In which the BBC’s Jeremy Bowen repeats his ‘no human shields in Gaza’ claims

BBC Radio 4’s series ‘Our Man in the Middle East’ continued on June 16th with episode 15 – titled “Missiles and the Ballot Box” – which was devoted to Jeremy Bowen’s view of the Gaza Strip.

“Jeremy Bowen explores Gaza, the Palestinian territory controlled by Hamas, the Islamic resistance movement. It’s not a place you would chose [sic] for a Mediterranean holiday, though the Palestinians used to dream of developing a tourist industry, he says. “Israel could recapture Gaza in days if it wanted to. But then it would be responsible for around a million children and about the same number of angry adults. Palestinians can’t destroy a state as strong as Israel. But Israel can’t bludgeon Palestinians into submission either.””

Refraining from informing audiences that hopes of economic development in the Gaza Strip were killed off by, among other things, the Islamist take-over of the territory, Bowen opens the programme with the theme promoted in that synopsis. [emphasis in italics in the original]

“Gaza is not a place you’d choose for a Mediterranean holiday although the Palestinians used to dream of developing a tourist industry. The beaches are sandy and run for 25 miles along the Mediterranean from the top right-hand corner of Egypt. It’s no wider than 7 miles and, apart from the short Egyptian border, it’s entirely surrounded by Israel. Since 2006 [sic] the Palestinian group Hamas – the Islamic resistance movement has controlled it.”

Bowen then goes on to describe the Erez crossing – but without providing listeners with any explanation of why the stringent security measures he portrays in such detail are necessary. He continues:

“Palestinians often call Gaza the world’s biggest jail and it’s hard to argue. Many spend whole lives there without being able to leave. I’ve met thirty-something men who’ve never left.”

Bowen’s portrayal does not clarify to listeners that on average around a thousand people exit Gaza via the Erez crossing every day for medical treatment, commercial, academic or sporting activities or religious trips. He refrains from making any mention of the existence of the crossing into Egypt at Rafah, or why that crossing is so frequently closed by Egypt.

Bowen then gives some historical background but refrains from clarifying that the Gaza Strip was included in the territory allotted for the creation of a homeland for the Jewish people by the League of Nations.

“Gaza was one of the historic towns of Palestine; a small place surrounded by fields and sand dunes when it was captured by Egypt in Israel’s 1948 war of independence. Tens of thousands of Palestinian refugees fled there to escape the Israeli advance or because they were forced out of their homes at the point of a gun.”

The siege – and subsequent evacuation – of Kibbutz Kfar Darom in 1948 is of course not included in Bowen’s account. He goes on:

“Israel captured Gaza from Egypt in 1967 and finally pulled out its soldiers and settlers in 2005, though it still controls who goes in and out by land, sea and air.”

Bowen makes no mention of the fact that agreements on movement and access from and to Gaza were signed by Israel and the Palestinian Authority after Israel’s disengagement from the Gaza strip in 2005.  Failing to clarify to listeners why residents of a territory that has been under PA and then Hamas rule for the last twelve years are still classified as refugees or why refugee status is inherited, Bowen goes on:

“These days almost two million people live in the Gaza Strip. About two-thirds of them are descendants of the original refugees. Refugee children are taught at schools run by the UN. Their future is bleak. The UN predicts that Gaza might become uninhabitable by 2020 if there’s no end to the conflict with Israel.”

Ignoring the fact that Egypt saw fit to adopt similar counter-terrorism measures to those introduced by Israel after the violent Hamas coup in 2007 and failing to mention the rise in terrorism that was the cause of those measures, Bowen continues:

“Israel put Gaza under a severe blockade in 2007 after Hamas took over. To overcome it, Palestinians built a network of smuggling tunnels into Egypt. […] For years after Hamas took over Gaza and the Israeli blockade bit hard, almost everything except the most basic commodities was smuggled in from Egypt through the tunnels.”

In fact, smuggling tunnels existed in the Rafah area long before 2007. Bowen’s portrayal of that issue does not include any information concerning the taxes and tariffs levied by Hamas on smuggled goods. Ignoring Egyptian actions against the tunnels, Bowen tells listeners that:

“Israel used to bomb the tunnels to uphold their blockade and because weapons were also smuggled through them. The blockade, the bombing and Israeli fears about Hamas weaponry all ramped up the tension.”

Having told listeners that the Hamas-Fatah split is rooted in “the death of Yasser Arafat”, Bowen goes on to refer to the Hamas Charter in the past tense.

“Hamas had a charter calling for its [Israel’s] destruction and was designated by Israel and the West as a terrorist group. The crunch came after Hamas unexpectedly won the elections in 2006. The Americans, proselytising hard for democracy, had pushed for the vote. But it didn’t produce the result they wanted. A few months later I was in the office of one of the top diplomats at the State Department in Washington DC. He sat back in his chair. ‘Of course’ he said ‘ it’s the wrong result. We’re going to have to overturn it’. The Americans gave full backing to Israel’s policy of isolating Gaza to put pressure on Hamas.”

Once again, Hamas terrorism is absent from Bowen’s tale. After a long account of his personal recollections of pre-Hamas coup inter-factional fighting in Gaza and a conversation with Mohammad Dahlan, Bowen tells listeners:

“After I left Gaza that time the feud between Fatah and Hamas became a mini civil war. Hamas won and Fatah officials including Dahlan rushed to the Israeli checkpoints to escape with their lives.”

According to reports from the time, Dahlan was not in the Gaza Strip during those days in June 2007: he had been abroad for several weeks for medical treatment.

Listeners hear a brief reference to missile attacks against Israelis without the groups that execute the attacks being named and without mention of any of the victims of such attacks.

“Living either side of the border wire – in Gaza or Israel – can be difficult and dangerous. Going through even one rocket attack on the Israeli side, let alone dozens in a day, is terrifying – as I found out.”

However, Bowen soon returns to form:

“When the wars flare up more Palestinians are killed than Israelis, including many more civilians.”

Bowen then revisits a report he produced in 2009 concerning Dr. Izzeldin Abuelaish.

“An Israeli tank had shelled his home and killed three of his daughters.”

Bowen fails to tell listeners of the background to that the tragic incident but goes on to promote one of his usual pseudo-legal misinterpretations of the Law of Armed Combat and the term ‘disproportionate‘.

“The laws of war say belligerents shouldn’t use disproportionate force. Israel always denies doing so when it attacks Gaza but the evidence suggests that it does. The Israelis claim to take great care not to kill civilians but they use heavy weapons in densely populated areas, making civilian casualties certain.”

Bowen then revisits another of his previously promoted claims concerning Hamas’ use of human shields, while steering listeners towards an incomplete understanding of that term.

“I’ve never seen any evidence of Hamas forcing civilians in Gaza to stay in the firing line. But Israelis repeat time and again that Hamas hides behind human shields.”

The programme closes with Bowen opining that the terror organisation whose activities and abuses he has downplayed throughout the whole report should be party to negotiations.

“Until matters change in Gaza there will be more wars between Hamas and Israel. Change means a new attempt at peace with the participation and consent of all sides. Right now, there is no chance of that happening.”

Perhaps one of the more disturbing points emerging from this series of programmes by the BBC’s Middle East editor is the fact that the passage of time has done nothing to alter his opinions and analysis.

Having publicly claimed that he did not come across human shields in the few days he was in Gaza in the summer of 2014, three years later he cannot accommodate the ample evidence that shows otherwise. Having promoted his own pseudo-legal interpretations of the Law of Armed Combat in his 2014 reporting from Gaza, he is incapable of subsequently adjusting that view in line with the facts.

That, of course, is what happens when the agenda takes precedence over the actual story.

Related Articles:

BBC’s Bowen saw no human shields in Gaza – but reports them in Mosul

Law of Armed Conflict, Gaza and the BBC

Hamas PR department invokes BBC’s Bowen

 

 

Why does the BBC describe the Khan Sheikhoun chemical attack as ‘suspected’?

On June 27th an article titled “US warns Syria over ‘potential’ plan for chemical attack” appeared on the BBC News website’s Middle East and US & Canada pages.

The article includes references to the attack that took place in Khan Sheikhoun in April of this year and the language used is noteworthy.

At the head of the article readers find a video – originally broadcast by the BBC a month after the attack – with the caption “Abo Rabeea says he is still suffering from the suspected chemical weapons strike in Khan Sheikhoun”. [emphasis added]

The article itself opens:

“The US says it has identified “potential preparations” for another chemical attack in Syria, and issued a stark warning to the Syrian government.

The White House said the activities were similar to those made before a suspected chemical attack in April.” [emphasis added]

Later on readers are told that:

“President Assad denied his forces were behind the suspected nerve gas attack in the rebel-held north-western town of Khan Sheikhoun in April.”

The link in that paragraph leads to a BBC video from April showing an AFP interview with Bashar al Assad that the Syrian regime found friendly enough to post on its own website.

In the weeks since that attack took place a number of investigations have been conducted by various parties.

A report published by the UN’s Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) found that samples taken from victims and from the environment indicated exposure to “sarin or a sarin-like substance”.

The French government also published a report in late April in which it was concluded that sarin was used in Khan Sheikhoun on April 4th and that:

“The  sarin  present  in  the munitions used on 4 April was produced using the same manufacturing process as that used during the sarin attack perpetrated by the Syrian regime in Saraqib [in April 2013]. Moreover, the presence of  hexamine  indicates  that  this  manufacturing  process  is  that  developed  by  the  Scientific Studies and Research Centre for the Syrian regime.”

Similar conclusions were reached by additional parties including the US, Turkey and the UK as well as Human Rights Watch – an NGO usually considered by the BBC to be an impeccable source.

Is it possible that the BBC is not aware of those reports and hence is still describing the attack as “suspected” and amplifying Assad’s propaganda on the topic? That possibility is ruled out by the fact that included in the related reading at the bottom of this article is a link to a BBC report from April 26th titled “Syria chemical ‘attack’: What we know” that informs readers of the results of the investigations carried out by the OPCW, Turkey and France.

And yet despite that, visitors to the BBC News website still find plenty of content relating to that story which is presented using language and punctuation which suggests to audiences that there is reason to doubt whether an attack took place, what type of weapon was used and who carried it out.

This is of course far from the only case of false balance in BBC reporting that obstructs audience understanding of a story. The BBC News website, for example, still carries a report amplifying inaccurate Hamas claims concerning a 2014 incident in the Shati refugee camp in Gaza despite the fact that the circumstances have been repeatedly clarified over the last three years. The practice of promoting false balance clearly hampers the BBC’s purpose of providing the public with accurate and impartial reporting that enables understanding of  global issues. 

Related Articles:

BBC’s ME editor suggests Syria chemical attack related to Israel

BBC News’ migrant crisis coverage: Bowen embeds with Assad

BBC promotes Assad propaganda in Syria reports

BBC’s Davies suggests ulterior motives for IDF Sarin report

BBC’s Assad interview and the ‘related articles’ 

No follow-up to the BBC’s ‘peace process in peril’ stories

Last week the BBC produced two items in which audiences were told that the start of work on preparations for laying infrastructure for a new community in Judea & Samaria was deliberately timed to hamper talks concerning negotiations between Israel and the Palestinians.  

In an audio report broadcast on BBC Radio 4 listeners heard presenter Ritula Shah say:

“Well today’s announcement comes as President Trump’s son-in-law and advisor Jared Kushner is due in Israel tomorrow to take part in talks on restarting the peace process. Nabil Abu Rudeinah is a spokesman for the Palestinian president Mahmoud Abbas. He called today’s move a grave escalation and questioned the timing.”

They then heard from Abu Rudeinah:

“The resumption of these activities is a clear message to the American administration and to the efforts of President Trump. The American envoy is already in the area. Tomorrow President Abbas will be receiving him. This is an obstacle to the efforts of President Trump to resume the peace process.”

Later on in the same item listeners were told that “the biggest hurdle to peace is the settlement activity” and that the timing of the construction work was a “deliberate” attempt “to foil efforts by the American administration to revive negotiations”. 

In a written report published on the BBC News website on the same day, audiences found the following:

“A Palestinian official denounced the ground-breaking as a “grave escalation” and an attempt to thwart peace efforts. […]

Nabil Abu Rudeina, a spokesman for Palestinian Authority President Mahmoud Abbas, told Reuters news agency that the ground-breaking was “a grave escalation and an attempt to foil efforts” by the administration of US President Donald Trump to revive the Israeli-Palestinian peace process.”

With the mission of the US envoy allegedly so gravely imperiled by Israeli actions, one might have expected the BBC to produce some follow-up reporting on his visit to Ramallah. However, that has not been the case and so BBC audiences remain unaware of a different “hurdle to peace”.

The Times of Israel (and others) reported that:

“A meeting between Palestinian Authority President Mahmoud Abbas and senior White House official Jared Kushner reportedly left the Palestinian leader fuming and refusing to agree to watered-down demands that Ramallah cut off payments for some convicted terrorists and their families.

According to Palestinian sources quoted in Hebrew and Arabic media Friday, Abbas and his advisers accused the US of taking Israel’s side and refused a demand to stop paying salaries to several hundred prisoners serving time for the most serious crimes. […]

Kushner began his meeting with Abbas by stating all the Israeli concerns, including stopping the payments, according to Hebrew media reports, angering Abbas.

“The American delegation accepted Israel’s position with regard to paying salaries to prisoners,” a Palestinian source told Ynet, “and described it as a means of inciting terror, demanding it be stopped.” […]

On Thursday Abbas defended payments to Palestinian prisoners, including convicted terrorists, as a “social responsibility,” and said Israel was using the issue as a pretext to avoid peace talks.”

Ynet added:

“Another issue that was dominant in the conversation itself was incitement to violence. The Palestinians expressed great disappointment that these two issues were the main things the Americans talked at the expense of the two-state solution.”

While the topic of ‘settlements‘ and their alleged negative affect on the possibility of reaching a two-state solution is one that the BBC has covered ad infinitum, the corporation has yet to provide its funding public with any serious reporting on the issues of PA/PLO payment of salaries to convicted terrorists and incitement to violence and glorification of terrorism by Palestinian officials.  

If, as it seems, those issues are now on the agenda of US officials attempting to restart negotiations then obviously a media organisation truly committed to providing its audiences with the background information that would enable understanding of the topic would not persist in denying its funding public such crucial context. 

Related Articles:

BBC News silence on PA terror rewards continues

A new backgrounder on a topic disregarded by the BBC

PA’s salaries for terrorists in the news again – but not at the BBC

BBC’s Bowen resurrects the ‘Arafat was poisoned’ canard on Radio 4

Episode 14 of the ongoing BBC Radio 4 series ‘Our Man in the Middle East’ was devoted entirely to Jeremy Bowen’s portrayal of Yasser Arafat.

“The BBC’s Middle East editor Jeremy Bowen looks back over the life of Yasser Arafat. Thousands of his supporters turned out when the Palestinian’s body was flown back into Ramallah on the West Bank. “Love him or hate him, he was Mr Palestine,” says Bowen. “In death as well as in life he was the symbol of the Palestinian people and their struggle for independence – much more than a politician.” The Israeli Prime Minister Ariel Sharon’s view was that Arafat was ‘ a murderer and a pathological liar’.”

Originally broadcast on June 15th under the title “Guns and Olive Branches“, the programme now opens with notification that “this programme has been edited since broadcast” – but BBC audiences are not informed what that editing entailed and the BBC’s ‘corrections and clarifications‘ page does not include any related information.

The programme begins with Bowen’s recollections from November 2004 and an interpretation of Arafat’s sartorial propaganda that unquestioningly endorses the notion that the State of Israel is actually “Palestine”. [all emphasis in italics in the original]

“Even his keffiyeh – his black and white headscarf – carried a message. Arafat always wore it pushed back behind his left shoulder and down the front of his chest on the right, broad at the top, tapering down to the south: the shape of Palestine.” [emphasis added]

Listeners repeatedly hear Bowen refer to a Palestinian “struggle for independence” with just one brief and inadequately explained reference to the fact that the said “struggle” was actually intended to wipe Israel off the map and with no mention made of the absence of any claim to “independence” during the nineteen years that Palestinians lived under Jordanian and Egyptian occupation.

“Yasser Arafat, leader of the Palestinians since the 1960s, was one of the world’s most famous or notorious people – depending on you view of Palestinian nationalism. Love him or hate him, Yasser Arafat was Mr Palestine.”

“In death as well as life, Arafat was the symbol of the Palestinian people and their struggle for independence; much more than just a politician.”

“Yasser Arafat’s position as the human embodiment of Palestinian hopes for independence were [sic] sealed in 1974 when he was invited to address the United Nations.”

“Yasser Arafat was born in 1929 and spent most of his childhood in Cairo. He fought in the Arab-Israeli war in 1948 and went on to found Fatah – a group that wanted to destroy what it called the colonialist, Zionist occupation of Palestine.”

“His [Arafat’s] last three years, spent under siege by Israel in the wrecked Muqata in Ramallah, made him even more of a symbol of the Palestinian struggle for independence and freedom. Palestinians still don’t have a state.”

Listeners also hear repeated references to an ‘unequal’ conflict – with no explanation of the fact that the Palestinians were junior players in a wider conflict between the Arab states and Israel.

“Other, more cautious Palestinians called Arafat a madman at first because of his desire to take on the much stronger Israelis.”

“His critics said a wiser leader might have finished the job. But a wiser man might not have started such an unequal fight.”

Bowen erases the Arab League’s role in the creation of the PLO.

“Egypt’s president Nasser had founded the PLO to control Palestinian nationalists. Arafat used it to unite Palestinian factions, to campaign for international recognition and most of all, to fight Israel.”

Throughout the item Bowen refrains from describing Palestinian attacks against Israelis as terrorism in his own words and promotes the ‘one man’s terrorist is another man’s freedom fighter’ myth.

“Many Israelis regarded Arafat as an unreformed terrorist. They blamed him for decades of attacks, including the suicide bombs that had killed hundreds of Israeli civilians in his last few years.”

“Arafat was a prime mover behind many attacks. Fatah and other Palestinian factions shot, bombed and hijacked their way into the headlines. In 1972 Fatah gunmen calling themselves Black September killed 11 Israeli athletes and a German policeman at the Munich Olympic games.”

“Some Palestinians believed they were winning the argument that their cause was just. Other Palestinians said the armed struggle – terrorism in Israeli eyes – meant they could no longer be ignored.”

Listeners hear context-free references to the Six Day War, the Yom Kippur war and the first Lebanon war.

“His [Arafat’s] first attacks in the mid-1960s weren’t more than pin-pricks. But his moment came in 1967 in the months after Israel inflicted a crushing defeat in only six days on the armed forces of Egypt, Jordan and Syria.”

“The Middle East was boiling. The Palestinian-Israel conflict was at a new pitch and there was a full-scale war in 1973. Israel narrowly came out ahead.”

“They [Israel] invaded Lebanon in 1982 where the Palestinians had established what amounted to a mini-state.”

Bowen misrepresents the first Intifada as ‘non-violent’, erasing from audience view the Israelis murdered during that period of PLO orchestrated violence as well as some 1,000 Palestinians executed by their fellow Palestinians – with Arafat’s approval.

“What changed everything was entirely unexpected. In December 1987 an Israeli truck collided with a car, killing 4 Palestinians. Protests exploded into a full-blown uprising: the Intifada. Images of Palestinian children taking on tanks with stones went around the world and became a symbol of the oppression inherent in the occupation.”

“Palestinian rage and frustration exploded again in 2000 but this time there were armed clashes and unlike the first Intifada, the Palestinians lost the propaganda battle when suicide bombers killed many Israeli civilians.”

Bowen’s portrayal of the Oslo Accords era erases the Palestinian terrorism that immediately followed the signing of the agreement and fails to inform listeners of Arafat’s role in the pre-planned second Intifada terror war.

“But Israel and the Palestinians signed an historic peace deal and Arafat was allowed to live in the occupied territories.”

“The peace process was flawed for both sides but for a few years there was a lot of hope. Then the Israeli Prime Minister Yitzhak Rabin was assassinated by a Jewish extremist who wanted to kill the chance of peace as well.”

A recording of Saeb Erekat speaking in 2004 which further gives listeners an inaccurate impression of Arafat’s role in the campaign of terrorism that surged in the autumn of 2000 was selected by Bowen for inclusion in this programme..

Erekat: “I’m afraid if Mother Theresa were to be our president, Nelson Mandela were to be our prime minister, Martin Luther King to be our speaker and Mahatma Gandhi would be our chief negotiator, the Israelis would find a way to link them to terrorism and some voices in Washington would echo that. The question wasn’t Arafat.”

Throughout the item Bowen repeatedly promotes a romantic image of Arafat as a charismatic “revolutionary”.

“As Israelis settled into their occupation of the West Bank, Arafat took the fight to them, moving around in disguise and organising hundreds of attacks. Israel hit back in 1968 with a major military operation at the Karameh refugee camp in Jordan which had become a big Fatah base. […] The battle established Arafat’s legend. He was on the cover of Time magazine and the young revolutionary gave countless interviews.”

“For the first time posters of Arafat started appearing wherever there were Palestinians. They’d never had a leader with his charisma. By the summer of 1969 Arafat was chairman of the Palestine Liberation Organisation.”

“Arafat swaggered into the General Assembly in New York wearing combat fatigues and sunglasses. He delivered his most famous lines: ‘I come to you bearing an olive branch in one hand and a freedom-fighter’s gun in the other. Do not let the olive branch fall from my hand’. Arafat repeated that last warning three times. He was offering Israel a choice: peace or war.”

“The General Assembly gave him a standing ovation though among Arab leaders Arafat had plenty of enemies. He’d wanted to carry a pistol into the hall to make his point and had to be persuaded that an empty holster would do just as well. I remember the outrage among Jewish friends at my school in Cardiff that he’d even been allowed to speak. For Israelis, Arafat was an arch-terrorist and his olive branch was a joke.”

“Arafat was caught between his obligations under the peace process – satisfying the Israelis and the Americans – and his self-image as a revolutionary focusing the frustration and anger of his people.”

“It was always strange being in the same room as one of the most famous faces in the world. His legend was always there with him to be deployed at all times for his dream of Palestine. If being the human form of so many people’s’ hopes was a burden – and it must have been – he didn’t show it.”

Bowen’s own view of Arafat is further clarified at the end of the item.

“Back in 2004 outside the hospital in Paris where Arafat was dying, I felt that for all his weaknesses, his unique position as the father of his nation gave him a strength that genuine peace-makers would miss.

Recording Bowen: Yasser Arafat may have been part of the problem over the years but he’s also been part of the solution as well. And when he finally goes, his enemies – the Israelis and the Americans who’ve tried to isolate him – may find that far from it being easier to reach some kind of stability in the Middle East, it may even be more difficult.”

Bowen completely whitewashes Arafat’s cultivation of the culture of personal and organisational corruption that hallmarked the Palestinian Authority under his rule, as well as his funding of terrorism.

“Arafat preferred yes-men to straight talkers, tolerated corruption and he wasn’t much interested in the nitty-gritty of building a state. But for most Palestinians he was a national icon.”

Similarly, Bowen whitewashes Mahmoud Abbas’ incitement and glorification of terrorism.

“Abbas has never had Arafat’s charisma and even though he’s condemned Palestinian violence many times, the current Israeli government says he’s not a partner for peace.”

One of the more egregious parts of this programme comes towards its end when Bowen resuscitates an old canard:

“Some say Arafat was poisoned by Israel. His body was exhumed and tests found high levels of radioactive Polonium in his remains. The results were not conclusive but most Palestinians are convinced.”

As Bowen knows full well, those “high levels” of Polonium were pronounced by experts who tested them to be “of an environmental nature”. Both the French and Russian investigating teams ruled out foul play and the investigation closed two years ago, with the French prosecutor saying “there is no case to answer regarding the death of Palestinian leader Yasser Arafat”. 

Nevertheless, the man whose job description is to “make a complex story more comprehensive or comprehensible for the audience” dishonestly promotes the notion that “the results were not conclusive”, thereby suggesting to BBC audiences that long-standing but entirely unproven Palestinian messaging on that topic may not, after all, be baseless propaganda.

Once again, Jeremy Bowen’s standards of adherence to BBC editorial guidelines on accuracy and impartiality are on full view in this programme – together with some revealing insights into his own views of a man responsible for the deaths of thousands of Israelis and Palestinians.

Related Articles:

BBC report that breached impartiality rules still intact online 12 years on

BBC News report whitewashes Arafat’s terrorism

Arafat ‘poisoning’ case closed: an overview of 3 years of BBC News coverage

BBC ME editor recycles his ‘Israeli Right killed the peace process’ theory

 

 

 

BBC’s Bowen tells his annual Lebanon story on Radio 4

Episode 10 of Jeremy Bowen’s BBC Radio 4 series ‘Our Man in the Middle East’ was broadcast on May 26th. Titled “The Nearness of Death“, the programme is described in the synopsis as follows:

“Jeremy Bowen describes the incident as the worse [sic] day of his working life – the day he and his colleagues came under fire from the Israeli Defence Force. Bowen’s driver Abed Takkhoush was hit when the crew of an Israeli tank fired a shell across the border wire into Lebanon. It hit the back of his Mercedes taxi while he was sitting in the driver’s seat phoning his son.”

Bowen has of course publicly revisited that incident on numerous occasions in the past (see ‘related articles’ below) but this programme once again provides insight into the approach taken by the man the BBC chose to be responsible for all its Middle East coverage twelve years ago.

In this report, Bowen’s scene-setting fails to provide listeners with any background information or context concerning the reason why the Israeli army was in Lebanon in the first place and he fails to clarify that Hizballah did not only act against – or because of – Israeli forces.

“We were looking forward to the day ahead down south on the border with Israel. It was a big story. The Israelis were ending an occupation of a broad swathe of South Lebanon that had lasted 18 years. They’d been driven out by an insurgency mounted by Hizballah – the Shia Muslim militia that head become a highly effective guerilla force with the help of Iran and Syria.”

Later on Bowen tells listeners that:

“By the mid-90s the main fight was in south Lebanon between the Israeli occupiers and Hizballah. Israel claimed self-defence and called Hizballah terrorists. Hizballah regarded themselves as a legitimate resistance to occupation and so did most Lebanese.”

Bowen refrains from explaining why there was no Hizballah ‘resistance’ to the Syrian occupation in Lebanon or to inform listeners of the 1989 Taif Agreement and the fact that under that agreement, all militias – including Hizballah – were supposed to have been disarmed and disbanded.

Although in previous accounts Bowen has said “I’d been talking to my literary agent on the phone” at the time of the incident in which his driver was killed, in this programme his version is slightly different.

“The big mistake I made was deciding to stop to do a piece to camera overlooking an Israeli village. I discovered later that journalists and Israeli civilians were watching from a picnic spot as I got out of the car with Malik. I thought we were safe where we were but I didn’t realise that an Israeli battle tank had us in its sights.” […]

“I said to Malik ‘let’s get up there to help him’. Malik’s face was contorted. ‘No’, he said, ‘don’t do it. Abed is dead; he can’t have survived that and if you go up there too, they’ll kill you’. When cautiously I moved towards Abed’s body I heard bullets fizzing over my head and ducked back into cover. A team from the Times later said they heard the tank crew saying on the radio that they’d get the other two with the heavy machine gun. I’ll feel guilty till my last day that we stopped to film there.”

Bowen adds further context-free anecdotes of Israeli actions, telling listeners that in 1996:

“We joined a UN convoy that was trying to reach besieged civilians. The Israelis turned it back with some heavy shelling.”

And:

“Once, the Israelis were shelling the coastal highway from a war ship to stop people getting to southern Lebanon.”

And – while failing to clarify that the two-week Israeli operation in Lebanon in 1996 came after Hizballah shelled Israeli communities, injuring dozens of civilians:

“106 civilians were killed in a single incident in 1996 by Israeli shelling. They’d been sheltering in a UN peace-keeping base in a village called Qana in south Lebanon. Hundreds more were wounded. The UN didn’t accept Israel’s explanation that Hizballah had fired Katyusha rockets at them from close to the base. I’d been in a briefing in the Israeli Defence Ministry that claimed they knew everything that went on in south Lebanon but that day they said they didn’t know they were killing civilians even when UN liaison officers begged them to stop.”

Bowen goes on to use language that does not adhere to BBC editorial standards of impartiality.

“Qana’s dead were buried together. At the funeral I met Hassan Balhas; a young man who’d been left paraplegic by a stray Israeli bullet. 35 members of his family were killed in the massacre.” [emphasis added]

Listeners are also told by Bowen that:

“I’ve been to the homes of Israelis killed by Lebanese and their families’ grief is tragic to see. But there’s been just so much more of it in Lebanon where civilians have suffered disproportionately at the hands of Israel.” [emphasis added]

Going back to the May 2000 incident, Bowen tells listeners that his driver:

Looking into south Lebanon from the Menara area

“…did stop four years later on the day the Israeli army killed him. The Israeli military said the tank fired at us because they thought we were terrorists. That wasn’t the first assumption of Israeli civilians who were watching from their side of the border whose reaction was caught in video collected by a BBC investigation into Abed’s death.”

Listeners then hear an unidentified voice explaining that video.

“People are now saying in Hebrew this car was shot, it was shot from here. Some civilian is saying ‘they hit a civilian car – we’re going to have Katyushas now’. ‘This is very bad’, he’s saying.”

In fact, the Hebrew speaker is not heard using the term “civilian car” but the word “vehicle”. Bowen goes on:

“I went to see a general in the Defence Ministry in Tel Aviv. He asked for some understanding. ‘Look’, he said, ‘there were young boys in that tank and they’d been warned they might be attacked by terrorists. They were scared’. I wasn’t very sympathetic. They were in a tank and we were civilians.”

Bowen has of course told that part of the story before too and is on record as refusing to accept the results of the IDF investigation into – and apology for – the tragic incident. Hence, seventeen years on the BBC’s Middle East editor is still using his position to promote the notion that it was impossible for Israeli soldiers to mistake three men travelling in a war zone in a car with Lebanese plates, and carrying camera equipment, for Hizballah terrorists dressed – as was very often the case – in civilian clothing. 

He then closes the item with an oblique, but clear, insinuation:

“Fighters in every war, on every side, dehumanise their enemies. They regard them as something less that living and breathing people who can feel love and fear and happiness. That way, it’s much easier to kill.”

Jeremy Bowen will no doubt continue his efforts to promote his version of this story for as long as the BBC and additional media outlets continue to provide him with the platform to do so. Nevertheless, it is worth bearing in mind that the man who repeatedly tells that story from that particular angle is also the person who for the last twelve years has been entrusted with ensuring that what BBC audiences are told about Israel meets editorial standards of accuracy, impartiality and objectivity.

Related Articles:

Middle East Editor – Jeremy Bowen

Jeremy Bowen: “The Israelis would have killed me too”

Jeremy Bowen’s pink shirt

Context-free Twitter messaging from BBC’s Jeremy Bowen

Jeremy Bowen’s annual reminder of why BBC coverage of Israel is as it is

BBC’s Bowen on CAMERA complaint result: still ‘indignant’ after all these years 

BBC News promotes more of its unvarying narrative on Israeli construction

On June 20th an article titled “Israel starts work on first new West Bank settlement in 20 years” was published on the BBC News website’s Middle East page.

Like the BBC Radio 4 report on the same story, the article is built around one Tweet from the Israeli prime minister.

“Israel has started work on the first new Jewish settlement in the occupied West Bank for more than 20 years, Prime Minister Benjamin Netanyahu has said.

He tweeted a photograph of a bulldozer and digger breaking ground for the settlement, to be known as Amichai. […]

“Today, ground works began, as I promised, for the establishment of the new community for the residents of Amona,” Mr Netanyahu announced on Tuesday.

“After decades, I have the privilege to be the prime minister who is building a new community in Judea and Samaria,” he added, using the biblical name for the West Bank.

Israel Radio reported that the work involved installing infrastructure for the settlement. However, the building plans still need to go through several stages of planning approval, according to the Times of Israel newspaper.”

Also in line with the Radio 4 report, this one too promotes Palestinian Authority messaging – and not least the accusation of a deliberate effort to sabotage negotiations – while failing to include any response from Israeli officials.

“A Palestinian official denounced the ground-breaking as a “grave escalation” and an attempt to thwart peace efforts. […]

Nabil Abu Rudeina, a spokesman for Palestinian Authority President Mahmoud Abbas, told Reuters news agency that the ground-breaking was “a grave escalation and an attempt to foil efforts” by the administration of US President Donald Trump to revive the Israeli-Palestinian peace process.”

Readers also found the BBC’s own standard but partial messaging on ‘international law’.

“More than 600,000 Jews live in about 140 settlements built since Israel’s 1967 occupation of the West Bank and East Jerusalem – land the Palestinians claim for a future state. The settlements are considered illegal under international law, though Israel disputes this.”

As is very often the case in BBC reporting on this topic, the narrative promoted in this report is borrowed from political NGOs.

“There are also almost 100 settler outposts – built without official authorisation from the Israeli government – across the West Bank, according to the Israeli anti-settlement watchdog Peace Now. […]

Amichai, previously known as Geulat Zion, will be constructed on an hilltop [sic] about 2.5km (1.5 miles) east of the settlement of Shilo, which is close to the site of Amona.”

The link in that second paragraph leads to the ‘Peace Now’ website and the article includes partisan and inaccurate maps produced by the foreign-funded NGO B’tselem (which engages in lawfare against Israel and is a member of a coalition of NGOs supporting BDS) that have appeared many times previously in BBC content.

The BBC News website’s coverage of the topic of construction in the neighbourhoods and communities it terms ‘settlements‘ has for years followed a standard pattern which contributes nothing new to reader understanding of the issue. Audiences inevitably find the standard BBC insert on ‘international law’ – which makes no attempt to inform them of legal views on the topic that fall outside the corporation’s chosen political narrative – and interested parties in the form of campaigning NGOs are repeatedly given uncritical amplification.

The BBC’s editorial guidelines on ‘controversial subjects’ state:

“When dealing with ‘controversial subjects’, we must ensure a wide range of significant views and perspectives are given due weight and prominence, particularly when the controversy is active.  Opinion should be clearly distinguished from fact.”

Visitors to the BBC News website are clearly not being presented with the “wide range of significant views and perspectives” which would broaden their understanding of this issue.

Related Articles:

Continuing documentation of the BBC’s B’Tselem map binge

BBC contradicts years of its own narrative on Israeli construction

‘Due impartiality’ and BBC reporting on Israeli construction

BBC Radio 4 amplification of PA messaging on Israeli construction

 

BBC WS culture show gives the latest mainstreaming platform to BDS

Nearly half of the June 19th edition of the BBC World Service radio programme ‘The Cultural Frontline’ was devoted to the topic of Lebanon’s boycott of the film ‘Wonder Woman’.

“Why has the new Wonder Woman superhero movie been banned from cinemas in Lebanon? We hear about the campaign to boycott the film starring Israeli actress Gal Gadot and speak to political analyst Halim Shebaya in Beirut and Hollywood screenwriter Kamran Pasha in LA, on their arguments for and against the boycott and the ban.”

Presenter Tina Daheley began by telling listeners that:

“The new ‘Wonder Woman’ movie is a global box-office hit but why was it banned in Lebanon?”

Listeners then heard an unidentified voice say:

“It is a non-violent, peaceful way to draw attention to a very important issue.”

The item itself (from 01:18 here) began with Daheley promoting the usual – but inaccurate – BBC mantra according to which the Arab-Israeli conflict has its roots in the events of June 1967. Daheley failed to provide any relevant context concerning the causes of that war.

“…this month marks 50 years since the beginning of the six-day Arab-Israeli war that changed the borders in the Middle East and laid the groundwork for many of today’s issues in the region. The legacy of this decades-old animosity reverberates to this day and affects all aspects of life in the area, including in arts and culture.”

Listeners were told that:

“… just hours before its premiere in Lebanon, the government banned the screening of the movie, citing Gal Gadot’s Israeli background. Lebanon is officially at war with Israel and has a long-standing law in place that boycotts Israeli products and exports. But the last-minute decision by the Lebanese government to ban the film took cinemas by surprise [….] and there’ve been mixed reactions to the ban from audiences in Lebanon.”

Especially in light of Daheley’s introduction to the item, the fact that Lebanon’s law mandating a boycott of Israel was passed twelve years before the Six Day War took place should of course have been clarified, as should the fact that the law applies to more than “Israeli products and exports” and even forbids contact with individuals.  

Listeners then heard four anonymous ‘man in the street’ interviews that were also promoted separately by the BBC on social media.

Daheley next introduced her first interviewee – “Halim Shebaya; a political analyst at the School of Arts and Sciences at the Lebanese American University”.

Shebaya took pains to clarify that he is “not part of the group here that’s calling for the boycott of the movie” but did not clarify what group that is or that its founders include a Hizballah sympathiser. He continued:

“I think given that some pro-Palestinian voices have been calling for a boycott of the movie because of the lead actress’ positions on some issues. Israel has conducted many wars and there have been many civilian casualties in Lebanon and Gal Gadot was reported to have even been serving in the IDF – the Israeli army – during that period. You know, all Israelis have to serve in the army but she’s voiced some explicit public support for the Israeli army’s wars in Palestine [sic] and, I would assume, in Lebanon.”

Listeners were not informed that the 2006 conflict in Lebanon in fact began because the Lebanese terror group Hizballah conducted a cross-border raid and attacked civilian Israeli communities with missiles or that the 2014 conflict in Gaza was sparked by the terror group Hamas’ missile fire on Israeli civilians and construction of cross-border attack tunnels.

The conversation then drifted to the topic of Shebaya’s views on censorship in Lebanon in general before Daheley asked:

“Halim; do you think a cultural boycott can achieve anything?”

Shebaya: “I think it can. Today when we celebrate for example the life of various individuals who took stands in their lives in issues […] to draw attention to some injustices in the world. It is a non-violent, peaceful way to draw attention to a very important issue and whether it’s successful or not will be up for history. I think it has been successful. The boycott campaign has been successful and the end goal is always hopefully to get a peaceful resolution where Israelis and Palestinians and all Arab countries are living in peace; are living in justice. The cultural boycott will make people aware and hopefully spur them to call their governments to pressure all sides into, you know, reach just situation.”

Significantly, Daheley made no effort to challenge that inaccurate representation of the BDS campaign and failed to clarify to listeners that its aim is not ‘peace and justice’ but the eradication of Jewish self-determination in the State of Israel.

Daheley then introduced her second interviewee – ostensibly brought in to give an alternative view of the topic.

“But not everyone supports the boycott. Kamran Pasha is a Pakistani-born Muslim screenwriter, novelist and director living in Hollywood. After facing criticism on social media after writing a positive review of the film, he then posted a statement on Facebook to defend his position. He spoke to us from his home in LA to explain why he wasn’t in favour of a boycott or a ban.”

Pasha’s arguments included the fact that the film is not Israeli-made and that it has a diverse cast and a “positive message of reconciliation”. Listeners were told that:

“In Hollywood […] her [Gal Gadot’s] views are largely very restrained compared to most people that I work with. Most people in Hollywood are passionately pro-Israel.”

Pasha’s main point was not that a boycott is wrong or racist, but that it is ineffective.

“I understand the emotion behind many of the people choosing to boycott ‘Wonder Woman’ because they feel that Gal Gadot’s defence of the IDF  – I believe she posted something on Instagram saying she supported the IDF in its conflict in Gaza. At the same time I do not believe a boycott will be effective.”

Pasha went on to claim that “the best way to help the Palestinian people is for more people who are sympathetic to their position […] to come to Hollywood”, later adding that fighting “for the Palestinian cause […] is what I do here”.

He introduced the unrelated topic of South Africa into the discussion.

“Now we speak of BDS; we speak of the success of how boycotting was effective in South Africa. Many people in the BDS community use that analogy. And in my view BDS did a noble effort for many years that was not particularly effective in the 80s until Hollywood started noticing and then you started having the South African villain […] and right after that there was a seismic shift in public perception about apartheid was happening in South Africa.”

Worldwide listeners to this programme obviously did not hear two opposing opinions on the topic of this latest manifestation of anti-Israel boycotts. What they heard instead was like-minded people debating the technical merits of a boycott campaign (directed at a person solely because of her nationality and ethnicity) rather than its content.

This is of course by no means the first time that the BBC has provided an unchallenged platform for supporters of the anti-Israel, anti-peace BDS campaign without clarification of its real agenda and in the past, BBC audiences have even seen that campaign misrepresented as a ‘human rights’ organisation. Moreover, the BBC claimed in 2015 that it is “not our role” to inform audiences to what the campaigners to whom it regularly gives airtime and column space actually aspire.

And thus – as this latest example once again shows – the BBC continues its policy of mainstreaming an aggressive political campaign that both targets individuals on the basis of their religion and ethnicity and aims to deny the right of self-determination to one particular ethnic group.

Related Articles:

 Omission and inaccuracy in BBC’s ‘Wonder Woman’ Lebanon ban report

BBC’s Connolly misleads on Lebanese boycott law

 

 

 

BBC Radio 4 amplification of PA messaging on Israeli construction

As readers may recall, the BBC’s standard narrative on the topic of Israeli construction in Area C and the parts of Jerusalem that were under Jordanian occupation between 1948 and 1967 was contradicted by its own reporting in March of this year when it had to tell audiences that “Israel has approved the establishment of its first new Jewish settlement in the occupied West Bank in two decades”.

Another stage in that particular building plan was reached on June 20th when work began on preparations for the laying of infrastructure at the site. Curiously, the production team at the BBC Radio 4 programme ‘The World Tonight’ decided that event justified a report over eight minutes long and the resulting item is particularly notable on several counts.

1) Although the item concerns Israeli construction, it did not include any response from Israeli officials: the two Israeli politicians heard in the report were not speaking to the BBC.

2) The item did however present the Palestinian Authority’s reaction to the story and ostensibly neutral back-up was brought in to reinforce the PA’s messaging.

3) Presenter Ritula Shah repeatedly referred to an ‘announcement’ concerning the building of a new ‘settlement’ without clarifying to listeners that it is the same project that they already heard about in February and March of this year.

4) Listeners heard an inaccurate and partial representation of ‘international law’ concerning Israeli communities in disputed areas.

The item (from 23:45 here) was introduced by Ritula Shah as follows:

[all emphasis in italics in the original, all emphasis in bold added]

Shah: “When Donald Trump met the Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu at the White House in February he had this to say about settlements and the crucial question of whether any peace deal should work towards separate Israeli and Palestinian states or just a single state.”

Listeners then heard an edited recording dating from February 2017:

Recording Trump: “As far as settlements; I’d like to see you hold back on settlements for a little bit. I would like to see a deal being made. I think a deal will be made. [edit] That’s a possibility. So let’s see what we do. [edit] So I’m looking at two-state and one-state and I like the one that both parties like. I’m very happy with the one that both parties like. I can live with either one. I thought for a while that two-state looked like it may be the easier of the two.” 

Shah continued:

Shah: “Well this morning Mr Netanyahu tweeted a picture of a bulldozer and a digger breaking ground on a rocky hill. His message read ‘after dozens [actually ‘tens’ – Ed.] of years I have the privilege to be the prime minister building a new settlement in Judea and Samaria’ – that’s the Hebrew term for the West Bank. Known as Amichai, this will be the first new Jewish settlement in the occupied West Bank for more than twenty years.”

That statement is of course accurate but that fact was soon forgotten as the item progressed. Shah then gave the BBC’s usual partial mantra on ‘international law’ which fails to inform audiences of the existence of alternative legal opinions. She continued with an ‘explanation’ of that ‘international law’ which is patently inaccurate: those who do claim that ‘settlements are illegal’ do so citing Article 49 of the 4th Geneva Convention – not because of any Palestinian claims to the disputed land.  

Shah: “Settlements are illegal under international law – although Israel disputes this – as they’re built on land the Palestinians claim for a future state. Amichai will accommodate some 40 families whose homes were cleared from the unauthorised settler post of Amona and its creation has been welcomed by the settler movement. Motti Yogev is a member of the Knesset for the far-right Jewish home party.”

A translated voice-over of a recording of MK Yogev speaking was then heard.

Recording Yogev voice-over: “Here the settlement of Amichai will be built and established for those evicted from Amona and will strengthen our hold in the very heart of the land of Israel.”

For reasons best known to the programme’s production team, Shah then went on to mention a completely unrelated meeting held by the Israeli prime minister on June 20th:

Shah: “Well somewhat incongruously Mr Netanyahu met a delegation of former American football players today. And although he chose not to speak about the settlement decision, he did draw some parallels between their game and leading Israel.”

Recording Netanyahu: “If you’re not strong you’ll never get peace and if you’re not strong you’ll be in war, in turmoil and the worst thing is you lose. So I’m sure when you prepare for your games you don’t say ‘well, do I need to be strong, fast, nimble’. Is that a question? No; your game is not different from ours. The only difference is, if we lose the consequences are immutable. And we’ve had enough of that in our history so we won’t let that happen again.”

Listeners next heard Palestinian Authority messaging on the topic of Netanyahu’s Tweet, with Shah neglecting to inform listeners that the PA spokesman concerned had been appointed to the Fatah Central Committee the previous day.

Shah: “Well today’s announcement comes as President Trump’s son-in-law and advisor Jared Kushner is due in Israel tomorrow to take part in talks on restarting the peace process. Nabil Abu Rudeinah is a spokesman for the Palestinian president Mahmoud Abbas. He called today’s move a grave escalation and questioned the timing.”

Recording Abu Rudeinah: “The resumption of these activities is a clear message to the American administration and to the efforts of President Trump. The American envoy is already in the area. Tomorrow President Abbas will be receiving him. This is an obstacle to the efforts of President Trump to resume the peace process.”

Shah then brought in her ostensibly ‘neutral’ back up – clearly intended to reinforce that PA messaging. She did not, however, bother to inform the audience that her interviewee was previously Algeria’s foreign minister and an Arab League envoy.  As Shah told listeners, on the same day as this report was broadcast Lakhdar Brahimi was at the UNSC. At that meeting, Brahimi quoted a woman from Gaza whom he said told him that “Israel has put us in a concentration camp” but of course Radio 4 listeners were not told of the use of that inaccurate and offensive terminology before they heard from the ‘neutral’ commentator.

Shah: “Lakhdar Brahimi is a former senior diplomat. He’s now a member of the Elders – the independent group of global leaders founded by Nelson Mandela. He was speaking about the Israeli-Palestinian question at the UN Security Council in New York today. I asked him what today’s announcement of a new settlement might mean for securing peace.”

Brahimi promoted the old canard – frequently heard by BBC audiences – whereby ‘settlements’ are the main obstacle to peace.

Brahimi: “I don’t think it’s very good news for Palestine [sic], for Israel, for the people who want settlement of this problem. The biggest hurdle to peace is the settlement activity and the international community – the United Nations – have called again and again for it to stop. Successive American administrations have done the same; evidently without raising their voice really.”

Shah then supposedly ticked the impartiality box but failed to clarify to audiences that until the Obama administration demanded a construction freeze in 2009, negotiations between Israel and the Palestinians took place regardless of the rate of Israeli building, that during the first nine months of a ten month freeze on construction in 2009/10, the Palestinians failed to come to the negotiating table or that when every last Israeli community was removed from the Gaza Strip in 2005, the ‘peace process’ did not progress.

Shah: “But Israel suggests that building settlements is not an impediment to peace and indeed the idea has an awful lot of support in some sections of the Israeli population.”

Brahimi: “Yeah it has a lot of support in the section of the Israeli population who think that all Palestine belong to them from the river to the sea and that the Palestinians had better go somewhere else. This is clearly not the view of the international community. I think there is near unanimity there. Even their best supporters who are the Americans think that yes, settlement activity is an impediment to peace.”

Shah did not at that juncture bother to remind her listeners – or her interviewee – that the League of Nations assigned what Brahimi described as “all Palestine” to the creation of a homeland for the Jewish people. She continued:

Shah: “Are you confident that the Americans’ position hasn’t changed? After all, today Jason Greenblatt – a Trump advisor on Israel – met Mr Netanyahu and Jared Kushner arrives in Israel tomorrow – a very senior Trump advisor. That doesn’t necessarily suggest an Israeli government that is worried about US reaction.”

Brahimi: “They probably are not because even with previous administrations, they have always managed to let, you know…maybe there is a little bit of anger or a statement here or there but at the end of the day the Americans let them do what they want. Lately Mr Trump has said very mildly that perhaps, you know, you should slow down settlement building it will be good, but not much more than that.”

Shah next gave Brahimi the cue for reinforcement of the previously heard PA messaging and further promotion of the notion that construction of homes for 40 families in Area C is intended to sabotage American diplomatic efforts.

Shah: “Well do you then support the Palestinian president’s spokesman when he suggested that today’s news – he called it a grave escalation and an effort…an attempt to foil efforts by the American administration to revive negotiations. Does it seem like that to you? Is it deliberate?”

Brahimi: “I’m sure it is deliberate. I’m sure that…”

Shah [interrupts]: “Because of the timing.”

Brahimi: “Yeah. You know it’s not the first time that they do that. You remember when the vice-president with Mr Obama…on the day of his visit they announced the building of 3,000 – or I don’t know how many – settlement units. I think it must be a message to the Americans that you speak about peace but then the peace is what we think it is – not what you or anybody else say it is.”

Shah refrained from clarifying to listeners that the 2010 announcement to which Brahimi referred related to construction of 1,600 housing units in the Jerusalem neighbourhood of Ramat Shlomo that had already been in the pipeline for three years when VP Biden arrived in Israel or that the construction freeze which was in effect at the time did not include Jerusalem. Neither did she bother to tell listeners that the same Nabi Abu Rudeinah said at the time that the project was “a dangerous decision that will torpedo the negotiations and sentence the American efforts to complete failure” even as the PA continued to refuse to come to the negotiating table despite the settlement freeze. Shah continued with more impartiality box ticking:

Shah: “But if there is to be international pressure on the Israelis, surely there also has to be international pressure brought to bear on the Palestinians, on Hamas to recognise the State of Israel, to renounce violence and so on.”

Brahimi: “Yes absolutely. There is a minority amongst the Palestinians, including within Hamas, who, you know, saying that, you know, all Palestine is ours and that we don’t want to recognise Israel. Or some others who say we don’t want to recognise Israel until they recognise us. On the Israeli side there is a minority just as extremist as that.”

Failing to challenge that equivalence between Israelis and a terrorist organisation and refraining from reminding her listeners that “minority” Hamas – with its platform of destruction of Israel – won Palestinian elections the last time they were held, Shah closed the item.

Shah: “So just finally then, judging by what you’ve been saying, do you have any hope that there could be progress in the peace talks in the near future?”

Brahimi: “I think it would not be realistic to say that today, tomorrow and after tomorrow we are going to move towards the kind of peace that, once again, the international community wants, that a lot of Israelis want and of course the overwhelming majority of the Palestinians. I don’t think it would be realistic to say that we’re going that way anytime soon.”

Shah: “The diplomat Lakhdar Brahimi.”

While this entire item was ostensibly built around one Tweet from the Israeli prime minister it is of course blatantly obvious that was merely a hook upon which to hang yet another chapter in the BBC’s long-standing politically motivated portrayal of Israeli construction as the prime factor preventing resolution of the Palestinian-Israeli conflict.

Related Articles:

Examining the BBC’s claim that Israeli building endangers the two state solution

The BBC’s inaccurate and misleading representation of Israeli building – part one

The BBC’s inaccurate and misleading representation of Israeli building – part two

BBC contradicts years of its own narrative on Israeli construction

How the BBC invents ‘new settlements’ with lax language

Quantifying BBC ‘due impartiality’ on ‘international law’

 

BBC’s Knell promotes more Hamas messaging on Qatar crisis

On June 20th an article by Yolande Knell appeared in the ‘Features’ section of the BBC News website’s Middle East page under the headline “Qatar Gulf row threatens cash crisis for Gaza“.

The article is very similar to the audio report by Knell that was broadcast five days earlier on BBC Radio 4 and is notable for many of the same omissions.

Here too no mention is made whatsoever of issue of Hamas’ designation as a terror organisation by the EU, the US and numerous additional countries, meaning that readers are unable to put statements – such as the following – into their correct context.

“In recent years, Qatar has spent hundreds of millions of dollars on new homes, a hospital and main roads in the Gaza Strip. It has pledged about $1bn (£780m) more.

It is not yet clear how its projects will be affected by the ongoing row with Saudi Arabia and other Gulf Arab countries. They are trying to economically isolate Qatar, accusing it of fostering terrorism – a charge the emirate strongly denies.” [emphasis added]

Like the audio report, this one too gives a whitewashed portrayal of Qatar’s recent expulsion of some Hamas officials but fails to mention that Hamas operatives based in Qatar have directed terror plots against Israel in the past. 

“Many leaders of the group [Hamas] – including its former head, Khaled Meshaal, have been living in luxurious exile in Doha.

Now as Hamas seeks to ease pressure on its patron, several have reportedly left at Qatar’s request.”

Knell tells readers that:

“One of Saudi Arabia’s demands has been for Qatar to stop backing Hamas, which runs Gaza.”

However, as was also the case in her audio report, Knell does not clarify that one of Saudi Arabia’s complaints is that Qatari support for Hamas undermines the Palestinian Authority.

As in her radio report, BBC audiences find unchallenged amplification of the terror organisation’s messaging in this latest report from Knell.

“Hamas leaders insist that Qatari help to Gaza has been primarily charitable.

“The houses that were built are not for Hamas, the streets that were asphalted are not for Hamas,” one senior figure, Mahmoud Zahar, tells the BBC.

“The humanitarian institutions – hospitals and schools, they’re also for the Palestinian people. All attempts to hitch Hamas to Qatar are wrong and void.””

And:

“”Qatar is being punished for speaking freely and supporting the Arab Spring,” remarks Hamas parliamentarian, Yahya Musa, at a small rally in Sheikh Hamad City.

“It’s being punished for supporting us and the resistance. We stand with our brothers to reject US plans against Qatar and the conspiracy against the resistance.””

Readers also find the following bizarre depiction of the electricity crisis in the Gaza Strip:

“Last week, Israel agreed to a PA plan to cut power supplies to two million people in Gaza that will reduce their daily average of four hours of electricity by 45 minutes.

Hamas accuses its political rivals of plotting with the Trump administration and Israel to unseat it in Gaza.”

Anyone unfamiliar with the story would not understand from Knell’s portrayal that the ongoing electricity crisis is actually the result of a long-standing internal Palestinian disagreement that was recently exacerbated when the Palestinian Authority announced its refusal to continue footing the entire bill for electricity supplied to the Gaza Strip by Israel. Hamas too refuses to pay for that electricity, preferring instead to spend millions of dollars on its military infrastructure. Yolande Knell, however, shoehorned Israel and the US into her warped portrayal of the story – even though she knows the true background to the crisis full well.

The BBC of course has a long record of under-reporting the relevant story of Hamas’ known misappropriation of construction materials for the purpose of terrorism and in this article readers find only the following poorly composed and unnecessarily qualified statement:

Israel says Hamas has also used foreign funding to bolster its military infrastructure, which its blockade aims to keep from strengthening.” [emphasis added]

Knell also erases from audience view the root cause of both the border restrictions and past conflicts: Hamas terrorism.

“Nevertheless, Qatar’s initiatives have buoyed Hamas through difficult times – the tight border restrictions imposed by both Israel and Egypt, and three bloody conflicts with Israel.”

The very least that the BBC’s funding public would expect to find in a report concerning accusations of “fostering terrorism” by Qatar is an accurate and factual overview of the terror activities of one of its prime protégés. Both of Knell’s recent reports from the Gaza Strip fail to provide that information but do uncritically promote messaging that could just as easily be found in a Hamas press release.

According to its public purposes the BBC is supposed to provide its funding public with “accurate and impartial news, current affairs and factual programming of the highest editorial standards” in order to enhance their understanding of a particular story. In this case, that purpose is clearly not being met. 

Related Articles:

Superficial BBC Radio 4 reporting on Qatar funding of Hamas 

 

 

At BBC Culture website, audiences told Palestinians built Jerusalem

h/t FA

As British readers may know, for the past three years the BBC has been in “global partnership” with the Hay Festival. That means that BBC audiences see and hear coverage of that literary event across a variety of platforms and this year that included an episode of the programme ‘Talking Books’ which was broadcast on both the BBC News Channel and BBC World News on various dates during June.

“George Alagiah meets renowned writer and political commentator Ahdaf Soueif at Hay Festival.”

“George Alagiah meets renowned writer and political commentator Ahdaf Soueif at Hay Festival. Her latest book, ‘This Is Not A Border: Reportage and Reflection from the Palestine Festival of Literature’ is an anthology celebrating the tenth anniversary of her own extraordinary literary festival.”

The Palestine Festival of Literature – more commonly known as ‘PalFest’ – is of course an annual exercise in delegitimisation of Israel and promotion of the BDS campaign.

The ‘Talking Books’ programme is only available to UK-based audiences via BBC iPlayer but a clip from Alagiah’s conversation with Palestine Solidarity Campaign patron Ahdaf Soueif was posted earlier in the month on the BBC’s ‘Culture‘ website.

“Soueif is also a founding chair of the Palestinian [sic] Festival of Literature (Palfest). Her latest book, This Is Not a Border is a collection of writings from people who have appeared on the festival’s programme.

In this clip, Soueif reads from her own essay in the book, on the sanctuary of the Dome of the Rock in Jerusalem. Watch the video above to see more of Ahdaf Soueif’s interview from the Hay Festival 2017.”

Those viewing that clip – which of course was specifically chosen to be promoted on the BBC’s ‘Culture’ website – hear the following from Soueif: [emphasis in italics in the original]

“…and I chose to write about Jerusalem because for the last four or five years we’ve really seen the push against and into Jerusalem becoming stronger and stronger. And at the heart of Jerusalem is of course the Dome of the Rock within el Haram al Sharif which is the sanctuary – Al Aqsa.

And it’s always…ever since I started doing this…the first time I went to Palestine in 2000 there was a moment when I walked into the sanctuary and I really, really felt…felt such a peace. I mean it’s such a beautiful space and throughout the festival I have really tried…wanted to give the visitors that sense…to give them that moment when you walk in and the world folds away. So I chose to describe the sanctuary and what it means and its history. And here is just the second paragraph in that piece which says –

A sanctuary on a hilltop. Around it the earth fell away. Palestinians are masters of terracing. They built Jerusalem on a hill and the Old City slopes gently towards the south-east; towards the sanctuary. And there, the central and biggest of 26 terraces is for the Dome of the Rock. From the south, 20 steps lead up to it. From the north, just nine.”

It is of course not in the least bit surprising to find veteran anti-Israel activist Ahdaf Soueif exploiting the wrapping of a literary festival for political ends. Predictable erasing all Jewish history from her portrayal of Temple Mount and using partisan terminology to describe the location, she promotes to Hay Festival goers and BBC audiences alike ridiculous ahistorical notions such as the idea that Palestinians built Jerusalem and the Dome of the Rock is situated on specially constructed ‘Palestinian terracing’.

However, the text accompanying this specifically selected clip does not include any factual information that would relieve audiences of those inaccurate impressions created by Soueif and it fails to adhere to existing BBC guidance on the use of terminology when describing Temple Mount and ‘Palestine‘.

Related Articles:

The Guardian, PalFest and the ‘culture’ of anti-Israel activism (UK Media Watch)

BDS-promoting Palestine Festival of Literature supported by British public funding (UK Media Watch)

Anti-peace BDS campaigner on judging panel of BBC Arabic competition

Mapping changes in the terminology used by the BBC to describe Temple Mount