BBC Radio 4 spreads inaccurate Gaza healthcare canard

The healthcare system in the Gaza Strip has suffered from shortages of medical equipment and supplies for many years because of the rivalry between Hamas and Fatah, which controls the Palestinian Authority. Under the terms of the Oslo Accords, it is the PA which is responsible for healthcare both in the areas under its control and the Gaza Strip.

Throughout that time the BBC has repeatedly steered its audiences towards an inaccurate understanding of the reasons for that chronic shortage of medical supplies by promoting the false notion that Israeli counter-terrorism measures pertaining to the movement of goods and people adversely affect medical services in the territory.

As we noted here in 2014 when Yolande Knell did precisely that, there is not – and never has been – any restriction on the entry of medical supplies to the Gaza Strip with the exception of items classed as dual use equipment which has the potential to be used for terrorism. 

“The long-standing shortage of medicines and medical supplies in Gaza emanates primarily from a dysfunctional relationship between the Palestinian Ministries of Health in Gaza and Ramallah.

The conflicts between the two offices have resulted not only in a shortage of medicines and supplies, but also in restricted access to medical treatment for patients outside of Gaza.

The healthcare system in Gaza is marked by a shortage of 400-500 varieties of medical equipment and an average shortage of 33% of desired types of drugs at any given time.

The situation is further exacerbated by the fact that medical suppliers are often reluctant to sell supplies to Gaza due to issues of non-payment.

COGAT [the Coordinator of Government Activities in the Territories] works to facilitate the transfer of medication and medical supplies both through the international community and the private sector, however shortages remain.”

Throughout 2019 COGAT coordinated the entry of 800 truckloads of medical supplies to the Gaza Strip.

Nevertheless, the BBC continues to promote the false narrative according to which the sorry state of affairs in the Gaza healthcare system is attributable to Israel – a narrative also promoted by Hamas.

The March 25th edition of the BBC Radio 4 programme ‘The World Tonight’ included an item promoting an appeal put out by the United Nations.

Presenter Razia Iqbal introduced the item (from 07:29 here).

Iqbal: “Life in some of the wealthiest countries in the world has been turned upside down by the Covid 19 pandemic. It’s a virus that doesn’t discriminate and in that respect a leveller. Nevertheless, it will almost certainly adversely affect those who already have so little and to address that, today the United Nations has launched a $2 billion funding drive to help vulnerable countries fight Covid 19. The UN says all of humanity is at risk. In countries already affected by conflict, natural disasters or climate change, the death toll from the virus will be higher.”

Later in that item Iqbal interviewed Mark Lowcock, the UN’s Under-Secretary-General for Humanitarian Affairs and Emergency Relief Coordinator and head of UNOCHA. Before that, however, she sought to illustrate the points made in her introduction. [emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Iqbal: “The warning comes from [sic] after the confirmation of two cases in the densely populated Gaza region – where a decade-long blockade has devastated the health services – and the first case in Syria reported on Sunday. What are the additional challenges facing crisis zones when trying to tackle the spread of the Coronavirus and are they certain to get the help they need? A short time ago I spoke to Khamis Elessy, a doctor in Gaza.”

Listeners were not informed that in addition to being a doctor, Elessy is also an associate professor at the Hamas-linked Islamic University in Gaza. Several hours after this interview his opening statement concerning two cases of Covid 19 in the Gaza Strip was no longer accurate.

Elessy: “Thanks God that we only have 2 cases confirmed out of 155 cases so we’re assisted. And those two cases were not from Gaza. They come from Pakistan. The healthcare system is barely coping with ordinary cases. Around 40% of essential drugs are lacking inside Gaza. Many of the equipments need spare parts and need repair. Throughout Gaza we have 63 ICU beds fully equipped with ventilators and respirators and the health professionals to serve on these units. But if we think of best scenario for Corona outbreak, we have to think of at least 100 beds so we need to add another 50 beds. They are not available here in Gaza because we don’t have factories or respirators, ventilators and other [unintelligible] of core equipment and we don’t have the medicines like hydroxychloroquine and chloroquine and other things that are needed. So far the two cases which were diagnosed inside Gaza their condition is stable, they’re in good health so far. And we hope that we will not have any other cases and maybe for the first time we have something out of the siege. Maybe this gave us one advantage that we’re not open to the rest of the world and that’s why there is no regular flow of people into Gaza and out of Gaza.”

Of course Iqbal had already told listeners that the counter-terrorism measures employed by Egypt and Israel are responsible for ‘devastating’ the health services in the Gaza Strip and so it was unsurprising to see that audiences received no information whatsoever concerning the real cause of the lack of essential medicines. Equally predictable was Iqbal’s failure to challenge Elessy’s promotion of the false notion of a “siege”.  

Turning to the much favoured BBC theme of population density, Iqbal went on:

Iqbal: “I wonder though if you could reflect for us on the possibility of the outbreak affecting Gaza in a bigger way. Do you think, Doctor, that it would be possible to self-isolate in a densely-populated area?”

Elessy: “No, no because unfortunately all families here belong to an extended family class. So the parents living in the same home, their sons, their grandsons. So you see in the same building around 80 or 70 people living in the same building. So self-isolation is difficult, it is impossible and this is actually the scary scenario if, God forbid, we have a huge number of cases that is infected and we need to isolate them, we can’t isolate them.”

Interestingly, in the interview with Mark Lowcock which followed on from this he noted that in relation to weak health systems:

Lowcock: “Gaza in fact is a little bit better than some of the other places we’re talking about like Syria or Yemen or Afghanistan.”

The BBC however chose not to interview a doctor from any of those places but did use the opportunity to once again promote the false and entirely context-free notion (in a programme which will remain available for over a year) that the problems affecting the Gaza Strip’s healthcare services are attributable to Israel’s counter-terrorism measures.

Related Articles:

BBC re-promotes the usual Gaza narratives in multiple Coronavirus reports

Mapping BBC messaging on Gaza and Corona

COGAT contradicts Guardian claim on Gaza medicine ‘restrictions’ (UK Media Watch)

The BBC, the Gaza Strip and medical supplies

BBC News continues to mislead on Gaza medical services

Looking behind a BBC News Press Team Tweet

On March 23rd the BBC News Press Team put out this Tweet:

The article by freelance journalist Ben Bold which the BBC chose to promote states:

“The BBC has become the most-trusted news brand on coronavirus, with 64% of respondents selecting it as a reliable source of information from a list of media brands. The public-service broadcaster beat Sky News, which was voted for by 29% of participants, followed by The Guardian (15%), according to research from Havas Media Group.

The Covid-19 Media Behaviours Report, which surveyed nearly 1,500 respondents, found that more than half (53%) of Brits are using BBC News more than before Covid-19 hit the UK – more than double the proportion of people for any other channel.

Eva Grimmett, Havas Media’s chief strategy officer, said: “This study really highlights the role that trusted, meaningful media play in times of crisis. While most channels have seen an increase in consumption in response to Covid-19, our research reveals a much greater reliance on live TV and a need for trusted news brands such as the BBC. We’re looking forward to seeing how this behaviour develops as the situation evolves in the coming weeks.”” [emphasis added]

The Havas Media Group is part of the Havas Group – a multinational advertising and PR company.

Havas has long worked with the BBC and opened an office in Manchester after having been contracted to handle the corporation’s strategic media planning in 2015. That contract is apparently currently worth some £25 million according to reports from last August stating that Havas would be tendering to retain the account. Havas Media Manchester still lists the BBC among its clients.

In addition, Havas Media is listed as being contracted to provide media services to the BBC in relation to TV Licensing.

To summarise: while a UK government consultation concerning the TV license is still ongoing, a PR company contracted to provide media services to the BBC in relation to television licensing just happened to conduct research at the time of a pandemic which “reveals…a need for trusted brands such as the BBC” and a BBC press team then promoted those findings without clarification of the commercial relationship between the BBC and that PR company.    

Related Articles:

How the BBC outsources its complaints system

Mapping BBC messaging on Gaza and Corona

As we saw last week, the BBC Jerusalem bureau already briefed audiences on the topic of Coronavirus in the Gaza Strip over a week before the first two cases were diagnosed. Listeners to at least four programmes on different platforms heard the following long-employed talking points concerning the Gaza Strip repromoted in Tom Bateman’s preemptive reports:

  • The territory was described as “one of the world’s most densely crowded places” where “more than two million people live in tightly packed” and “densely populated conditions”.
  • The territory was portrayed as having “weak, underdeveloped health services” that are “far weaker than those of the developed Western world” and which are “already under significant pressure”. Hospitals in the Gaza Strip were described as “outdated, hard pressed and lacking many medicines and supplies” and audiences were told that an outbreak of Covid 19 “could stretch their health system to the limit.”
  • The territory was described as having “an unclean water supply and regular power cuts”.
  • Audiences heard of “deep poverty” and “crowded refugee camps”.

However when it came to explaining to audiences why health services, power supplies and water supplies in the Gaza Strip are as they are, the BBC was distinctly less forthcoming.

“…problems […] are compounded by the tangled politics here. Israel and Egypt’s crippling blockade – meant to stop weapons getting to Hamas militants – the recent bouts of fighting with Israel and the deep split between the two main Palestinian factions all add to the crisis.”

Of course the sole reason for that partially portrayed “blockade” is the terrorism perpetrated by Hamas and additional terrorist organisations since Israel disengaged from the Gaza Strip nearly a decade and a half ago. The BBC, however, provided no serious background information on that topic – including the issue of Hamas’ budgetary priorities which place terrorism over healthcare and other services – while employing its standard euphemism “militants” to describe Hamas.

Neither were audiences given any significant information on how “the deep split” between Hamas and Fatah has affected the standard of living and services such as water, power and healthcare in the Gaza Strip.

The main story on the BBC News website’s ‘Middle East’ page on March 24th was headlined “Gaza: Virus fears in crowded strip” and the sub-heading read:

“The first two cases have been reported in one of the world’s most densely populated areas”

The link led to a report by Yolande Knell which appeared on the website’s ‘Coronavirus’ live page.

Readers found many of the talking points regularly promoted in BBC content.

“Since the start of the pandemic, health officials have worried about it reaching this impoverished coastal enclave – one of the world’s most densely populated places.”

As we have noted here in the past when the BBC has promoted the same mantra about population density, there are of course many other cities in the world with a higher population density than Gaza City and other places with higher population densities than the Gaza Strip as a whole. Interestingly, a map produced by the BBC in 2018 shows a higher population density in London than in Gaza.

“Social distancing is almost impossible among large families living in Gaza’s crowded refugee camps and built-up neighbourhoods, raising fears that infection could spread fast and that overstretched hospitals could be overwhelmed.”

According to a WHO report published in May 2019:

“There are 81 hospitals in total in the occupied Palestinian territory, with 51 in the West Bank and 30 in the Gaza Strip. Bed capacity is approximately 1.7 beds per 1000 population and is the same for the West Bank and Gaza Strip.”

According to the OECD, Colombia has the same ratio of beds per 1,000 population and Mexico, Costa Rica, Indonesia and India have lower ratios.   

“Gaza has been kept under blockade by Israel and Egypt since the militant group, Hamas, took full control of the territory in 2007. Up to now, some Gazans had been commenting on the irony of how their enforced isolation appeared to be protecting them during this health crisis.”

Apparently Knell did not recognise the irony of promoting the notion of “enforced isolation” while having earlier in her report noted that the first Covid 19 patients in the Gaza Strip were “two men returning from Pakistan”. She also refrained from disclosing that according to reports “more than 2,700 people are in home isolation [in the Gaza Strip], mostly having returned from Egypt”.

As we see, the BBC’s messaging in reports about the Gaza Strip and the Coronavirus epidemic is no different from the narratives it has been promoting for years, including the inaccurate notion that the standard of healthcare stems from Israel’s counter-terrorism measures.

On the day that Knell’s report was published the Israeli journalist Hezi Simantov (a veteran Arab affairs reporter) noted that Hamas’ Khalil Al-Hayya had declared that “we will place the full responsibility on Israel in the event that the Corona virus spreads in Gaza because our ability to deal with the pandemic is lessened because of the blockade”.

The fact that the deputy head of Hamas’ political bureau in Gaza and the BBC are promoting the same talking points while both avoiding the topic of Hamas’ responsibility for the state of health services in the territory is obviously noteworthy.  

Related Articles:

BBC re-promotes the usual Gaza narratives in multiple Coronavirus reports

COGAT contradicts Guardian claim on Gaza medicine ‘restrictions’ (UK Media Watch)

 

BBC WS provides a platform for anti-Israel campaigning

An organisation called Palestine Community Foundation was set up in the UK in 2018 by a British woman called Razan Shamallakh who appears to believe that Israel is “my own country” and brands Israelis as “white”.

“We are Palestine Community Foundation. A non-governmental organisation aimed at Palestinians and non-Palestinians alike; promoting Palestinian culture, advocating for justice and building a sense of community around Palestine in the UK.” [emphasis in the original]

A quick look around that organisation’s website gives an idea of its political agenda, from supporting the BDS campaign to selling a much criticised children’s book.  The organisation’s 2020 campaign is explained in a video. One of the people appearing in that video is named as Laila Hassan of the organisation Women in Hebron.

Earlier this month the PCF brought Laila Hassan Awada to the UK for a tour of universities.

The PCF’s general manager Natasha Self also took Hassan to the BBC HQ on March 6th.

That interview was aired on one of that day’s editions of the BBC World Service radio programme ‘Newsday’, hosted by Ben James and Krupa Padhy, and it will be available online for “over a year”.

Padhy introduced the item (from 35:42 here) by referring to a story from January. [emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Padhy: “Now when the US president Donald Trump announced a peace plan for the conflict between Israelis and Palestinians it was followed by days of riots and violence in the West Bank town of Hebron as protesters showed their opposition to the proposed plan. That might be when you’ve heard about Hebron most recently in the news.”

James: “Well we’ve got someone in the studio this morning who lives in Hebron. Let’s say hello to Laila Awada who’s here in the UK to talk about life there, also to promote her women’s collective which is empowering Palestinian women to earn their own money.”

After a conversation about the market stall run by the collective, listeners heard the following from Laila Hassan Awada:

Awada: “I join Women in Hebron in 2008 and I had to work in Jerusalem before but I lost my job by the wall when they…the Israelis they built the wall. And then we stuck in the West Bank and we cannot go any more in Jerusalem or what they call it Israel.”

Travel to Jerusalem is of course possible with a permit and thousands of Palestinians make the journey every day. Unsurprisingly, no effort was made to inform listeners that the anti-terrorist fence was constructed because Palestinian terrorists murdered over a thousand Israelis and injured hundreds of thousands more during the second Intifada.

Awada explained that the women do embroidery and that in addition:

Awada: “…we can talk about…the same time about the situation in Hebron and how we are strangled by the settlement and how many settlers we have living in the old city. We have around 800 settlers. I mean Zionist people because we never had any problem with you are Jewish or for religion. But we talk about the Zionists and this is what I want people to know what’s the difference between the Zionist and the Jewish people.”

Predictably listeners heard nothing about the ancient Jewish community in Hebron or the 1929 massacre which brought it to an end. No effort was made to challenge Awada’s absurd claim that “we never had any problem with the Jewish” even in light of that historic fact and audiences were not told what Zionist means, or of the fact that the vast majority of British Jews identify as Zionists.

Awada: “And our shop it’s under the Israeli settlement. It’s called Avraham Avinu and it’s an area called H2. It’s divided by Oslo Hebron protocol. It’s just has to be H1 under Palestinian control and H2 it’s under Israeli control.”

James: “OK so those are some of the different designations of the land as the result of that accord.”

No effort was made to clarify to audiences that the Palestinian representatives willingly signed the 1997 Hebron Protocol or that the vast majority of the city (around 80%) is under complete Palestinian control. Neither, of course, were listeners told that the Avraham Avinu synagogue in Hebron dates from 1540. 

Later on Awada explained the purpose of her (and her colleagues’) frequent tours abroad.

Awada: “But really I want to give my message for other ladies, how the women under occupation they live and how the occupation affected our business and why I cannot do my business in my country, why I have to go to other countries.”

At the end of the item Padhy opined:

Padhy: “Good to have you here in the UK. Good to have you here in the studio.”

This is not the first time that a representative of Women in Hebron has appeared on BBC World Service radio and once again the question of who initiated the contact between that group and BBC producers must be asked. The fact that the BBC World Service chose to give a sympathetic platform to an activist brought on tour in the UK by a highly partisan political group, with literally no challenging questions asked and no factual background provided to place her politically motivated narrative in context, should be deeply worrying to the BBC’s funding public.   

Related Articles:

Political messaging on BBC WS ‘Business Matters’

 

BBC News silence on eight-month-old story continues

For the past eight months the BBC News website has totally ignored the story of allegations of ethical misconduct at the highest levels of the UN agency dedicated solely to people classed as Palestinian refugees, UNRWA, and the subsequent resignation of its commissioner-general, his deputy and the chief of staff.

BBC News stays mum on UNRWA head’s resignation

Last week a new commissioner-general was appointed.

“Swiss humanitarian relief expert Philippe Lazzarini has been appointed to head the UN agency responsible for aiding Palestinian refugees. […]

Born in 1964, Lazzarini has coordinated the work of the United Nations in Lebanon for the past five years. His career has taken him to Somalia, Iraq, Angola and the Palestinian territories. He also has had positions with the International Committee of the Red Cross (ICRC) in Africa, the Balkans and the Middle East.”

The UN post which Lazzarini held since August 2015 is that of Deputy Special Coordinator, Resident and Humanitarian Coordinator for Lebanon in the Office of the United Nations Special Coordinator for Lebanon (UNSCOL). UNSCOL was created in July 2000 “to help coordinate United Nations activities with regard to Southern Lebanon”. Those activities of course include the deployment of the UNIFIL forces which have not succeeded in implementing UN SC resolution 1701. The UN Secretary General’s most recent report on the implementation of that resolution states that:

“…no progress was achieved with respect to the disarmament of armed groups. Hizbullah continued to acknowledge publicly that it maintains precision missile and other military capabilities. The maintenance of arms outside the control of the State by Hizbullah and other groups in violation of resolution 1701 (2006) continues to restrict the State’s ability to exercise full sovereignty and authority over its territory.”

Lazzarini has also previously worked at UNOCHA.

Despite the BBC having put a considerable amount of effort into amplifying UNRWA talking points throughout 2018, members of its funding public have to date not seen any coverage of the resignation of the previous UNRWA commissioner-general or the appointment of the new one on the BBC News website or, to the best of our knowledge, on any other BBC platform.  

Related Articles:

BBC ignores UNRWA ethical abuses story

BBC News maintains its silence on the UNRWA ethical abuses story

One month on, BBC silence on UNRWA allegations persists

Documenting BBC amplification of an UNRWA campaign

BBC’s ‘Newsday’ gives a platform to ‘occupation’ propaganda

On March 6th one of the editions of the BBC World Service radio programme ‘Newsday’ included an item (from 04:36 here) relating to the previous day’s discovery of cases of Coronavirus in Bethlehem.

Presenter Krupa Padhy introduced the item:

Padhy: “…in the biblical city of Bethlehem a Palestinian official said they had closed the Church of the Nativity after suspicions that a number of Palestinians had caught the virus so I’ve been spending some time talking to Mustafa Barghouti who is a Palestinian MP and a doctor himself.”

Padhy refrained from informing listeners that the Palestinian Legislative Council – the parliament – has not convened since 2007 due to the Hamas-Fatah split and that Barghouti was last elected over 14 years ago.

Barghouti began by giving a reasonable account of the situation which included the following:

Barghouti: “There is a status of quarantine now imposed in Bethlehem area and in the whole of the West Bank to ensure that no more cases will be infected due to the fact that some of these people who have the disease have been in contact with other people. […] This is a very important precaution that is taken place by the Palestinian Authority.”

However as is usually the case when Mustafa Barghouti is interviewed by the BBC, he soon took advantage of the platform given to him for the promotion of politicised messaging.

Barghouti: “Of course you must understand that in the West Bank and Gaza we have [to be] very careful because we have a poor infrastructure due to the fact that we have been under Israeli military occupation for more than 52 years.”

Padhy: “Yes.”

The Gaza Strip has of course not been under “Israeli military occupation” for over 14 years and the Palestinian Authority has been in control of Areas A and B – including healthcare – for nearly a quarter of a century. Nevertheless, listeners heard no challenge to Barghouti’s false claims.

Barghouti: “In addition to that we are unable to control our borders or the movement because of Israeli restrictions as well so it’s complicated…”

Both the Palestinian Authority and Hamas have the ability to close crossings. The day before this interview the PA ministry of tourism announced a ban on foreign tourists and the PA prime minister announced limits on traffic between different areas.  

Barghouti: “It’s also important to understand that [what] we have here is a very complicated situation because we have a Palestinian Authority with very limited authority since we are under the military Israeli occupation and the decision to close down Bethlehem area completely was taken by an Israeli minister which means the Israelis can close down any Palestinian city any time they want without even consulting with us. So of course we have to take the burden of two things: the burden of this horrible disease and the necessity to encounter it every possible way and also the burden of the fact that we are not in control of our own freedom of movement, of our own borders.”

The Israeli minister to whom Barghouti referred is the Minister of Defence. As reported at the time by the Jerusalem Post, the decision to close the crossing between Israel and Bethlehem was taken together with the PA.

“Defense Minister Naftali Bennett announced on Thursday, in coordination with the IDF and Palestinian Authority (PA), a closure of Bethlehem due to concerns on the spreading of coronavirus. Both Israelis and Palestinians will be restricted from entering and leaving the city.”

The Times of Israel noted that:

“Israeli and Palestinian health officials held a meeting on Thursday to coordinate their responses, and shared information on the virus’s spread according to Israeli daily Haaretz.

COGAT, the Israeli defense body responsible for Palestinian civilian matters, said it had delivered 250 test kits to the Palestinians and was coordinating joint training sessions for Israeli and Palestinian medical workers.

COGAT said the closure of Bethlehem would apply to all Israelis and Palestinians, but not goods, which would continue to flow freely and would remain in place until further notice.”

Newsday’s worldwide audience of course heard nothing of such cooperation between Israel and the Palestinian Authority. Instead they got an entirely predictable but totally unchallenged dose of politicised messaging from a regular BBC interviewee who never passes up such an opportunity.

Related Articles:

BBC Radio 4 airs superficial report on Israel’s Coronavirus measures

The limits of BBC News reporting from PA controlled territories

Does the BBC know the difference between government and state?

A BBC News website report headlined “US museum Dead Sea Scroll collection found to be fakes” which was first published on the ‘US & Canada’ page on March 16th now also appears on the ‘Middle East’ page.

Readers of that article are told that:

“The scrolls are a set of ancient manuscripts of the Hebrew Bible.

The first of the scrolls were found in caves in Qumran on the western shore of the Dead Sea in 1947. They were reportedly first discovered by a young Bedouin shepherd searching for lost sheep. Their discovery is considered to be among the most significant archaeological finds in history.

The majority are held in a collection by the Israeli government.” [emphasis added]

As many readers will know, some of the Dead Sea Scrolls are exhibited at the Shrine of the Book at the Israel Museum in Jerusalem. As that only partly government-funded museum explains:

The first seven Dead Sea Scrolls were discovered by chance in 1947 by Bedouin of the Ta’amra tribe, in a cave (later given the name “Cave 1”) near Khirbet Qumran on the northwest shore of the Dead Sea. Three of the scrolls were immediately purchased by archaeologist Eliezer Lipa Sukenik on behalf of the Hebrew University; the others were bought by the Metropolitan of the Syrian Orthodox Church in Jerusalem, Mar Athanasius Samuel. In 1948 Samuel smuggled the four scrolls in his possession to the United States; it was only in 1954 that Sukenik’s son, Yigael Yadin, also an archaeologist, was able to return them to Israel, and they were ultimately entrusted to the Shrine of the Book Foundation. They have been on display in the Shrine of the Book at The Israel Museum, Jerusalem, since 1965.

Shrine of the Book

Over the next few years, from 1949 to 1956, additional fragments of some 950 different scrolls were discovered in ten nearby caves, both by Bedouins and by a joint archaeological expedition of the École Biblique et Archéologique Française and the Rockefeller Museum, under the direction of Professor Father Roland de Vaux. The richest yield, from Cave 4, just opposite the site of Qumran, consisted of some 15,000 fragments. The last cave, Cave 11, was discovered in 1956, and the scrolls found there were in a reasonable state of preservation. Since then, only a few small scraps of parchment have been found in the Judean Desert (though not in the close vicinity of Qumran).

Apart from the first seven scrolls, which are entrusted to the Israel Museum, the majority of the fragments found by archaeologists and Bedouin are property of the Israel Antiquities Authority (IAA). Others are in the possession of institutions outside of Israel, such as the Jordan Archaeological Museum in Amman and the Bibliothèque Nationale de France in Paris, or in private hands (the Schøyen Collection, Norway).” [emphasis added]

The Israel Antiquities Authority (founded in 1990) is a partly government funded body which is classified as an independent government authority and which is responsible for implementing the 1978 Antiquities Law which states that:

“When an antiquity is discovered or found in Israel after the coming into force of this Law, it shall within boundaries fixed by the Director become the property of the State.”

So where did the BBC get the idea that “[t]he majority [of the scrolls] are held in a collection by the Israeli government” rather than by the Israel Antiquities Authority?

Perhaps the answer to that question can be found in the Wikipedia entry for the Dead Sea Scrolls which states:

“Almost all of the Dead Sea Scrolls are currently in the collection of the Government of the State of Israel…”

Apparently the BBC journalist who wrote this report does not understand the difference between government and state.

Related Articles:

Revealed: BBC’s Kevin Connolly knows how to use Wikipedia

BBC continues to snooze on Hizballah activity

On March 2nd – the day of Israel’s general election – an incident which the BBC did not find newsworthy took place in the Golan Heights.

Tel Fares from Ramtaniya

“The Israel Defense Forces bombed a Syrian vehicle that the military said was used in an attempted sniper attack on Israeli troops near the Golan border Monday.

The skirmish took place in the Quneitra region in the demilitarized buffer zone between the countries, the latest in a series of recent cross-border clashes in the area. However, this was the first of these to be acknowledged by Israel.

“A short time ago an IDF force identified an attempt at a sniping attack in the northern Golan Heights,” the military said in a statement. “The force attacked the vehicle involved in the attempted attack.””

Two weeks on, the IDF has published the results of the investigation into that incident.

“The Israel Defense Forces on Tuesday accused the Hezbollah terror group and the Syrian army of being behind an attempted sniping attack against Israeli soldiers in the Golan Heights earlier this month, which was thwarted by an Israeli strike on the suspects’ car.

The military said that in the months preceding the incident Israeli troops saw Hezbollah fighters and Syrian soldiers preparing for an attack, filming the border area with smartphones and professional cameras and measuring wind speed from different locations in the supposedly demilitarized buffer zone between the two countries — in what the IDF said appeared to be efforts to identify a target and improve snipers’ accuracy.

The military said that on March 2 fighters were seen preparing to carry out the attack from a car.

“When there was an operational opportunity, the car being used by the cell was attacked by an IDF helicopter,” the military said.” [emphasis added]

The demilitarized zone is of course intended to be exactly that: Syrian soldiers and Hizballah militia are not supposed to be present in that area. UN forces – UNDOF – are tasked with ensuring that the terms of the 1974 cease fire agreement, under which the demilitarized zone was established, are upheld. In light of the civil war in Syria UNDOF largely abandoned that mission in September 2014 but supposedly returned to oversee the DMZ in October 2018.  

Since then the BBC has failed to produce any serious reporting on the topic of Hizballah’s activities in the Syrian Golan and UNDOF’s failure to guarantee the demilitarized zone. It is hence unsurprising to see that the corporation chose to ignore this latest thwarted attack.

Related Articles:

BBC ignores revelation of Hizballah’s Golan network

BBC News framing of Iranian activity in Syria continues

BBC journalist scoffs at a topic the corporation fails to cover

 

BBC News continues to avoid the issue of Joint Arab List politics

Following the election in Israel at the beginning of March we documented the BBC’s provision of brief descriptions of various competing parties’ locations on the political map, with the exception of one list.

BBC News signposts Israeli political lists – except one

As efforts to form a coalition government proceed, that practice continues.

Listeners to a news bulletin aired on BBC Radio 4’s ‘Today’ programme on March 16th heard a report from Tom Bateman (from 2:09:05 here) about the president of Israel having tasked the leader of the Blue & White party with forming a government after he received the most endorsements from members of the Knesset.

Newsreader: “Benny Gantz, the main political rival to the Israeli prime minister Benjamin Netanyahu, has been given the chance to form a government after winning the support of two key parties. There have been three inconclusive elections in Israel in the last 12 months. Here’s our Middle East correspondent Tom Bateman.”

Bateman: “The backing for Benny Gantz is a blow to Benjamin Netanyahu but it does little to break the deadlock that has paralysed Israeli politics. Most MPs supported Mr Gantz for the first go at putting together a coalition but their appetite to dislodge Mr Netanyahu is all some of them really agree on. The groups backing Mr Gantz include the Arab Israeli parties who won record support in the election and a nationalist, hawkish former defence minister who turned on Mr Netanyahu a year ago. The under pressure prime minister is seeking, among other options, to forge an emergency government to deal with the Coronavirus outbreak.”

In other words, while BBC audiences heard Avigdor Lieberman – leader of the Yisrael Beitenu party – described as “nationalist, hawkish”, no political categorisation was given for the Joint Arab List.

A written report on the same story appeared on the BBC News website’s ‘Middle East’ page on March 16th under the headline “Israel election: Gantz vows to form ‘broad’ unity government within days” and with the tag “Coronavirus pandemic”. There readers found the following:

“The election on 2 March was Israel’s third in less than a year. Neither of the main party leaders was able to command a majority following the last two rounds.

This time, Likud won 36 seats, and allied right-wing and religious parties another 22. But that left Mr Netanyahu three short of a majority in the 120-seat Knesset.

Blue and White meanwhile won 33 seats; the Joint List representing Israel’s Arab minority came third with 15 seats; the centre-left Labour-Gesher-Meretz list won seven; and the nationalist Yisrael Beitenu party also got seven.” [emphasis added]

Once again we see that while the BBC apparently thinks it useful to provide audiences with tools to navigate the Israeli political map, it does not provide any such signposting regarding the Joint Arab List. Instead, that list is portrayed as “representing Israel’s Arab minority” – the 16% of the Israeli electorate that the BBC inevitably chooses to portray as one monochrome group.

Information about the politics and ideologies of the four parties that make up the Joint Arab List is however crucial for members of the BBC’s audience who wish to understand both this story about Gantz trying to form a coalition government and another alternative apparently on the table but not adequately explained by the BBC – an emergency government. As Haviv Retting Gur notes at the Times of Israel:

“The Arab factions united in the Joint List are a diverse collection of liberals, Islamists, progressives and ultra-nationalists. Most are openly anti-Zionist and some have expressed proud and open support for ruthless terrorists responsible for some of the most infamous atrocities ever inflicted on Israelis. […]

One signal of a political faction’s seriousness can be found in its willingness to soberly prioritize its many goals and to sacrifice less-important ones for those that matter more. That may sound obvious, but a party like Balad, one of the four factions that make up the Joint List, had proved over the years that it could not look past its obeisance to radical Palestinian nationalism. Its members have joined the 2010 Turkish flotilla to Gaza, praised a murderer of Israeli children, and even spied for the Lebanese terror group Hezbollah.”

So while the BBC is capable of identifying “religious” parties allied to the Likud and describes Yisrael Beitenu as “nationalist”, it refrains from informing its audiences that, for example, one of the parties making up the Joint Arab List (Ra’am) is also a religious group and another (Balad) is no less nationalist.

Another point worthy of note in this BBC report concerns the following statements:

“Meanwhile, Mr Gantz also criticised what he said were “the illegitimate efforts by the current prime minister to evade justice”.

Mr Netanyahu had been due in court on Tuesday to face charges of bribery, fraud and breach of trust in connection with three separate cases. But the hearing has now been postponed until at least 24 May because of the Covid-19 outbreak.”

Readers trying to make up their own minds about that statement from Gantz would have benefited from the knowledge that the court session originally scheduled for March 17th was postponed by the judges assigned to the case.

 

 

 

 

BBC News policy of sidelining Hamas abuse of humanitarian aid continues

Erez Crossing

We have in the past documented numerous examples of the BBC turning a blind eye to Hamas’ exploitation of the humanitarian aid provided by Israel to residents of the Gaza Strip needing medical treatment. For example:

BBC ignores another story explaining the need for Gaza border restrictions

BBC News again ignores abuse of Israeli humanitarian aid to Gaza

BBC chooses not to report Hamas abuse of medical permits yet again

As reported by the Jerusalem Post, the Israel Security Agency recently announced the arrest of an Israeli citizen who was recruited by Hamas.

“On February 17, the Shin Bet, in a joint operation with Israel Police, arrested Ayia Khatib, 31, a resident of the northwestern village of Arara. Khatib, a mother of two, was recruited by Gazan Hamas operatives Muhammed Pilpel, 29, a resident of Beit Lahiya, and Mahmoud Halua, 32, from Jabaliya.

According to the Shin Bet, Khatib, who engaged in humanitarian activities for needy Gazans, was recruited to carry out missions for Hamas including financing the group’s terrorist operations and infrastructure. She subsequently gathered intelligence to help carry out terrorist attacks against Israeli targets.

Communication between Khatib and her two handlers, agents in Hamas’s “military” wing, Izzadin al-Qassam, was carried out secretly.

The Shin Bet said Khatib provided the terrorist groups with hundreds of thousands of shekels by scamming aid organizations and innocent civilians who donated funds with the aim of helping patients and the needy and utilizing the plight of patients who were granted humanitarian permits for medical treatment and business activity in Israel for residents of the Gaza Strip.

“Part of the money Khatib transferred to Hamas operatives was for clear terrorist purposes, including helping to build tunnels, build a lathe and erect structures for Hamas’s ongoing activities,” the Shin Bet said.” [emphasis added]

BBC audiences are frequently misled on the topic of medical supplies and referrals to treatment outside the Gaza Strip. They are also repeatedly steered towards the inaccurate belief that the economic and humanitarian problems in the Gaza Strip are primarily attributable to Israeli counter-terrorism measures. It is therefore highly significant that the BBC continues to show no interest in reporting stories which clarify why such measures are necessary. 

Related Articles:

BBC re-promotes the usual Gaza narratives in multiple Coronavirus reports

Haaretz corrects: Israel didn’t deny entry to Gazans whose daughter died from cancer  (CAMERA)