BBC News website flunks story of PA arrests of Hamas operatives too

In addition to the ‘Newshour’ report previously discussed here, BBC coverage of the Palestinian Authority’s recent arrest of Hamas operatives also included a written report appearing on the BBC News website’s Middle East page on July 3rd under the headline “Palestinian forces arrest dozens of Hamas members in West Bank“.PA arrests website

Despite the arrests having taken place in areas controlled by the PA, the article opens:

“The Palestinian Authority’s security forces have arrested more than 100 members of the militant Hamas movement in the occupied West Bank.” [emphasis added]

Bearing in mind that the BBC has refrained from informing its audiences about Hamas’ attempts to strengthen its presence in PA controlled areas and that English language coverage of the recent uptick in terror attacks against Israelis has been virtually non-existent, readers must have found the following paragraphs very confusing.

“The PA, which is dominated by the rival Fatah movement of President Mahmoud Abbas, said it wanted to prevent Hamas undermining the territory’s security.” […]

“A spokesman of the Palestinian Authority, Adnan al-Dameri, said those arrested would be put on trial on the charge of threatening security and stability.

“We will not let Hamas undermine our security and draw our country to bloodshed. We will not let Hamas carry out attacks in the West Bank,” he told the Associated Press.”

Also included in the report were the following statements:

“A Hamas spokesman said the arrests were an effort to stop a spate of deadly attacks on Israelis in the West Bank.

Husam Badran accused Palestinian security forces of working for Israel and said Hamas held Mr Abbas personally responsible.

The Islamist group, which dominates the Gaza Strip, called for the immediate release of its members and warned of “consequences”.”

BBC audiences were not informed that Husam Badran was named in connection with the recently publicized exposure of Hamas activity in Nablus (Schem) and hence are unable to put his amplified claims into their correct context. The exposure of that Hamas cell was not reported by the BBC at the time and in this article readers are merely told that:

“Earlier, Israel’s internal security agency said it had uncovered a Hamas militant cell operating in the Nablus area of the West Bank.”

Readers are also informed that:

“The BBC’s Yolande Knell in Jerusalem says the issue of security co-ordination between Israel and PA security forces remains highly sensitive.”

“Highly sensitive” to whom is not clarified but it is notable that only a few weeks earlier the BBC told its audiences that the Palestinians were to end security cooperation with Israel.

The article goes on:

“Such developments will raise concerns about renewed divisions between the two factions despite a formal reconciliation deal last year and the creation of a unity government, our correspondent adds.”

As anyone who followed the progress of the short-lived Palestinian Unity Government will be aware, the divisions between Hamas and Fatah are far from “renewed” and “reconciliation” never got off the ground.

Next comes a highly sanitized description of Hamas’ violent coup in the Gaza Strip with no mention made of the fact that the legitimate elected mandates of Hamas, the PLC and the PA president long since expired.

“The two factions had governed separately since Hamas, which won parliamentary elections in 2006, ousted Fatah from Gaza in 2007, leaving the PA governing just parts of the West Bank.”

The last eight paragraphs of the article are a hodge-podge of unrelated news.

“Also on Friday, an Israeli general accused Hamas of providing support to an affiliate of the jihadist group Islamic State in Egypt’s Sinai peninsula.

In an interview with Al Jazeera, Maj-Gen Yoav Mordechai, named members of Hamas’s military wing who he alleged were involved in training militants from the affiliate, known as Sinai Province, and smuggling those wounded in clashes with Egyptian security forces into Gaza for medical treatment.

“We know that Hamas, and I have verified information, that Hamas in Gaza is assisting Sinai Province both in organisation and armaments,” he said. […]

Hamas has repeatedly rejected accusations of collusion with IS and said Gen Mordechai’s comments were an attempt to damage its relations with Egypt.”

Those wishing to view Major General Mordechai’s interview with Al Jazeera Arabic (interesting not least for the ‘journalistic’ approach taken by the interviewer) can do so here.

The BBC’s article closes:

“In a separate development in the West Bank on Friday, an Israeli officer shot and killed a 17-year-old Palestinian who was throwing stones at his vehicle. The Israeli military said the brigade commander had first fired warning shots at the boy.”

Details of that incident can be found here.

Despite chronic under-reporting of the subject of Hamas’ attempts to undermine the PA by strengthening its presence in PA controlled areas and the lack of adequate coverage of the recent rise in terror attacks, like their colleagues at the BBC World Service the website’s journalists made no attempt to provide audiences with information needed to properly understand this story and its wider implications. Very rarely does the BBC cover internal Palestinian affairs and hence such superficial reporting is all the more unfortunate. 

Advertisements

BBC avoids yet another Hamas story

Over the past year we have on several occasions had cause to note the fact that the BBC has consistently avoided telling its audiences about efforts to strengthen and increase Hamas’ presence in Palestinian Authority controlled areas of Judea & Samaria in general and those directed by senior Hamas figures residing in Turkey in particular.No news

Equally absent from the reporting provided to BBC audiences has been information concerning the links of Hamas’ Qatar-based branch to terrorist activity in the same area – for example in January 2013 and June 2014 – and the connections between the Turkey and Qatar-based branches of the terrorist organisation.

On July 1st the Israel Security Agency announced that, together with the IDF and the Israeli police, it had exposed extensive Hamas activity in the Nablus (Schem) area and that some forty arrests had been made. As Ha’aretz reported, the ISA noted the role of Hamas spokesman Husam Badran (also spelt Hossam or Hussan) in the plot.

“Several of the detainees have already been charged in the military court in Samaria, and more charges are expected in the coming weeks. Two of those arrested are considered to be the top Hamas operatives in Nablus: Ghanem Salme, who the Shin Bet defines as the Hamas commander in the region, and Samih Aliwi, owner of a gold shop in the city who was responsible for the Hamas HQ’s finances. Several of the arrested activists had previously served time in Israeli prisons for involvement in Hamas activity.

The establishment of the headquarters in Nablus, the Shin Bet believes, was assisted by Hamas spokesman Husam Ali Badran, who used to be the commander of the organization’s military wing in the Samaria area. Badran was released as part of the 2011 Gilad Shalit prisoner swap and expelled to Qatar. According to the Shin Bet, he is currently operating in Turkey under Saleh Aruri, who is in charge of Hamas operations in the West Bank. […]

The Shin Bet claims that Badran was involved in the decision to recruit operatives for the new headquarters in Nablus, transferring hundreds of thousands of dollars to them in order to finance their activity.”

Seeing as it has been covered extensively by the Israeli media as well as by foreign news agencies it is of course highly unlikely that the staff of the BBC’s Jerusalem Bureau are unaware of this story’s existence. Nevertheless, there has once again been no coverage of this latest link in the chain of Hamas efforts to strengthen its presence in areas controlled by the Palestinian Authority.

Perhaps next time the BBC approaches Khaled Masha’al for a quote or invites him to do a sympathetic interview it could also make the most of the opportunity to do some journalism on a topic which would undoubtedly contribute to meeting its remit of building “understanding of international issues”.