Catching up with some recent BBC Middle East reporting

Back in late July visitors to the BBC News website were told that an Israeli MK had resigned:

“An Israeli Arab politician has resigned in opposition to a controversial new law which declares Israel to be the nation state of the Jewish people.”

July 2017

As was noted here at the time, the BBC’s claim concerning Zouheir Bahloul’s resignation was premature and – as reported by the Times of Israel – the MK actually only stepped down on October 16th.

“Zionist Union member Zouheir Bahloul formally resigned from the Knesset on Tuesday, some three months after he announced he would step down as an MK in protest of the recently passed nation-state bill, which he said officially discriminates against Israel’s Arab minority.

The Arab Israeli lawmaker met with Knesset Speaker Yuli Edelstein to present his letter of resignation, a day after the parliament returned from a three-month summer recess. […]

Bahloul offered no further explanation after his Tuesday meeting with Edelstein.

He also declined to comment on why he chose to formally resign only after the Knesset recess, a move that saw him rake in more than NIS 100,000 ($27,000) in taxpayer money over the break, based on the NIS 41,432  ($11,000) monthly salary for an MK.”

BBC audiences have not seen any reporting on Bahloul’s actual resignation.

******

In late June we noted the appearance of an inaccurate and misleading map on the BBC News website.

“An article titled “Syria war: Air strikes knock out hospitals in Deraa” which appeared on the BBC News website on June 27th includes a map showing the areas under the control of different parties in south-west Syria.

[…] the UN Disengagement Observer Forces (UNDOF) are portrayed as being present in the demilitarised zone that came into existence under the terms of the 1974 Disengagement Agreement between Israel and Syria.

However, as noted in this report from May 31st, UNDOF vastly reduced its physical presence in the so-called demilitarised zone nearly four years ago when it redeployed to the Israeli side.”

Similar versions of the same map appeared in at least five additional BBC News website reports.

BBC Watch submitted a complaint on that issue and on July 30th we received a response informing us that more time would be needed to address the points raised. On August 18th we received a further communication informing us that the time frame for addressing the complaint had run out.

On October 15th the BBC News website published a report titled “Syria reopens key crossings with Jordan and Israel-occupied Golan” in which we discover that the BBC in fact knows that UNDOF was not in control of the DMZ when it published the map which led audiences to believe that was the case.

“The Syrian national flag was also raised at the Quneitra crossing with the Israeli-occupied Golan Heights at a brief ceremony on Monday morning.

The UN, Israel and Syria agreed to re-open the crossing as part of an effort to allow UN Disengagement Observer Force (Undof) peacekeepers to carry out their mandate to maintain a decades-old ceasefire between Israel and Syria. […]

In 2014, after 45 peacekeepers were held captive for several weeks by al-Qaeda-linked jihadists and their bases attacked, Undof withdrew to the Israeli side.

The peacekeepers resumed their patrols in the area of the Quneitra crossing this August, after Syrian government forces regained control of the surrounding province and Russian military police were deployed there.”

******

Back in August 2017 we asked “Are BBC audiences getting the full picture on Syria’s chemical weapons?” and since then we have continued to document the corporation’s promotion of false balance when reporting on that subject.

“…BBC audiences continue to repeatedly see false balance in the form of unchallenged Syrian propaganda that is presumably intended to tick the ‘impartiality’ box. In addition to being plainly ridiculous, that editorial policy clearly undermines the BBC’s purpose of providing the public with accurate and impartial reporting that enhances its understanding of global issues.”

May 2017

On October 15th a report was published on the BBC News website under the title “How chemical weapons have helped bring Assad close to victory“. In that article the BBC states that it has gathered evidence to show that:

“…at least 106 chemical attacks have taken place in Syria since September 2013, when the president [Assad] signed the international Chemical Weapons Convention (CWC) and agreed to destroy the country’s chemical weapons stockpile.”

It is of course impossible to determine how many members of the BBC’s audience – who have previously seen countless promotions of unchallenged denials from the Syrian regime on this issue – will have come across this latest BBC report.

Related Articles:

BBC News website reports a resignation yet to happen

BBC News website map misleads on UNDOF

Are BBC audiences getting the full picture on Syria’s chemical weapons?

Despite evidence, the BBC won’t let go of Assad propaganda

Looking behind a BBC News website tag

BBC’s ME editor suggests Syria chemical attack related to Israel

BBC’s Davies suggests ulterior motives for IDF Sarin report

 

 

 

Advertisements

3 comments on “Catching up with some recent BBC Middle East reporting

  1. And so the BBC carries on with its not-so-funny mind games – all intended to demonise Israel in every way that it can.

  2. Pingback: Corrections secured to inaccurate BBC News website maps – part two | BBC Watch

Comments are closed.