, the BBC employs double standards in its use of language when reporting terrorism which go back decades and, for example, include over forty-five years of avoidance of the word ‘terrorists’ when describing the Palestinian perpetrators of the Munich Olympics massacre.

Nevertheless, a filmed report produced by Mike Lanchin for the BBC WS history programme Witness and titled ‘I survived the bombing of the King David Hotel’ opens with archive material that informs viewers “Terrorists Attack in Jerusalem”.

The film goes on to make another reference to terrorists:

“After a bomb explosion caused by terrorists on the British headquarters in Jerusalem…”

Another section using archive material – apparently intended to provide background to the 1946 bombing – presents modern-day BBC audiences with a highly distorted picture of British policy during the time of British mandate administration.

“While Arab and Jew have a cause to battle for, the British soldier is there only because it is his job to keep the peace. In a quarrel which is none of his making, he does just that and precious few thanks he gets for it.”

This is not the first time that ‘Witness’ audiences have seen Britain’s role in that particular episode of history distorted by Lanchin. It is of course hard to see how BBC audiences’ understanding of the history is enhanced by whitewashing British policies and thereby downplaying their effects.

Related Articles:

When did the BBC begin avoiding the use of the word terror in Israel reporting?

BBC’s double standards on terror get OFCOM rubber stamp

BBC World Service misleads on Jewish immigration to Mandate Palestine