BBC criticised over debate programme participant

The evening of June 18th saw a televised debate titled ‘Our Next Prime Minister’ on BBC One.

“Emily Maitlis presents a debate between the candidates vying to succeed Theresa May as leader of the Conservative Party.”

Among the members of the public selected to present questions to the five candidates was a man presented as “Abdullah Patel, Imam of a mosque” (which was identified by different BBC departments as being in both Gloucester and Bristol) who brought up the topic of Islamophobia.

Writing at the Spectator, journalist Stephen Daisley continues the story:

“Shortly after the programme concluded, someone tweeting under the name Abdullah Patel (@AbdullahPatel94) claimed on Twitter to be the imam from the programme. His Twitter bio describes him as an ‘imam, primary deputy head, teacher, youth worker [and] trainee counsellor’ with a degree in psychology and counselling. He offered a critique of each candidate’s answer to the question posed on-air […]

The BBC News website embedded his Twitter thread in a follow-up article, meaning the Corporation either knows @AbdullahPatel94 to be the same man featured in the debate or its journalists assumed this to be the case and republished his comments without checking.

It’s important to establish these facts because, if @AbdullahPatel94 is, as he claims and the BBC seems to believe, the Abdullah Patel from the debate, the Corporation has some serious questions to answer about how extensively it vetted him. Guido Fawkes tweeted, before heading to bed, that those interested should have a gander at @AbdullahPatel94’s tweets about Jews. I did and what I found wasn’t pretty. Many of the tweets have now been deleted, so what follows is the screen grab. It was there for anyone to read.”

As well as the offensive Tweets highlighted by Stephen Daisley (including some suggesting an equivalence between Auschwitz and the Gaza Strip), additional information not limited to social media appears in an article by David Toube at the Quilliam Journal.

Stephen Daisley closed his article:

“…if @AbdullahPatel94 is who he claims to be, there could scarcely be a less suitable person to question anyone about prejudice. If the man who interrogated the Tory leadership candidates is the author of these tweets, the BBC has catastrophically failed in its editorial duties by giving him air time. The Corporation will have to account for this grave lapse in broadcasting standards and work to rebuild trust with viewers as well as the Conservative party. They have let both down badly.”

BBC Radio 5 live Breakfast’s Nicky Campbell apologised for interviewing the same person the morning after the debate.

The BBC put out a statement:

BBC editor Rob Burley added:

However the Guido Fawkes website pointed out that a search showed that the BBC’s interviewee had been active on Twitter as recently as two days before the debate.

The BBC is claiming that an apparently very last-minute check did not turn up anything to preclude Mr Patel from taking part in the programme and one of the Tweets the BBC says it did not see was this one:

Readers may recall that in April 2016 the BBC was incapable of recognising that same image as antisemitic when it was found to have been promoted by a Labour MP and only described it as such after Naz Shah herself defined it in that term.

The question that therefore arises is even if the BBC had seen Mr Patel’s Tweets before the BBC One debate, would it have been capable of recognising their offensive nature? The BBC’s past record and the fact that the corporation does not work according to the accepted definition of antisemitism unfortunately makes that debatable.

Related Articles:

Another BBC antisemitism backgrounder promotes Livingstone Formulation

 

 

 

Advertisements

‘News at Ten’ continues the BBC’s ‘blockade’ campaign

On January 15th the Hamas-run Gaza health ministry published an English language Facebook post in which – apparently this time in reaction to the delay of a transfer of cash from Qatar to Hamas – it claimed that “the fuel crisis in hospitals and primary care centers continues to hit critical levels”.

On January 17th the flagship BBC programme ‘News at Ten’ – aired on BBC One and the BBC News channel – ran an item that seemed to have been inspired by that Facebook post and further milked Mishal Husain’s December 2018 trip [see ‘related articles’ below] to the Gaza Strip.

Failing to clarify to viewers that the health ministry in the Gaza Strip is run by the terror group Hamas, presenter Huw Edwards introduced the report (from 23:49 here) as follows: [emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Edwards: “Now the Palestinian health ministry in the Gaza Strip has said hospitals in Gaza may have to shut down because of shortages of fuel. The UN has warned of a real catastrophe if additional fuel isn’t found. The health system – already on the verge of collapse following years of an Israeli blockade and divisions between Palestinian groups – is now overburdened with casualties from the protests that began last year. More than 25,000 Palestinians have been injured. The BBC’s Mishal Husain visited Gaza and sent this report.”

Edwards of course refrained from clarifying to BBC audiences that those casualties could have been avoided had the same Hamas terror group now claiming that hospitals “may have to shut down” not organised, facilitated and financed weekly violent riots at the border for the past ten months.

As has previously been noted here on the many occasions on which the BBC has falsely promoted the notion of a link between Israel’s counter-terrorism measures and the sorry state of medical services in the Gaza Strip:

“…the restrictions placed on the import of dual-use goods (i.e. items which can be used for terrorist purposes) to the Gaza Strip do not apply to medical supplies. The party responsible for medical services in the Gaza Strip is the Palestinian Authority and it is that body which has in recent months exacerbated the chronic crisis affecting  the healthcare system in Gaza by severely cutting medical aid and referrals for treatment in Israel.”

Edwards did not bother to clarify to viewers that what he euphemistically and unhelpfully described as “divisions between Palestinian groups” actually means the fact that the Palestinian Authority has in addition been responsible for power shortages in the Gaza Strip that have affected medical services as well as other fields.

Mishal Husain began her report by also describing months of violent rioting as “protests”, once again employing the specious ‘everybody does it’ argument.

Husain: “It is a new and extreme burden on a health system that was already stretched to the limit: thousands of people with gunshot wounds. Fourteen year-old Walid Ahu [phonetic] is one of those who’ve been injured at the weekly protests near the perimeter fence with Israel. His father says he went along just as other young people have. An Israeli bullet went through both of his legs. There’ve now been months of demonstrations at the boundary. Many Palestinians say their intentions were peaceful, although some have thrown stones, burnt tyres and sent incendiary kites and balloons over the fence. Israel says it’s only used live fire when necessary to protect infrastructure, its soldiers and Israeli civilians living nearby.”

Significantly, Husain sabotaged her audience’s ability to understand and assess what “Israel says” by concealing the fact that in addition to stone-throwing, tyre burning and incendiary attacks, what she calls “protests” have also included border infiltrations, shooting attacks, grenade attacks and IED attacks, with a high proportion of those killed or injured during the riots connected to terror organisations. She went on:  

Husain: “The vast majority of the gunshot wounds have been to the lower limb. People like 23 year-old Ahmed Abu Guri [phonetic] who was hit in the upper thigh and will need two more operations and months of rehabilitation. Doctors here say health care in Gaza is now overwhelmed. One calls it an epidemic of gunshot injuries.”

Viewers then heard unsupported speculation from Mohammed Abu Mughalseeb of Medecins Sans Frontiers:

“From my experience I think the…you know, from some friends and colleagues in United Kingdom and in France and United States, if they had the same number of injuries received in the emergency department the health system would collapse. No other places in the world can cope with this, with this huge number of injuries.”

January 2019 report

Husain: “Even before this hospital here had acute and unmet needs. This is Gaza’s biggest emergency department which sees around 500 patients every day. There’s a long list of what hospitals here are short of – it’s beds, drugs, medical supplies – but also there’s a chronic shortage of power. There isn’t enough fuel for their backup generators and they don’t even have enough clean water; whether for the patients to drink, for the staff to wash their hands or even to sterilize their instruments.”

As was the case in her December reports, Husain yet again made no effort to adequately explain the background to power and water shortages in the Gaza Strip.

Husain: “For the last few years staff here have received only half their salary. Some are paid by Hamas which controls Gaza, others by the Palestinian Authority in the West Bank. The blockade of Gaza and its effect on the economy comes up again and again. Israel says it doesn’t restrict most medical supplies but Gaza has little money to pay for the health needs of its people.”

Husain failed to inform viewers that medical supplies to the Gaza Strip are provided by the Palestinian Authority or that her claim that “Gaza has little money” for healthcare does not stand up to factual examination.

“According to various estimates by the PA and Israel, Hamas raises NIS 100 million ($28 million) every month in taxes from the residents of Gaza. A significant part of that amount covers the wages of its members. But a large portion is diverted for military purposes. Estimates say Hamas is spending some $130 million a year on its military wing and preparations for war.”

Viewers then heard from Dr Ayman Al Sahabani of Shifa hospital who, while providing a list of those allegedly ‘responsible’ for the dire situation, notably could not bring himself to utter the word Hamas but did employ the terror group’s favoured inaccurate ‘siege’ terminology.

“Our civilians people died and injured all the time. Big question – why? Why? And why we are seeing the siege for 12 years?”

Husain: “Who do you hold responsible for what you are experiencing at the hospital?”

Al Sahabani: “All people. The United Nations, Red Cross, Israel, the Palestinian Authority, here…eh…eh…who’s are in the authority. All are responsible.”

Husain closed her report with a story that does not include enough detail to be verified.

Husain: “Those at the very start of their lives are among the most vulnerable, dependent on specialist equipment and in some cases with conditions that can’t be treated here. Because the blockade restricts the movement of people, patients need to request permission to leave. This two-day old baby with a congenital heart defect was waiting for an exit permit when we filmed him. Four days later he died. His permission hadn’t come through.”

When Husain’s colleague Yolande Knell similarly used the story of an unnamed baby with congenital heart disease in 2017 BBC Watch contacted COGAT and was told that:

“To our regret, an internal Palestinian dispute harms the residents of Gaza – instead of the regime in Gaza helping them – but Israel has no connection to the issue. We would highlight that in cases in which the Palestinian Authority sends requests, and particularly those classified as urgent, COGAT coordinates the immediate passage of patients at any time of the day in order to save lives. This activity is carried out on a daily basis at the Erez Crossing, through which residents of Gaza enter Israel for medical treatment.”

The permits for patients from the Gaza Strip to receive treatment in Israel of course include not only “permission to leave” but a commitment from the Palestinian Authority to fund that treatment. Whether or not the Palestinian Authority – which went completely unmentioned by Husain – actually submitted a request to the Israeli authorities concerning the baby in her report we do not know but what is clear is that Husain attempted to lay the blame for his death at the feet of “the blockade” – i.e. Israel – while concealing the PA’s role in the process of patient transfers from audience view.

Throughout this report and its introduction BBC audiences heard multiple references to Israel’s counter-terrorism measures – but no explanation of why they are necessary – and just one euphemistic reference to “divisions between Palestinian groups”. Yet again we see that the BBC is fully conscripted to promotion of the false narrative according to which the humanitarian situation in the Gaza Strip is primarily attributable to ‘the blockade’ and that it will erase the actions of Hamas and the Palestinian Authority, use sketchy stories about dead babies and dig out previously unused footage filmed over a month ago in order to promote that politically motivated narrative.

Related Articles:

BBC Radio 4’s selective framing of the “hardships” of Gaza Christians

BBC Radio 4 ‘Today’ Gaza Strip special – part one

BBC Radio 4 ‘Today’ Gaza Strip special – part two

BBC Radio 4 ‘Today’ Gaza Strip special – part three

BBC Radio 4 ‘Today’ Gaza Strip special – part four

BBC Radio 4 ‘Today’ Gaza Strip special – part five

Mishal Husain does ‘life in Gaza’ for BBC One TV

The BBC’s monochrome framing of Gaza’s chronic utilities crisis

The common denominators in the BBC News website’s Gaza reporting

 

 

 

 

Mishal Husain does ‘life in Gaza’ for BBC One TV

The December 16th edition of ‘News at Ten’ – aired on BBC One and the BBC News channel – included a report titled ‘Life in Gaza’ by Mishal Husain who was scheduled to report from the Gaza Strip the following morning for BBC Radio 4’s ‘Today’ programme.

“Two million people in Gaza are poised to slip deeper into poverty and increasingly deplorable living conditions – according to the UN – it warns that basic services are at risk of collapse. Gaza’s economy has been badly hit by a blockade by Israel and Egypt – needed, they say – for security reasons.

The blockade was tightened after Hamas took full control of Gaza more than a decade ago. Hamas is considered a terrorist organisation by Israel, the United States and many Western governments.

Inside Gaza – 54% of the labour force is unemployed, and 97% of tap water is unfit for human consumption.

Mishal Husain visited the Bolbol family to find out what life under the blockade is like.” [emphasis added]

Unsurprisingly, Husain followed the usual format seen in BBC reporting from the Gaza Strip: high on pathos and slogans, low on facts and context. [emphasis in bold added]

Husain: “It’s a densely populated strip of land. A place that the United Nations has warned could be unlivable by 2020. One of the most acute problems is a shortage of clean water – something that Maher Bolbol needs not only at home but for his business. It’s a coffee stall where he makes the equivalent of just £2 a day. Gaza’s economy is at a standstill; badly affected by years of a blockade by Israel and Egypt – they say for security reasons.”

Gaza’s water problems of course have nothing to do with the counter-terrorism measures imposed by Israel and Egypt following Hamas’ violent take-over of the territory in 2007. Those problems stem from excessive pumping from the aquifer by the local population and attempts to alleviate them by means of foreign-funded desalination plants have been thwarted by Hamas and by internal Palestinian disputes.

With Husain failing to make any mention of the terror attacks against Israeli civilians which are the reason for the implementation of restrictions on the import of dual-use goods into the Gaza Strip, viewers then heard from her main interviewee.

Maher Bolbol [voiceover] “This blockade is like a cancer in the whole Gaza Strip. It spread and affects everyone and of course it’s endurable unless the blockade is lifted.”

Husain: “Today the World Bank says half of Gaza’s population is living in poverty. This is the busy home of a big family – the grandparents, their sons and daughters, their sons and daughters-in-law and all the grandchildren. But of course in a place like this that means many mouths to feed and it’s not easy to provide for such a large family in Gaza. The household is 21 people in all, living here since 2014 when their old home was destroyed in an Israeli airstrike. There are three generations under this roof but Maher is the only one who has any work at all.”

Viewers were not told where the family’s “old home” was or why it was allegedly “destroyed in an Israeli airstrike”.

Khadra Bolbol [voiceover]: “No clothes, no furniture. It’s barely enough for food and water and sometimes we can’t even find that.”

Husain: “This is the only existence the children know. But for the generation in the middle – their parents – dreams of jobs and livelihoods have been shattered.”

Alaa Bolbol [voiceover]: “It is sad to have to drop out of university. I thought I was going to make something of myself, that people would call me Alaa the accountant. Now I find myself unable to pull myself out of the hole I fell into.”

Husain: “He has a wife and child but no means of supporting them. His unpaid debts meant he had to go to prison. Now Maher has a new worry – another son went to the weekly demonstrations near Gaza’s boundary with Israel and was hit by a rubber bullet.”

In compliance with standard BBC editorial policy, Husain described eight months of violent rioting that has included shooting attacks, arson attacks, grenade attacks, IED attacks and border infiltrations in which a high proportion of people connected to terror organisations have been killed or injured as “demonstrations”.

Mohammed Bolbol [voiceover] “All young adults go and take part. I went there just like the rest of them, like anyone does. God willing the blockade will be lifted, then we will find jobs, live our lives and secure a future for our children.”

Maher Bolbol [voiceover]: “After the injury of course I’m upset. This is my son, I raised him. I’m scared for him. I also know that this will be an added burden to us as a family.”

Husain: “Tonight there is fresh bread even if scrap paper is the only available fuel. And few believe the blockade can end while Hamas – whose founding charter denies Israel’s right to exist – is in power here. When I’ve talked to Israeli officials and ordinary people they have said that Gaza is in this position because of Hamas. What do you think of that?”

Maher Bolbol [voiceover]: “No, our internal Palestinian governments cannot be held responsible. The siege that was imposed is really strangling us.”

Making no effort to clarify to BBC viewers that the counter-terrorism measures are not a “siege” and that they were implemented because of Hamas’ terror attacks against Israeli civilians, Husain closed her report with a brief and opaque tick of the ‘impartiality’ box.

Husain: “But as well as the blockade incomes here have been affected in the last year by Palestinian divisions; sanctions imposed on Hamas by the Palestinian Authority in the West Bank. Maher’s family like many others here say they have little real hope of a better future.”

On the day that the BBC aired this report Hamas staged a rally in Gaza to mark 31 years since its founding. According to documents obtained by Israeli journalists, the cost of that rally amounted to over half a million dollars. BBC audiences of course heard nothing about that or about the highly relevant topic of Hamas’ long-standing diversion of funds and resources for the purpose of terror at the expense of the Gaza Strip’s civilian population.

Instead – and notwithstanding Husain’s few half-hearted ticks of the ‘impartiality’ box’ – BBC audiences were once again steered towards the view that the root cause of the problems faced by civilians in the Gaza Strip is the counter-terrorism measures that had to be implemented due to Hamas terrorism – the “blockade” – rather than Hamas terrorism itself.

Related Articles:

One to listen out for tomorrow on BBC Radio 4

Revisiting another of the BBC’s 2018 campaigns

In this post we continue to take a look at some of the topics that the BBC chose to promote during 2018 in a manner that went beyond ordinary reporting both in terms of the amount of content produced and adherence to standards of ‘due impartiality’.

Another campaign amplified by the BBC related to the Bedouin encampment of Khan al Ahmar. On September 5th Israel’s High Court rejected a petition to prevent the demolition of the illegally constructed encampment after a protracted court case. That story was reported on the BBC News website on the same day.

5th September 2018, BBC News website:

Khan al-Ahmar: Israel court approves demolition of Bedouin village

Discussed here.

“…in addition to the serious omissions in the BBC’s representation of this story, audiences saw four times more comment (and two links) from outside sources opposing the evacuation of the illegally constructed settlement than they did opinions in favour.”

A week later – as the demolition order was due to be lifted – the BBC’s London-based Middle East editor flew in and the corporation’s radio and TV audiences saw and heard a further five reports in the space of six days.

13th September 2018, BBC World Service radio, ‘Newshour’, Jeremy Bowen:

Discussed here.

“…despite Bowen’s faulty geography, his amplification of the ‘contiguity’ myth and his failure to provide BBC audiences with the full background to this story (not least the fact that related court cases have been going on for nine years and the residents of Khan al Ahmar have been offered free plots of land on which to build homes nearby) and notwithstanding his erasure of the politically motivated interventions by the Palestinian Authority and the EU in this case, BBC World Service listeners were told that they had just heard an ‘expert’ explanation.”

17th September 2018, BBC One, BBC News channel, Jeremy Bowen:

The West Bank village facing demolition

Discussed here.

“Notably the BBC’s Middle East editor – whose job it is to “make a complex story more comprehensive or comprehensible for the audience” – chose yet again not to tell the BBC’s funding public that the EU has also carried out illegal construction at Khan al Ahmar and other sites in the vicinity or that the Palestinian Authority and various NGOs have for years used the encampment’s residents as political pawns. To do so would of course hamper the narrative to which Jeremy Bowen has self-conscripted and which he elected to promote in this report…”

17th September 2018, BBC World Service radio, ‘Newshour’, Jeremy Bowen:

Discussed here.

17th September 2018, BBC Radio 4, ‘The World Tonight’, Jeremy Bowen:

Discussed here.

18th September 2018, BBC World Service radio, ‘World Update’, Jeremy Bowen:

Discussed here.

“Once again Bowen deliberately refrained from informing listeners that if the residents of Khan al Ahmar had not been exploited by the Palestinian Authority for entirely political purposes they could, like other members of their tribe, have relocated to a site nearby offering free plots of land, utilities and a school, with no need whatsoever for the community to ‘suffer’. Those facts, however, do not help advance the political narrative to which Jeremy Bowen has self-conscripted and so in these three radio items – just as in his previous filmed and audio reports – they were erased from the one-sided and politicised picture he presented.”

When the demolition of Khan al Ahmar did not take place as he had anticipated, Jeremy Bowen jetted off back to London. The encampment’s residents were subsequently given until October 1st to demolish the illegally constructed structures themselves. That did not happen and the encampment remains in situ, with the BBC having – for the time being at least – lost interest in the story to which it provided one-sided, politicised amplification in six reports in less than two weeks.

Related Articles:

Reviewing a BBC slap to the face of impartial journalism

BBC’s Wyre Davies plays wingman to anti-Israel NGOs

The LA Times, The Bedouin of Khan Al Ahmar and ‘Their Land’  (CAMERA)

Reviewing a BBC slap to the face of impartial journalism

As the year’s end approaches we will be taking a look at some of the topics that the BBC chose to promote during 2018 in a manner that went beyond ordinary reporting both in terms of the amount of content produced and adherence to standards of ‘due impartiality’.

One of the BBC’s campaigns began in late December 2017 and continued until March 21st 2018, with an encore on July 29th. It related to Ahed Tamimi who, together with other members of her ‘activist’ family, had been featured in BBC content in the past.

However, in this case the supposedly ‘impartial’ BBC elected to lend its voice – and considerable outreach – to promotion and amplification of a blatantly political campaign. 

19th December 2017, BBC News website:

Palestinian girl arrested after troops ‘slapped’ in video

Palestinian girl arrested after ‘slap’ video

Both items discussed here.

“To sum up, the BBC’s ‘reporting’ on this story promotes – twice – filmed footage for the most part produced by family members of the story’s main protagonist, two Facebook posts from her father, one article from a notoriously partisan and inaccurate media outlet quoting her aunt, one Ynet report quoting her father and a second Ynet report relating to a previous incident in which she was involved.”

1st January 2018, BBC News website:

Palestinian girl charged after slapping soldier on video

Discussed here.

“Notably, while the BBC did elect to amplify the Tamimi family’s claim of “legitimate resistance” and to inform its audiences that “many Palestinians have hailed Tamimi as a hero of the resistance to Israeli occupation”, it refrained from telling them of her support for terrorism and advocacy of the murder of Israelis.”

1st January 2018, BBC World Service radio, ‘Newshour’, Yolande Knell:

Discussed here.

“…the BBC’s Yolande Knell was already aware of the charge of incitement.”

3rd January 2018, BBC Radio 4, ‘Today’:

Discussed here.

“No mention of the additional charges of rock-throwing and incitement was made throughout the item, which included interviews with Israeli MK Dr Michael Oren and B’tselem’s research director Yael Stein. Neither were listeners told that Ahed Tamimi’s mother Nariman has collaborated (along with additional members of the family) with B’tselem’s ‘armed with cameras’ project.”

8th January 2018, BBC Radio 4, ‘Today’, Yolande Knell:

Discussed here.

In this report from Yolande Knell, listeners heard from former IDF chief prosecutor Maurice Hirsh who noted the charge of incitement against Ahed Tamimi. They also heard interviews with an Israeli MK, Tamimi’s lawyer, Tamimi’s father and statements from a member of an anti-Israel NGO.

“Significantly, although the video footage of Ahed Tamimi urging others to carry out acts of violence is in the public domain, it has not been presented to BBC audiences.”

17th January 2018, BBC News website, Yolande Knell:

Ahed Tamimi: Spotlight turns on Palestinian viral slap video teen

Discussed here.

“The four interviewees who appeared in Knell’s audio report – Ahed Tamimi’s lawyer Gabi Lasky, her father Bassem Tamimi, Israeli MK Anat Berko and former IDF chief prosecutor Lt-Col (res) Maurice Hirsch – are also quoted in this written report.”

31st January 2018, BBC One, BBC News channel, BBC News website, Jeremy Bowen:

Is a slap an act of terror?

Ahed Tamimi: Was Palestinian teenager’s ‘slap’ terrorism?

Both discussed here.

“Clearly both those headlines and presentations suggest to BBC audiences that Ahed Tamimi has been charged with terrorism following her assault of a soldier – but that disingenuous implication is false.”

5th February 2018, BBC World Service radio, ‘Newshour’, Jeremy Bowen:

Discussed here.

13th February 2018, BBC News website:

Ahed Tamimi: Palestinian viral slap video teen goes on trial

Discussed here.

“However, as has been the case in the majority of the BBC’s copious past reporting on Ahed Tamimi’s arrest and indictment, this article too failed to provide readers with details of her call for violence on social media which is the basis of that incitement charge.”

13th February 2018, BBC World Service radio, ‘Newshour’, James Reynolds

Discussed here.

“All the more significant is the fact that he [Reynolds] failed to inform listeners of Ahed Tamimi’s “message to the world” – as defined by her mother – in that same footage which included the call for violence that is the basis for the charge of incitement against her.”

21st March 2018, BBC News website:

Ahed Tamimi: Palestinian slap video teen gets eight months in plea deal

Discussed here.

“…BBC audiences were not informed in this report that the charge of incitement relates to the fact that in the same video produced and distributed by her mother in which Ahed Tamimi was filmed assaulting soldiers, she also made a call for violence.”

Between December 19th 2017 and March 21st 2018, the BBC produced at least thirteen written, filmed or audio reports on that topic: clearly an unusual volume of coverage clearly intended to secure audience attention.

All the written and filmed reports (eight) included the word “slap” (or derivatives) in their title – an indication of what the BBC wanted audiences to think the story was about and how perception of the story was manipulated. Several of the reports told BBC audiences that Tamimi was imprisoned because of a ‘slap’ while failing to adequately explain – or even mention – the most serious charge against her: that of incitement to violence. Only one of the reports (BBC Radio 4, January 8th) provided audiences with a reasonable explanation of the charges against Tamimi.

The reports included interviews with three different Israeli politicians and one former IDF chief prosecutor. In addition to numerous interviews with Ahed Tamimi’s father – together with links to the family’s social media platforms – and quotes from her lawyer, BBC reporting on this story promoted quotes from and campaigns run by inadequately presented partisan political NGOs and activists such as B’tselemJonathan PollackAmnesty International, Avaaz (including a link to a petition set up by Tamimi’s father) and Human Rights Watch.

The BBC returned to the story in late July, with the same editorial policies in evidence in four additional reports.

29th July 2018, BBC News website:

Ahed Tamimi, Palestinian viral slap video teenager, freed in Israel

Discussed here.

“…once again BBC audiences were not informed in this report that the charge of incitement to which Ahed Tamimi pleaded guilty relates to the fact that in the same video produced and distributed by her mother in which she was filmed assaulting soldiers, she also made a public call for violence.”

29th July 2018, BBC World News TV, Nida Ibrahim:

Discussed here.

29th July 2018, BBC News website, Nida Ibrahim:

Discussed here.

“In the film itself the charge of incitement was likewise entirely erased from audience view.” 

29th July 2018, BBC World Service radio, ‘Newshour’, Nida Ibrahim:

Discussed here.

“As has been the case in all the BBC’s coverage of this latest instalment of the Ahed Tamimi story, the fact that the charge of incitement was the most serious of the charges against her – and its details – was erased from audience view.”

Throughout the BBC’s generous coverage of this story, audiences saw her described as “a prominent child activist“, a “star on social media”, “a modern-day Joan of Arc“, “a symbol of resistance to Israeli occupation“, “a national icon” and “the new iconic face of Palestinian resistance“.

BBC audiences were told that Tamimi is to be seen as “standing up to the reality of Israeli occupation, defending her home with her bare hands” and “standing up to armed soldiers on occupied land” and that her aim is “to resist the occupation“.

The one-sided politicised campaigning that BBC audiences saw instead of objective coverage of this story is a slap in the face for journalism and – not least in light of the BBC Middle East editor’s campaign contribution – detrimental to the BBC’s reputation as a trustworthy media outlet committed to accurate and impartial reporting.

Related Articles:

BBC reporter’s Tweets breach impartiality guidelines

BBC brushes off a complaint about a journalist’s Tweets

The BBC ME editor’s response to criticism of his recent reporting

BBC’s ‘Hardtalk’ hosts Ahmad Tibi – part one

BBC Arabic producer breaches social media guidelines again

 

 

 

 

BBC One’s ‘Sunday Morning Live’ erases a third of the royal visit

h/t TG, MF

BBC One has a programme called ‘Sunday Morning Live’ – currently presented by Sean Fletcher and Cherry Healey – which purports to provide BBC audiences with “thought provoking discussions of ethical questions of the week“.

The July 1stedition of that programme (available in the UK here) included a papers review together with guests presented by Fletcher as “journalist and writer Christina Patterson and comedian Aatif Nawaz“.

Sean Fletcher began by erasing one-third of the itinerary of the recent royal visit to Jordan, Israel and territories controlled by the Palestinian Authority. [emphasis in italics in the original]

Fletcher: “And this week in – well – his biggest diplomatic test, Prince William became the first member of the royal family to make an official visit to the Palestinian territories. The Duke of Cambridge, who started his Middle East trip in Jordan, toured a market in Ramallah and spent a moment in quiet prayer at the holy Wailing Wall [sic] in Jerusalem’s Old City.”

Healey: “Christina – such a sensitive issue: how do you think he did?”

Patterson: “I thought he did amazingly well I must say. People tend to speak about Prince William as if he’s, you know, nice bloke, not Einstein, ehm…and, you know, that may be true but I have to say this is a diplomatic minefield and he was clearly very, very carefully briefed. But he didn’t put a foot wrong and he managed to win both sides over.”

Viewers then saw the journalist Patterson – who, as a person on record as claiming that Israelis “raze homes and build new ones on someone else’s land” and “destroy their neighbours’ crops and treat them like criminals” may not have been the most objective commentator on Israel related topics that the BBC could have come up with – make the following pseudo-legal pronouncement:

Patterson: “I think one or two people have said oh, he shouldn’t have talked about the occupied territories. Well they are the occupied territories – that was just factually and legally accurate.”

With the programme’s presenters making no effort to inform audiences of the existence of alternative legal views concerning an issue on which Patterson is clearly not qualified to tell viewers what is “accurate” or not, she went on to potentially confuse them with a reference to the president of a country that they had not been told was included in the visit.

Patterson: “But really, to have got the Israeli president and the Palestinian president and all those people in all those different factions on his side [sic] was an astonishing achievement. And it was also very touching to see how he related to people and I think in particular he was profoundly moved by the plight of the Palestinians and I think, you know, good on him. He really brought quite…something quite tricky off.”

Fletcher then went on to refer to an article in the Sunday Mirror.

Fletcher: “Yeah, Aatif: the front of the Sunday Mirror – ‘Wills: Middle East peace is my life mission’ so according to the Mirror. That, I mean, that’s a tall order. In terms of religious and political tightropes, this is as high as they get, isn’t it?”

Nawaz: “Well I like that he’s up for the challenge, you know, because it is very challenging. You see a lot of heads of state and, you know, people in positions of influence or privilege avoid these situ…or avoid talking about the Middle East or avoid talking about the conflict or the two-state solution or whatever it is that’s brought up about it. But he’s going for it and I really like that because, you know, there’s this perception about the royal family – sometimes they’re very passive and they don’t play a role or they certainly want to avoid talking about anything controversial and it’s a very ceremonial thing. Whereas this is like a really noble, admirable aim for his [unintelligible]. He’ll win a lot of supporters in the Muslim community for acknowledging the occupied Palestinian territories and Palestine and the life of the Palestinians. So I think it’s great and if he could…listen, I’m backing it.  What can I do to help, prince? You tell me ‘cos that’s like let’s bring peace to the Middle East.”

That identity politics dog-whistle closed what apparently passes for “thought-provoking discussion” at BBC One.

Resources:

Contact ‘Sunday Morning Live’

 

BBC’s ECU upholds ‘Andrew Marr Show’ complaint

Readers may recall that back in April the BBC’s Andrew Marr managed to shoehorn Israel into a discussion about the Syrian regime’s use of chemical weapons.

During the papers review in the April 8th edition of ‘The Andrew Marr Show’ show guest journalist Julia Hartley-Brewer spoke about a Guardian report on the previous evening’s chemical weapons attack on civilians in Douma in Syria, stating:

Hartley-Brewer: “We’ve got to stop the nonsense that they’re not using chemical weapons. They are using them. And of course I would say I do think we need to remember that it was our country that chose not to get involved even after chemical weapons attacks as a result of votes in Parliament led by former Labour leader Ed Miliband.”

The “light” Andrew Marr then chose to shine on the issue of international inaction despite repeated chemical weapons attacks in Syria was as follows:

Marr: “And the Middle East is aflame again. I mean there’s lots of Palestinian kids being killed further south as well by the Israeli forces.”

As the Daily Mail reports:

“Anti-semitism campaigner Jonathan Sacerdoti complained, writing: ‘When talking about a story on the use of chemical weapons in Syria, Andrew Marr for some reason decided to talk about Israel (which was unrelated anyway). He stated there’s a lot of Palestinian kids being killed further south by Israeli forces.

‘This is completely incorrect and is made up. This was irrelevant to the conversation on Syria… and also actually completely false.’

BBC producers initially tried to defend Marr’s comments by pointing to the fact that five ‘younger people’ had been killed between the beginning of the year and the date of the programme.

They also said several Palestinian children and younger people were killed in the week following the broadcast, but Mr Sacerdoti argued that later events could not be used to justify Mr Marr’s comments.

His complaint has been upheld.”

Mail on Sunday

The relevant part of the ECU’s response stated:

Note the BBC’s use of a WHO document (which is based on figures supplied by the same terror group that organised the violent rioting) as a source of information concerning “a large number of children injured” even though Marr’s comment referred to “Palestinian kids being killed”.

BBC ignores removal of Gaza baby from casualty list

As noted here previously, in the May 15th edition of BBC One’s ‘BBC Breakfast’, presenter Louise Minchin claimed that a baby was among those killed the previous day during violent rioting along the Gaza Strip-Israel border.

Minchin: “Fifty-eight people have been killed. We understand that some of them were children, including a baby. Is this not excessive force?”

In a filmed report aired on domestic and international BBC television news programmes and posted on the BBC News website on May 16th, the BBC’s Middle East editor promoted the same claim.

Bowen: “Poverty and grief breed anger. And so do the deaths of children. A family gathered for another funeral. It was for Layla al Ghandour who was eight months old.”

Jeremy Bowen’s report was also embedded into an article titled “Gaza violence: Israelis and Palestinians in fierce exchanges at UN” that was published on the BBC News website on May 15th.

The last picture featured in a photo essay published on the BBC News website’s ‘In Pictures’ page on May 15th was an image taken by Reuters photographer Mohammed Salem relating to the same story which was originally captioned:

“The mother of 8-month-old Palestinian infant Laila al-Ghandour, who died after inhaling tear gas during a protest against U.S. embassy move to Jerusalem at the Israel-Gaza border, mourns during her funeral in Gaza City, May 15,2018.”

The same image was used to illustrate the webpage of an edition of the BBC World Service radio programme ‘Newshour’ on May 15th.

A report titled “Gaza begins to bury its dead after deadliest day in years” that appeared on the BBC News website on May 15th includes the following:

Similar images appear in a report by BBC Hindi aired on May 15th and still available online.

It is therefore more than likely that BBC audiences will have received the impression that Israel was responsible for the death of an eight month-old baby on May 15th. However, as noted here on May 16th, the Hamas-run Gaza health ministry’s claim that the baby had died from tear-gas inhalation was soon called into question.

BBC Watch contacted ‘BBC Breakfast’ with a request for on-air clarification of the fact that the cause of the baby’s death is as yet unclear but, beyond acknowledgement of receipt of the e-mail, has not received a reply.

On May 25th it was reported that:

“Gaza’s Hamas-run health ministry said an 8-month-old girl has been taken off a list of Palestinians killed in border clashes with Israeli troops last week, while authorities await results of a pathologist’s report.

Layla al-Ghandour had originally been listed among the 60 Palestinians killed during massive border protests on the Gaza fence on May 14. The infant’s death intensified condemnation of Israel over the violence, though the health ministry has since signaled the child may not have been killed from tear gas inhalation but rather because of a pre-existing condition.”

The BBC’s newspaper of choicethe Guardian – reported that:

“Leila’s family has blamed the Israeli army for her death. The New York Times cited the family as saying the child suffered from patent ductus arteriosus, a congenital heart disease.

A copy of an initial hospital report seen by the Guardian said the infant had heart defects since birth and suffered a “severe stop in blood circulation and respiration”. It did not say if teargas inhalation had contributed to her death.”

However, as we see above, there is still plenty of BBC material available online which leads audiences to believe that Israel is responsible for the baby’s death and to date the BBC has failed to clarify to its audiences that the claim it widely promoted has been called into question.  

 

 

BBC News plays down Hamas role in Gaza violence – part one

A filmed report by the BBC’s Middle East editor Jeremy Bowen which was aired on BBC One’s ‘News at Ten’ and on the BBC News Channel on May 16th was also posted on the BBC News website under the headline “Gaza: The bullets stop, the burials go on“.

“More funerals have taken place for the Palestinians killed by Israeli troops in Gaza on Monday.

An emergency session of the UN Security Council has heard condemnation of both Israel and the militant group, Hamas.

Today marks the 70th anniversary of what Palestinians call the Catastrophe, when hundreds of thousands of people fled – or were expelled from their homes – when the state of Israel was established.

Our Middle East editor Jeremy Bowen sent this report from Gaza.”

Bowen – who appears to have actually filmed the report on May 15th – began by giving a context-free portrayal of the previous day’s events, which he described as “protests” despite their violent nature.

[emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Bowen: “On the border the soundtrack was anti-Israel songs – not gunfire. 24 hours after the killing, the big protests have stopped but tyres were burning and Palestinians looked warily towards the Israeli positions. Enterprising traders brought refreshments.

So what’s next? The Israelis deal with the international political fall-out. The Palestinians have 60 dead. Politicians and diplomats abroad call for peace but real peace talks ended – failed –a long time ago and with the current generation of Palestinian and Israeli leaders, there is no chance of them being revived.”

Bowen refrained from clarifying to viewers that the ‘headline’ of the ‘Great Return March’ publicity stunt that led to those deaths is promotion of the so-called Palestinian ‘right of return’ – an expression of intent to eliminate the Jewish state, thus rejecting peace altogether. He went on:

Bowen: “The Israelis started firing tear-gas. The crowd by then – including many families – was getting too big and the young men were getting too close to the border wire. On the other side, the Israelis say they’re in the right.”

Viewers then heard from IDF Spokesman Jonathan Conricus.

Conricus: “We are not here looking to create casualties of Palestinians. That is not our aim. We are simply here to defend what is ours. We are defending our sovereignty, our civilians that live in close proximity, against an onslaught led by a terrorist organization that is using civilians in order to penetrate into Israel.”

Bowen next gave a context-free portrayal of the topic of Palestinian refugees – carefully avoiding inconvenient topics such as why generations of Palestinians have deliberately been kept in refugee camps and refugee status for seven decades by their leaders and the leaders of Arab countries. He inaccurately suggested that the flight of those who became refugees is attributable exclusively to Israel – carefully avoiding the subject of the Arab leaders who in many cases urged or ordered them to leave their homes.

Bowen: “Much of Gaza’s rage is born in places like Beach Camp [Shati – Ed.] – still a home for refugees 70 years after more than 700,000 Palestinians fled or were forced out of their homes by newly independent Israel. Palestinians call it Nakba – catastrophe. 70% of Palestinians in Gaza are refugees stuck fast in history.”

Failing to tell viewers about the leaflets warning Palestinians to stay away from the border that were distributed by the IDF on the morning of May 14th, Bowen went on:

Bowen: “At the al Farouk mosque, Yazen Tobasi’s funeral was much quieter than his death: shot through the eye during the protests. His body was wrapped in the Hamas flag. He was 23 and his friends were there to bury him. There were tender moments. Israel says it told them to stay away from the border and Hamas is responsible for what happened. His friend Mohammed al Birawi [phonetic] said Yazen worked at the hospital without pay because of Gaza’s collapsing economy.”

As research by the ITIC shows (see pages 47/48 here), Tobasi – who also had a Hamas Qassam Brigades headband tied around his head at his funeral – was also claimed by another terror group – the DFLP – as one of its members and said by that group to have been killed on May 11. Bowen continued: 

Bowen: “Poverty and grief breed anger. And so do the deaths of children. A family gathered for another funeral. It was for Layla al Ghandour who was eight months old.”

The day before this report was aired on BBC One and posted on the website, conflicting accounts of the baby’s death had already emerged with both a Gaza doctor and her father stating that she had a pre-existing medical condition. Nevertheless, the BBC did not edit out that part of Bowen’s report implying that the child’s death was linked to Israel’s response to the incidents along the border.

Bowen then found a disingenuous way to play down Hamas’ involvement in these incidents:

Bowen: “At Shifa, the main hospital, wounded men were being transferred to Egypt for surgery. Inside they were still treating casualties from the protest. This boy is 16. All day I’ve been asking Palestinians if Hamas forced them to risk their lives at the protests. No-one said yes. ‘I did it because Jerusalem is Palestinian’ said Wadi a Ras [phonetic] – unemployed, 24 years old.”

It is of course not claimed that Hamas has “forced” people to take part in the ‘Great Return March’ events. Hamas has, however, been involved in their organisation from the outset and has laid on transport and promised financial compensation to casualties and participants. Hamas leaders whipped up fervor prior to the May 14th events, urging participants to “bring a knife or a gun” and to use them “to capture soldiers or residents of Israel”.

What BBC audiences will remember though is that “no-one” told Jeremy Bowen that Hamas had sent them.

Viewers heard from a doctor at the Shifa hospital before the report ended:

Bowen: “This is the busiest time at the hospital since the 2014 war.

Sabbani: “As a human being I speak. It’s…it’s horrible to think about if you see yesterday the situation, it’s horrible. Crying, bleeding, pain, painful. What’s happening?

Bowen: “After the protests it seems that many people are hoping for some kind of turning point but the fundamentals of this conflict don’t change.”

The BBC’s Middle East editor’s job is to “make a complex story more comprehensive or comprehensible for the audience”. Obviously playing down Hamas’ role in the violence audiences saw on their TV screens on May 14th does not meet that purpose and – as we shall see in part two of this post – Bowen was not the only BBC journalist doing just that.

Related Articles:

BBC’s Middle East editor ‘explains’ Gaza violence

BBC Breakfast blames Israel for Gaza baby death

 

BBC Breakfast blames Israel for Gaza baby death

Viewers of the May 15th edition of BBC Breakfast (aired on BBC One and BBC News) saw an interview conducted by Louise Minchin with a representative from the Israeli embassy in London, Michael Freeman.

Although the interview was presented as being about “violence in Gaza where 58 people were killed by Israeli troops”, the footage that viewers were shown throughout nearly a quarter of the item was in fact not filmed in the Gaza Strip and did not reflect the events along the border.

At 01:16 in the video below, Louise Minchin stated that a baby had been killed on May 14th.

Minchin: “Fifty-eight people have been killed. We understand that some of them were children, including a baby. Is this not excessive force?”

The Hamas-run Gaza health ministry did indeed claim that eight children and a baby had been killed:

“The Gaza Strip’s Hamas-run health ministry said Tuesday morning that a baby was among those killed during violent border clashes along the territory’s border with Israel the previous day, bringing the overall death toll in the day’s bloody events to 60. […]

The baby died from inhaling tear gas fired at Palestinian protesters, the health ministry said.

Eight-month-old Leila al-Ghandour was exposed to gas fired by Israeli forces east of Gaza City, it said.”

However, AP later reported that:

“A Gaza health official cast doubt Tuesday on initial claims that an 8-month-old baby died from Israeli tear gas fired during mass protests on the Gaza border with Israel.

A Gazan doctor told the Associated Press that the baby, Layla Ghandour, had a preexisting medical condition and that he did not believe her death was caused by tear gas. He spoke on condition of anonymity because he was not allowed to disclose medical information to the media.

Layla’s family claimed Tuesday that the baby had ended up in the area of the protest as a result of a mixup, the AP reported added. The Gaza Health Ministry initially counted her among several dozen Palestinians killed Monday.”

The New York Times reported that:

“The child’s parents have given interviews to journalists and aid workers in Gaza recounting how their daughter died. A tweet from Steve Sosebee, who works with the Palestine Children’s Relief Fund, suggested that they confirmed their daughter had an underlying health condition.”

This would not be the first time that BBC audiences have been told that a Palestinian baby had died from tear-gas fired by Israeli soldiers without the allegation having been confirmed.

At 02:47 Minchin returned to a popular BBC theme:

Minchin: “No Israelis as far as we understand were injured yesterday. Fifty-eight Palestinians killed. Is this proportionate?”

As we have frequently had cause to note here in the past, the terms ‘proportionate’ and ‘disproportionate’ have long been abused by BBC journalists who wrongly use the every-day meaning of those terms to imply that Israel has breached legal limitations on the use of force in combat.

“In everyday usage, the word “proportional” implies numerical comparability, and that seems to be what most of Israel’s critics have in mind: the ethics of war, they suggest, requires something like a tit-for-tat response. So if the number of losses suffered by Hezbollah or Hamas greatly exceeds the number of casualties among the Israel Defense Forces (IDF), then Israel is morally and perhaps legally culpable for the “disproportionate” casualties.

But these critics seemed largely unaware that “proportionality” has a technical meaning connected to the ethics of war.”

By promoting the false notion that ‘proportionate’ means equality in death or suffering, Louise Minchin conveyed to BBC audiences that Israel must be in the wrong because “no Israelis… were injured”. 

Related Articles:

BBC World Service ‘Newshour’: using ‘alleged’ and ‘fact’ for framing

BBC’s Gaza casualty figures source shows its reliability

BBC Radio 4 dusts off the ‘expert’ hats and ‘disproportionate’ meme

BBC World Service dusts off ‘disproportionate’

BBC’s Evan Davis misleads on BDS, proportionality in warfare

Resources:

BBC Breakfast contact details