BBC’s Plett Usher continues to promote her Israel narratives

In December 2017 the BBC News website published an article titled “Trumplomacy: Key takeaways from Jerusalem policy shift“. In March 2019 the BBC News website published an article titled “Trumplomacy on Golan Heights: What it all means”.  

The latest article in the ‘Trumplomacy’ genre by the BBC’s US State Department correspondent Barbara Plett Usher appeared on the BBC News website’s ‘Middle East’ page on April 12th under the headline “Trumplomacy: Where are things at with the Mideast peace plan?”. [emphasis in bold added]

The main image illustrating the article is captioned “Secretary of State Mike Pompeo (R) recently became the first high-ranking US official to visit Jerusalem’s Western Wall last month”. In fact previous American visitors to the site have included the US President, Vice-President and former UN ambassador.

Although Israel’s president will only begin meeting with representatives of the lists which won seats in the Knesset in last week’s election on April 15th in order to hear their recommendations for the candidate who should be tasked with forming the next government and that person will then have 28 days in which to do so (with the possibility of a two-week extension), Plett Usher already ‘knows’ what sort of new government Israel will have:

“With a newly elected right-wing government taking shape in Israel this is a good time to check in on the status of the Trump administration’s peace plan.”

Under the sub-heading “How has the [US] policy changed?” Plett Usher instructs readers to:

“Remember that the formula for peace negotiations has been: two states based on the borders of Arab territory seized by Israel in the 1967 war, with mutually agreed land swaps; sufficient security arrangements; a just solution for Palestinian refugees; and negotiations to settle the fate of Jerusalem, the occupied eastern part of which Palestinians claim as their capital.”

While Plett Usher does not specify the source of her “the formula for peace negotiations”, her description is apparently based on non-binding UN General Assembly resolutions such as 3236 and/or the extinct 2003 Quartet road map.

Interestingly, Plett Usher does not bother to inform her readers that the Oslo Accords – the one agreement which resulted from actual negotiations between Israel and the PLO – did not specify the two-state solution as “the formula”.

Significantly, while portraying the “fate of Jerusalem” as the sole issue to be resolved in negotiations, Plett Usher fails to inform audiences that under the terms of the Oslo Accords, other topics she portrays as ‘givens’ – borders, refugees and settlements – are also to be resolved in permanent status negotiations.

Instead Plett Usher promotes the false notion of pre-1967 “borders”, failing to clarify that those were actually armistice lines which were specifically defined in the 1949 Armistice Agreement as not being borders. Equally revealing is Plett Usher’s description of land assigned by the League of Nations to the creation of a Jewish homeland which was belligerently occupied by Jordan and Egypt in 1948 as “Arab territory” and her prior reference to “the occupied Palestinian West Bank”.

In other words Barbara Plett Usher has unquestioningly adopted and promoted the PLO’s stance on that issue.  She goes on:

“But the White House has declared that Jerusalem is the capital of Israel, cut funds to the UN agency that looks after Palestinian refugees, and accepted Israel’s unilateral annexation of other occupied territory, the Golan Heights.”

A journalist with integrity would clarify that the US announcement recognising Jerusalem as Israel’s capital city specifically stated that – in contrast to the impression Plett Usher is trying to create – it had no bearing on negotiations between Israel and the Palestinians.

“Today’s actions—recognizing Jerusalem as Israel’s capital and announcing the relocation of our embassy—do not reflect a departure from the strong commitment of the United States to facilitating a lasting peace agreement. The United States continues to take no position on any final status issues. The specific boundaries of Israeli sovereignty in Jerusalem are subject to final status negotiations between the parties. The United States is not taking a position on boundaries or borders.”

And if bringing up the topic of cuts in US funding to UNRWA, a journalist devoted to informing readers would also have explained the background to that decision, the controversies surrounding that UN agency and the broader issue of Palestinian refugees.

Going on to reference the anti-Israel BDS campaign, Plett Usher likewise fails to inform readers of that campaign’s aims, thereby denying them the ability to judge the statement she paraphrases.

“The state department’s new envoy to combat anti-Semitism, Elan Carr, has reinforced this Israeli narrative in US policy.

He told us that boycotting goods made in Jewish West Bank settlements was anti-Semitic, even though the settlements are illegal under international law and have expanded to such a degree many question whether a Palestinian state is still viable.”

Plett Usher then bolsters her article’s core messaging to readers with a quote sourced from an organisation she once again signposts as “liberal”.

“The administration’s embrace of the Israeli government’s right-wing positions has alarmed liberal American Jewish organizations.

“What they’ve done so far tells you what they intend to lay out,” says Jeremy Ben-Ami of the J Street lobby group. “They have no intention to lay out what could conceivably resolve the conflict. Instead they will tie American government positions to those of the farthest right of Israel’s political spectrum.””

In her final section – sub-headed “What about the Palestinian reaction?” – Plett Usher qualifies the description of people convicted of violent attacks against Israelis.

“Mr Abbas is very unpopular. But on a recent trip to Jerusalem I was told anecdotally that Palestinians have at least given him credit for standing firm on their three core issues: Jerusalem, refugees and maintaining funds to Palestinian prisoners – whom the Israelis regard as terrorists – despite financial pressure.”

Although the US administration’s proposal has yet to be revealed, the Palestinian Authority has already made its rejection of it amply clear. Nevertheless Barbara Plett Usher’s aim in this article is to convince BBC audiences that when it does appear, that plan is destined to fail because it ‘embraces’ the positions of “the farthest right of Israel’s political spectrum” rather than because the Palestinians have made it a non-starter.

While Plett Usher’s promotion of that narrative comes as no surprise, it is unfortunate that BBC audiences continue to be fed commentary which does little to enhance their understanding of this and additional topics from a person whose impartiality on issues relating to Israel has long been in plain sight.

Related Articles:

Palestinian falsehoods on Christianity amplified by BBC’s Plett Usher

Partial portrayals of international law in three BBC reports

BBC News framing of Iranian activity in Syria continues

BBC WS ‘Newshour’ messaging reflects that of anti-Israel group

BBC report that breached impartiality rules still intact online 12 years on

NY Times Errs on Oslo and Two-State Solution (CAMERA)

 

 

 

 

 

Inaccuracies in BBC WS ‘Newsday’ report on Israel election

Listeners to the later edition of the BBC World Service radio programme ‘Newsday’ on April 9th heard a five-minute item replete with factual errors and misleading claims.

The item was introduced (from 04:23 here) by a presenter who managed not only to pronounce the Israeli prime minister’s first name in three different ways in 44 seconds but also inaccurately described him as Israel’s “longest-serving prime minister”. In fact, only if Netanyahu is still prime minister on July 17th 2019 will he overtake David Ben Gurion – currently Israel’s longest-serving prime minister.

The presenter also failed to note that whether or not what she described as “imminent criminal indictments” against Netanyahu will be filed depends upon hearings to be held in the coming months. [emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Presenter: “Let’s take you to Israel now…eh…Israelis are going to the polls today as the country’s longest-serving prime minister Benyamin [sic] Netanyahu faces his toughest challenge yet. Plagued with controversies and under the shadow of imminent criminal indictments for bribery, fraud and breach of trust, many are still tipping him to win. Let’s speak now to our Jerusalem correspondent Tom Bateman. Tom, it’s been described as almost a referendum on Benjamin Netanyahu’s rule but now he has a real contender and a challenger…eh…in the former…general – or retired general – Benny Gantz. Let’s talk about Benny Gantz for a minute. What’s he promising and why has he proven such a strong challenger to Binyamin Netanyahu?”

Bateman: “Well Benny Gantz was a chief of the Israeli army. He was actually in position under Mr Netanyahu’s leadership when he was prime minister in this last term.”

Netanyahu’s latest term in office began in May 2015 following elections in March of that year. Benny Gantz retired from army service in February 2015 and so – while Gantz was chief of staff during parts of two of Netanyahu’s earlier terms in office, Bateman’s claim that he was “in position” during “this last term” of Netanyahu’s office is clearly inaccurate.

Bateman went on to promote false equivalence while describing a Hamas rocket attack on a moshav in central Israel last month.

Bateman: “He oversaw the military operation – the all-out conflict between Hamas in Gaza and Israel – in 2014 so he is an experienced general. He entered the race after…they have to have a three year…ah…period of rest away from the military or politics because former generals in Israel are usually pretty hot stuff when it comes to Israeli politics and they can be very popular. He entered this race and he has put up a very serious challenge to Benjamin Netanyahu who, remember, likes to portray himself as the guarantor of Israel’s security. That has been his number one pitching point to the Israeli public and so to have this former chief of staff to come in and who has said that in his view Mr Netanyahu has not been effective on the security front. There has been a military flare-up again between Hamas and Israel during the election campaign and Mr Netanyahu’s rivals, including Mr Gantz, were quick to jump on that and say that he should have been tougher.”

Presenter: “And Mr Netanyahu has been appealing to the Right-wing voter base. How and…and…will that make a difference in the way that people vote given how close the challenge is?”

Once again avoiding the topic of the effects of Palestinian terrorism on Israeli public opinion and the tricky question of how a two-state solution could come about under Palestinian leadership split between Fatah and Hamas, Bateman promoted PLO messaging on the topic of ‘settlements’.

Bateman: “Well the Israeli public has shifted to the Right over the decades, particularly since the Left in Israel saw its last high-water mark in the 1990s in the Oslo peace accords – the peace process with the Palestinians – which has very much been frozen and in many ways begun to fall apart since then. Particularly the Israeli youth are…many of them vehement supporters of the Right wing and Mr Netanyahu. And I think even during this campaign we have seen him tack further to the Right and in the closing days of the campaign he said that he would phase the annexation of Jewish settlements in the occupied West Bank, so extending Israeli sovereignty formally over those settlements which have grown in number since he was last elected into office. They’re illegal under international law although Israel disputes this but fundamentally they are seen by the Palestinians as the single biggest obstacle to them establishing a future state. And so what we have seen in this election, I think, with that further appeal to the Right wing is the prospect of the internationally held formula – a two-state solution with Israel and the Palestinians – really moved even further to the margins.”

In addition to Bateman’s promotion of the BBC’s standard partial mantra on ‘international law’ we see that he also promotes the inaccurate claim that the number of what the BBC chooses to call ‘settlements’ has “grown” since Netanyahu was “last elected into office” – i.e. since the previous election in March 2015.

In June 2017 the BBC itself reported that work had begun on what it described as “the first new Jewish settlement in the occupied West Bank for more than 20 years”. That community – Amichai – will house former residents of Amona which was evacuated in February 2017. No additional new communities have been built by the Israeli government in the past four years and proposals to legalise outposts built without government consent have not progressed. It is therefore unclear on what evidence Bateman bases his assertion that “settlements…have grown in number” since March 2015.

The item continued:

Presenter: “And I mean we…we talk about Mr Netanyahu of course facing a tough challenge but he’s also, you know, facing…ehm…he’s…he could be removed from office under criminal indictments. Mr Netanyahu still faces charges of corruption. How is that affecting, you know, his campaign and how’s that affecting the support for him?”

Bateman: “Well among his most loyal supporters, I mean they’re…they’re…they’re fiercely loyal of [sic] him. They know about the allegations – some might even believe them – but they really don’t care.”

Presenter: “Hmm.”

Only at that point in the item did listeners hear an accurate portrayal of “what will happen next” in relation to the repeatedly referenced legal cases involving Netanyahu but no information was provided concerning Israeli law in such a situation.

Bateman: “I think it possibly has had some effect and it has allowed Benny Gantz to pick up some votes from the Right wing although most of the votes he has taken seem to be coming from the Left. As for what will happen next, well we’re due at some point later this year – the Israeli attorney general – to give Mr Netanyahu a hearing and then those charges could be formally laid against him so you will then have a sitting prime minister with a formal indictment against him which would be a rare or unprecedented situation in Israeli politics and what may happen over the coming days, if he wins the election he has to put together a coalition government. Perhaps there will be a price to membership of the coalition in that parties and their leaders will have to say that they would support him through that process and not resign from government which would then precipitate a collapse of the government and then potentially another general election.”

Once again we see that the profuse amount of BBC coverage of Israeli affairs and the permanent presence of BBC staff in Jerusalem does not preclude shoddy and inaccurate reporting which misleads audiences around the world.  

Related Articles:

Another Israeli election, another BBC claim of a ‘shift to the right’

BBC Arabic host of Jerusalem show claims to be ‘in Palestine’

This is a post from CAMERA Arabic

On February 27th and 28th the BBC show ‘Global Questions’ recorded two programmes – the first in English and the second in Arabic – at the YMCA Centre located on King David street in the western part of Jerusalem.

The moderator assigned to the Arabic language panel was BBC Arabic’s Nour Eddine Zorgui.

On March 1st Zorgui tweeted from his official BBC account that he was “in Palestine this time”, adding a link to his Facebook page where at least 3 photos – one of them taken inside the YMCA building – are captioned “in Palestine”.

Zorgui made similar remarks at the February 28th event itself, referring to the city and country he was in as “Jerusalem” and “Palestine” prior to the commencement of recording.

Zorgui’s posts and remarks breach both BBC Academy style guide and BBC guidelines regulating employees’ social media activity which state:

  1. “In day-to-day coverage of the Middle East you should not affix the name ‘Palestine’ to Gaza or the West Bank”
  2. “The Green Line marks the boundary between Israel and the West Bank.” (hence according to the BBC’s logic, western Jerusalem is in Israel)
  3. “The BBC’s reputation for impartiality and objectivity is crucial”
  4. “Editorial staff and staff in politically sensitive areas should never indicate a political allegiance on social networking sites”
  5. “Impartiality is a particular concern for those working in News and Current Affairs. Nothing should appear on their personal blogs or microblogs which undermines the integrity or impartiality of the BBC”.

CAMERA Arabic submitted a complaint to BBC, expecting that the network would acknowledge this breach of its own editorial guidelines and act to have Zorgui remove or amend his social media posts. However, since we were informed on March 15th that our complaint “had been referred to the relevant people” and that they “regret that it may take a little longer before they can reply”, at of the time of writing no further response has been received.

Related Articles:

BBC ‘Global Questions’ from Jerusalem rescheduled

BBC WS radio tries to do Arab-Israeli conflict demographics

 

 

Weekend long read

1) Alan Mendoza of the HJS explains why “Israel has voted for a dose of reality when it comes to the peace process”.

“Israeli settlements are often cited as the cause of the peace roadblock, but these are a legacy issue from the 1967 Six Day War. They have not been the foundering point in any of the many failed peace deals that have fallen by the wayside. The principle of land swaps and abandonment of more isolated settlements as part of any agreement has been well established.

Rather, it is the 1948 issues of Palestinian refugees and the status of Jerusalem – which stem from the refusal of the Palestinians at a core level to accept the very existence of the Jewish state – that are responsible for the failure to progress peace.

Israeli voters have realised this, which is why this election was not fought on peace process grounds. Western observers have not.”

2) The ITIC reports on “The 6th Palestinian BDS Campaign Conference” in which BBC ‘frequent flyer’ Mustafa Barghouti participated.

“The Palestinian BDS National Committee (BNC) held its sixth conference in al-Bireh (Ramallah) on March 16, 2019. Present were Palestinian BDS campaign activists; representatives from the PLO, Fatah and the National Initiative Movement (a leftist Palestinian organization headed by Mustafa Barghouti), and other representatives. Workshops were held at the conference dealing with various aspects of the BDS campaign. Workshop participants presented their recommendations to the conference plenary session. The conference organizers hoped for 1,000 participants but apparently fewer people attended. In addition, it is not clear if BDS representatives came from abroad. The conference was covered by the Arab and local Palestinian media, but apparently was not widely covered by the Western media.”

3) At the FDD’s ‘Long War Journal’ Thomas Joscelyn explains the background to the US State Department’s designation of Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps (IRGC) as a foreign terrorist organisation.

“The US government has previously sanctioned and designated the IRGC, IRGC officials and proxies, as well as the IRGC – Qods Force (IRGC – QF), using other executive branch measures. More than 900 “Iran-related individuals, entities, aircraft, and vessels” had already been sanctioned under the Trump administration for “human right abuses, censorship, ballistic missile program, malign cyber activities, support to terrorism, or associations with the Government of Iran,” according to State.

But the new designation technically goes beyond those past actions, as the entire IRGC will now be considered a FTO. It is the first time that part of a foreign government has been targeted with such a designation.”

4) The Fathom Journal has published a report titled “Institutionally Antisemitic Contemporary Left Antisemitism and the Crisis in the British Labour Party”.

“This major Fathom report finds the Labour Party is now ‘institutionally antisemitic’ as the term is defined in the Macpherson Report: ‘the collective failure of an organisation to provide an appropriate and professional service to people because of their colour, culture or ethnic origin.’ Citing over 130 examples of antisemitism or antisemitism denial in the party, our editor Professor Alan Johnson shows how Labour has failed to: understand contemporary antisemitism, prevent the party becoming host to three different forms of antisemitism, develop ‘appropriate and professional’ processes to deal with antisemitism and safeguard members, or eradicate the party’s culture of antisemitism denial and victim-blaming.

The report also places the party’s crisis in four larger contexts, which make the crisis much harder to resolve than has been assumed: the history of left antisemitism and the current fashion for dressing up that antisemitism as ‘anti-Zionism’; the increasing sway of a crude ‘two camps’ world-view; the sharp increase in far-Left influence over the party; and the political record of indulging antisemitic forms of anti-Zionism on the part of the leader, Jeremy Corbyn and some of his key advisors and supporters.”

 

No BBC reporting on Hamas prisoners’ hunger strike

Readers may recall that in April and May 2017 BBC audiences saw very generous coverage of a hunger strike by mainly Fatah-linked Palestinian prisoners serving time in Israeli prisons.

BBC report on end of Palestinian prisoners’ ‘hunger strike’ tells part of the story

BBC News promotes PLO narrative in copious coverage of prisoners’ strike

BBC fails to provide crucial background in reports on Fatah prisoners’ strike

Identifying the BBC’s anonymous “mother of a Palestinian inmate”

BBC’s Knell tells audiences that convicted terrorists are ‘political prisoners’

Omissions in the BBC’s report on terrorist’s ‘hunger strike’ nosh

BBC Trending recycles a previously published BDS falsehood

Three stories the BBC will not tell its audiences

A similar story – this time involving convicted terrorists affiliated with Hamas – has been brewing in recent weeks and on April 8th a hunger strike was launched.

“Some 150 Palestinian security prisoners held in Israel’s Rimon and Ketziot prisons launched a hunger strike on Monday after talks to avert a strike collapsed, according to the Palestinian Authority official Wafa news outlet. […]

Additional groups of prisoners in other prisons would join the strike “in the coming days,” Wafa said.

The strike comes to protest the recent installation of cellphone jamming devices in the prison wards to stop prisoners from making calls on smuggled phones. Israel has also refused to allow family visits from Hamas-ruled Gaza.”

As the Times of Israel reported:

“The strikers are led by a few of the most notorious terrorists Israel has ever put behind bars, according to a Channel 13 news report. They include Arman Mahamed, who is serving 36 life sentences for the Cafe Moment suicide bombing in central Jerusalem on March 9, 2002, which killed 11 and wounded 54; Hassan Salame, who is serving 84 life sentences for the bus 18 bombings in Jerusalem in 1996; and Muammar Abu Sheikh, who is serving 29 life sentences for his role in the bombing of the Park Hotel in Netanya on Passover Eve, March 27, 2002, which killed 30 and left 140 wounded.”

The weeks before the hunger strike was announced saw several violent incidents.

“A Hamas prisoner pulled out an improvised dagger during a routine search at the Ketziot prison in southern Israel on Monday.

The prisoner was quickly overpowered by officers and there were no injuries in the incident, the Israel Prisons Service said in a statement. […]

On Sunday evening, Hamas prisoners stabbed two guards at the Ketziot prison, injuring one of them seriously. The attack sparked a riot in which 11 inmates were also reported hurt.

The badly wounded guard sustained stab wounds to the neck, while the second was lightly hurt with a hand injury. […]

The incident came a week after Hamas prisoners in the Ramon prison torched 14 beds, setting a fire in the wing. The blaze was quickly extinguished and no injuries were reported. In that incident too, prisoners were protesting restrictions on cellphone usage.”

The background to those restrictions on cell phone usage is as follows:

“A Prisons Service official said over the weekend that 14 separate incidents of illicit phone calls meant to instigate terror attacks were identified in recent months.”

As the Jerusalem Post reported, the Hamas leadership has also tied the issue to the level of violence along the border between Israel and the Gaza Strip.

“The crisis broke out after the installation of cellular shielding in some prisons, which interferes with cellular reception within the prison walls and is intended to prevent security prisoners from using mobile phones.

A few days ago, Hamas leader Ismail Haniyeh held a press conference in which he presented the list of the demands of the terrorist organization from Israel in the negotiations for the Gaza Strip. “We have placed the issue of Palestinian prisoners at the top of our list of demands and priorities. The Egyptian delegation conveys three requests we made related to the prisoners: first, the removal of cellular shields in the prisons. Second, the abolition of the sanctions imposed on the prisoners in order to guarantee them a dignified life and, in addition, the return of visitors for the prisoners,” he said.

According to a source involved in the negotiations, Haniyeh told Nickolay Mladenov, the Bulgarian UN Special Coordinator for the Middle East Peace Process, that Israel’s treatment of the Palestinian prisoners may lead to an escalation.”

Remarkably, Hamas’ threats to escalate the violence if Israel does not stop jamming cell phones which have been used in connection with terror attacks has to date received no BBC coverage whatsoever.

 

 

BBC News report on Airbnb backtrack follows usual recipe

Back in November 2018 the BBC News website published no fewer than three reports (see ‘related articles’ below) concerning an announcement from the American company Airbnb concerning its intention to remove some 200 listings in Israeli communities in Judea & Samaria.

All three of those reports – two written and one filmed – promoted the corporation’s standard mantra concerning ‘international law’ with the BBC electing once again to ignore its editorial obligation of “due impartiality” by erasing from audience view the existence of legal opinions which contradict its chosen narrative.

The two written reports uncritically amplified statements made by the political NGO ‘Human Rights Watch and the second article even provided a link to a problematic report produced by that NGO and another called ‘Kerem Navot’ which was actually a political campaign focusing exclusively on Jewish Israelis.

On April 10th the BBC News website published a report titled “Airbnb reverses ban on West Bank settlement listings” which opened by telling readers that:

“Airbnb has reversed its decision to remove rental listings of homes located inside Jewish settlements in the Israeli-occupied West Bank.”

The background to that reversal was portrayed by the BBC as follows:

“Israeli lawyers filed a class action suit, which is when a group of people with similar claims sues the defendant in one action.

The suit sought 15,000 shekels ($4,200; £3,200) for each host of the 200 homes that were due to be deleted from Airbnb’s listings.

Airbnb said that under the terms of a settlement it would “not move forward with implementing the removal of listings in the West Bank from the platform”.”

However the BBC did not inform its audiences of the basis for that class action suit.

“The suit was filed under the Fair Housing Act, which was meant to prevent discrimination against minorities in the United States. Because Airbnb is based in the United States, it must adhere to the act in all its listings worldwide.

In the lawsuit, the plaintiffs claimed that Airbnb was discriminating against them for being Jewish, given that it still allowed listings by Palestinian Muslims and Christians in the West Bank.

“The policy Airbnb announced last November was abject discrimination against Jewish users of the website,” Nitsana Darshan-Leitner, the president of Shurat Hadin, said in a statement. “Whatever one’s political view, discrimination based on religious affiliation should never be the solution.””

Readers would hence no doubt have found it difficult to understand why one of the people quoted in a section of the report sub-headed “What’s the reaction been?” used the term “discriminatory”.

“Eugene Kontorovich, director of international law at the Kohelet Policy Forum in Jerusalem, told AFP news agency: “Airbnb has realized what we have long argued – that boycotts of Jews anywhere, even just in the West Bank, are discriminatory.”

That sub-section went on to uncritically amplify statements from two of the BBC’s most quoted and promoted political NGOs – Human Rights Watch and Amnesty International – while making no effort to adhere to the corporation’s own editorial guidelines by informing audiences of the political agenda of those organisations.

“But Arvind Ganesan of Human Rights Watch said: “Donating profits from unlawful settlement listings, as they’ve promised to do, does nothing to remedy the ‘human suffering’ they have acknowledged that their activities cause.

“By continuing to do business in settlements, they remain complicit in the abuses settlements trigger,” he added.

An Amnesty International report published earlier in the year argued that Airbnb was among the digital tourism companies profiting from “war crimes” by offering services in West Bank settlements.” [emphasis added]

As usual, readers of this report were presented with the corporation’s chosen one-sided narrative on ‘international law’ – “the settlements are considered illegal under international law, although Israel disputes this” – without the existence of alternative opinions even being acknowledged.

And so once again BBC audiences got a carefully framed portrayal of this story which, while promoting an anti-Israel NGO’s “war crimes” hyperbole, failed to adequately present the whole picture.

Related Articles:

BBC News website framing of the Airbnb listings story

More inadequate BBC reports on the Airbnb story

The NGOs and Funders Behind Airbnb’s BDS Policy (NGO Monitor)

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2018

 

BBC News coverage of terrorism in Israel – March 2019

The Israel Security Agency’s report on terror attacks (Hebrew) during March 2019 shows that throughout the month a total of 308 incidents took place: 110 in Judea & Samaria, 15 in Jerusalem and 181 in the Gaza Strip sector.

In Judea & Samaria and Jerusalem the agency recorded 97 attacks with petrol bombs, sixteen attacks using improvised explosive devices (IEDs), two stabbing attacks, one grenade attack, five shooting attacks, one vehicular attack and two arson attacks.

Incidents recorded in the Gaza Strip sector included 64 attacks with petrol bombs, 45 pipe bomb attacks, 17 attacks using IEDs, five shooting attacks, two grenade attacks and five attacks using improvised grenades as well as forty-one incidents of rocket launches and one mortar attack.

Throughout March two people were murdered – one civilian and one member of the security forces – and seventeen people (including 11 civilians) were wounded in terror attacks.

The BBC News website belatedly covered the terror attacks at two locations in Samaria on March 17th in which Staff Sergeant Gal Keidan and Rabbi Achiad Ettinger were murdered.

Rocket attacks on Tel Aviv on March 14th received belated coverage and the rocket attack on Moshav Mishmeret on March 25th in which 7 civilians were injured was also reported, as were additional attacks later in the day and others on March 31st. Several other rocket and mortar attacks throughout the month went unreported.

A vehicular attack in the Binyamin district on March 4th in which two members of the security forces were injured did not receive any BBC coverage and neither did a shooting incident in which a 7 year-old boy was injured in Beit El on March 25th.  BBC audiences saw no reporting on the stabbing of two prison guards by Hamas prisoners on March 24th or a petrol bomb attack on passengers in a car travelling near Elon Moreh on March 21st.

In all the BBC can be said to have covered 36 of the 308 incidents which took place during March while also making vague references to some Israeli reports of IED attacks along the border with the Gaza Strip.

Since the beginning of the year the BBC News website has reported 5.9% of the Palestinian terror attacks that have taken place (including half of the incidents of rocket fire) and 66% of the total fatalities.

Related Articles:

BBC News coverage of terrorism in Israel – February 2019

BBC News reports rocket attack on TA fifteen hours later

BBC News reports fatal terror attacks over 27 hours later

Improved BBC News website reporting on Sharon rocket attack

BBC unquestioningly amplifies unsubstantiated Hamas claims

BBC News corrects inaccurate ‘Palestinian unity government’ claims

Earlier in the week we noted that BBC Watch had submitted a complaint to the BBC concerning inaccurate portrayals of control of the Gaza Strip in three separate items of content.

We have now received the following reply:

“Thank you for getting in touch about our article reporting that more than 40 animals have been moved out of “terrible conditions” in a Gaza Strip zoo to a reserve in Jordan, a welfare group has announced (https://www.bbc.com/news/world-middle-east-47848430).

We have since amended the article to now explain that:

Palestinians in Gaza and the occupied West Bank have been ruled separately since 2007, when deadly clashes broke between Hamas and the Fatah faction of Palestinian Authority President Mahmoud Abbas.

Hamas won parliamentary elections the previous year, and reinforced its power in Gaza after ousting Fatah from the enclave.

We have also added a correction note at the bottom outlining this change.

You also raise a fair point about our Palestinian territories profile and we have also since updated the profile and its timeline.

Thank you once again for taking the time and trouble to point this out.”

The footnote added to the April 8th article reads:

The BBC’s Palestinian territories profile previously told audiences that:

“The two PNA areas were then run by the separate factions – the West Bank by Fatah, and Gaza by Hamas – until a government of national unity assumed control of Gaza public institutions in October 2017.” [emphasis added]

That has now been amended to read:

“In October 2017, the rivals signed a reconciliation deal that was meant to see Hamas hand over administrative control of Gaza to the Fatah-dominated Palestinian Authority, but disputes over disarmament have stalled any progress.”

The profile’s timeline previously read:

“2017 October – Hamas lets the Ramallah-based unity government take over public institutions in Gaza as part of a reconciliation process between the two rival administrations.”

That has also been amended:

“2017 October – Hamas signs a reconciliation deal intended to administrative control [sic] of Gaza transferred to the Palestinian Authority, but disputes stalled the deal’s implementation.”

While those long overdue corrections are of course welcome, the fact that BBC audiences were for 18 months inaccurately told that the Gaza Strip was under the control of a Palestinian unity government which did not exist is obviously cause for concern for a media outlet which likes to tout itself as “a provider of news that you can trust”.

Related Articles:

BBC News claims Hamas rule in Gaza ended 5 years ago

The BBC’s redundant ‘Palestinian unity government’ claim

 

Reviewing BBC News website pre-election coverage

An overview of the BBC News website’s coverage of the Israeli elections up until the commencement of polling on the morning of Tuesday, April 9th 2019 shows some unsurprising trends. 

The following articles have appeared on the BBC News website since the election was announced in late 2018.

Israel sets date for elections 24/12/18 discussed here

Netanyahu and the allegations of corruption Tom Bateman 20/2/19 discussed here

Israel elections: Netanyahu challengers Gantz and Lapid join forces 21/2/19

Benjamin Netanyahu: Israel PM faces corruption charges 28/2/19 discussed here

Netanyahu charges: Is Israel PM in more trouble now than ever before? Yolande Knell 1/3/19 discussed here

Wonder Woman star Gal Gadot wades into Netanyahu row over Israeli Arabs 11/3/19 discussed here

Israel elections: Court bans far-right candidate Ben-Ari 18/3/19 discussed here

Israel elections: ‘Fascism’ perfume ad sparks online debate 19/3/19

Israel’s Benjamin Netanyahu: Commando turned PM first published in 2013, updated 28/3/19

Benny Gantz: The Israeli ex-military chief challenging Netanyahu 5/4/19 discussed here

Israel election: Who are the key candidates? BBC Monitoring 6/4/19

Israel PM vows to annex West Bank settlements if re-elected 7/4/19

Israel’s election: Five things to know Yolande Knell 8/4/19

How far will Israel shift to the right? Tom Bateman 8/4/19 discussed here

Israel election: PM Netanyahu seeks record fifth term 9/4/19

As has been the case in previous years, the vast majority of the contending lists were totally ignored in BBC coverage. Most of the BBC’s attention was once again focused on the right of the political map with the exception of the Blue and White Party.

The contenders considered by the BBC to be “key candidates” were Binyamin Netanyahu (Likud), Benny Gantz and Yair Lapid (Blue and White), Naftali Bennett and Ayelet Shaked (New Right), Avi Gabbay (Labour) and Moshe Feiglin (Zehut). BBC audiences only saw explanations of the platforms of the five parties represented by those seven people.

Other parties predicted to win at least as many seats as Labour and Zehut, such as United Torah Judaism, Meretz or Shas, received no BBC coverage at all.  Additional parties such as Hadash-Taal, Kulanu and Raam-Balad received only superficial mentions throughout the three months of reporting.

While audiences saw extensive coverage of the legal cases involving Netanyahu, the topic of what concerns the Israeli voter was yet again completely ignored in BBC coverage.

Related Articles:

Reviewing the BBC’s record of reporting on Israeli elections

 

Another Israeli election, another BBC claim of a ‘shift to the right’

On April 8th a filmed report by the BBC Jerusalem bureau’s Tom Bateman was posted on the BBC News website’s ‘Middle East’ page under the headline “How far will Israel shift to the right?”.

The accompanying synopsis tells BBC audiences that:

“Israelis go to the polls on Tuesday to choose a new government.

It has come down to a race between Prime Minister Benjamin Netanyahu and Benny Gantz, a former military chief of staff.

Mr Netanyahu has faced accusations that he fostered racism in the campaign, after he oversaw the creation of an electoral alliance involving a party that calls for the expulsion of most Arabs from Israel.

Our Middle East Correspondent Tom Bateman reports, starting in the divided city of Hebron, in the occupied West Bank.

Within the city of about 200,000 Palestinians, a few hundred Jews live in settlements that are considered illegal under international law, although Israel disputes this.”

Like that synopsis, the report itself – introduced as “Israel’s election and the far right” – made no effort to explain to BBC audiences that Jewish residents of Hebron live there under the terms of a twenty-two year old internationally supervised agreement between Israel and the PLO under which the then Israeli prime minister – one Binyamin Netanyahu – agreed to redeploy Israeli forces from 80% of the city and hand control over to the Palestinian Authority, thus making the city “divided” with Palestinian consent.

Lacking that essential background information, the view audiences got from Bateman’s report was inevitably distorted. [emphasis in bold added, emphasis in italics in the original]

“Last month, settlers celebrated the Jewish holiday of Purim in the divided city of Hebron, in the occupied West Bank. Several hundred of Israel’s most ideologically driven settlers live here, guarded by soldiers, in the city of 200,000 Palestinians.”

Bateman: “I mean on one level it’s just a party, it’s people dressing up and having a good time. But like so many things here, it just takes on a different meaning because this is so contested, this is such a tense place, it becomes about an expression of identity by people who feel that they under siege. For the Palestinians it feels like a complete provocation.”

Having heard from a man in a van that “again and again, every generation, there are nations that are trying to destroy the Jews”, Bateman went on to opine on “religious resolve (whatever that may be) and nationalism”.

Bateman: “That explains why religious resolve and nationalism are so much on display here. Those things are a powerful part of Israeli politics. And in this election, the extremes have been courted by the Israeli prime minister. An anti-Arab party called Jewish Power. They didn’t want to talk to us.”

Having tried to talk to a man in the street, Bateman went on:

Bateman: “His party wants to annex the occupied West Bank and also expel what it calls ‘enemy Arabs’ from Israel. Some of the Israelis dress up as Palestinians. So this lady here is wearing a Palestinian [sic] head scarf and carrying a plastic AK-47.”

Viewers were then told that:

“Benjamin Netanyahu wants to be elected for a fifth term. He faces corruption claims and a serious challenger: former military chief Benny Gantz. Mr Gantz is leading a political alliance in the centre ground. It accuses Mr Netanyahu of dividing Israelis and says he hasn’t been tough enough on security.”

Bateman then refocused audience attentions on Hebron, again failing to provide relevant context such as the consequences of Palestinian terrorism on freedom of movement for both Palestinians and Israelis.

Bateman: “Virtually all of the Palestinians are staying indoors while the parade goes on. Palestinian movement is heavily controlled in this part of the city, especially around the parade.”

Woman: “I feel like their lives are much more relaxed than ours. Apart from that, you can see they can do what they like. They have total freedom in the area and in all the areas that are shut down like this one. We feel sad.”

Bateman: “So what’s happened to Israel’s left wing? Well we found some of them in the market in Tel Aviv. […] I followed around the Labour Party leader Avi Gabbay. They can drum up a bit of a crowd in the market here. But the problem for the Labour Party leader is he could be looking at Labour’s worst poll ratings in this country’s history.”

Making no effort whatsoever to give viewers a real explanation of why that is the case, Bateman went on to push the core agenda behind his report.

Bateman: “After a decade in office, Benjamin Netanyahu has changed the conversation in Israel. For example the two-state solution with the Palestinians is off the agenda for either party that can win.”

In other words, Bateman would have BBC audiences believe that disillusion among Israeli voters and politicians alike with the belief that a two-state solution can be achieved is entirely down to Netanyahu having “changed the conversation” since 2009 and has nothing whatsoever to do with years of Palestinian terror attacks against Israeli citizens, Palestinian Authority glorification and rewarding of terror, Palestinian refusal to accept numerous previous offers of precisely such a solution or the Hamas-Fatah split which for over a decade has made any agreement “with the Palestinians” impossible.

Following a conversation with Ayelet Shaked of the ‘New Right’ in which she apparently did not succeed in persuading Bateman that Israeli democracy is sufficiently robust to include a broad range of opinions across the political spectrum, he continued with promotion of unsupported claims from unidentified commentators.

Bateman: “Israel has been taking a look at itself in this election. Some see the move rightwards over the last decade as decisive now. They see ideas that were once on the margins a few decades ago becoming more and more mainstream. Like the possibility of Israel annexing parts of the occupied West Bank.”

Bateman has apparently never heard of the ‘Alon Plan’ proposal of annexation of parts of Judea & Samaria devised by a Labour movement leader shortly after the Six Day War.

Finally, BBC audiences learned that even if Netanyahu does not win this election and even if a centrist/left coalition forms the next government, Israel has – according to the BBC – nevertheless shifted to the right for one reason alone.

Bateman: “Regardless of the result, there has been a marked shift to the right during Benjamin Netanyahu’s time in office.”

Of course this is by no means the first time that the BBC has used coverage of an election in Israel to promote the notion of a lurch to the right. Once again the lack of understanding by BBC reporters of the inapplicability of their own Eurocentric interpretations of terms such as Left and Right to the Israeli political scene is in evidence. But this time Bateman has managed to avoid any reference to Palestinian actions and choices which have made many Israelis more sceptical of their supposed peace partner’s commitment to the process while squarely placing the blame on the shoulders of the Israeli prime minister.  

Related Articles:

Not Right: why did the BBC get the Israeli elections so wrong?

Reviewing the BBC’s record of reporting on Israeli elections