Superficial BBC reporting on incidents in Syria and Lebanon

On the morning of August 25th the BBC News website published a report originally headlined “Israel says it struck Iranian ‘killer drones’ in Syria to prevent attacks” on its Middle East page. The headline was later amended to read “Israel says it struck Iranian ‘killer drone’ sites in Syria”.

The article in fact relates to two separate incidents, the first of which took place over twelve hours before the publication of the BBC’s report. The BBC described that incident as follows:

“Israel has struck Iranian military sites in Syria to prevent what it said was a pending drone strike by Iran.

Israel’s military rarely acknowledges operations in Syria, but it claimed on Saturday its strikes had prevented an attack on Israel “using killer drones”. […]

An Israeli military spokesman said the strikes on Saturday targeted Iran’s Quds force in Aqraba, south-east of the capital, Damascus.”

A part of that story which the BBC chose not to tell – even though the information was readily available – is as follows:

“The Israeli military said its strike late Saturday targeted operatives from Iran’s Islamic Revolutionary Guard Corps’ Quds Force as well as Shiite militias who had been planning on sending “kamikaze” attack drones into Israel armed with explosives. […]

[IDF Spokesman] Conricus said Israel had monitored the plot for several months and on Thursday prevented Iran from making an “advanced attempt” to execute the same plan. Then, Iran tried again late Saturday to carry out the same attack, he said. […]

“This was a significant plan with significant capabilities that had been planned for a few months,” Conricus said. “It was not something done on a low level, but rather top down from the Quds Force.”

He said the Iranian attack was believed to be “very imminent.””

Neither did the BBC bother to inform its audiences that, as reported by Ha’aretz:

“A commentator close to the Revolutionary Guards wrote [on Thursday August 22nd] in the Iranian newspaper Kayhan that Israeli actions in Iraq and Syria would be met with surprises, such as launches of UAVs at sensitive security targets, ports and nuclear sites in Israel. The plan that was foiled, according to the IDF, was identical to the action threatened beforehand by the commentator.”

The BBC did choose to amplify Syrian claims:

“A Syrian military source quoted by the official Sana news agency said that Syrian anti-aircraft defences “detected enemy targets from Golan heading towards the area around Damascus”.

“The aggression was immediately confronted and so far the majority of the enemy Israeli missiles have been destroyed before reaching their targets,” the source said.”

BBC audiences were not informed that – despite those claims – at least three Hizballah operatives were reportedly killed.  

By way of ‘context’ BBC audiences were told that:

“Israel is believed to have carried out hundreds of strikes in Syria since civil war broke out there in 2011, to try to prevent Iran gaining a foothold.”

While Israel has indeed carried out strikes in order to prevent both advanced weaponry reaching the Hizballah terror organisation and Iran’s entrenchment in Syria, that context is not relevant to this particular story, which is about the prevention of an imminent attack by Iranian forces on Israel. That fact of course explains why in this case Israel did release statements concerning the incident.

The second story in this report relates to an incident which took place a few hours later in Lebanon and which was portrayed by the BBC in the first two versions of the article as follows:

“Separately, reports said two Israeli surveillance drones had come down in a stronghold of the Iran-backed militant group Hezbollah in the Lebanese capital Beirut.

Hezbollah officials said an unmanned drone fell on the roof of a media centre belonging to the group, and was followed by a second unmanned drone that exploded in mid-air and crashed nearby.

Residents told the Associated Press they heard a large explosion that shook the area, after hearing the sound of an aircraft. Israel’s military declined to comment on the reports.”

Some two and a half hours after the report’s initial publication, the sub-heading “Blatant attack” was added along with comments from the Lebanese prime minister.

“Lebanese Prime Minister Saad Hariri called Israel’s alleged surveillance drones a “blatant attack on Lebanon’s sovereignty”.

“This new aggression… forms a threat to regional stability and an attempt to push the situation towards more tension,” he said in a statement.”

The BBC does not appear to have carried out any independent verification of the claims put out to news agencies by Hizballah – including the allegation that the drones were Israeli – before publishing its own report.

And so BBC audiences got superficial and incomplete reporting on two separate incidents based in no small part on second-hand claims made by ‘reliable’ sources such as the Hizballah terrorist organisation and the Assad regime.

 

 

 

Advertisements

BBC News promotes Iran loyalist’s unproven claims

On the evening of August 21st an article headlined “Iraq paramilitary force blames US and Israel for mystery blasts” was published on the BBC News website’s ‘Middle East’ page. Its opening lines told BBC audiences that:

“A powerful Iran-backed paramilitary force in Iraq has said it holds the US responsible for a series of blasts at its bases in recent weeks.

The deputy head of the Popular Mobilisation, which is dominated by Shia militias, alleged that US forces had brought four Israeli drones into the country to target its positions.

Abu Mahdi al-Muhandis said the force would use “all means at its disposal” to prevent and deter future attacks.”

The BBC did not subsequently provide any evidence to support the allegation that it chose to amplify but it did take make sure to inform readers that:

“Last year, Israel’s then defence minister suggested that it might attack suspected Iranian military assets in Iraq, as it has done repeatedly in Syria since the start of the country’s civil war.

When asked by reporters on Monday about the explosions in Iraq, Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu said: “Iran has no immunity, anywhere.”

“We will act – and currently are acting – against them, wherever it is necessary.””

BBC audiences had to read down to the article’s closing paragraphs in order to find any information which might help them judge the reliability – and possible motives – of the source of the unevidenced claim it elected to amplify.

“The Popular Mobilisation’s fighters played a key role in the war against IS.

With the help of Iranian military advisers, weapons and funding, they prevented IS militants reaching Baghdad in 2014 and later helped Iraqi security forces regain control of the country.

The US, which also supported Iraqi security forces against IS, has said several of the Shia militias in the Popular Mobilisation are directly controlled by Iran. It has accused the militias of targeting US diplomatic facilities in Iraq and warned that they may have been given Iranian ballistic missiles.”

As Jonathan Spyer noted in July when the Iraqi prime minister announced that the Shia militias of the Popular Mobilisation Units were to be integrated into the Iraqi security forces: [emphasis added]

“The Shia militias are the main instrument of Iranian policy on Iraqi soil.  Not all groups involved in the 150,000 strong PMU are Iran-linked, but the largest and most consequential groupings are. These include the Badr organization, led by Hadi al-Ameri, Ktaeb Hizballah, headed by Abu Mahdi al-Muhandis, Asaib ahl-al Haq, and Hizballah al-Nujaba.

All the above mentioned groupings are franchises of Iran’s Islamic Revolutionary Guards Corps (IRGC). All were established by and are controlled by Iran, answering directly to the IRGC’s Qods Force and its leader, General Qassem Soleimani.”

The BBC failed to inform readers that, in addition to being “the deputy head of the Popular Mobilisation”, its quoted source is – as documented by the FDD – also a senior commander in Ktaeb Hizballah.

“Kataib Hezbollah is a relatively small Iraqi Shiite militia that serves as a vehicle through which the IRGC-Quds Force projects power in Iraq. […] its chief, Abu Mahdi al-Muhandis, is currently Iraq’s deputy national security adviser as well as an operational leader of the PMF. Born in Basra in 1953, Muhandis has worked for decades with the IRGC, including his participation in the 1983 bombing of the U.S. and French embassies in Kuwait that killed six and injured 90 others.

Muhandis is the de-facto deputy of Quds Force chief Qassem Soleimani in Iraq; the Iranian general has called Muhandis a “living martyr.” Kataib Hezbollah was among the earliest Iraqi groups to dispatch fighters to Syria, where it helped organize groups including Liwa Abu-Fadl al-Abbas, a militia composed of Iraqi Shiites. In 2015, a Kataib Hezbollah official told the Washington Post that Kataib Hezbollah had sent 1,000 fighters to Aleppo in response to a direct request by Soleimani. Along with other Iranian-backed militias, Kataib Hezbollah has begun to fill the power vacuum created by the fall of the Islamic State caliphate.”

The BBC closed its article with references to Muhandis (who was indeed designated by the US a decade ago) and his militia but failed to inform readers of the connection between them.

“The US has designated one of the militias in the Popular Mobilisation, Kataiib Hezbollah (Hezbollah Brigades), as a terrorist organisation.

It has also listed Abu Mahdi al-Muhandis as a “specially designated global terrorist”. It alleges that he advises Iran’s Revolutionary Guards and that he has been involved in the bombings of Western embassies and attempted assassinations in the region.”

In other words, the BBC chose to unquestioningly amplify unproven allegations concerning explosions at arms depots in Iraq made by one of Iran’s senior operatives in that country.  

 

 

Slapdash BBC News reporting of events in northern Israel and Syria

In the early hours of January 21st a report originally headlined “Israel strikes Iranian targets in Syria – military” appeared on the BBC News website’s ‘Middle East’ page. Over the next seven hours the report was amended seven times and it currently goes under the title “Israel hits Iranian and Syrian targets around Damascus – military”.

At the top of the article – which is inaccurately tagged as being about the “Syrian civil war” – appears a video captioned “An onlooker captures explosions in the night sky over Damascus”. The video itself is described on-screen as “Facebook diary of a mortar shell in Damascus”. It is of course unclear what “a mortar shell” has to do with this story.

Readers were told that:

“The Israeli military says it has hit Iranian targets around the Syrian capital Damascus.

The Israel Defense Forces said the overnight operation targeted the elite Quds Force of the Iranian Revolutionary Guards, as well as Syrian air defences. Four people are reported to have died.

Syrian media said most of the Israeli missiles had been shot down.”

The same claim was later repeated:

“Syria’s state-run Sana news agency quoted a military source as saying that the country’s air defences had shot down most of “hostile missiles”.”

Nothing in the BBC’s report suggests that it independently verified that standard Syrian regime claim before choosing to uncritically amplify it twice in the report.

The article went on to mention an earlier incident that the BBC did not report at the time.

“Israel said it acted after the Quds Forces launched a rocket from Syria over the Golan Heights on Sunday.

It said the rocket had been intercepted.”

Given that there is filmed evidence of the interception of what was actually an Iranian surface to surface missile there was clearly no need for the use of the phrase “it said”. Later on in the BBC’s report readers were told that:

“The operation comes after Israel said that “a rocket was fired at the northern Golan Heights and was intercepted by the Iron Dome Aerial Defence System”.

The popular winter tourist site on Mount Hermon in the Golan Heights was closed as a result.”

In fact the Mount Hermon ski resort was not closed after the attack and interception on January 20th but early the next day.

Towards the end of the report readers were told that:

“Israeli Prime Minister Benjamin Netanyahu issued a warning during his visit to Chad on Sunday.

“We have a set policy, to target the Iranian entrenchment in Syria, and to harm whoever tried to harm us,” he said.

Israel has expressed alarm at Iran’s deployment in Syria in support of President Bashar al-Assad, who has been battling rebel forces and Islamist groups since the start of the civil war in 2011.”

Israel’s concerns of course actually relate to Iran’s use of Syria as a forward base from which to attack Israel but BBC audiences were not provided with that information, despite it obviously  being essential for proper understanding of the story the article purports to tell.

The article then promoted a link to a BBC report from May 2018 which still includes misinformation.

In May 2018, Israel said it had struck almost all of Iran’s military infrastructure there, following a rocket attack on its positions in the Golan Heights.”

The report closed:

“Israel seized the area from Syria during the 1967 Six-Day War and later annexed it.”

That information is apparently not known to whoever produced the map used by the BBC News Twitter account to promote this article to its 24.4 million followers.

As we see that map names the Syrian capital and a city which is not the capital of Israel. In addition the Golan Heights is inaccurately marked on that map as part of Syria.

Related Articles:

Iran missile attack: BBC News promotes misinformation

Iranian propaganda goes unchallenged on BBC radio – part one

Iranian propaganda goes unchallenged on BBC radio – part two

BBC Radio 4 reframes last month’s Iranian attack on Israel

 

 

Iran missile attack: BBC News promotes misinformation

Just after midnight on May 10th the attack by Iran that had been anticipated for several days took place in the northern Golan Heights.

“Some 20 rockets were fired at Israeli military bases by Iranian forces in southern Syria just after midnight on Thursday, with some of the incoming missiles being intercepted by the Iron Dome defense system, the army said, amid sky high tensions on the northern border. […]

The Israeli army said the missile barrage was carried out by members of the Iranian Revolutionary Guard Corps’ Quds Forces. This appeared to be the first time that Israel attributed an attack directly to Iran, which generally operates through proxies. The late night rocket barrage was also the largest attack, in terms of the number of rockets fired, in the seven years of the Syrian civil war.”

The BBC News website, however, did not appear to be entirely convinced that Iran was behind the missile fire.

A report that also used qualifying punctuation in its original headline – “Iranian forces ‘fire rockets’ at Israeli positions in Golan Heights” – appeared on the website some three hours after the events began. The first five versions of that report included the following statement:

“…its [Israel’s] government has vowed to stop what it considers Iran’s military “entrenchment” in Syria.” [emphasis added]

Later versions told readers that:

“Israel’s government has vowed to stop what it considers its arch-enemy’s “military entrenchment” in Syria…” [emphasis added]

Apparently the BBC is not persuaded that a foreign power which has moved sufficient military personnel, weapons and equipment into Syria to be able to launch missiles (and previously an armed drone) at a neighbouring country is engaged in military entrenchment.

Under the sub-heading “What happened in the Golan?” readers of earlier versions of the article were actually given an account of what subsequently happened in Syria.

“The Israel Defense Forces (IDF) says it has targeted dozens of Iranian facilities with air strikes in retaliation for the attack, which has not been confirmed by Iran.

It said weapons stores, missile launchers and intelligence facilities were all targeted in the wave of strikes overnight.

Syria’s state news agency Sana said Israeli missiles had been shot down south of Homs, but reported that a weapons depot and a radar installation had been hit.”

The BBC did not inform its audiences that residents of ten communities in the Golan Heights – some 24,000 civilians – had to run for shelter when air-raid warnings were sounded just after midnight.  

The sixth version of the report (which by that time had been retitled “‘Iranian forces’ fire rockets at Israeli positions in Golan Heights”) told BBC audiences that:

“Israel has been anticipating a retaliatory attack by Iran since Israel killed seven Revolutionary Guards when it struck Iranian targets in Syria in April. That strike came immediately after Israel brought down what it said was an armed Iranian drone launched from Syria on a mission to attack Israel.” [emphasis added]

Obviously the April 9th attack on the T4 airbase which was attributed to Israel did not come “immediately after” the drone attack which took place two months earlier on February 10th.

Still later versions of the report were again retitled: “Israel strikes Iranian targets in Syria after rockets hit Golan Heights” and “Israel strikes Iranian targets in Syria in response to rocket fire”. Under the sub-heading “Why does Israel hit Iranian interests?” readers found the following claim:

“Iran is Israel’s arch-foe and has repeatedly called for an end to the existence of the Jewish state.”

Iran has not merely “called for” Israel’s destruction but has serially threatened to bring it about while funding and supplying terror groups similarly dedicated to that aim.

Remarkably, the three latest versions of the BBC’s report amplified spurious claims from a source based in Coventry and a pro-Syrian regime source that “Israeli forces had fired first”.

“The Syrian Observatory for Human Rights, a UK-based group that monitors the civil war in Syria, confirmed that “dozens of rockets” were fired from Quneitra province and the south-western Damascus countryside towards the occupied Golan.

It did not identify those responsible, but said the rocket attack came after Israeli forces bombarded Baath, a Syrian-controlled town in the Golan demilitarized zone.

 A senior source in an Iranian-led regional military alliance that supports Syria’s government also told AFP news agency that Israeli forces had fired first.” [emphasis added]

As the Times of Israel reported:

“Immediately following the Iranian attack at 12:10 a.m., Syrian state media reported that Israeli artillery fire targeted a military post near the city of Baath in the Quneitra border region, where Syrian regime forces were stationed.” [emphasis added]

A Syrian opposition TV station Tweeted that Hizballah positions near Baath were being targeted almost two hours after the Iranian attack began.

Nevertheless – as readers discovered at the end of the article – while apparently not having bothered to verify those claims before publishing them, the BBC does have the time to answer audience questions.

BBC WS Newshour coverage of Iran drone story –part one

Earlier we saw (here and here) how BBC News website reporting on a story that began with the infiltration of an Iranian UAV into Israeli airspace on February 10th focused audience attentions on a subsequent effect rather than on the cause. We also saw how the BBC News website unquestioningly gave amplification to disinformation put out by Iran and Syria while implying to audiences that there is room for doubt regarding the veracity of official Israeli accounts of the events. So did BBC radio do any better?

The BBC World Service radio programme ‘Newshour‘ devoted considerable airtime to that story on February 10th. The webpage of the afternoon edition of the programme presented the subject under the title “Israeli Airstrikes Hit Targets In Syria” without any mention of what began the sequence of events: the Iranian drone that infiltrated Israel.

“Israel has carried out large-scale airstrikes against targets in Syria. The Israeli Defence Force says it attacked air defence systems and sites linked to Iran. Earlier an Israeli fighter jet was brought down by Syrian anti-aircraft fire after a strike on what the Israelis say was an Iranian drone-launch site.”

Presenter Julian Marshall opened the programme with a similarly slanted view of the story:

Marshall: “In a moment: Israel attacks a dozen targets inside Syria. One of its planes is shot down.”

Marshall introduced the item itself (from 01:44) with a description that failed to adequately clarify that previous Israeli airstrikes against targets in Syria have been specifically aimed at preventing the transfer of weapons to Hizballah in Lebanon and are not connected to the civil war in Syria. [emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Marshall: “Israel has carried out dozens of airstrikes on the Syrian armed forces and their allies since the outbreak of the civil war in 2011. But the latest are potentially the most serious: large-scale attacks against a dozen targets in Syria including, says Israel, air defence systems and sites linked to Iran. Earlier an Israeli jet crashed in Israeli territory as it encountered massive Syrian anti-aircraft fire. It had been attacking what the Israelis say was a site from which an Iranian drone aircraft was launched. The drone was shot down after it penetrated Israeli airspace. People in northern Israel and the Israeli-occupied Golan Heights reported hearing sirens and explosions.”

Listeners next heard very brief ‘man in the street’ interviews with two anonymous speakers before Marshall went on to unquestioningly parrot Syrian and Iranian propaganda.

Marshall: “Well Syrian state media has acknowledged the Israeli air raids and says more than one plane has been hit. Iran’s foreign ministry has rejected the Israeli claim of an Iranian drone while the deputy head of Iran’s elite Revolutionary Guards, Hossein Salami, said that Iran had no military presence in Syria and were only there as advisors. And this is how state controlled TV reported the downing of that Israeli plane.”

Audiences then heard a translated recording from Iranian TV.

“The end of the Zionist regime’s era of hit and run in Syria. For the second time in less than a week, the Zionist regime sent its fighter jets to Syria in the early hours of this morning. But this time, despite the expectations of Israeli officials, Syria’s air defence shot down an Israeli fighter jet.”

Marshall: “And as for Syrian government ally Russia, it’s called on all sides to exercise restraint and avoid escalation.”

Listeners next got an additional copious dose of Syrian regime messaging from a journalist who has in the past promoted the Assad regime’s denials of use of chemical weapons against Syrian civilians on the Russian government’s RT channel and who was described by Iran’s Press TV as ‘our correspondent’ in a report amplifying previous false Syrian regime claims regarding Israeli planes.

Marshall: “A short while ago I spoke to Alaa Ebrahim; a journalist in Damascus who works for Syrian state TV and international media. What have the Syrian authorities been saying?”

Ebrahim: “Well officially the Syrian government issued a statement this morning from the command of the Syrian army in which they said that Israeli fighter jet tried to attack Syrian army bases in central Syria and that Syrian aerial defences intercepted that airplane and managed to actually damage it without saying whether the plane went down or not. Well the Syria…what the Syrian government is saying right now is that they actually did not provoke the Israeli airstrike. The airstrike was initiated by Israel – it wasn’t a retaliatory act by Israel. On the other hand the Syrian government is saying that they were reacting to Israeli aggression against them. Later on the state news agency SANA said in its reports that aerial defences from the Syrian army intercepted several missiles fired from Lebanese air space from Israeli fighter jets targeting several bases belonging to the Syrian army both south and west of the Syrian capital Damascus and later on we got the statement that came out from what the Syrian government calls the operation room of the Syrian government allies in Syria which is usually a reference to Iranian advisors and Hizballah fighters fighting alongside the Syrian government and in that statement they said that there was not an Iranian operated drone flying over Israeli airspace and that all the drones belonging to the allies – which is a term used to refer to Iranian and Hizballah fighters – were accounted for, operating in the deserts of central Syria looking over positions belonging to terrorist groups such as ISIL and other groups. So these are the official statements we have been getting since dawn today about the latest developments and I think we can recap once again and say that the Syrian government is saying that they did not initiate anything – they were just reacting to an Israeli airstrike against them.”

Marshall: So the Syrians are…are denying that they were in any way involved with the flying of that drone over Israeli territory?”

Ebrahim: “No, I don’t think the Syrians are denying that they were involved with the flying of the Iranian drone. What the Syrians and their allies – Iran, Hizballah – are saying [is] that they have never flown a drone into Israeli airspace and as a result they say that the Israeli attack was unprovoked.”

Refraining from challenging any aspect of that long repetition of Syrian regime propaganda, Marshall then changed the subject and went on to ask what Damascus residents had heard on the morning of February 10th and whether “any kind of retaliation” is to be expected. After concluding that interview, Marshall introduced both his next guest and the redundant theme of ‘narratives’.

Marshall: “And we’ve approached the Israeli Defence Force for an interview but no-one is available. Anshel Pfeffer is an Israeli journalist with Ha’aretz newspaper and the author of a forthcoming book ‘The Turbulent Life and Times of Benjamin Netanyahu’. He joins us from Jerusalem. And Mr Pfeffer, the Israelis have a very different narrative of the events of the past 24-36 hours and for them the original provocation was the flying of this drone over their territory.”

Pfeffer: “Yes, that’s the Israeli version of events: that round about 4:30 am local time an Iranian drone entered Israeli airspace, was intercepted and shot down by an Israeli attack helicopter and that was what sparked off the chain of events of the last few hours.”

Marshall: You say an Iranian drone: why the certainty?”

Pfeffer: “Well that’s…like you said that’s the version of the Israeli government. They claim to have been tracking the drone, to have known its source at a launch site near Palmyra in northern Syria. According to the Israeli military they have the fragments of the drone and it’s an Iranian model. I’m assuming that at some stage they’ll present those pieces and we’ll be able to see whether it was indeed an Iranian drone. But it’s not new that there are Iranian…there is a significant Iranian military presence in Syria – has been since almost the start of the Syrian war in 2011 – and that this presence also has drone capabilities. So it’s not…the Israeli version of events is rather believable in this case.”

The conversation continued with discussion of the war in Syria and Russia’s role in the region.

By this time listeners could be forgiven for being confused. Was there an Iranian drone or wasn’t there? Is there an Iranian military presence in Syria or not? Rather than providing audiences with clear, concise and factually accurate information that would (as the BBC’s public purposes require) help them understand this story, the corporation once again opted to promote a ‘he said-she said’ account of events that actively hinders audience understanding.

When the BBC World Service launched a new foreign language service last year the then director of the division’s said that “[f]or more than 80 years the BBC World Service has brought trusted news to people across the globe” and the BBC’s Director General said:

“The BBC World Service is one of the UK’s most important cultural exports. In a world of anxieties about ‘fake news’, where media freedom is being curtailed rather than expanded, the role of an independent, impartial news provider is more important than ever.”

As we see, a considerable portion of this item was devoted to unquestioned amplification of unsupported claims and disinformation from two regimes that curtail media freedom – and much worse. But rather than providing listeners in those countries and others with the accurate and impartial information which would be the antidote to such propaganda, the BBC World Service simply facilitated a wider audience for Iranian and Syrian disinformation and added insult to injury by justifying it as ‘narrative’.

And as we will see in part two of this post, that practice continued in a later edition of ‘Newshour’.

Related Articles:

BBC jumbles cause and effect, amplifies disinformation in Iran drone story – part one

BBC jumbles cause and effect, amplifies disinformation in Iran drone story – part two

 

BBC silent on renewed Iranian funding for PIJ

The recent visit by a delegation of the Palestinian Islamic Jihad to Tehran appears to have borne fruit according to a report published by the London-based newspaper Asharq al-Awsat.

credit: ITIC

credit: ITIC

“The PIJ delegation was headed by its Secretary General Ramadan Shalah and included his assistants Ziad Nakhleh and military official of the movement Akram Ajuri. It held several public meetings with Iranian leaderships and other private meetings with the Commander of the Iranian National Guard and Commander of the Quds Force Qassem Soleimani.

The parties discussed various files that elaborated the Iranian vision for the PIJ Movement in the coming years.

One of the major decisions taken by Qassem Soleimani and approved by the political and military offices of the Movement, according to the sources, was restructuring al-Quds Brigades, the armed wing of the PIJ, and assigning Khaled Mansour the general commander of the Brigades in Gazza [sic] Strip.

Notably, Mansour is considered to be one of the most prominent leaders who are close to Iran and is respected and honored by the PIJ Movement.

Soleimani also ordered allocating $70 million as an annual budget for the Quds Brigades, transferred from the Iranian Revolutionary Guard’s treasury.”

Readers may recall that last July the BBC’s Middle East editor assured audiences that improvement in Iran’s finances as a result of the JCPOA would be directed to domestic investment rather than increased support for terror.

“…and there are people within Iran – people in the…ehm…the…ehm…Revolutionary Guard Corps – who…ah…do want to cause trouble around the region in the way that [previous interviewee] Frum was talking about it there. But the counter-argument to what he was saying is that the…President Rouhani was elected because people hoped that he would end Iran’s isolation and thus improve the economy. So the windfall that they will be getting eventually, which is made up of frozen revenues – oil revenues especially –around the world, ah…there are people who argue that look; that will go to try to deal with loads and loads of domestic economic problems and they’ll have trouble at home if they don’t do that. If people – the argument goes on – are celebrating in Iran about the agreement, it’s not because they’ll have more money to make trouble elsewhere in the region; it’s because things might get better at home.” Jeremy Bowen, PM, BBC Radio 4, July 14th, 2015

More recently, in February of this year, BBC News coyly told its audiences that “Iran has been accused of funding militant groups, such as Hezbollah in Lebanon” without providing any relevant background information on the issue of Iranian sponsorship of foreign terror groups.

Also in February, analysis of the results of elections in Iran from the BBC’s chief international correspondent Lyse Doucet included the following portrayal of what the BBC described as a win for “reformists”:

“This stunning election result will make a difference in Iran’s engagement with the wider world.”

If Asharq al-Awsat’s sources are correct and the Iranian Revolutionary Guard Corps has indeed upgraded ties with its proxy the Palestinian Islamic Jihad, this is obviously yet another example of how the BBC’s lopsided promotion of the notion of ‘reformists and moderates’ in Iran blinkers audiences, diminishing their understanding not only of that country but also of its influence on the Middle East as a whole.

Related Articles:

Will the BBC report Iranian ‘terror grants’ pledge?

BBC euphemisms hobble audience understanding of Iranian terror financing

Suspected Iranian spy in Israel: three sentences of BBC News coverage

On September 29th 2013 an article titled “Israel PM Netanyahu flies to US to counter Iran ‘sweet talk’” appeared on the Middle East page of the BBC News website. 

'sweet talk'

The article opens:

“Israeli PM Benjamin Netanyahu is heading to the US for talks with President Barack Obama which will focus on Iran’s diplomatic charm offensive.”

The source of the BBC’s professed knowledge of the subject matter of the talks (which, at the time that was written, had yet to take place) is not made clear, but it is probably safe to assume that the focus of the actual conversation between Netanyahu and Obama was core issue of the Iranian nuclear programme itself rather the triviality of Rouhani’s smiles and Tweets – as claimed by the BBC. The report continues:

“Mr Netanyahu, who will meet Mr Obama on Monday then address the UN on Tuesday, said he would “tell the truth in the face of the sweet talk”.”

That remark was made to reporters at the airport – specifically in response to the question “Are you worried about the rapprochement between Washington and Tehran?”. Netanyahu’s full reply was as follows:

GPO Netanyahu remarks

Three sentences of the BBC report are devoted to the subject of information regarding the arrest of a suspected Iranian spy earlier in the month which was made public by the security services.

“Hours after Mr Netanyahu’s plane took off for New York, Israel’s Shin Bet intelligence service disclosed that a Belgian man of Iranian origin had been arrested on 11 September on suspicion of spying.

Ali Mansouri, 50, entered Israel under the name Alex Mans and had been sent by Iran’s Revolutionary Guard elite Quds force, a Shin Bet statement said.

He was detained at Ben Gurion airport at the end of a five-day trip, during which he had photographed the roof of the US embassy in Tel Aviv, it said.”

The BBC’s claim that “he had photographed the roof of the US embassy” of course suggests that was all that Mansouri photographed – which is clearly not the case, as seen in other news reports and in the ISA statement.

“Upon his arrest, many photographs of various sites in Israel which are of interest to the Iranian intelligence elements such as the building of the USA Embassy at Ha’Yarkon Street in Tel Aviv were found in his possession.”

The BBC article refrains from informing readers that Mansouri had made two earlier trips to Israel in 2012 and 2013 and it neglects to provide audiences with any context whatsoever regarding the range of activities carried out by the IRGC Quds Force. The only additional information provided on that subject comes in a June 2009 article titled “Guide: How Iran is ruled” which appears in the “backgrounders” section at the bottom of the report. 

Backgrounders

There, readers are given a very anodyne – and very much out of date – short profile of the IRGC.

“The armed forces comprise the Revolutionary Guard and the regular forces. The two bodies are under a joint general command.

All leading army and Revolutionary Guard commanders are appointed by the Supreme Leader and are answerable only to him.

The Revolutionary Guard was formed after the revolution to protect the new leaders and institutions and to fight those opposing the revolution.

The Revolutionary Guard has a powerful presence in other institutions, and controls volunteer militias with branches in every town.”

BBC audiences are not told about the IRGC-QF’s connections with Hizballah and other terrorist organisations, its presence in Syria and Lebanon or its own terrorist activities, including those against Israeli targets in recent years. Without that vital context, it is unlikely that the majority of readers would understand the full significance of Mansouri’s arrest. 

Additional BBC background material not linked to in this report – but available via an internet search – comprises an equally antiquated profile of the IRGC dating from October 2009 and a report on the IRGC’s business interests from July 2010.

Related articles:

BBC blurs Iranian regime role in 2012 attacks