BBC amends inaccurate claim about Entebbe hijacking

As documented here last week, a March 27th BBC News website report titled “Entebbe pilot Michel Bacos who stayed with hostages dies” informed readers that:

“The passengers were eventually split up. The non-Israelis were flown to Paris while the 94 Israeli passengers were held hostage.

Alongside the hostages were the Air France crew of 12.”

As noted here at the time, that portrayal of the “split up” of passengers is not accurate. The BBC’s own Raffi Berg accurately reported in June 2016 that:

“On the third day, the hijackers began calling people’s names and ordering them into a second, smaller, squalid room.

It became clear they were separating the Israeli and non-Israeli Jewish passengers from the rest, immediately evoking the horrors of the Nazi selections in World War Two when Jews were picked out to be sent to their deaths.”

Following a complaint from Mr Stephen Franklin (and others) the article was amended ten days after its initial publication and the above passage now reads:

“The passengers were eventually split up. The non-Israelis were flown to Paris while the 94 remaining passengers were forced to stay. The hijackers held all the Israeli passengers hostage as well two religious Jewish couples from the US and Belgium, according to eyewitness Ilan Hartuv.

Alongside the hostages were the Air France crew of 12.”

A footnote has also been appended to the article.

Related Articles:

Euphemism and inaccuracy in BBC News website Entebbe report

Advertisements

BBC apologises for ‘unfortunate oversight’

Last week we documented a breach of the BBC Academy’s “journalists’ guide to facts and terminology” during a BBC Radio 4 news bulletin broadcast on March 25th.

BBC R4 newsreader refers to a state the BBC knows does not exist

During that bulletin newsreader Zeb Soanes told BBC audiences:

“Mr Netanyahu cut short his visit to Washington because of escalating violence between Israel and Palestine. [emphasis added]

As we observed at the time:

“There is of course no point in having a style guide if journalists, presenters and producers – particularly it would seem at BBC Radio 4 – ignore its guidance. Given that the style guide correctly states “there is no independent state of Palestine today”, there is obviously no reason whatsoever for BBC staff to be promoting the inaccurate impression that such a state exists – and even more so when they are in fact referring to a terror organisation that violently seized power from the representatives of the Palestinians recognised by the international community.”

BBC Watch submitted a complaint concerning that issue and has received the following response:

“Thanks for contacting us regarding a Radio 4 bulletin on 25 March.

We discussed your concerns with the Radio 4 News team – this occurred within our hourly BBC News Radio 4 bulletin, rather than The World Tonight itself.

You’re right that this didn’t meet our established style – it was an unfortunate oversight on this occasion. We took action to ensure it was not repeated and reminded staff immediately of our approach as outlined in our guidelines.

We regret any instance where the incorrect terminology is used and appreciate you taking the time to raise this here.”

Despite that welcome action, with no correction issued BBC audiences however remain under the inaccurate impression created by that use of incorrect terminology.

Related Articles:

Increase in breaches of BBC’s style guide

BBC News website corrects Western Wall report following complaints

Earlier in the week we noted that a BBC News website report published on March 8th inaccurately claimed that “the Israeli authorities in 2017 scrapped plans to create a mixed-gender prayer area at the wall”.

As we observed:

“…the average reader would obviously understand from that statement that no such “mixed-gender prayer area” exists at the Western Wall because the Israeli authorities “scrapped (i.e. discarded) plans” to create one two years ago. That, however, is not the case.”

Complaints submitted by BBC Watch and Mr Stephen Franklin received the following reply:

“Thank you for getting in touch about our article reporting that thousands of young ultra-Orthodox Jews have clashed with a liberal Jewish women’s group at one of Judaism’s holiest sites, the Western Wall, in Jerusalem (https://www.bbc.co.uk/news/world-middle-east-47496456).

You raise a fair point and we’ve since amended the article’s text to make clear that these plans related to an existing mixed-gender area.

We’ve also added a correction note at the bottom of the article outlining this change.

We hope you will find this satisfactory and thank you once again for getting in touch.”

The article’s final paragraph has indeed been amended.

Before

After

The added footnote reads:

However the continued absence of a corrections page on the BBC News website means that readers who read that report when it was first published on March 8th are highly unlikely to have revisited it four days later when it no longer appeared on the website’s ‘Middle East’ page and hence remain unaware that the information they were given was inaccurate.

BBC double standards on terrorism persist

The introduction to the BBC’s guidance document on ‘Language when Reporting Terrorism’ states:

“Terrorism is a difficult and emotive subject with significant political overtones and care is required in the use of language that carries value judgements.  We try to avoid the use of the term “terrorist” without attribution.  When we do use the term we should strive to do so with consistency in the stories we report across all our services and in a way that does not undermine our reputation for objectivity and accuracy.”

As documented here extensively, the BBC adheres to that guidance when reporting on terror attacks against Israelis. However when reporting on terrorism in some other locations, the BBC displays markedly less commitment to avoiding “value judgements” and maintaining “consistency”.

The following headline appeared in a report published on the BBC News website’s ‘Africa’ and ‘Middle East’ pages on February 9th:

“Tunisia attacks: Militants jailed over 2015 terror”

As readers may recall, the BBC made appropriate use of the word terror in its 2015 reporting on the second of those attacks. However when BBC Watch submitted a complaint concerning the inconsistency between that reporting and previous coverage of a terror attack at a synagogue in Jerusalem, the BBC claimed that the two attacks were not comparable and described them as “very different” stories.

When BBC Watch submitted a follow-up complaint we were informed that the BBC was not prepared to engage in any further correspondence on the matter.

This latest headline once again demonstrates that the BBC does not apply its own editorial principles in a uniform and consistent manner. When the corporation wants to use words such as ‘terror’, ‘terrorism’ or ‘terrorist’, it does. When it wants to make “value judgements”, it does and in fact what dictates the BBC’s choice of terminology is “a political position” of precisely the type it claims to try to avoid.

Related Articles:

The BBC, terrorism and ‘consistency’

BBC Complaints: terror attacks in Jerusalem and Tunisia are “very different”

BBC News finds terror (without quotation marks) in Europe

BBC finds a ‘working definition’ for terrorism in Europe

Radio 4 provides more evidence of BBC double standards when reporting terrorism

 

BBC News website amends Second Lebanon War claim

Last month we noted that a report published on the BBC News website closed with the following paragraph:

“Hezbollah and Israel fought a war in 2006 in which more than 1,125 Lebanese, most of them civilians, and 159 Israelis, including 43 civilians, were killed.” [emphasis added]

Similar statements had previously appeared in two BBC News website reports relating to Operation Northern Shield:

BBC News omits crucial background from report on IDF operation  December 4th 2018

More lazy BBC reporting on Hizballah’s tunnels December 19th 2018

While the Lebanese authorities did not differentiate between civilians and combatants during the 2006 war, Lebanese officials did report even before the conflict was over that some 500 of the dead were Hizballah personnel and UN officials gave similar figures while Israeli estimates stand at around 600 (of whom 450 were identified with certainty: see page 55 here).

In August 2006 the BBC News website acknowledged that “there are no reliable figures” for the number of Hizballah combatants killed in the war that had just ended at the time.

BBC Watch submitted a complaint concerning the BBC’s repeated promotion of that narrative portraying Lebanese casualties during the 2006 war as “mostly civilians” despite there being no evidence of its having been able to independently verify that claim.

A week after the complaint was submitted we received a response from BBC Complaints stating that the issue would take more time to address.

On February 7th we received a response from the BBC News website which presented links to statements supporting its claim from sources such as the Lebanese government, the Lebanese Higher Relief Council, the political NGO Human Rights Watch and two news agencies.

The BBC News website concluded its reply as follows:

“However after considering your point further we have since amended all three of these articles so as to attribute these figures to the Lebanese government.

 We have also added an update note at the bottom of each article outlining these changes.”

The December 4th article now reads:

“Tensions are high between Israel and Hezbollah, which fought a month-long war in 2006.

More than 1,189 Lebanese, most of them civilians, the Lebanese government says, and some 40 Israeli civilians were killed in that conflict.”

The December 19th article now reads:

“Tensions are high between the Iran-backed Shia Islamist group and Israel, which fought a month-long war in 2006.

More than 1,189 Lebanese, most of them civilians, the Lebanese government says, and 159 Israelis, including 43 civilians, were killed in that conflict.”

The January 17th article now reads:

“Hezbollah and Israel fought a war in 2006 in which more than 1,189 Lebanese, most of them civilians, the Lebanese government says, and 159 Israelis, including 43 civilians, were killed.”

The footnote added to all three reports reads as follows:

 

BBC Watch prompts correction to BBC Sport report

As documented here last week, on January 27th  the BBC Sport website published an article titled “World Para Swimming Championships: Malaysia stripped of hosting 2019 event” which also appeared on the BBC News website’s ‘Middle East’ and ‘Asia’ pages.

The article originally presented the background to the story thus:

“Malaysia, which is a majority Muslim country, banned the athletes because of what Kuala Lumpur sees as Israel’s poor treatment of Palestinians.

The Israeli foreign ministry condemned the decision and accused Malaysia of anti-Semitism.”

However, as noted here at the time, the foreign ministry’s statement actually referred to the antisemitism of Malaysia’s prime minister rather than the country as a whole:

“This is shameful and totally opposes the Olympic spirit. Israel condemns the decision, inspired no doubt by Malaysia’s PM Mahathir [Mohamad]’s rabid anti-Semitism,” the ministry said in a statement. “We call upon the International Paralympic Committee to change this wrong decision or change the venue of the event.”

BBC Watch submitted a complaint on that point and the response received reads as follows:

“Thank you for getting in touch about the BBC Sport article ‘World Para Swimming Championships: Malaysia stripped of hosting 2019 event’.

We’ve raised your concerns with the BBC Sport website editors, who have reviewed your complaint and the article in question. They have now changed the article, and sincerely apologise for the error.

Many thanks once again for bringing this to our attention.”

The inaccurate claim has now been removed from the relevant section of the report.

Before

After

Related Articles:

BBC Sport wakes up to Malaysia sports discrimination story

BBC Sport ignores anti-Israel bigotry yet again

 

 

 

BBC adds missing link following further complaint

When the BBC issued a clarification last week concerning an inaccurate portrayal of the Christian population in Israel in a BBC Radio 4 programme on December 26th we noted that:

“Unfortunately, however, despite that clarification the programme itself is currently still available online (from 07:24 here) in its original and inaccurate form and with no link provided to the clarification.”

BBC Watch submitted a Stage 2 complaint to the BBC’s Editorial Complaints Unit (ECU) concerning that issue and has received the following reply:

“Thank you for your enquiry, involving the clarification concerning The World at One, broadcast on the 26th December 2018. The ECU have passed this along to our team to send you the response.
 
We would like to thank you for bringing this to our attention. We have now added the link for the C&C site to the iPlayer page that hosts this edition of the programme:

https://www.bbc.co.uk/programmes/m0001r86

The updated page now appears thus:

Related Articles:

The BBC’s response to a complaint about Christians in Israel

After second complaint, BBC clarifies inaccurate claim about Israel’s Christian population

After second complaint, BBC clarifies inaccurate claim about Israel’s Christian population

Last week we noted the unsatisfactory response we received from BBC Complaints concerning an inaccurate claim made in the December 26th edition of BBC Radio 4’s ‘World at One’.

Listeners to that programme were told by presenter Jonny Dymond that:

“More than 200 million Christians are at risk of persecution around the world – a number that has risen sharply over the past few decades according to the Foreign Office. In Christianity’s home – the Middle East – the numbers speak for themselves. Four fifths of Iraq’s Christians have fled or been killed. In Israel and the Palestinian territories as those following other religions have grown sharply in number, the Christian population has shrunk. Today the Foreign Secretary Jeremy Hunt ordered a review into the persecuted Christians around the world and how much help they get from the UK.” [emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

As stated BBC Watch submitted a second complaint and the reply received (also by complainant Mr Stephen Franklin) includes the following:

“Thank you for taking the time to contact us again. We are sorry to learn that you were not satisfied with our earlier response.
 
It was our intention to say that the figures within the region have been in decline over the last few decades, which is accurate, but on reflection we can see that that [sic] the way the script was worded meant listeners could have understood that we were referring to the present day state of Israel.
 
We have added a clarification to our Correction and Clarifications page to acknowledge the point: https://www.bbc.co.uk/helpandfeedback/corrections_clarifications

That clarification reads as follows:

Unfortunately, however, despite that clarification the programme itself is currently still available online (from 07:24 here) in its original and inaccurate form and with no link provided to the clarification. 

Related Articles:

BBC Radio 4’s inaccurate claim about Israel’s Christian community

The BBC’s response to a complaint about Christians in Israel

The BBC’s response to a complaint about Christians in Israel

In late December we noted that listeners to an edition of BBC Radio 4’s ‘World at One’ had been told by presenter Jonny Dymond that:

“More than 200 million Christians are at risk of persecution around the world – a number that has risen sharply over the past few decades according to the Foreign Office. In Christianity’s home – the Middle East – the numbers speak for themselves. Four fifths of Iraq’s Christians have fled or been killed. In Israel and the Palestinian territories as those following other religions have grown sharply in number, the Christian population has shrunk. Today the Foreign Secretary Jeremy Hunt ordered a review into the persecuted Christians around the world and how much help they get from the UK.” [emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

BBC Watch submitted a complaint concerning Dymond’s inaccurate claim that “in Israel…the Christian population has shrunk” which, nine days later, we were informed would take more time to address. Nearly two weeks after the complaint was originally submitted we received a response from BBC Complaints which includes the following:

“We understand you feel Jonny Dymond falsely stated that the Christian population has shrunk in Israel and the Palestinian territories.

The information was clearly flagged up as being Israel and the Palestinian Territories because they are and were the best comparable figures to use to make a comparison between now and pre- Second World War – there was prior to the Declaration (and War) of Independence no administrative unit known as ‘Israel’, only the combined territory of the Ottoman and Mandate units known generally as Palestine, subdivided at times, what is now bits of Jordan, the Palestinian Territories and the State of Israel.

To get as long as possible time frame on the Christian decline in the region that was the administrative unit we chose.”

BBC Watch has submitted a second complaint clarifying that the original one related solely to Dymond’s statement concerning Israel, that the time frame presented was “the past few decades” rather than “between now and pre- Second World Warand that seeing as listeners would have reasonably understood that Dymond was referring to Israel rather than “Ottoman and Mandate units” which were not mentioned at all, a correction is still in order.   

BBC’s ECU acknowledges ‘international law’ inaccuracy

As readers may recall, on July 29th BBC audiences saw and heard several reports on various platforms by BBC Arabic’s Nida Ibrahim relating to the release of Ahed Tamimi from prison.

One sided reports from BBC Arabic’s Nida Ibrahim – part one

One sided reports from BBC Arabic’s Nida Ibrahim – part two

One sided reports from BBC Arabic’s Nida Ibrahim – part three

In an additional item – a news bulletin aired on the BBC News Channel on the same day – viewers heard the following: [emphasis in bold added, emphasis in italics in the original]

Ben Brown: “A Palestinian teenager has been freed from an Israeli prison after serving an eight month sentence for slapping and kicking an Israeli soldier.  Ahed Tamimi was 16 at the time of the incident and the footage of it happening went viral around the world.  Her sentence was widely condemned, as children are protected by international law from imprisonment.  I’ve been talking about this to the BBC Arabic Service’s Nida Ibrahim, who saw the teenager being released.”

Nida Ibrahim: “As you know, children are not allowed to be tried under international law however children living under the Israeli occupation; Palestinian children living under the Israeli occupation, are facing trials under military courts in Israel.  This has caused many, this has caused an outcry, many human rights organisations have criticised that sentence by Israel and many say that this case is shedding light on the case of many Palestinian minors.”

Ben Brown also made a similar claim in another TV programme on the same day:

Brown: “This isn’t a one-off case, is it? Children are often tried in military courts and imprisoned in adult jails. It’s against international law. What is Israel’s explanation for that?”

Mr Stephen Franklin submitted a complaint concerning that highlighted claim (and other aspects of the report), pointing out that it is inaccurate to claim that it is against international law to try or imprison children under the age of 18.

Having received an unsatisfactory response to his first complaint, Mr Franklin filed a second and in the subsequent response BBC Complaints acknowledged that the UN Convention on the Rights of the Child (CRC) does not prohibit the trial or imprisonment of under-18s.

“We agree, however, that we should not have implied that children are protected from imprisonment itself by international law. We should have made it clear that the Convention says children should be arrested, detained or imprisoned only as a last resort and for the shortest time possible.”

Mr Franklin submitted a Stage 2 complaint to the Executive Complaints Unit (ECU). In its reply the ECU acknowledged that there is a “question” regarding “the extent to which this [the UN Convention on the Rights of the Child] can be described as “international law”” and ruled that:

“…the reference to the CRC (what we understood was meant by “international law”) did not accurately describe its terms, in that the convention does not proscribe the trial or imprisonment of children. We are therefore upholding this part of your complaint.”

The ECU has now published its findings.