BBC Radio Ulster audiences hear that ‘Israel should be wiped off the map’

On January 30th the BBC News website published an article that included the BBC’s response to calls from supporters of the anti-Israel BDS campaign to boycott the upcoming Eurovision Song Contest in Tel Aviv.

Notwithstanding the BBC’s statement on the issue, the following day – January 31st – BBC Northern Ireland’s BBC Radio Ulster decided to air a long phone-in item on its ‘Talkback’ programme hosted by William Crawley. Titled “Is the BBC right to take part in Eurovison being held in Tel Aviv, or should the corporation stay away?”, the item included contributions from journalist/activist Eamonn McCann and historian Ruth Dudley Edwards as well as seven callers.

On the hook of the Eurovision Song Contest, listeners heard thirty-eight minutes of mostly unchallenged falsehoods and delegitimisation – often outstanding for their ignorance even by the ‘standards’ of BBC Radio Ulster. [emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Having informed listeners in his introduction that “Jerusalem is a disputed capital” and after noting the BBC’s statement on the call to boycott May’s event in Tel Aviv, Crawley invited listeners to phone in.

“What do you think? You’re a licence fee payer. Do you think the BBC is right to continue with its role in the Eurovision contest this year or should it boycott the Tel Aviv Eurovision?”

Crawley then asked his guest Eamonn McCann – introduced as a “journalist and former ‘People Before Profit’ MLA [member of the legislative assembly]” and a supporter of “the boycott movement” – to “lay out the case for the boycott first”.

McCann began by promoting a popular but inaccurate myth according to which the BDS campaign was initiated by Palestinians.

McCann: “well the boycott movement – BDS boycott, divestment and sanctions – that was set up in 2005 yes and that was the year after and it was a response to the publication of an opinion of the International Court of Justice about the legality of the apartheid wall – or separation wall as the Israelis call it – and the associated settlement figures. Now the BDS movement arose, endorsed by more than 60 civil society organisations that are from…of Palestinians and a…the actual…its manifesto said that they wanted a boycott of Israel – quote – until it meets its obligations under international law and that was spelled out by the BDS movement at the beginning as ending its occupation and colonisation of Arab lands, recognising the fundamental rights of Arab Palestinian citizens to full equality and respecting protection and promoting the rights of Palestinians to return to their homes. Now that’s the aim of it. It is an entirely peaceful sort of movement. Indeed it was formed because previously we had a sustained violence and nothing else – nothing else. The BDS movement couldn’t stop the violence of the resistance of Palestinian people, particularly in Gaza, but it said here is a non-violent way of engaging international support and trying at last to pressure the Israelis into abandoning what is an apartheid system. That’s what’s happening here: apartheid in the 21st century. And just as we had a boycott of apartheid South Africa, we should now certainly not be presenting Israel as a sort of normal state where light entertainment and progressive thought flourishes. That is to deny – implicitly to deny – the reality under which the Palestinian people live. Therefore boycott it.”

Making no effort to challenge McCann’s repeated ‘apartheid’ smear, to point out that the ICJ opinion has no legal standing or to clarify that ‘Arab lands’ also means Israel and ‘right of return’ means the end of the Jewish state, Crawley went on to quote the BBC’s statement once again before introducing Ruth Dudley Edwards whom he promptly interrupted with the following dubious claim:

Crawley: “This is obviously organised by the European Broadcasting Union and there were some in Israel – not least the prime minister – Prime Minister Netanyahu – who wanted the event to be held in Jerusalem, Ruth. But the European Broadcasting Union determined that it should be held in Tel Aviv. That’s a break with normal tradition. They normally go with a country’s capital and the prime minister said the country’s capital is Jerusalem so isn’t the European Broadcasting Union there making a political decision?”

Even if he does not remember that the 2004 Eurovision was held in Istanbul rather than Turkey’s capital, the 2011 event in Dusseldorf rather than the German capital, the 2013 Eurovision on Malmo rather than Sweden’s capital, the 1972 event in Edinburgh and the 1974 event in Brighton rather than in London, one would at least have thought that Crawley would recall that in 1993 the Eurovision was held in a small Irish town called Millstreet rather than in Dublin.

When Dudley Edwards went on to note that the “BDS movement is being used to help demonise Israel, delegitimise it”, Crawley jumped in:

Crawley: “Why are you bringing up antisemitism?”

After explaining that some of those behind the BDS campaign are driven by antisemitism and that the so-called ‘right of return’ means “the rights of 8 million people who hate Israel to come and live in Israel” because of the hereditary aspect of Palestinian ‘refugee’ status, Dudley Edwards clarified that “the objective is to destroy Israel”.

Crawly quickly brought in McCann at that point, who three times tarred Dudley Edward’s statements as “nonsense”.

McCann: “I mean are we all driven by antisemites? Is there a secret conspiracy here? Is the United Methodist Church in the United States, is the Norwegian Trade Union Federation, is Amnesty International, is Human Rights Watch? […] Incidentally, many of my best friends are anti-Zionist Jews. Many of my best friends are Jews.”

McCann went on to invoke Nelson Mandela, Desmond Tutu, Ronnie Kasrils and Joe Slovo.

McCann: “If they say…if Nelson Mandela says that looks like apartheid then I think that he knows a wee bit more about apartheid than either Ruth or myself and I’m gonna take his word for it.”

McCann proceeded to interrupt Ruth Dudley Edwards as she tried to describe the terrorism faced by Israelis and then went on:

McCann: “They’re not dealing with rockets every day of the week. In fact the number of rockets being fired from Gaza or anywhere else is very small – tiny, infinitesimal – compared to the firepower being directed by Israel against the Palestinian people. That is why in terms of deaths […] We can watch on our televisions and actually see heavily armed members of the Israeli Defence Forces shooting – aiming and shooting down – and shooting in the back young Palestinians. Some of them might be carrying stones – it’s all they have – and sling shots like David had to use against Goliath. That’s what you see now.”

Crawley made no effort to inform listeners that the “infinitesimal” number of rockets and mortars launched from Gaza at Israeli civilians in 2018 was one thousand or that “stones” are obviously by no means “all they have” seeing as hundreds of attacks with IEDs, grenades and firearms have been carried out in the past year alone. Neither did Crawley react when Mc Cann went on to claim that “there’s slaughter going on there” before once again invoking the political NGOs Amnesty International and Human Rights Watch.

During the phone-in part of the item listeners heard from seven callers – all male – three of whom were against boycotting the Eurovision and four in favour. Many of the lies and distortions promoted by those callers went unchallenged.

Caller 2: “Israel used white phosphorus on civilians – children, men, women. Journalists – kills journalists on a regular basis. It destroys olive trees. Takes land off people, you know, it murders people, children. How can anyone in their right kind of mind accept anything that Israel does? Israel should be wiped off the map and the land should be given back to the Palestinians. […] They should be…their power should be taken off them and it should be returned to the Palestinian people and they should all live in peace together in one area. […] The power and the government and the structure should be returned back to the Palestinians.”

Crawley made no effort to clarify to listeners that “the Palestinians” never had an independent state with “power and the government and the structure”. Neither did he bother to inform his audience – and his caller – that denying the Jewish people their right to self-determination is considered antisemitism according to the IHRA definition that is used by the British government.

Listeners also heard from McCann on the topic of Israel’s existence.

McCann: “I don’t accept its right to exist as it’s presently constituted. Israel is a settler state.”

They also heard him opine on the rights of the LGBT community in Israel.

Crawley: “Would you also accept that LGBT rights are more protected in Israel than any other country in that region?”

McCann: “Yes [….] but let’s get this clear…the fact that a great number of LGBT in Israel are anti-Palestinian. We mustn’t allow the fact that…if you’re LGBT you’re entitled to your freedom, you’re entitled to your liberation and your equality. You are not entitled just because you’re LGBT or anything else, you are not entitled to support and to endorse and to implement an apartheid regime against the Palestinian people. Nothing gives you that right.”

Caller 4 also promoted the lie that “Israel is an apartheid state” with no challenge from Crawley, as did caller 5.

Caller 5: “Israel is an apartheid state – much more even than South Africa. […] What happened in Israel shouldn’t be happening. All those people were moved off their land over the last 60 – 70 years. 100 years ago there was Jewish people living in what is now Israel, living then in peace and it’s only when they became, I suppose, a force that they then started moving in on Palestinian villages. […] Israel should be ostracised worldwide…as long as Israel is doing what they’re doing – slaughtering the people.”

While the level of most of the ‘discussion’ heard in this programme is frankly jaw-dropping, it is acutely obvious that its presenter – despite the BBC’s public purpose obligation to educate and inform – was perfectly content to let historical and current affairs related inaccuracies go unchallenged along with the repeated falsehoods – and in particular the ‘apartheid’ smear – that were clearly intended to delegitimise Israel and curry support for the BDS campaign.

And so, not for the first time ,we see that unfettered defamation, demonisation and delegitimisation of Israel – along with promotion of the antisemitic denial of the Jewish people’s right to self-determination – gets a free pass on BBC Northern Ireland radio stations.

Related Articles:

BBC News Eurovision BDS report follows the usual template

BBC Radio Ulster promotes ‘Zionism is racism’ and the ‘apartheid’ smear

Move over Galloway: BBC Radio Ulster airs pro-Assad & anti-Israel propaganda

Resources:

BBC Radio Ulster contact details

‘Talkback’ contact details

 

 

 

Advertisements

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2018

As has been the case in previous years (see related articles below), Israel related content produced by the BBC during 2018 frequently included contributions or information sourced from non-governmental organisations (NGOs).

Often portrayed by the BBC as ‘human rights groups’, those agenda-driven organisations make no claim to provide unbiased information and are not committed to the BBC’s editorial standards. When political agendas and journalism meet, questions obviously arise concerning accuracy, impartiality and reliability. Currently one of the few safeguards in place comes in the form of the section in the BBC editorial guidelines on impartiality that states:

“We should not automatically assume that contributors from other organisations (such as academics, journalists, researchers and representatives of charities) are unbiased and we may need to make it clear to the audience when contributors are associated with a particular viewpoint, if it is not apparent from their contribution or from the context in which their contribution is made.”

However, throughout 2018 BBC Watch once again documented numerous examples of that clause not having been upheld in Middle East related content which was sourced in one way or another from political NGOs or their representatives.

The BBC’s collaboration with political NGOs comes in a variety of forms. In some cases people associated with NGOs are interviewed or quoted in BBC reporting – but their links to those organisations are not always adequately clarified to audiences.

In January 2018, for example, the BBC’s Yolande Knell quoted “an Israeli peace activist” but refrained from identifying him as a founder of the extremist group ‘Anarchists Against the Wall’. Also in January, a BBC News website report quoted “an Israeli anti-settlement watchdog” but failed to provide readers with the name of the organisation.

In July 2018 the BBC Radio 4 programme ‘Woman’s Hour’ featured a “writer and cook” who had “worked as a human rights campaigner for a very long time” but failed to inform listeners of the relevant fact that her campaigning had been done with the anti-Israel NGO ‘War on Want’. In October BBC Radio 4 interviewed a “Palestinian academic” without clarifying that he was the founder of the political NGO PASSIA

More frequently the BBC directly amplifies statements and/or material produced by NGOs and throughout the past year such content – including direct links to campaigns on NGO websites – featured particularly prominently in some of the stories the BBC chose to highlight.

BBC coverage of the Ahed Tamimi story, for example, included repeated promotion of the viewpoint of B’tselem including interviews with its research director (see here and here) but with no mention made of the Tamimi family’s connections to that organisation. Additional coverage of the same story included quotes from Amnesty International even promoted a link to the NGO’s relevant campaign webpage. Another report promoted the views of Human Rights Watch without clarifying that it had been campaigning on Tamimi’s behalf and the same report even included a link directing audiences to a petition promoted by the political campaigning group Avaaz

BBC coverage of the ‘Great Return March’ story included promotion of a link to a campaign calling for Israeli soldiers to refuse orders on the website of B’tselem. A representative of B’tselem was interviewed in another BBC report and the NGO was referred to as “a leading Israeli rights group” in another. A BBC News website live webpage on the same story featured quotes from B’tselem and Amnesty International and a BBC radio presenter quoted “the Israeli rights group” Adalah. The political NGO ‘Gisha’ was quoted in two related reports.

Amnesty International was quoted in a BBC Sport report about a cycle race and later the same month the same NGO was quoted in another report along with Human Rights Watch and B’tselem. In June the BBC uncritically quoted a “campaign director at Avaaz” and later the same month BBC Radio 4 interviewed the “executive director of the international human rights organisation ‘Human Rights Watch’”.

Adalah was quoted in a BBC report concerning Israeli legislation in July and BBC News website coverage of the Khan al Ahmar story included promotion of a link to the B’tselem website. BBC News website coverage of the Airbnb story included quotes from Human Rights Watch as well as a link to a report produced by that political NGO and another called ‘Kerem Navot’. Another report by Human Rights Watch was the topic of a BBC News website report in October.

A member of the NGO ‘Breaking the Silence’ was featured on the BBC’s ‘Hardtalk’ programme in February and on the BBC Radio 4 ‘Today’ programme in May. Additional examples of the BBC’s failure to adequately clarify to audiences the political agenda of NGOs represented by interviewees involve the ‘Norwegian Refugee Council‘, ‘Minds of Peace’, the ‘Foundation for Middle East Peace’, the ‘Oxford Research Group’, ‘Save the Children’ and ‘Embrace the Middle East’.

Once again the most widely promoted local NGO in 2018 was B’tselem. Among the foreign NGOs quoted and promoted in BBC content, Human Rights Watch (HRW) was once again the most prominent, closely followed by Amnesty International.

As in previous years, more often than not the political agendas of the NGOs quoted and promoted were not adequately clarified to audiences as demanded by BBC editorial guidelines on impartiality. The BBC’s serial failure to meet its own editorial guidelines by clarifying the “particular viewpoint” of quoted NGOs and representatives of those organisations interviewed by the BBC (including in certain cases the fact that they are involved in lawfare campaigns against Israel) means that audiences remain unaware of the fact that the information they are receiving comes predominantly from one side of the political spectrum and hence is consistently unbalanced.

Related Articles:

Promoted and quoted: the BBC’s preferred Middle East NGOs

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2014

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2015

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2016

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2017

BBC bases rejection of complaint on word of anti-Israel NGOs

 

 

Reviewing a BBC slap to the face of impartial journalism

As the year’s end approaches we will be taking a look at some of the topics that the BBC chose to promote during 2018 in a manner that went beyond ordinary reporting both in terms of the amount of content produced and adherence to standards of ‘due impartiality’.

One of the BBC’s campaigns began in late December 2017 and continued until March 21st 2018, with an encore on July 29th. It related to Ahed Tamimi who, together with other members of her ‘activist’ family, had been featured in BBC content in the past.

However, in this case the supposedly ‘impartial’ BBC elected to lend its voice – and considerable outreach – to promotion and amplification of a blatantly political campaign. 

19th December 2017, BBC News website:

Palestinian girl arrested after troops ‘slapped’ in video

Palestinian girl arrested after ‘slap’ video

Both items discussed here.

“To sum up, the BBC’s ‘reporting’ on this story promotes – twice – filmed footage for the most part produced by family members of the story’s main protagonist, two Facebook posts from her father, one article from a notoriously partisan and inaccurate media outlet quoting her aunt, one Ynet report quoting her father and a second Ynet report relating to a previous incident in which she was involved.”

1st January 2018, BBC News website:

Palestinian girl charged after slapping soldier on video

Discussed here.

“Notably, while the BBC did elect to amplify the Tamimi family’s claim of “legitimate resistance” and to inform its audiences that “many Palestinians have hailed Tamimi as a hero of the resistance to Israeli occupation”, it refrained from telling them of her support for terrorism and advocacy of the murder of Israelis.”

1st January 2018, BBC World Service radio, ‘Newshour’, Yolande Knell:

Discussed here.

“…the BBC’s Yolande Knell was already aware of the charge of incitement.”

3rd January 2018, BBC Radio 4, ‘Today’:

Discussed here.

“No mention of the additional charges of rock-throwing and incitement was made throughout the item, which included interviews with Israeli MK Dr Michael Oren and B’tselem’s research director Yael Stein. Neither were listeners told that Ahed Tamimi’s mother Nariman has collaborated (along with additional members of the family) with B’tselem’s ‘armed with cameras’ project.”

8th January 2018, BBC Radio 4, ‘Today’, Yolande Knell:

Discussed here.

In this report from Yolande Knell, listeners heard from former IDF chief prosecutor Maurice Hirsh who noted the charge of incitement against Ahed Tamimi. They also heard interviews with an Israeli MK, Tamimi’s lawyer, Tamimi’s father and statements from a member of an anti-Israel NGO.

“Significantly, although the video footage of Ahed Tamimi urging others to carry out acts of violence is in the public domain, it has not been presented to BBC audiences.”

17th January 2018, BBC News website, Yolande Knell:

Ahed Tamimi: Spotlight turns on Palestinian viral slap video teen

Discussed here.

“The four interviewees who appeared in Knell’s audio report – Ahed Tamimi’s lawyer Gabi Lasky, her father Bassem Tamimi, Israeli MK Anat Berko and former IDF chief prosecutor Lt-Col (res) Maurice Hirsch – are also quoted in this written report.”

31st January 2018, BBC One, BBC News channel, BBC News website, Jeremy Bowen:

Is a slap an act of terror?

Ahed Tamimi: Was Palestinian teenager’s ‘slap’ terrorism?

Both discussed here.

“Clearly both those headlines and presentations suggest to BBC audiences that Ahed Tamimi has been charged with terrorism following her assault of a soldier – but that disingenuous implication is false.”

5th February 2018, BBC World Service radio, ‘Newshour’, Jeremy Bowen:

Discussed here.

13th February 2018, BBC News website:

Ahed Tamimi: Palestinian viral slap video teen goes on trial

Discussed here.

“However, as has been the case in the majority of the BBC’s copious past reporting on Ahed Tamimi’s arrest and indictment, this article too failed to provide readers with details of her call for violence on social media which is the basis of that incitement charge.”

13th February 2018, BBC World Service radio, ‘Newshour’, James Reynolds

Discussed here.

“All the more significant is the fact that he [Reynolds] failed to inform listeners of Ahed Tamimi’s “message to the world” – as defined by her mother – in that same footage which included the call for violence that is the basis for the charge of incitement against her.”

21st March 2018, BBC News website:

Ahed Tamimi: Palestinian slap video teen gets eight months in plea deal

Discussed here.

“…BBC audiences were not informed in this report that the charge of incitement relates to the fact that in the same video produced and distributed by her mother in which Ahed Tamimi was filmed assaulting soldiers, she also made a call for violence.”

Between December 19th 2017 and March 21st 2018, the BBC produced at least thirteen written, filmed or audio reports on that topic: clearly an unusual volume of coverage clearly intended to secure audience attention.

All the written and filmed reports (eight) included the word “slap” (or derivatives) in their title – an indication of what the BBC wanted audiences to think the story was about and how perception of the story was manipulated. Several of the reports told BBC audiences that Tamimi was imprisoned because of a ‘slap’ while failing to adequately explain – or even mention – the most serious charge against her: that of incitement to violence. Only one of the reports (BBC Radio 4, January 8th) provided audiences with a reasonable explanation of the charges against Tamimi.

The reports included interviews with three different Israeli politicians and one former IDF chief prosecutor. In addition to numerous interviews with Ahed Tamimi’s father – together with links to the family’s social media platforms – and quotes from her lawyer, BBC reporting on this story promoted quotes from and campaigns run by inadequately presented partisan political NGOs and activists such as B’tselemJonathan PollackAmnesty International, Avaaz (including a link to a petition set up by Tamimi’s father) and Human Rights Watch.

The BBC returned to the story in late July, with the same editorial policies in evidence in four additional reports.

29th July 2018, BBC News website:

Ahed Tamimi, Palestinian viral slap video teenager, freed in Israel

Discussed here.

“…once again BBC audiences were not informed in this report that the charge of incitement to which Ahed Tamimi pleaded guilty relates to the fact that in the same video produced and distributed by her mother in which she was filmed assaulting soldiers, she also made a public call for violence.”

29th July 2018, BBC World News TV, Nida Ibrahim:

Discussed here.

29th July 2018, BBC News website, Nida Ibrahim:

Discussed here.

“In the film itself the charge of incitement was likewise entirely erased from audience view.” 

29th July 2018, BBC World Service radio, ‘Newshour’, Nida Ibrahim:

Discussed here.

“As has been the case in all the BBC’s coverage of this latest instalment of the Ahed Tamimi story, the fact that the charge of incitement was the most serious of the charges against her – and its details – was erased from audience view.”

Throughout the BBC’s generous coverage of this story, audiences saw her described as “a prominent child activist“, a “star on social media”, “a modern-day Joan of Arc“, “a symbol of resistance to Israeli occupation“, “a national icon” and “the new iconic face of Palestinian resistance“.

BBC audiences were told that Tamimi is to be seen as “standing up to the reality of Israeli occupation, defending her home with her bare hands” and “standing up to armed soldiers on occupied land” and that her aim is “to resist the occupation“.

The one-sided politicised campaigning that BBC audiences saw instead of objective coverage of this story is a slap in the face for journalism and – not least in light of the BBC Middle East editor’s campaign contribution – detrimental to the BBC’s reputation as a trustworthy media outlet committed to accurate and impartial reporting.

Related Articles:

BBC reporter’s Tweets breach impartiality guidelines

BBC brushes off a complaint about a journalist’s Tweets

The BBC ME editor’s response to criticism of his recent reporting

BBC’s ‘Hardtalk’ hosts Ahmad Tibi – part one

BBC Arabic producer breaches social media guidelines again

 

 

 

 

BBC News website amplifies the NGO echo-chamber

On May 9th the BBC News website published an article titled “Israel orders Human Rights Watch activist to leave for ‘supporting boycott’“.

On the one hand, readers were told that:

“Israel has ordered the senior representative of Human Rights Watch in the country to leave within 14 days.

The interior ministry said it had terminated the residency permit of Omar Shakir, who is a US citizen, because he had supported a boycott of Israel.”

On the other hand, they were also told that:

“HRW insists that neither it nor Mr Shakir promote boycotts of Israel.”

However, BBC audiences were not told which of those claims is true.

Apparently the BBC could not be bothered to take a closer look at Omar Shakir’s history of anti-Israel activismincluding pro-BDS Tweets.

Obviously too, the BBC has ‘forgotten’ that an anti-Israel campaign at FIFA (which it vigorously promoted at the time) was supported by political NGOs including Human Rights Watch. In fact, Shakir even went so far as to fly to Bahrain a year ago to lobby FIFA officials and – as Professor Gerald Steinberg recently noted:

“In the past year alone, HRW pushed divestment from Israeli banks, targeted Israel’s membership in FIFA (the international soccer association), called for arms embargoes and ending security cooperation, lobbied the UN to “blacklist” companies doing business in Israel, and petitioned the International Criminal Court to open prosecutions against Israeli officials.”

Nevertheless, the BBC chose to devote over 25% of this report’s word count to the amplification of statements from some of its own most quoted and promoted political NGOs.

“This is not about Shakir, but rather about muzzling Human Rights Watch and shutting down criticism of Israel’s rights record,” said Iain Levine, a deputy executive director of the New York-based organisation.

“Compiling dossiers on and deporting human rights defenders is a page out of the Russian or Egyptian security services’ playbook.” […]

Other human rights groups also criticised the expulsion of Mr Shakir.

Amnesty International called it “yet another worrying sign of the country’s growing intolerance of critical voices”.

Israeli organisation B’Tselem, meanwhile, said it was a “sign of the times”.”

In other words, rather than providing audiences with the facts about HRW’s anti-Israel activity which would enhance their understanding of this story, the BBC preferred to amplify the NGO echo-chamber of which it is frequently part.

Related Articles:

BBC’s Bateman shoehorns anti-Israel NGO into hi-tech story

BBC amplified anti-Israel campaign rejected by FIFA

BBC WS news bulletins amplify HRW delegitimisation campaign

 

 

 

 

BBC News website coverage of May 14 Gaza rioting

As we know the BBC News website refrained from providing its audiences with any background information on the topic of preparations for the violent climax to the ‘Great Return March’ events. 

Hence, audiences reading the site’s coverage of the events of May 14th had no idea that Hamas had planned that day in advance with the intention that a particularly high number of rioters would breach the border fence with the aim of forcibly entering Israeli territory and reaching nearby communities.

BBC audiences were not aware that Hamas had urged participants to “bring a knife or a gun” and to use them “to capture soldiers or residents of Israel” who, it stipulated, should be handed over to Hamas to be used as hostages.

The BBC News website produced a ‘live’ page titled “As it happened: Gaza protest violence” which actually included more entries relating to the same day’s ceremony marking the opening of the new US embassy in Jerusalem than it did reports on the events along the Israel-Gaza Strip border. Notably, no fewer than nine statements condemning Israel were also published on that live page, including some from political NGOs which engage in ‘lawfare‘ against Israel.

In addition to that live page, the BBC News website published an article titled “Gaza clashes: 52 Palestinians killed on deadliest day since 2014” which opened:

“At least 52 Palestinians have been killed and 2,400 wounded by Israeli troops, Palestinian officials say, on the deadliest day of violence since the 2014 Gaza war.

Palestinians have been protesting for weeks but deaths soared on the day the US opened its embassy in Jerusalem.” [emphasis added]

Although tagged ‘Gaza border clashes’, the 920 word article devoted over a third of its word count (314 words) to the topic of the new US embassy in Jerusalem and 126 words to background information on Jerusalem itself, including of course the BBC’s standard partisan mantra on ‘international law’.

“Since 1967, Israel has built a dozen settlements, home to about 200,000 Jews, in East Jerusalem. These are considered illegal under international law, although Israel disputes this.”

The subject matter of the report as described in its headline received 377 words of coverage and 103 words of ‘analysis’.

Under the sub-heading “what happened at the border” readers were correctly told that the rise in the number of participants (and hence casualties) compared to previous weeks was in fact connected to a factor other than the ceremony marking the opening of the new US embassy in Jerusalem.

“There have been six weeks of protests at the Gaza border, dubbed the “Great March of Return” and led by Gaza’s Islamist rulers Hamas.

Hamas had always said it would step up the protests before Tuesday, when Palestinians hold their annual commemoration of what they call the Nakba or Catastrophe. Hundreds of thousands fled their homes or were displaced following the foundation of the Israeli state on 14 May 1948.”

The article’s limited description of the incidents themselves was as follows:

“Palestinians hurled stones and incendiary devices while the Israeli military used snipers, as black smoke poured from burning tyres. […]

The Israeli military said it had killed three people trying to plant explosives near the security fence in Rafah. Aircraft and tanks had also targeted military positions belonging to Hamas in the northern Gaza Strip, it said.”

BBC audiences were not told of three separate shooting incidents, infiltration attempts or arson attacks.

“At around 4 p.m., the time that the US was inaugurating its embassy in Jerusalem, military sources said Hamas-spurred groups were trying to breach the border at several spots along the Gaza fence.

The army said three of those killed were trying to plant explosives at the border fence. In three separate incidents, Palestinian gunmen opened fire at Israeli troops, according to the IDF. There were no injuries among the soldiers.

In one case in the northern Strip, the troops fired back directly. In another case farther south, an IDF tank responded to the shots fired by destroying a nearby Hamas position, the army said. […]

Numerous fires broke out in agricultural fields near Israeli communities, sparked by kites laden with containers of burning fuel flown from Gaza into Israeli territory. Firefighters were called to fight the blazes. But many farmers did not wait for help and worked to put out the conflagrations themselves, tilling the soil around the fires in order to starve out the flames.”

Notably the BBC – which has completely ignored two previous incidents of large-scale vandalism at the Kerem Shalom crossing during ‘Great Return March’ riots – likewise ignored a third incident on May 14th and readers of this article were not told that leaflets warning participants to stay away from the border fence were distributed by the IDF before the rioting began.

Readers were told that:

“Israel says the protests are aimed at breaching the border and attacking Israeli communities nearby.”

They were not informed that – as noted above – Hamas says the exact same.

“Hamas’s leader in Gaza said Thursday he hopes to see hundreds of thousands of Palestinians breach the border fence from Gaza into Israel at next week’s protests to coincide with the US embassy’s move to Jerusalem.”

There was however one welcome innovation in this article. As we have recorded over the past few weeks, previous BBC reports have repeatedly failed to clarify to audiences that the casualty figures from “health officials” that they quoted were in fact provided by Hamas. Readers of this latest report found the following:

“The health ministry, run by Hamas, said children were among those killed.” [emphasis added]

While the fact that at least one of those children was a terror operative appears to have escaped the BBC’s notice – along with Hamas’ acknowledgement that ten of the others killed were its employees – at least that is one small step towards greater transparency and accuracy.

Related Articles:

More ‘Great Return March’ arson and ambitions ignored by BBC News

 

Political messaging in BBC Sport report on bike race

On May 3rd a report by BBC Sport correspondent Tom Fordyce concerning the Giro d’Italia cycling race was published on the BBC News website’s Middle East page as well as on the BBC Sport website.

Titled “Giro d’Italia: Chris Froome in spotlight at start in Jerusalem“, the report included amplification of statements made in a press release put out by an NGO with a long record of anti-Israel campaigning that is frequently uncritically quoted and promoted by the BBC.

“Others see little more than a concerted effort to present an image of Israel to the world at odds with the reality. Amnesty International has accused Israel of trying to “sportwash” its reputation, as protests continue in the Gaza Strip that have so far led to the death of 35 Palestinian protestors.”

Obviously the ‘Great Return March’ events which Hamas and other terror groups have been staging weekly since the end of March have nothing whatsoever to do with the cycling race that is ostensibly the topic of this report but Fordyce nevertheless chose to amplify Amnesty International’s opportunistic false linkage and delegitimisation.

Moreover, the report also included ‘analysis’ from the BBC Jerusalem bureau’s Yolande Knell which likewise encouraged sports fans to view the sporting event in a political light.

Yolande Knell’s promotion of the Old City of Jerusalem as “occupied territory” predictably fails to inform visitors to the BBC Sport website of the all-important context of the internationally rejected belligerent Jordanian occupation of that district and additional parts of Jerusalem. And so, once again, the BBC’s funding public got a dose of politically partisan messaging with its ‘news’.

Related Articles:

BBC quotes Amnesty International accusation that Israel is “trying to ‘sportwash’ its reputation”  UK Media Watch

BBC continues its campaigning with eleventh report on Ahed Tamimi

On February 13th the BBC News website published an article titled “Ahed Tamimi: Palestinian viral slap video teen goes on trial” which was presented to audiences together with two items of recycled ‘related reading’: a highly problematic filmed report by Jeremy Bowen dating from January 31st (also embedded in the report itself) and a written report by Yolande Knell from January 17th.

Readers were told that:

“A Palestinian teenage girl filmed slapping an Israeli soldier has gone on trial in an Israeli military court in a case which has split public opinion.

Ahed Tamimi, 17, is charged with 12 offences, including assaulting security forces and incitement to violence.

If convicted, she could face a lengthy jail term.”

However, as has been the case in the majority of the BBC’s copious past reporting on Ahed Tamimi’s arrest and indictment, this article too failed to provide readers with details of her call for violence on social media which is the basis of that incitement charge

Given the article’s title and introductory paragraphs, readers of its first version may have been surprised to find that it actually told them nothing at all about the trial itself. The report’s original text did not clarify that the trial was closed to journalists and the only reference to that was found in a photo caption saying that “the trial is being held behind closed doors”.

Later on the article was amended to reflect the judge’s decision:

“Journalists waiting to report on the trial were ordered to leave by the judge, on the grounds that the accused was being treated as a minor. Such cases are usually tried in private.

But in Ms Tamimi’s case, this went against the wishes of the family.”

Three paragraphs were devoted to a statement given to journalists by Tamimi’s lawyer. 

What BBC audiences did find in this eleventh report on Ahed Tamimi in less than two months was repetition of information seen in previous reports and further amplification of partisan messaging.

“For Palestinians, Ms Tamimi is a symbol of resistance to Israeli occupation, but many Israelis regard her as a violent troublemaker seeking publicity.”

“For Palestinians, Ahed Tamimi has become a national icon for what they see as acts of bravery in standing up to armed soldiers on occupied land.”

Readers also found uncritical amplification of messaging from a political NGO which has been campaigning on Tamimi’s behalf.

“Amnesty International has called for Ahed Tamimi’s release, accusing Israel of discriminatory treatment of Palestinian children.”

The BBC even promoted a link to Amnesty International’s relevant campaign webpage.

“Human rights groups say Ahed Tamimi’s case highlights what they say is Israel’s harsh treatment of Palestinian minors.

About 1,400 Palestinian minors have been prosecuted in special juvenile military courts over the past three years, the IDF says.

Civil rights groups are very critical of the Israeli system, saying it lacks fundamental protections and gives no guarantee of a fair trial.”

BBC editorial guidelines on “controversial subjects and linking” state:

“Where BBC online sites covering ‘controversial subjects’ offer links to external sites, we should ensure that the information on those external sites, taken together, represents a reasonable range of views about the subject.”

In addition to that link to Amnesty International’s campaign page the article also included a link to Ahed Tamimi’s mother’s Facebook account and two links to articles on Israeli news sites – neither of which provides the required “reasonable range of views” on the “Israeli system”.

While Amnesty International was presented as a “civil rights” group, no mention was made of the relevant issue of the NGO’s long record of anti-Israel campaigning and its previous sponsorship of a speaking tour in the US by Ahed Tamimi’s father. Readers were not provided with any alternative views of the allegations levelled in AI’s political campaign supporting Tamimi.

This non-event of an article once again makes it blatantly obvious that the supposedly ‘impartial’ BBC has elected to lend its voice and outreach to promotion of a blatantly political campaign.  

Uncritical amplification of NGO allegations on BBC One

For some years now we have been documenting the BBC’s ‘quote and promote’ editorial policy regarding NGOs. The overwhelming majority of the NGOs given a platform in the BBC’s coverage of Israel come from one side of the political spectrum and some of them are even involved in lawfare campaigns against Israel.

However, the BBC serially fails to meet its own editorial guidelines on impartiality which stipulate that the “particular viewpoint” of contributors should be clarified and audiences hence remain unaware of the fact that the information they are receiving is not only consistently unbalanced but often politically motivated.

Another example of unquestioning BBC amplification of politicised messaging put out by campaigning NGOs was seen in the November 5th edition of BBC One’s ‘The Andrew Marr Show’ during an interview (available here) with the Israeli prime minister.

In his introduction to the interview, Marr inaccurately presented the Balfour Declaration as a personal document from its signatory rather than one stating the position of the British government of the time. [emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Marr: “Now in 1917 the British foreign secretary Arthur Balfour wrote a letter announcing his conversion to the idea that the Jewish people should have a national home in Israel. This Balfour Declaration is regarded as one of the founding documents of the modern State of Israel and to celebrate its centenary, Israel’s prime minister Benjamin Netanyahu has come to London where he’s been in talks with Theresa May. To some he is the arch-defender of the Jewish people. To others he’s a bellicose hardliner dedicated to expanding the very settlements seen by the Palestinian Arabs as their obstacle to peace and he joins me now. Welcome Prime Minister.”

Netanyahu: “The good part was shorter than the bad part.”

Marr: “Well let me turn to the bad part: the second bit of Balfour Declaration which does say that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of the existing non-Jewish communities in Palestine. Can you really say that that has been held to by your government?”

After Netanyahu explained that Israel’s Arab citizens do have civic and religious rights, Marr went on to present context-free allegation as fact:

Marr: “In Israel and in the occupied territories there are pretty gross human rights abuses. Human Rights Watch – let me read you this – ‘whether it’s a child imprisoned by a military court or shot unjustifiably or a house demolished for lack of an elusive permit or checkpoints where only settlers are allowed to pass, few Palestinians have escaped serious rights abuses during the 50 year occupation’. And again, Amnesty International say much the same thing – ‘Israeli forces unlawfully killed Palestinian civilians including children in both Israel and the occupied Palestinian territories and detained thousands of Palestinians who opposed Israel’s continuing military occupation, holding hundreds in administrative detention. Torture and other ill-treatment of detainees remained rife and committed with impunity’. That is not in the spirit of the Balfour Declaration.”

Leaving aside Marr’s attempt to promote the ridiculously contrived notion that part of the text of a statement produced by the British government a century ago is the litmus test for the policies and actions of modern-day Israel, as we see while presenting unquestioned allegations from two NGOs as ‘fact’, he completely failed to inform viewers of the political agenda that lies behind such tendentious claims from Human Rights Watch and Amnesty International.

Later on in the interview viewers saw additional examples of the failure to adhere to BBC’s professed editorial values of accuracy and impartiality when – referring to the district of Judea – Marr told his guest that “this is Palestinian territory”. When Netanyahu spoke of the extra-judicial execution of Palestinians in the Gaza Strip by Hamas, Marr interrupted with the jibe “you’ve shot a lot of people there too”.

The BBC’s long-standing policy of uncritical amplification of politically motivated allegations against Israel from agenda-driven NGOs such as HRW and AI clearly does not serve its declared purpose of providing “impartial news and information” aimed at enhancing audience understanding of the complex topic of the Palestinian-Israeli conflict.

Related Articles:

Promoted and quoted: the BBC’s preferred Middle East NGOs

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2014

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2015

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2016

BBC bases rejection of complaint on word of anti-Israel NGOs

 

 

BBC News squeezes ‘settlements’ into internal PA affairs story

As regular readers know, the BBC does not as a rule cover internal Palestinian affairs and so – as was noted here in July – the absence of any reporting on a new Palestinian Authority “Cyber Crime” law came as no surprise. 

“The controversial Cyber Crime Law, signed by Palestinian Authority (PA) President Mahmoud Abbas on July 11, permits the imprisonment of Palestinians for “liking” or sharing published material on the internet.

Critics say the law paves the way for the emergence of a “police state” in PA-controlled territories in the West Bank. They also argue that the law aims to silence criticism of Abbas and the PA leadership.

The new law comes on the heels of the PA’s recent decision to block more than 20 Palestinian websites accused of publishing comments and articles critical of the PA leadership.

The law was approved by Abbas himself, without review by the Palestinian parliament, known as the Palestinian Legislative Council (PLC). The PLC has been paralyzed for the past decade, as a result of the power struggle between Abbas’s PA and Hamas — the Islamist movement that controls the Gaza Strip.”

Likewise, the BBC did not produce any English language coverage of the recent spate of detentions and arrests of Palestinian journalists and social media users by both the PA and Hamas.

Visitors to the BBC News website’s Middle East page on September 6th may therefore have been rather surprised to find a highly unusual article with the oddly punctuated headline “Palestinian Authority ‘detains rights activist over criticism’“.

“The Palestinian Authority is reported to have extended the detention of a prominent human rights activist who called on it to respect free speech.

Issa Amro, 35, was detained on Monday by Palestinian Preventive Security in Hebron, in the occupied West Bank.

Palestinian officials have not commented, but a local non-governmental organisation says prosecutors have accused him of “causing strife”.”

However, rather than informing readers of the context to this story in its own words, the BBC assigned over half of this article’s word count to uncritical amplification of statements made by political NGOs, including a link to the Amnesty International website.

“Amnesty International and Human Rights Watch have condemned the move.

“It is outrageous that a prominent human rights defender has been arrested simply for voicing his opinion online. Criticising the authorities should not be a criminal offence,” said Magdalena Mughrabi, Amnesty’s deputy Middle East director.

Amnesty said Mr Amro, the co-ordinator for Youth Against Settlements group, had posted comments on his Facebook page criticising the arrest by Palestinian security forces on Sunday of a local radio journalist who had called for the resignation of President Mahmoud Abbas.

“We have seen an alarming escalation in the Palestinian authorities’ clampdown on freedom of expression in recent months,” said Ms Mughrabi.

“Instead of continuing to step up their efforts to quash dissenting voices, the Palestinian authorities should immediately and unconditionally release Issa Amro and stop harassing and intimidating activists and others for daring to speak their minds freely.””

Readers are not told that the man portrayed as “a prominent human rights defender” is actually an anti-Israel political activist with links to the International Solidarity Movement (ISM). No information is provided concerning the agenda and activities of the non-transparently funded ‘Youth Against Settlements’ group which has in the past – along with Amro himself – been promoted in BBC reports (see ‘related articles’ below).

The absence of that background information is particularly relevant given that in the later paragraphs of this report the BBC chose to deviate from its supposed subject matter.

“Mr Amro is also currently being tried by an Israeli military court on several charges that include calling for illegal protests and obstructing the official duties of soldiers.

He has rejected the charges, which Amnesty has described as “baseless”.”

The charges against Amro also include several counts of assault, incitement and damage to property. As in any country, it is of course the role of the court – rather than a political NGO that the BBC elects to amplify – to decide whether or not those charges are “baseless”.

The final paragraph of the report is similarly gratuitous and unrelated to the story supposedly being told in this report.

“In Hebron, where Mr Amro is based, several hundred Jewish settlers live in heavily-guarded enclaves surrounded by some 200,000 Palestinians. The settlements are considered illegal under international law, though Israel disputes this.”

The Israelis living in Hebron of course do so according to the terms of the 1997 Protocol Concerning the Redeployment in Hebron which was signed by the representatives of the Palestinians within the framework of the Oslo Accords but the BBC chose to omit that all-important context from its portrayal.

With 25.7% of the word-count of this report promoting Israel-related subjects unrelated to the story it purports to tell and 52.5% devoted to repetition of statements from a political NGO, the BBC can hardly be said to have deviated from its usual policy by taking the opportunity to provide its audiences with meaningful and comprehensive reporting on what the corporation’s Jerusalem bureau chief described as a human rights issue.

Related Articles:

Disingenuous report from BBC Trending promotes Palestinian agitprop

Yolande Knell’s ‘analysis’ of teens’ kidnappings breaches BBC editorial guidelines

BBC editorial guidelines breached in report on Hebron incident

Absurdity of BBC’s ‘international law’ mantra exposed by Yolande Knell

BBC World Service ‘Newshour’: using ‘alleged’ and ‘fact’ for framing

 

Identifying the BBC’s anonymous “mother of a Palestinian inmate”

As noted in a recent post, the April 17th edition of the BBC World Service radio programme ‘Newsday’ included a monologue from a person described as “the mother of a Palestinian inmate”. The monologue was also promoted to the BBC World Service Twitter account’s 303,000 followers and those who listened to the clip heard the following in a voice-over:

“I haven’t seen or visited my son for around maybe ten months. Israeli security won’t let me see him. When I used to visit Diya I felt as if I owned the world. Every visit request I put in only comes back with rejection, rejection, rejection. I’m 67 years old. What risk am I to Israel’s security? I am of no danger. All I want is to see my son, to check on him and he can check on me. This is all I want but they deprive even a mother from seeing her son and a son from seeing his mother.”

While BBC audiences are no strangers to the promotion of pathos-rich stories from the elderly mothers of convicted terrorists, the fact that listeners were not told who the speaker is or why her son is in prison and did not hear any response to her allegations from the Israeli authorities obviously does not inspire confidence in the BBC’s commitment to impartial reporting of this story.

So who is this “mother of a Palestinian inmate”? A clue to that question comes in a video that appears on the BBC Arabic website and is also embedded in an Arabic language article titled “More than a thousand Palestinian prisoners in Israeli jails begin hunger strike” that, like its English language equivalent, promotes the notion that Palestinian “detainees” might be seen as “political prisoners”.

The woman extensively profiled in that BBC Arabic video is called Najat al Agha and she lives in Khan Younis in the Gaza Strip. Mrs al Agha is by no means publicity shy: she recently told a very similar story to the one promoted by ‘Newsday’ to ‘Amnesty International’ which, predictably, is supplying publicity for the current Fatah hunger strike.

“Najat al-Agha, a 67-year-old woman from Khan Younis in the Gaza Strip, told Amnesty International that her son, Dia al-Agha, 43, has been imprisoned in Israel for the past 25 years. At the age of 19 he was sentenced to life in prison after being convicted on murder charges.  He is being held in Nafha prison in Mitzpe Ramon in the south.

“I don’t know why I get rejected. I am 67 years old. What security threat am I to Israel? All I want is to see him and make sure he is well. I don’t know how long I will live, any visit can be my last. I am scared of dying without seeing him,” his mother said.

“Every time I apply for a permit I get rejected. It is almost a year that I haven’t seen my son, it is devastating. They are punishing us, they are trying to break us.””

Moreover, Najat al Agha – who actually has had two sons serve time in prison in Israel – appears to come forward to tell her story quite frequently and – perhaps not unrelatedly – has been the recipient of ‘honorary gifts’ from the Palestinian Authority and the PLO.

The son she names in the ‘Newsday’ clip is Diya Zakariya Shaker Al-Agha “Al-Faluji”. He was convicted of the murder of Amatzia Ben Haim from Kibbutz Yad Mordechai in a greenhouse in Ganei Tal in October 1992.

“…Amatzia worked as an engineer in the fledgling electronics factory of the kibbutz. The final product was a computer controlled irrigation and liquid fertilization system sold to farmers who owned greenhouses, small plots of land, who grew tomatoes, peppers, strawberries, and flowers.

Amatzia would go to these farms, install the systems, and often go back to maintain them or to troubleshoot them if needed.  Some of these farms were in the Gaza Strip, prior to the Israeli evacuation of all farms and settlements in Gaza.

It was on one of these trips that Amatzia was helping one such farmer in the Gaza strip, focused entirely on an irrigation line that may have been clogged, or a computer lead that may have malfunctioned. He did not pay attention to the young teen working nearby with a hoe, weeding the furrows. It was to be Amatzia’s last day on earth, as the teen brought the hoe down on Amatzia’s head, killing him instantly, widowing Amatzia’s wife, and orphaning his children.”

A media organisation truly committed to accurate and impartial journalism would of course have provided its audiences with information concerning the “Palestinian inmate” and the act of terror he committed. The BBC World Service, however, chose to give completely context-free amplification to his mother’s claim that Israel is ‘depriving’ her of seeing her son, without any mention of the fact that her son deprived three children – the youngest of whom was only five years old at the time – from ever seeing their father again.

That, of course, is not accurate and impartial journalism but self-conscription to a political campaign.

Related Articles:

BBC fails to provide crucial background in reports on Fatah prisoners’ strike

The BBC, the elderly mothers of convicted terrorists and Twitter