BBC’s ‘Newsnight’ report on extremist group ignores its own role

On June 26th BBC Two’s flagship news and current affairs programme ‘Newsnight‘ aired a report by Richard Watson.

“Newsnight’s Richard Watson has been following the extremist group al-Muhajiroun for 16 years. In this film, he reveals how the group became a crucible of home-grown terror, from the 7/7 London bombings to the recent London Bridge attacks.”

The following day an article by Watson on the same topic appeared on the BBC News website’s UK page under the title “Has al-Muhajiroun been underestimated?“.

“One of the London Bridge attackers was a follower of the banned al-Muhajiroun network. But has the UK been guilty of not taking the Islamist group seriously enough?”

That question crops up repeatedly in both the written and filmed reports. [emphasis added]

“In the late 1990s, Bakri Muhammad toured towns and cities with large Muslim populations in a recruitment drive for his new group. He was largely unchallenged by the British state, which had been preoccupied by the threat posed by Irish republican groups.

They dismissed Bakri Muhammad as a fool. In the wider community, few realised how divisive and dangerous his views were.”

“Fast-forward to 2017 and the terror attack at London Bridge had a strong link with al-Muhajiroun. The attack leader Khuram Butt was a supporter of the network, even appearing in a Channel 4 documentary last year called The Jihadis Next Door.

Butt didn’t exactly hide his extremist sympathies, and this raises a huge question for the British state – was the threat posed by radicals linked to al-Muhajiroun underestimated for years?

“”We’ve been far too tolerant of al-Muhajiroun,” says [Col. Richard] Kemp. Their use of abusive language and threats was not tackled, he suggests.

“It was a major failure and we’ve seen the consequences – we’ve seen Lee Rigby [murdered] by a follower of al-Muhajiroun, we’ve seen numerous attacks around the world.”

“By 2004, it was clear that the al-Muhajiroun network had been at the very least a gateway to terror. […]

So why was more not done? This was ideological extremism and the leaders of the network, like Anjem Choudary, were always careful to stay, just, on the right side of the law so they could not be arrested.”

Indeed the al-Muhajiroun network’s extremism has been glaringly apparent for many years and there were those who tried to raise the alarm on that issue.

However, one topic completely absent from both Richard Watson’s reports is that of the UK media’s frequent provision of a stage for the man who was for many years the face of that network in its assorted forms – Anjem Choudary – as the Telegraph reported last year:

“The BBC and other broadcasters have come under fire for regularly offering Anjem Choudary a platform to air his controversial views.

Ignoring warnings about offering the firebrand cleric the “oxygen of publicity” Choudary became a regular on many of the corporation’s flagship news programmes including Newsnight and Radio 4’s Today.

During his trial Choudary described how he would “bait” the media with controversial statements and relished appearing on air.

The court heard how he had hundreds of media contacts who he would tip off before high profile demonstrations and stunts, including 31 journalists from the BBC.”

As was noted here three and a half years ago:

“…the BBC has been wheeling out Choudary and his template propaganda for over a decade, including a ‘Hardtalk’ interview from 2003 in which he refused to condemn the Mike’s Place suicide bombers, another ‘Hardtalk’ interview from 2005 in which he likewise refused to condemn the London terror attacks, participation in ‘The Big Questions’ and ‘Newsnight’ and an appearance on ‘Newsnight’ in May 2013 (also promoted on the BBC News website) in which his stance on the brutal murder of Lee Rigby was made amply clear.” 

Especially given that ‘Newsnight‘ was one of Choudary’s regular spots, one would have expected to see in Watson’s reports some acknowledgement – and explanation – of the editorial decisions that lay behind over a decade of facilitation of Choudary’s PR efforts, despite recognition of the fact that his various networks were “a gateway to terror”.

Related Articles:

BBC coverage of Choudary conviction ignores his BBC appearances

Anjem Choudary’s BBC appearances ignored in reports on his arrest

BBC interviewee’s group noted in terrorism study

The BBC, ‘democratic principles’ and the Jihadist recruiter 

 

 

Former BBC interviewee on antisemitism resurfaces on Holocaust denial list

Via the CST we learn of the compilation by an Israeli government department of a list of social media accounts promoting Holocaust denial.   

“On the eve of Holocaust Remembrance Day, anti-Semitism on the Internet is thriving, completely undeterred. The Ministry of Diaspora Affairs published today (Sunday) worrisome information regarding Holocaust denial on social networks on the internet, including a list of the most virulently anti-Semitic Holocaust deniers, which was determined in turn by the number of their posts, the number of their followers, the frequency with which they posted and “virility” of the various accounts. […]

According to data provided by Ministry of the Diaspora, over 7,500 tweets purporting denial and ridicule of the Holocaust have been posted on Twitter in English over this past month, and more than seven million visitors have been exposed to them. The average number of followers garnered by anti-Semitic posters is 4,500, a number indicating that the networks of incitement are rapidly expanding.”

Number seven on that list of antisemitic Holocaust deniers is Alain Soral and number eight is Dieudonné.

Readers may recall that in early January 2014 both BBC Two’s ‘Newsnight’ and BBC Radio 4’s ‘Today’ covered a story that was portrayed by the then ‘Newsnight’ presenter Jeremy Paxman as follows:

“Now a French comedian has managed to short-circuit his country’s professed commitment to free speech. President Francois Holland, with support from both Right and Left, today encouraged local authorities to ban performances by Dieudonné M’bala-M’bala – usually known just as “Dieudonné”. It’s being done on grounds of public order because his alleged antisemitism has tested to destruction Voltaire’s supposed belief that ‘I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.’ “

The ‘Newsnight’ item included an interview with a man introduced by Paxman as “the French writer and film-maker Alain Soral” and “a close friend of Monsieur Dieudonné” who “helped him popularise the infamous quenelle gesture”.

On BBC Radio 4’s ‘Today’ programme, Sarah Montague introduced recycled sections of that interview thus:

“Well a number of French cities have now banned the comedian and although Dieudonné has vowed to appeal against those bans. His close friend Alain Soral told ‘Newsnight’ last night that Dieudonne’s words had been taken out of context; that he’s anti-establishment, not antisemitic.”

As was noted here at the time, in spite of BBC editorial guidelines on impartiality, no effort was made to inform audiences of the far-right background and political agenda of the interviewee selected to supposedly enhance their understanding of the story.

The BBC’s funding public never did find out why in the first place ‘Newsnight’ editors considered the airing of Soral’s antisemitic conspiracy theories and whitewashing of the racism of his ‘close friend’ to be of any contribution to the public’s understanding of the issue under discussion.

Nearly two years after his ‘Newsnight’ interview, Soral was convicted by a French criminal court in a case relating to antisemitism and Dieudonné also since been convicted on similar charges. Nevertheless, in a 2015 report on one case , BBC News found it appropriate to inform audiences that the latter “insists he is not anti-Semitic” and as recently as April 2017 visitors to the BBC News website were informed that:

“…on one issue Alain Soral undoubtedly has a point: speech is being policed with increasing zeal in France.” 

It of course comes as no surprise whatsoever to find Soral – together with his associate  – on a list of antisemitic Holocaust denying social media accounts. What is still chilling, however, is that the BBC even considered inviting him to appear as a commentator on antisemitism.

Related Articles:

BBC Two’s ‘Newsnight’ breaches editorial guidelines, fudges on antisemitism

BBC Radio 4′s ‘Today’ joins ‘Newsnight’ in breach of editorial guidelines

BBC Sport amplifies Anelka excuses, downplays antisemitism

BBC again dithering (impartially, of course) over antisemitism

BBC interviewee selected to comment on antisemitism story convicted of antisemitism

 

BBC: ‘Israel is deeply controversial’ and BDS is a ‘human rights’ group

For years the BBC has reported stories relating to the Boycott, Divestment and Sanctions campaign (BDS) without adequately clarifying to its audiences that what that campaign ultimately seeks to achieve is the end of Israel as the Jewish state.  Moreover, in August 2015, we learned that the BBC considers the provision of such crucial background information “not our role“.

Nevertheless, one might have expected that in two reports specifically relating to the issue of support for the BDS campaign from student unions in British universities, the corporation would have made an effort to get the facts right.

On April 27th BBC Two’s current affairs programme ‘Victoria Derbyshire’ included a report by Jon Ironmonger (available here or here) about a Charity Commission investigation into 17 student unions that have endorsed the BDS campaign.

Having told audiences that Israel is “one subject” that “bitterly divides” students, Ironmonger went on to inform them that:

“The Jewish state of Israel is deeply controversial; accused of wide-ranging human rights abuses against the Palestinian people and provoking anger around the world.”

He of course provided no evidence for that “human rights abuses” smear.

Audiences were later told that: [emphasis added]

“Students’ unions in increasing numbers have been voting to adopt strict anti-Israel policies under the banner of a global movement called BDS – Boycott, Divestment, Sanctions. […]

BDS pressures Israel to end the occupation of Arab lands by calling for the boycott of Israeli companies and institutions.”

Obviously the use of such partisan terminology to describe disputed territory is not consistent with supposed BBC editorial standards of impartiality.

That report included two appearances by Sai Eglert who was described on screen as a “student teacher” and portrayed by Ironmonger as “a member of the Palestine Society at SOAS”. Viewers were not told that Eglert – who has appeared in BBC content before – is a BDS supporter and anti-Israel campaigner.

While interviewing a Jewish student about his experiences, Ironmonger appeared to question the existence of antisemitism at some UK universities.

“What’s fueling this antisemitism – if you like – on campus?” [emphasis added]

In addition to the filmed report, Ironmonger also produced a written article which was published on the BBC News website’s UK page on April 27th under the headline “Concerns raised over students’ unions’ anti-Israel stance“.

The portrayal of the BDS campaign in that article was no better. 

“Seventeen student bodies have endorsed the BDS movement – which calls for an international boycott of Israel over the way it treats Palestinians. […]

The BDS – which stands for Boycott, Divestment and Sanctions – describes itself as a human rights organisation and criticises Israel for its human rights record.

It says it stands for “freedom, justice and equality”, saying it is “inclusive and categorically opposes as a matter of principle all forms of racism” – including anti-Semitism.”

Had audiences been told in the BBC’s own words that the BDS campaign is opposed to Jews having the basic human right to self-determination in their own country and that denial of Israel’s right to exist is considered – including by the UN Secretary General and according to the definition adopted by the UK government – to be a form of antisemitism, they would have been able to put the BDS campaign’s claim to be a non-racist human rights organisation into its correct context.

The subject matter of Jon Ironmonger’s two reports is important and serious. It is therefore all the more regrettable that BBC audiences were not provided with the full range of information critical for proper understanding of this story. 

 

 

BBC Two’s ‘Newsnight’ jumps on the ‘cultural censorship’ bandwagon

h/t JS

For well over a year the BBC has been telling its audiences dark – though consistently inaccurate – tales of supposed cultural censorship in Israel.

December 2015, BBC World Service: BBC World Service ‘Newshour’ reports a ‘book ban’ that does not exist.

January 2016, BBC News website: How many inaccuracies can the BBC cram into a 23 word sentence?.

January 2016, BBC World Service: BBC World Service continues to promote the fiction of an Israeli ‘book ban’.

February 2016, BBC Radio 4: How an uncorrected inaccuracy became BBC conventional wisdom.

March 2016, BBC World Service: BBC WS yet again promotes inaccurate claim of Israeli book ‘ban’.

November 2016, BBC World Service: In which the BBC WS stereotypes over 7,000 Israelis as ‘fanatic’ and ‘racist’.

On April 12th BBC Two’s ‘Newsnight‘ jumped on that bandwagon with a filmed report by the BBC’s West Africa correspondent Thomas Fessy that was heavily promoted (see here, here, here and here) on Twitter.

The seven minute long report was also uploaded to Youtube where it is presented as follows:

“While the peace process between Israel and the Palestinians remains frozen, Israel is itself divided, not least on issues of culture. There have been fights over plays, music, books, the funding for the arts and academic awards. The populist culture minister – a rising star of the right – is rarely out of controversy. So what is that culture war all about? Thomas Fessy has been finding out.” 

Fessy’s report opens with showcasing of a play called ‘Palestine, Year Zero’ and viewers are told that “it deals with an insurance assessor who is estimating the cost of damage done to Palestinian homes by the Israeli authorities” before they see equally context-free subtitles on screen saying “In 2016: 34 homes demolished, 130 people evicted”.

A journalist committed to providing his audiences with an objective view of the story would of course have clarified at this point that the play in question is a political as well as artistic project and that its writer received ‘guidance’ and ‘assisstance’ from individuals and NGOs (eg ‘Zochrot’) that campaign for the elimination of the Jewish state. Fessy, however, tells his viewers that:

“Before it was first performed the office of the culture minister, Miri Regev, assessed it. A complaint had been lodged because the play apparently contained messages of incitement that undermined the state and insulted its symbols.”

Viewers then see the play’s writer and director recount how “scared” she was of people coming to watch rehearsals because of the suspicion that they “had been sent by the culture minister”.

While a complaint concerning the play was indeed lodged, the ominous picture painted by Fessy does not – according to the play’s writer – reflect the whole story and in fact no ministry representative ever visited rehearsals.

Having presented BBC audiences with that partial story, Fessy then goes on to explain the ‘rationale’ behind his report.

“Israel likes to project an image around the world that it is an open society in which dissent is not persecuted. But there’s a growing fear here that a new generation of political leaders wants to shut down critical voices. Some say the culture minister, Miri Regev, is trying to gain control over cultural production, putting the vitality of this country’s culture and its freedom of creation in jeopardy. Many talk of a culture war that has been declared against Israeli artists.” [emphasis added]

Exactly who those “some” and “many” are is not disclosed to viewers.

The antagonist in Fessy’s story is very clearly the Minister of Culture and Sport, Miri Regev. Although at no point do viewers get to hear a response from her or her office, Fessy tells them that:

“Here is a culture minister who has called artists arrogant, hypocritical and ungrateful and she rails against the liberal elite. She set out a so-called loyalty in culture plan, threatening to condition support for cultural institutions or on the contents they present or the place where they perform.”

Later viewers see footage from last November taken in Kiryat Arba as Fessy tells them:

“One of her [Miri Regev] other battlefields: the Jewish settlements. We followed her to Kiryat Arba in the occupied West Bank. That night was the first time that the national theatre had ever come to perform here – a move that many say normalises the residence of settlers in occupied territory, or Judea and Samaria in biblical terms.” [emphasis added]

Fessy once again refrains from disclosing to viewers who the “many” he quotes actually are and he makes no effort to clarify that the financial aid given to theatre groups is financed by taxes paid by Israeli citizens living on both sides of the ‘green line’. He fails to tell audiences that while that may indeed have been the first performance by ‘Habima’ in that specific location, the theatre company has appeared in what he would call “the occupied West Bank” (i.e. in communities in Area C) in the past – long before Miri Regev became culture minister and despite his transparent attempt to create false linkage.

“The culture ministry issued a memo that’s become known as the loyalty form. From now on, cultural institutions that would perform in the occupied West Bank would benefit from a financial bonus. Those that wouldn’t may face funding cuts.”

Failing to provide viewers with the name of the organisation he describes as campaigning “to end the occupation”, Fessy devotes part of his report to a tour of Hebron by an Israeli actress, portraying it as an effort on her part to express dissent.

“But some of the performers want to make their feelings clear. […] Not a word – but her tour said it all.”

According to Israel’s Channel 2, however, that political tour was in fact initiated by the NGO ‘Breaking the Silence’.

Throughout the whole seven minute and twelve second-long report, viewers see just 37 seconds of footage presenting an alternative view of the story. A man at the ‘Habima’ performance in Kiryat Arba is given three seconds of airtime while commentator Isi Leibler accurately and succinctly explains the issue in 34 seconds.

Nevertheless, Fessy chooses to close his report with take-away messaging concerning “a society turning its sights inward” and “censorship”, invoking “the peace process” which of course has absolutely nothing to do with the story.

“As the peace process with the Palestinians remains frozen and with new leaders leaning to more populist agendas, Israel is for now busy fighting on the cultural front.”

Once again we see that the BBC is intent upon promoting – with more than a pinch of artistic licence – a politically motivated non-story concerning an alleged “shut down” of “critical voices” and a “culture war” that simply does not exist. 

Revisiting the BBC’s amplification of an NGO’s PR

The Guardian reports that the head of Oxfam GB has described the NGO’s 2014 campaign against the Israeli company SodaStream as having ‘backfired’.

“In a candid presentation to an audience of charity professionals on 14 December, Goldring said Oxfam had made high-stakes misjudgments […] in the row over the involvement of its then celebrity ambassador, Scarlett Johansson with a company operating in an Israeli settlement on the West Bank.

The Johansson furore had cost Oxfam America “literally thousands” of donors, Goldring revealed. […]

In the Johansson case, after a protracted stand-off, the actor ended her eight-year association with Oxfam over its criticism of her for endorsing fizzy drinks company SodaStream, which at the time had a factory in an Israeli settlement.

Goldring […] told a seminar on campaigning for less popular causes that in mishandling the Johansson affair, Oxfam turned what should have been a point of principle into “something of a PR disaster”.

Oxfam’s error, said Goldring, was letting the controversy drag on so that Johansson could eventually seize the initiative. “The judgment was when to be proactive, when to be forceful, and when to be balanced and reflective,” he said. “We got that wrong.”Today Connolly

As readers may recall, the BBC also played a very “proactive” role at the time, promoting Oxfam’s PR messaging (together with that of fellow BDS campaigners, the Palestine Solidarity Campaign) on a variety of platforms including the BBC News website, BBC Radio 4 and BBC television channels.

BBC News recycles second-hand SodaStream slur, fails to explain BDS

BBC’s ‘Today’ programme ‘should know better’ than to engage in covert promotion of the PSC’s agenda

BBC displays its campaigning colours in SodaStream story coverage 

Oxfam’s Ben Phillips on BBC Two’s ‘Newsnight’

BBC One serves up BDS at Breakfast

As was noted here at the time:

“As its coverage of this story shows, the BBC has abandoned its role as a provider of news and information regarding the anti-Israel BDS movement and emphatically tied its colours to the campaigning mast.”

 

 

BBC current affairs revisits antisemitism and anti-Zionism – part two

As was documented in part one of this post, on September 7th listeners to BBC Radio 4’s ‘Today’ programme heard a rare explanation of why some forms of anti-Zionism are antisemitism from professor of history and Holocaust studies Yehuda Bauer.oz-clip

The following week, on September 13th, viewers of BBC’s Two’s ‘Newsnight’ saw Israeli author Amos Oz make the same point in an interview with Kirsty Wark.

A clip from the programme was also posted on the BBC News website and a written article about the interview appeared on the BBC News website’s ‘World’ page on September 14th under the title “Amos Oz: Saying Israel should not exist is anti-Semitic“.

“One of Israel’s great living writers, Amos Oz, says people who say Israel should not exist are anti-Semitic.

Speaking in an interview with BBC Newsnight, he said strong criticism of Israel is legitimate, but to argue there should be no Israel “that’s where anti-Zionism becomes anti-Semitism”.” […]

“In recent months, the Labour Party in the UK has been embroiled in a row over anti-Semitism, and whether the party has a problem on the issue.

Oz told Newsnight’s Kirsty Wark: “I can tell you exactly where I draw the line. If people call Israel nasty, I to some degree agree. If people call Israel the devil incarnated, I think they are obsessed – they are mad. But this is still legitimate.”

“But if they carry on saying that therefore there should be no Israel, that’s where anti-Zionism becomes anti-Semitism, because none of them ever said after Hitler that Germany should cease to exist, or after Stalin that there should be no Russia.”

“Saying that Israel should cease to exist, or should not have come into being, this is crossing the line.””

One can of course disagree with some of the analogies chosen by Amos Oz but nevertheless, it is worth noting that BBC audiences rarely see the connection between anti-Zionism and antisemitism explained and that in contemporary Britain it is far from rare to hear people “saying that Israel should cease to exist”.oz-written

The subject of BDS was also raised in the ‘Newsnight’ interview and in the written article.

“In February 2015, hundreds of UK artists signed a letter announcing they would take part in a cultural boycott of Israel. They said they would not accept professional invitations to Israel, or take any funding from organisations linked to the government.

Other prominent artists – including writer JK Rowling and historian Simon Schama – later criticised the move as “divisive and discriminatory”.

Oz told Newsnight he believes cultural boycotts of Israel are counter-productive.”

As has been documented here on many occasions, despite its frequent promotion of the BDS campaign the BBC has to date failed to inform its audiences of its full agenda and that it is in fact one of those voices “saying that there should be no Israel”.  Hence, BBC audiences would be unlikely to understand the link between the BDS campaign and the form of antisemitism explained by Amoz Oz – and earlier by Yehuda Bauer – in these two rare interviews.

Regrettably, the BBC did not make the most of the opportunity to clarify that point to its audiences and thereby contribute to meeting its remit of building “a global understanding of international issues”.

Related articles:

BBC News tries – and fails – to explain antisemitism and anti-Zionism

BBC current affairs revisits antisemitism and anti-Zionism – part one

BBC programme with mistranslated Arabic nominated for award

Courtesy of the Jewish Chronicle we learn that Lyse Doucet’s programme ‘Children of the Gaza War’ which was broadcast by the BBC last summer has been nominated for a BAFTA award.Doucet doc

“A BBC documentary which substituted the word “Israeli” for “Jews” in its translation of interviews with Palestinians has been nominated for a Bafta.

Children of the Gaza War, which aired on BBC2 in July, followed journalist Lyse Doucet as she spoke to children in Israel and Gaza in the wake of the 50-day war. […]

At the time of its airing, Ms Doucet stood by the decision to translate “yahud” as “Israeli” in subtitles on her hour-long documentary.

The correct translation for “yahud” from Arabic to English is “Jew”.

The BBC’s chief international correspondent said that Gazan translators had advised her that Palestinian children interviewed on the programme who refer to “the Jews” actually meant Israelis.”

As readers may recall that mistranslation of the Arabic word ‘Yahud’ was not the first to be broadcast – and defended – by the BBC. In October 2013 the BBC Trust’s Editorial Standards Committee wrote the following in relation to a similar case:

“The Committee considered that the decision to translate the girl’s words as “an Israeli” was an appropriate exercise of editorial judgement. In taking this view the Committee emphasised that no interpretation of the Editorial Guidelines requires content producers to make direct word-for-word translations without also taking account of relevant context.” [emphasis added]

Complaints from members of the public concerning Doucet’s programme were similarly dismissed – even though the BBC had shown that it was capable of providing audiences with an accurate translation of the same word in different circumstancesMistranslation was however not the only issue arising from Doucet’s programme.

The programme was heavily promoted by the BBC at the time, including on the BBC News Facebook account. That post prompted a high volume of comments – including many offensive and antisemitic ones which were left standing by the BBC

BBC Two’s ‘Inside Obama’s White House’: unchallenging and uncritical

BBC Two has been showing a series titled ‘Inside Obama’s White House’ and the third episode of that programme – already shown on March 29th and to be broadcast again tonight at 23:15 local time – addresses the topic of the US president’s record in the Middle East.

Obama prog ME

The synopsis to that episode – titled “Don’t Screw It Up” – reads as follows:Obama prog synopsis

“Episode three explores how Barack Obama set out to end George Bush’s wars in the Middle East and reset relations with the rest of the world. In Cairo he speaks to the Arab world, calling democracy a human right. Two years later when protest erupts in Tahrir Square, the president is torn between secretary of state Hillary Clinton and defense secretary Robert Gates, who believe Egypt’s President Hosni Mubarak provides regional stability, and his young advisors, who are in tune with the promise of the Arab Spring. Before long, a similar test arises in Libya, Hillary Clinton changes her position to back military intervention and Obama agrees to join allies in airstrikes against Colonel Gaddafi.

In Syria, when shocking evidence shows the use of chemical weapons, Obama decides to bomb. But when the British Parliament votes against intervention, he decides he needs the backing of a reluctant Congress. Foreign secretary William Hague explains why the British parliament voted against intervention in 2013 and President Obama explains why he then decided to seek the backing of Congress.

This episode also explores how Obama scored a big win when he negotiated a secret deal to end the nuclear threat from Iran – behind the backs of his closest allies. Secretary of state John Kerry tells how he worked through the night, with President Obama on the phone, to secure the outlines of the deal.”

Given the BBC’s record of uncritical promotion of the US administration’s view of the negotiations with Iran and the resulting JCPOA, it is hardly surprising to see that issue presented in this programme as a “triumph”.  Remarkably, Middle East perspectives of Obama’s decisions relating to the region do not get a platform in this programme and perhaps most notably the US president’s spin concerning his retreat from his self-imposed ‘red lines’ in Syria goes unchallenged.

Previous episodes are available to viewers in the UK on iPlayer here.

 

BBC interviewee selected to comment on antisemitism story convicted of antisemitism

In early January 2014 both BBC Two’s ‘Newsnight’ and BBC Radio 4’s ‘Today’ covered a story portrayed as follows by ‘Newsnight’ presenter Jeremy Paxman:

“Now a French comedian has managed to short-circuit his country’s professed commitment to free speech. President Francois Holland, with support from both Right and Left, today encouraged local authorities to ban performances by Dieudonné M’bala-M’bala – usually known just as “Dieudonné”. It’s being done on grounds of public order because his alleged antisemitism has tested to destruction Voltaire’s supposed belief that ‘I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.’ “

The ‘Newsnight’ item included an interview with a man introduced by Paxman as “the French writer and film-maker Alain Soral” and “a close friend of Monsieur Dieudonne” who “helped him popularise the infamous quenelle gesture”.Newsnight Soral

On Radio 4 Sarah Montague introduced recycled sections of that interview thus:

“Well a number of French cities have now banned the comedian and although Dieudonne has vowed to appeal against those bans. His close friend Alain Soral told ‘Newsnight’ last night that Dieudonne’s words had been taken out of context; that he’s anti-establishment, not antisemitic.”

As was noted here at the time, in spite of BBC editorial guidelines on impartiality no effort was made to inform audiences of the far-right background and political agenda of the interviewee selected to supposedly enhance their understanding of the story.

Paxman: “I began by asking him what on earth it [the quenelle gesture] meant.”

Alain Soral: “It’s a gesture against the system, against the powers that be in France. It has only recently become – since it’s a gesture that’s been around for almost ten years – only recently the most powerful Jewish organization in France, the CRIF, decreed that it was an anti-Semitic gesture. So basically, their idea is that an anti-system gesture is an anti-Semitic one. So at the end of the day, is that simply an improper accusation? Or is there a deep link between the system of domination that Mr Dieudonne is fighting against and the organized Jewish community? Well that’s the question.”

Paxman: “But you don’t deny that Mr Dieudonne is an anti-Semite, do you?”

AS: “The problem is that this word has become a word used to scare people. A long time ago Dieudonne had a partner – a young Jew called Eli Simoun – but all of these accusations started arriving the day he did a sketch on Israeli settlers. So today we have a very powerful Zionist lobby in France which treats anyone who doesn’t subscribe to its vision of the world and to its politics as antisemitic.”

Although the BBC’s funding public never did find out why in the first place ‘Newsnight’ editors considered the airing of Soral’s antisemitic conspiracy theories and whitewashing of the racism of his ‘close friend’ to be of any contribution to the public’s understanding of the issue under discussion, the news that Soral has now been convicted by a French criminal court in a case relating to antisemitism should surely prompt some belated self-examination of the editorial decisions made in the run-up to the airing of that interview.

Related Articles:

BBC Two’s ‘Newsnight’ breaches editorial guidelines, fudges on antisemitism

BBC Radio 4′s ‘Today’ joins ‘Newsnight’ in breach of editorial guidelines

BBC Sport amplifies Anelka excuses, downplays antisemitism

BBC again dithering (impartially, of course) over antisemitism

The drip drip of politicised geography on BBC Two

Throughout this month BBC Two has been showing a series titled ‘Immortal Egypt’ presented by Egyptologist Professor Joann Fletcher of York University. The fourth and final episode opened with footage of Fletcher in Alexandria, telling audiences that:

“This is about as far north in Egypt as it’s possible to get because out there is the Mediterranean. To my west is Libya; to my east – Palestine and Arabia….”

Libya does indeed of course lie to the west of Egypt but to its east, Egypt has borders with the Gaza Strip and a country called Israel – which the BBC has apparently found fit to inaccurately rebrand as ‘Palestine’.