CAMERA Arabic prompts correction of three inaccuracies in one BBC report

A BBC article published on September 24th on the network’s Arabic website was corrected last week (no earlier than October 1st, based on the date attributed to a cached copy of the inaccurate version) following a complaint made by CAMERA Arabic on the day of publication.

The article – which aimed to provide a detailed, informed introduction to Israel’s major Arab parties – contained three factual errors, one memorable typo and one major omission – all in one subsection.

Under the headline “What are the components of the Joint Arab List in the Israeli Knesset and [what are] their orientations?”, the article discussed the Joint List – a union of four Israeli parties, three of which self-identify as “Arab” while the fourth, Hadash, describes itself as “Arab-Jewish” (although the vast majority of its voters are estimated to be Arab). 

The inaccuracies appeared in the part of the article portraying one of the Joint List’s components: the nationalist Arab party of the National Democratic Alliance (Balad). The correction addressed all the issues raised by CAMERA Arabic. (all translations, emphasis and in-bracket remarks are by CAMERA Arabic unless otherwise specified)

Inaccuracy 1: “Since the 2006 elections, the party maintained a representation of three members in the Knesset…”

That claim has not been accurate for over a year: between August 2018 and April 2019 (the last few months of the 20th Knesset), Balad had 4 MKs as a result of a deal within the Joint List. Until last week, it had 2MKs who were of the 21st Knesset (which was dissolved on Thursday, October 3rd, as the 22nd Knesset was sworn in)

The BBC’s corrected version reads: “Since the 2006 elections, the party maintained a representation of three members in the Knesset until 2018…”

Inaccuracy 2: “…among them is the first Arab female Knesset member, Haneen Zu’bi”

In fact Balad’s Haneen Zu’bi [Zoabi] – elected in 2009 – was the third MK who was an Arab woman. Prior to her were Meretz’s Hussniya Jabara (served as MK 1999-2003) and the late Nadia Hilou from the Labour party who served as MK between 2006-2009.

The BBC’s corrected version reads: “…among them the first female member to enter the Knesset as a representative of an Arab party, Haneen Zu’bi, having been preceded by two female representatives of Arab roots who entered the Knesset inside Israeli parties

This new phrasing is problematic in itself: why was Zu’bi described as “Arab” in the previous version but her two predecessors are described as being “of Arab roots”? Moreover, why are Meretz and Labour described as “Israeli parties” but the Joint List and its components – which compete solely in Israeli elections – described as “Arab”?

Inaccuracy 3: “MK Jamal Zahalka heads the party nowadays”

In fact Zahalka is no longer an MK; he confirmed that he would not seek re-election in December 2018 and indeed was not nominated at all in the election rounds of April 2019 and September 2019. Although he currently retains the title of “Chairman of Balad”, it was political scientist Mtanes Shehadeh, Balad’s secretary general, who was elected head of the party’s list of Knesset nominees last February. Since the April 2019 elections, Shehadeh heads the party’s parliamentary bloc.

The BBC’s corrected version reads “M[K] Mtanes Shehadeh, the party’s secretary general, heads Balad’s parliamentary bloc in the Knesset. Jamal Zahalka, who is no longer a Knesset member, holds the party’s chairmanship.”

Significant typo: “the representatives of the Democratic Alliance in the Joint Arab List refused to recommend that Bibi Gantz would be prime minister.”

The Joint List (with the exception of the Balad members who abstained) recommended Benny Gantz to be the new prime minister. Bibi is the nickname of Gantz’s opponent and incumbent prime minister, Binyamin Netanyahu.

Although the amended report’s portrayal of the Balad party includes the fact that its founder and first chairman – Azmi Bishara – fled Israel in 2007, no mention is made of the background to his departure: Bishara is suspected of supplying intelligence to Lebanon’s Hezbollah terror group during its war against Israel in the summer of 2006.

 

2 comments on “CAMERA Arabic prompts correction of three inaccuracies in one BBC report

  1. BBC Arabic are obviously even less concerned about accuracy since the vast majority of their readers were indoctrinated from birth to be anti-Israel.

  2. Pingback: 10/06 Links: PMW: PA capitulates to Israel’s anti-"Pay-for-Slay" law; It’s time to put an end to labeling Trump an anti-Semite; Elizabeth Warren Fundraises for Anti-Semite; Caving to BDS – 24/6 Magazine

Comments are closed.