Revisiting BBC reporting on Palestinian social media incitement

In October 2015 the BBC News website published an article titled “Is Palestinian-Israeli violence being driven by social media?”. The question posed in that headline was addressed in fewer than 200 words which did little to inform readers of the scale and significance of the role of incitement spread via social media in fuelling the wave of terror at the time, of the kind of content appearing on such platforms or of the use of social media by official Palestinian groups other than Hamas – including Mahmoud Abbas’ Fatah party

In July 2016 the BBC published two articles relating to the topic of Palestinian incitement of terrorism against Israelis on Facebook: “Israel angered by Facebook hatred rules“ and “Facebook sued by Israeli group over Palestinian attacks“. 

In October 2016, listeners to a radio programme broadcast on the BBC World Service relating to the Twitter hashtag ‘Facebook Censors Palestine’ were told:

“And this is really the problem: narrative. With two completely opposing views on events, what Israelis see as inciting violence, the Palestinians see as telling the truth and vice versa.”

Earlier this month the BBC News website published a report in which Yolande Knell told readers that:

“The PA denies Israeli accusations that it incites militant attacks.”

Several days after the appearance of Knell’s article, Palestinian Media Watch published a report titled “Fatah’s official Facebook page in 2018 A platform for glorifying murder and promoting terror”.

“This Palestinian Media Watch report demonstrates that the Fatah Movement used its official Facebook page throughout 2018 to glorify terror and terrorists, and to support continued Palestinian terror against Israelis. As its fundamental policy, Fatah glorified terrorists from all periods of its history including mass murderers and suicide bombers. Significantly, immediately following terror attacks, Fatah used Facebook to praise the contemporary terror and glorify new terrorists throughout the year. Although Fatah’s use of Facebook for these purposes is in direct violation of Facebook’s guidelines set out in its Community Standards, Facebook has not deleted these terror glorifying and terror promoting posts, and has not closed down Fatah’s Facebook account.”

While Yolande Knell was not wrong when she wrote that “[t]he PA denies Israeli accusations that it incites militant attacks” (as does Fatah) neither she nor her colleagues have made any effort to inform BBC audiences of the type of material regularly posted on Fatah’s official Facebook page and thereby enable them to judge for themselves whether, despite those denials, the Fatah dominated PA does or does not incite terrorism against Israelis.  

Related Articles:

Reviewing BBC reporting on social media incitement in Europe and Israel

Poor BBC reporting on Palestinian incitement again mars audience understanding

BBC Trending presents Palestinian incitement as ‘narrative’

 

Weekend long read

1) At the Gatestone Institute, Khaled Abu Toameh reports on ‘“Journalism” Hamas Style’.

“Hamas, as part of its crackdown on freedom of the media, has imposed yet another restriction on the work of journalists in the Gaza Strip. The Hamas measure has left many Palestinian journalists worried about their ability to report on what is happening in the Hamas-ruled Gaza Strip. Foreign journalists, for their part, have yet to respond to the latest assault on public freedoms. […]

Earlier this week, the Hamas-controlled Government Press Office issued a directive in which it said that, as of April 1, journalists will not be permitted to conduct interviews or enter government institutions in the Gaza Strip unless they have obtained a “press card” issued by the Hamas-controlled Ministry of Information. […]

The new measure is Hamas’s way of controlling the story. Hamas clearly wants to make sure that the journalists who work in the Gaza Strip report only on issues that make the movement and its leaders look good in the eyes of Palestinians and the international community.”

2) At the INSS, Orna Mizrahi takes a look at “Challenges Facing the New Government in Lebanon, and Implications for Israel”.

“Following nine months of difficult and tiresome negotiations, a new government has been formed in Lebanon that includes 30 ministers: 18 from Hezbollah’s relatively united camp, and 12 from Prime Minister Saad Hariri’s divided camp. Hariri was forced to accept almost all of Hezbollah’s demands, first and foremost control over portfolios that will provide the organization with access to national budgets (the Ministry of Health, with its large budget; and the Ministry of Parliamentary Affairs), and the appointment of a Sunni minister from among Hariri’s opponents, which will enable Hezbollah to can gain support from the greater Sunni camp. […] From Israel’s perspective, Hezbollah’s continued takeover of the political system in Lebanon, along with its ongoing military buildup, is a negative development. At the same time, this trend deepens Hezbollah’s responsibility for the Lebanese state and strengthens Israel’s claims regarding Lebanon’s responsibility for the organization’s actions, including Iran’s influence over Lebanon.”

3) At Foreign Policy, Colin P. Clarke proposes that ‘Hezbollah Is in Venezuela to Stay’.

“Hezbollah has long maintained a presence in Latin America, especially in the infamous Tri-Border Area, a semi-lawless region where Argentina, Paraguay, and Brazil converge. But even beyond the Tri-Border Area, Hezbollah is well-entrenched in Venezuela, where the Shiite terrorist group has long worked to establish a vast infrastructure for its criminal activities, including drug trafficking, money laundering, and illicit smuggling. For example, Margarita Island, located off the coast of Venezuela, is a well-known criminal hotbed where Hezbollah members have established a safe haven. Under the regime of former Venezuelan President Hugo Chavez, the government took a more active approach to offering sanctuary to Venezuela-based supporters of Hezbollah.”

4) Philip Mendes presents a case study in ‘How the BDS movement is poisoning academic discourse’ at the Fathom Journal.

“In September 2018, the respected journal Critical and Radical Social Work (Policy Press, University of Bristol) published a remarkably simplistic and arguably non-scholarly paper by an academic from Scotland about the controversy concerning left-wing anti-Semitism within the British Labour Party (Maitles 2018). The paper, whilst of minimal importance in itself, can be seen as symbolising the extent to which sections of the academic Left, influenced by the Boycott, Divestment and Sections (BDS) movement, have abandoned even the pretence of applying core academic standards to debates regarding the Israeli-Palestine conflict. Instead, the presentation of historical facts and empirical evidence concerning Jewish history and experiences, and indeed the determination of political strategies towards anti-Jewish racism, is increasingly subordinated to the higher priority of fighting what is labelled ‘Zionism’ and to aiding the Palestinian nationalist agenda.”

 

BBC Monitoring’s Warsaw Summit hashtag ‘research’ gets mixed reception

On February 12th BBC Monitoring put out a Twitter thread about a hashtag relating to the Warsaw Middle East Summit.

Interesting use of a photograph which is not related to the Warsaw summit at all but was in fact one of several taken in Tel Aviv in April 2018 is seen in the second Tweet.

As can be seen in the replies to those Tweets, many disagreed with BBC Monitoring’s analysis and one response was particularly detailed.

Interestingly, BBC Monitoring’s thread was taken up by an outlet called ‘Persia Digest’ which told its readers that BBC Monitoring revealed that “these tweets are artificial and not the real view of Iranians”. The founder of that outlet, Mohammad-Hossein Khoshvaght, was formerly head of Iran’s international press bureau and is apparently related by marriage to Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei.

At least now we know who does appreciate BBC Monitoring’s ‘research’.

Related Articles:

BBC Monitoring claims to take on the ‘manipulation of messaging’

‘Ensuring accuracy’ at the BBC Monitoring Jerusalem office

 

 

Revisiting a BBC report from November 2018

On November 13th 2018 the BBC News website published a report which included the following statements:

“…the Israel Defense Forces (IDF) carried out what it called a wide-scale attack against military targets belonging to the Hamas and Islamic Jihad groups.

It said they included Hamas’s military intelligence headquarters in northern Gaza and “a unique vessel” in a harbour in the south of the territory.

The building housing Hamas’s Al-Aqsa TV was also bombed after being evacuated. The IDF said the outlet “contributes to Hamas’s military actions”.”

A report published by the Israeli Security Agency on February 13th clarifies the background to that quoted IDF statement concerning the strike on the Al Aqsa TV building.

“The Shin Bet security service on Wednesday accused the Palestinian Al-Aqsa broadcaster and Gaza-based journalists of acting as agents of the Hamas terror group’s military wing in an effort to recruit young Palestinians with Israeli ID cards to carry out terror attacks inside Israel.

According to the security service, the Al-Aqsa television station was used to pass clandestine messages to Hamas operatives in the West Bank and East Jerusalem, using quotes from the Quran or subtle gestures by the presenters. […]

In one case, a 21-year-old from the Hebron suburb of Yatta was “asked by Hamas operatives in the [Gaza] Strip to carry out a suicide bombing with an explosive vest on a bus in the city of Lod,” the Shin Bet said. […]

The Shin Bet said the recruitment plot was a key factor in the decision made by the Israel Defense Forces to bomb Al-Aqsa TV’s headquarters in Gaza in November. […]

Shortly after the razing of the station’s building, the Hamas-affiliated outlet appeared poised to close, but was kept on air at the last minute because of an influx of money from the terror group.

Hamas political chief Ismail Haniyeh declared in a statement that Al-Aqsa TV’s broadcast would not be halted. He also said a “clear and direct decision” was made to keep the channel on air, without elaborating.”

During the November 2012 conflict BBC staff accused Israel of “targeting journalists” when a communications antenna on the roof of the building used by Al Aqsa TV (which was designated in 2010 by the US Treasury Department) was struck by the IDF.

Whether or not BBC audiences will be provided with any coverage of Hamas’ effort to recruit terror operatives with the help of journalists’ working for its TV station which is the background to the reporting it produced last November remains to be seen.  

Related Articles:

False equivalence in BBC News report on Gaza rocket attacks

BBC Jerusalem Bureau leads the charge in false accusations of “targeting journalists”

US designates founder of Hamas media outlet championed by BBC staff

The BBC examines conspiracy theories – but not its own

Once in a while the BBC produces content relating to the topic of conspiracy theories – for example here, here, here and here.

The latest item in that genre was commissioned from an academic contributor from Oxford University and it appeared on the BBC News website on February 12th under the title “Why so many people believe conspiracy theories”.

The article provides readers with several examples:

Given its long-standing interest in the topic, one would of course assume that the BBC would by now be able to recognise conspiracy theories for what they are and avoid promoting them – and the people who peddle them – in its own content.

One prime example of BBC promotion of conspiracy theories is its relentless amplification – most recently in November 2018 – of the notion that Israel poisoned Yasser Arafat. In November 2013 alone visitors to the BBC News website saw nine separate reports which amplified that conspiracy theory.

Another example is the BBC’s amplification of the dangerous notion that Israel intends to change the status quo on Temple Mount and even destroy the al Aqsa mosque.

In 2015 and 2016 BBC audiences saw amplification of the ‘Mossad stole my shoe’ conspiracy theory. BBC Monitoring has amplified conspiracy theories found in Middle East media and on social networks.

The BBC has amplified Middle Eastern conspiracy theories pertaining to wildlife and in June 2016 the BBC News website promoted a conspiracy theory formulated by a Bangladeshi official.

A 2007 BBC report promoting the notion that “Israel itself was behind” the Entebbe hijacking is still available online.

In July 2018 the BBC amplified misinformation concerning the ‘White Helmets’ put out by Russia and the Syrian regime – despite having previously categorised it as conspiracy theory.

Conspiracy theorists are not considered too outlandish to be quoted or interviewed by the BBC and BBC phone-in shows do not eschew callers who promote conspiracy theories either.

In December 2015 BBC Radio London allowed a phone-in conspiracy theorist thirteen minutes of air-time and the same station repeated the exercise – in the name of ‘free speech’ – just months later.

“In relation to the Brussels attack two days previously, from around 22:17 ‘Steve in Streatham’ told listeners that:

“This is a terrorist false flag. Anyone who knows about false flags will know that these covert operations include Israel’s Mossad, the CIA and MI5 to blame other countries for their agenda in the Middle East and this is what’s going on time and time again. […] Those Zionists out there that are doing all this, they wanna blame certain sections of people to achieve their agenda of taking over the Middle East….””

So before the BBC publishes its next article purporting to inform audiences on the topic, perhaps it should take a long look at its own record of mainstreaming a variety of Middle East related conspiracy theories and seriously consider the question of how that practice contributes to meeting its obligations to audiences.  

Related Articles:

Why we need to talk about the BBC’s promotion of Middle East conspiracy theories

The BBC and “a politer version” of antisemitic conspiracy theory

 

 

 

 

 

BBC double standards on disputed territory in evidence again

An article published on the BBC News website’s ‘Europe’ page on February 13th under the title “Debt misery hits students as dream turns sour in northern Cyprus” provides another example of a double standard in BBC reporting which has been documented here in the past.

Readers saw the location at the centre of the article described as follows:

“…Turkish-controlled northern Cyprus, a self-declared republic recognised only by Turkey.” 

“Cyprus has been divided since 1974, when Turkish troops invaded the north, in response to a military coup backed by nationalists ruling Greece at the time.

Since declaring independence in 1983, the north has been under international embargo, so it is propped up by Turkey and its currency, the lira.”

“…northern Cyprus is not recognised internationally…”

Readers were also provided with a map:

As has been the case in past BBC reporting on Cyprus (see ‘related articles’ below), the words ‘occupied’ and ‘occupation’ did not appear at all in the report: readers were merely told that northern Cyprus is “Turkish-controlled”. As usual there was no reference in the report to “illegal settlements” or “international law” despite the fact that it was Turkish state policy to facilitate and encourage the immigration of Turkish nationals to the island during the latter half of the 1970s.

In contrast to BBC coverage of the Palestinian-Israeli conflict, readers did not find any pronouncements allocating disputed territory to one side or the other in the style of the frequently seen terminology “occupied Palestinian land” and “Palestinian territory” and no mention was made of the presence of Turkish troops in northern Cyprus.

As we have seen in the past, the BBC is able to report on the enduring territorial dispute in Cyprus in a manner which refrains from promoting a particular political narrative. Unfortunately for the corporation’s audiences the same editorial standards are not evident in BBC reporting on the Arab-Israeli conflict.

Related Articles:

Not all ‘occupied territories’ are equal for the BBC

When the BBC News website reported an enduring conflict without a narrative

BBC Radio 4’s statistics programme on Holocaust denial in the UK

The lead item (from 00:28 here) in the February 3rd edition of the BBC Radio 4 statistics programme ‘More or Less’ related to the results of a survey published a few days earlier by Britain’s Holocaust Memorial Day Trust that was previously covered on the BBC News website.

“Is it true that one in 20 adults in Britain don’t believe the Holocaust took place? Those are the findings of a survey commissioned by The Holocaust Memorial Day Trust. But Professor Peter Lynn of Essex University explains why the survey is unlikely to be accurate.”

Presenter Tim Harford introduced the item:

Harford: “Last Sunday was Holocaust Memorial Day; a day of solemn remembrance. But it was also a day of appalled surprise because a poll was published claiming that [recording] ‘as many as one in 20 adults in Britain don’t believe the Holocaust took place and 1 in 12 believe its scale had been exaggerated’.

One in 20 Britons: that would be about three million people not believing that the Holocaust happened. The survey said that many others were confused about the details.

So to clear up any uncertainty, at least here, the Holocaust is a name given to the genocidal murder of around 6 million Jews led by the German State under Adolf Hitler’s Nazi government and part of an even bigger policy of systematic murder of a variety of targets including the Roma, disabled people, political prisoners and many others.

We’ve always known that a few people love to claim that this never happened or happened on a dramatically smaller scale – but as many as one in twenty?”

Programme producer Ruth Alexander subsequently brought in Peter Lynn, Professor of Survey Methodology at the University of Essex.

Alexander: “Now when Professor Lynn heard about the results of this survey, he raised an eyebrow.”

Lynn: “Yes, I was immediately sceptical that this sounded a bit…ehm…unlikely.”

Alexander: “The number sounds too big?”

Lynn: “Yes.”

With no identification of the additional experts cited, listeners were told that survey participants may have unintentionally stated that the Holocaust did not happen:

Alexander: “In fact, I’ve spoken to three other survey design experts – they all agree, there are some serious flaws with this study. Now it’s true that 5% of people surveyed agreed or strongly agreed with the statement that the Holocaust never really happened. However, Professor Lynn thinks they may not all have done so deliberately.”

Lynn: “I guess the first thing that struck me was that the wording of the question about believing that the Holocaust happened seems to me to have some serious shortcomings and I think that may have caused some people to appear to agree that the Holocaust had never really happened when that wasn’t what they intended.”

Harford: “So the issue here is that people taking part in an online survey like this; they’re ticking boxes, maybe they’re not looking too closely; maybe they’re in a hurry, they’re distracted by what’s on TV; they’re thinking more about the shopping vouchers they might receive for doing the survey than what they’re actually agreeing or disagreeing with and some of them might make outrageous claims just for the fun of it.”

Later on listeners were told that the result may have come about by accident.

Lynn: “There is always a significant minority of respondents who take short cuts and I think that that could be the case here because the respondents here are presented with a series of statements. Now the first two items in this scale are firstly: ‘It is important to know about the Holocaust in today’s world’ and secondly: ‘More needs to be done to educate people about what happened during the Holocaust’. So, at that point you might be beginning to think, ah I can see a battery of statements about the Holocaust, seems like I’m the kind of person who tends to agree with them; I’ll just agree to the next few and assume that that represents my position.

But the item we’re talking about here, the third item ‘the Holocaust never really happened’ is worded the other way round – it’s what we call a reversed item – where if you believe that the Holocaust happened, you should now be disagreeing with the item. So you could easily fall into the trap of just assuming you agreed with all these items and, therefore, not giving a response to this third item that actually represents your true view.”

With the programme makers’ views of the intelligence of the British public abundantly clear, Harford continued:

Harford: “It seems like there is a lot of ignorance out there and clearly Holocaust denial is a real thing and it would be worth trying to measure how prevalent it is. So do we know of any other, perhaps more reliable, research that can give us a better sense of the true numbers?”

Alexander went on to cite a study conducted twenty-five years ago in the United States (which obviously has no bearing on the issue of Holocaust denial in Britain) and to quote yet more anonymous experts on Holocaust denial in an equally unrelated location.

Alexander: “…it turned out that the correct number of Holocaust Deniers in the US was more like 2% of the population. And experts have told me that studies in Europe have tended to give lower numbers still.”

Apparently the ‘More or Less’ team would have the BBC’s domestic listeners conclude that a study conducted a quarter of a century ago in a country with a different culture, education system and population make up is more likely to reflect the percentage of people in their own country who do not believe that the Holocaust happened than a survey recently conducted in the UK.

Related Articles:

BBC Radio 4’s ‘More or Less’ does damage control on Gaza casualty figures article

 

BBC News ignores fatal terror attack in Jerusalem

BBC correspondents based in Jerusalem could not fail to be aware of the murder of a nineteen year-old Israeli on February 7th that has been widely reported by local media.

“Ori Ansbacher, 19, from the West Bank town of Tekoa, was named Friday as the murder victim whose body was found a day earlier on the outskirts of Jerusalem. […]

On Thursday evening, Ansbacher’s body, with “signs of violence” on it, was found in woodland at Ein Yael to the south of Jerusalem, police said.

She had been reported missing since early Thursday. […]

Ansbacher was carrying out a year of national service at a youth center in Jerusalem at the time of her death.”

The following day an arrest was made in Ramallah and the suspect was later identified.

“The Palestinian suspect in the murder on Thursday of Israeli teen Ori Ansbacher in Jerusalem was identified Saturday as Arafat Irfayia, a 29-year-old resident of the West Bank city of Hebron who was in Israel illegally. A Channel 12 news report quoted Israeli security officials saying he had confessed to the killing.”

The murder was categorised as a terror attack on February 10th.

“On Sunday, the Shin Bet announced that the murder was a nationalistically motivated terror attack. […]

The Shin Bet said that Irfaiya reenacted the murder in front of interrogators and “implicated himself definitively in the incident.” […]

Citing the suspect’s account under questioning, the Shin Bet said in a statement Saturday night that Irfaiya left his home in Hebron on Thursday armed with a knife and made his way toward Jerusalem, where he spotted Ansbacher in the woods and fatally attacked her.

A spokesman for the Shin Bet said Irfaiya had spent time in prison for security-related offenses and that he had crossed into Israel without a permit before carrying out the murder. Hebrew media reported that the suspect is affiliated with Hamas, though neither the terror group nor others have claimed responsibility for the attack.”

Last month the BBC News website published three articles concerning the murder of a young Israeli woman in Australia. In contrast, BBC audiences have to date seen no reporting whatsoever on the terror attack in which Ori Ansbacher was murdered.

Related Articles:

BBC News website reports on terror attack one week later

BBC Radio Ulster audiences hear that ‘Israel should be wiped off the map’

On January 30th the BBC News website published an article that included the BBC’s response to calls from supporters of the anti-Israel BDS campaign to boycott the upcoming Eurovision Song Contest in Tel Aviv.

Notwithstanding the BBC’s statement on the issue, the following day – January 31st – BBC Northern Ireland’s BBC Radio Ulster decided to air a long phone-in item on its ‘Talkback’ programme hosted by William Crawley. Titled “Is the BBC right to take part in Eurovison being held in Tel Aviv, or should the corporation stay away?”, the item included contributions from journalist/activist Eamonn McCann and historian Ruth Dudley Edwards as well as seven callers.

On the hook of the Eurovision Song Contest, listeners heard thirty-eight minutes of mostly unchallenged falsehoods and delegitimisation – often outstanding for their ignorance even by the ‘standards’ of BBC Radio Ulster. [emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Having informed listeners in his introduction that “Jerusalem is a disputed capital” and after noting the BBC’s statement on the call to boycott May’s event in Tel Aviv, Crawley invited listeners to phone in.

“What do you think? You’re a licence fee payer. Do you think the BBC is right to continue with its role in the Eurovision contest this year or should it boycott the Tel Aviv Eurovision?”

Crawley then asked his guest Eamonn McCann – introduced as a “journalist and former ‘People Before Profit’ MLA [member of the legislative assembly]” and a supporter of “the boycott movement” – to “lay out the case for the boycott first”.

McCann began by promoting a popular but inaccurate myth according to which the BDS campaign was initiated by Palestinians.

McCann: “well the boycott movement – BDS boycott, divestment and sanctions – that was set up in 2005 yes and that was the year after and it was a response to the publication of an opinion of the International Court of Justice about the legality of the apartheid wall – or separation wall as the Israelis call it – and the associated settlement figures. Now the BDS movement arose, endorsed by more than 60 civil society organisations that are from…of Palestinians and a…the actual…its manifesto said that they wanted a boycott of Israel – quote – until it meets its obligations under international law and that was spelled out by the BDS movement at the beginning as ending its occupation and colonisation of Arab lands, recognising the fundamental rights of Arab Palestinian citizens to full equality and respecting protection and promoting the rights of Palestinians to return to their homes. Now that’s the aim of it. It is an entirely peaceful sort of movement. Indeed it was formed because previously we had a sustained violence and nothing else – nothing else. The BDS movement couldn’t stop the violence of the resistance of Palestinian people, particularly in Gaza, but it said here is a non-violent way of engaging international support and trying at last to pressure the Israelis into abandoning what is an apartheid system. That’s what’s happening here: apartheid in the 21st century. And just as we had a boycott of apartheid South Africa, we should now certainly not be presenting Israel as a sort of normal state where light entertainment and progressive thought flourishes. That is to deny – implicitly to deny – the reality under which the Palestinian people live. Therefore boycott it.”

Making no effort to challenge McCann’s repeated ‘apartheid’ smear, to point out that the ICJ opinion has no legal standing or to clarify that ‘Arab lands’ also means Israel and ‘right of return’ means the end of the Jewish state, Crawley went on to quote the BBC’s statement once again before introducing Ruth Dudley Edwards whom he promptly interrupted with the following dubious claim:

Crawley: “This is obviously organised by the European Broadcasting Union and there were some in Israel – not least the prime minister – Prime Minister Netanyahu – who wanted the event to be held in Jerusalem, Ruth. But the European Broadcasting Union determined that it should be held in Tel Aviv. That’s a break with normal tradition. They normally go with a country’s capital and the prime minister said the country’s capital is Jerusalem so isn’t the European Broadcasting Union there making a political decision?”

Even if he does not remember that the 2004 Eurovision was held in Istanbul rather than Turkey’s capital, the 2011 event in Dusseldorf rather than the German capital, the 2013 Eurovision on Malmo rather than Sweden’s capital, the 1972 event in Edinburgh and the 1974 event in Brighton rather than in London, one would at least have thought that Crawley would recall that in 1993 the Eurovision was held in a small Irish town called Millstreet rather than in Dublin.

When Dudley Edwards went on to note that the “BDS movement is being used to help demonise Israel, delegitimise it”, Crawley jumped in:

Crawley: “Why are you bringing up antisemitism?”

After explaining that some of those behind the BDS campaign are driven by antisemitism and that the so-called ‘right of return’ means “the rights of 8 million people who hate Israel to come and live in Israel” because of the hereditary aspect of Palestinian ‘refugee’ status, Dudley Edwards clarified that “the objective is to destroy Israel”.

Crawly quickly brought in McCann at that point, who three times tarred Dudley Edward’s statements as “nonsense”.

McCann: “I mean are we all driven by antisemites? Is there a secret conspiracy here? Is the United Methodist Church in the United States, is the Norwegian Trade Union Federation, is Amnesty International, is Human Rights Watch? […] Incidentally, many of my best friends are anti-Zionist Jews. Many of my best friends are Jews.”

McCann went on to invoke Nelson Mandela, Desmond Tutu, Ronnie Kasrils and Joe Slovo.

McCann: “If they say…if Nelson Mandela says that looks like apartheid then I think that he knows a wee bit more about apartheid than either Ruth or myself and I’m gonna take his word for it.”

McCann proceeded to interrupt Ruth Dudley Edwards as she tried to describe the terrorism faced by Israelis and then went on:

McCann: “They’re not dealing with rockets every day of the week. In fact the number of rockets being fired from Gaza or anywhere else is very small – tiny, infinitesimal – compared to the firepower being directed by Israel against the Palestinian people. That is why in terms of deaths […] We can watch on our televisions and actually see heavily armed members of the Israeli Defence Forces shooting – aiming and shooting down – and shooting in the back young Palestinians. Some of them might be carrying stones – it’s all they have – and sling shots like David had to use against Goliath. That’s what you see now.”

Crawley made no effort to inform listeners that the “infinitesimal” number of rockets and mortars launched from Gaza at Israeli civilians in 2018 was one thousand or that “stones” are obviously by no means “all they have” seeing as hundreds of attacks with IEDs, grenades and firearms have been carried out in the past year alone. Neither did Crawley react when Mc Cann went on to claim that “there’s slaughter going on there” before once again invoking the political NGOs Amnesty International and Human Rights Watch.

During the phone-in part of the item listeners heard from seven callers – all male – three of whom were against boycotting the Eurovision and four in favour. Many of the lies and distortions promoted by those callers went unchallenged.

Caller 2: “Israel used white phosphorus on civilians – children, men, women. Journalists – kills journalists on a regular basis. It destroys olive trees. Takes land off people, you know, it murders people, children. How can anyone in their right kind of mind accept anything that Israel does? Israel should be wiped off the map and the land should be given back to the Palestinians. […] They should be…their power should be taken off them and it should be returned to the Palestinian people and they should all live in peace together in one area. […] The power and the government and the structure should be returned back to the Palestinians.”

Crawley made no effort to clarify to listeners that “the Palestinians” never had an independent state with “power and the government and the structure”. Neither did he bother to inform his audience – and his caller – that denying the Jewish people their right to self-determination is considered antisemitism according to the IHRA definition that is used by the British government.

Listeners also heard from McCann on the topic of Israel’s existence.

McCann: “I don’t accept its right to exist as it’s presently constituted. Israel is a settler state.”

They also heard him opine on the rights of the LGBT community in Israel.

Crawley: “Would you also accept that LGBT rights are more protected in Israel than any other country in that region?”

McCann: “Yes [….] but let’s get this clear…the fact that a great number of LGBT in Israel are anti-Palestinian. We mustn’t allow the fact that…if you’re LGBT you’re entitled to your freedom, you’re entitled to your liberation and your equality. You are not entitled just because you’re LGBT or anything else, you are not entitled to support and to endorse and to implement an apartheid regime against the Palestinian people. Nothing gives you that right.”

Caller 4 also promoted the lie that “Israel is an apartheid state” with no challenge from Crawley, as did caller 5.

Caller 5: “Israel is an apartheid state – much more even than South Africa. […] What happened in Israel shouldn’t be happening. All those people were moved off their land over the last 60 – 70 years. 100 years ago there was Jewish people living in what is now Israel, living then in peace and it’s only when they became, I suppose, a force that they then started moving in on Palestinian villages. […] Israel should be ostracised worldwide…as long as Israel is doing what they’re doing – slaughtering the people.”

While the level of most of the ‘discussion’ heard in this programme is frankly jaw-dropping, it is acutely obvious that its presenter – despite the BBC’s public purpose obligation to educate and inform – was perfectly content to let historical and current affairs related inaccuracies go unchallenged along with the repeated falsehoods – and in particular the ‘apartheid’ smear – that were clearly intended to delegitimise Israel and curry support for the BDS campaign.

And so, not for the first time ,we see that unfettered defamation, demonisation and delegitimisation of Israel – along with promotion of the antisemitic denial of the Jewish people’s right to self-determination – gets a free pass on BBC Northern Ireland radio stations.

Related Articles:

BBC News Eurovision BDS report follows the usual template

BBC Radio Ulster promotes ‘Zionism is racism’ and the ‘apartheid’ smear

Move over Galloway: BBC Radio Ulster airs pro-Assad & anti-Israel propaganda

Resources:

BBC Radio Ulster contact details

‘Talkback’ contact details

 

 

 

An upcoming event for UK based readers

Readers based in or visiting the UK may be interested in attending an event organised by UK Lawyers for Israel which is to be held in London on March 3rd.

‘UKLFI Charitable Trust and Our Soldiers Speak invite you to a talk by Colonel Eli Bar-On:

“How The IDF Implements The Law Of Armed Conflict Against non-State Actors, Gaza As Case Study”

followed by a Q & A on Sunday 3 March 2019 from 5pm to 7pm in North West London.

Colonel Eli Bar-On is an instructor at the Israel Defence Forces (IDF) National Defence College. He served as the Deputy Military Advocate General of the IDF (2012-2015), the Chief Legal Advisor for the IDF in the West Bank (2009-2012) and as Chief Attorney for the Central Command, the Air Force, the Home Front Command and the General Staff Command (2007-2009).’

More details and registration (free for students) here.