BBC’s Corbin sidesteps prime issues in Balfour reports – part one

The BBC’s extensive Balfour Declaration centenary coverage included two contributions from Jane Corbin: a filmed programme first aired on BBC Two on October 31st under the title “The Balfour Declaration: The Promise to the Holy Land” (available for a limited period of time in the UK here, transcript here) and a written article that appeared on the same day in the ‘features’ section of the BBC News website’s Middle East page under the headline “The Balfour Declaration: My ancestor’s hand in history“.

Both of those reports opened with promotion of a theme often seen in BBC content: the exaggerated notion of the Arab-Israeli conflict as the world’s prime dispute.

Filmed: “100 years ago, a British promise – just a few words in a letter – lit a fire in the Holy Land. The Balfour Declaration ignited one of the most bitter and intractable struggles of modern times: the Arab-Israeli conflict.”

Written: “One hundred years ago, only 67 words on a single sheet of paper lit a fire in the Holy Land, igniting the most intractable conflict of modern times.” [emphasis added]

Very early on, both reports also included promotion of Palestinian talking points concerning the Balfour Declaration.

Filmed: (synopsis) “But the Palestinians and many Arabs will greet the centenary with protest and bitter accusations – they still hold Britain responsible for a century of injustice, and conflict in the Holy Land.”

Written: “While many Israelis believe it was the foundation stone of modern Israel and the salvation of the Jews, many Palestinians regard it as a betrayal.”

As has been the case across the board in the BBC’s coverage of the Balfour Declaration centenary, both Corbin’s reports focused audience attentions on one particular part of the text. Coincidentally or not, it is that section of the text that has also been the focus of anti-Israel campaigners’ Balfour related propaganda.

Filmed: “Leo Amery added a sentence. ‘Nothing should be done’ he wrote, ‘which might prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities’. The line was intended as a safeguard for the majority population in Palestine – the Arabs. But they would interpret it as anything but.”

Written: “My mother, Olive Amery, told me stories when I was a child about this relative – a British politician involved in the drafting of the declaration. He added a sentence intended to safeguard the civil and religious rights of the majority population, the Palestinian Arabs.”

While Corbin did accurately portray that part of the letter’s text as referring to “civil and religious rights” (rather than ‘rights’ in general, as seen in much other BBC content), nowhere in either of her reports were BBC audiences told of the part of that same sentence likewise intended to safeguard “the rights and political status enjoyed by Jews in any other country”.

In her filmed report Corbin revisited a previous interviewee.

Filmed: Corbin: “Most Palestinians have certainly failed to reap the benefits of Israel’s success. Their living standards are far lower. There’s a crisis in their economy and public finances. It all stems, many Palestinians believe, from the unfair hand that Britain dealt them 100 years ago. I first met Jawad Siyam, a Palestinian activist, seven years ago, protesting against the takeover by some Israelis of a building in an Arab area of Jerusalem. For Jawad, his battle over the land today is a continuation of the struggles of his grandparents.”

Corbin did indeed meet Siyam in 2010 when he appeared in her highly problematic Panorama programme “A Walk in the Park” in which audiences heard him claim that:

“They are demolishing the houses because they want to. It’s ethnic cleansing for Silwan, for east Jerusalem. … It’s the most racist state in the world, you see. See this state? It’s the most racist state in the world. [To Israeli police:] You are the most racist people in the world!”

Since then Siyam has been featured in BBC content on at least two additional occasions but in this latest film by Corbin , beyond the tepid description “activist”, nothing was done to inform audiences of the nature of his political activities and his agenda – as required by BBC Editorial guidelines on impartiality.

In both reports Corbin visited Lifta.

Filmed: “In the violence, and after attacks by Jewish forces, hundreds of thousands of Palestinians, whose homes lay within the new state of Israel, fled or were forced to flee. The village of Lifta, on the outskirts of Jerusalem, was abandoned. Lifta has lain empty for nearly 70 years. Palestinians have never been allowed to return to live here. But, every year they come back with their children and grandchildren to remember.

Written: “One of the most poignant moments for me was visiting the ruins of Lifta – a Palestinian village abandoned nearly 70 years ago – with some of the old residents.

Many Palestinians from here became refugees and have never been allowed to return to live in Lifta. But every year they come back with their children and grandchildren to remember.

Hamid Suhail was seven when he fled – now he leans on a stick as his son Nasir helps him down the overgrown rocky slopes.

“I hope the day will come when we will have the right to come back here and live in peace,” says Nasir. Hamid’s granddaughter, Sohar, is emotional as she says: “It makes me angry and sad at the same time to come here – although it is important to remember the history of these houses.””

Unsurprisingly, Corbin’s account did not make any mention of the violence against Jews perpetrated by residents of Lifta on countless occasions throughout the decades before Israel came into being. Neither were audiences told that in early December 1947, the residents of Lifta received orders from the Arab Higher Committee to evacuate the village’s women and children to Ramallah and that the village was made into a base for the Najada militia, from which attacks were launched on Jewish neighbourhoods on Jerusalem’s western side such as Kiryat Moshe, Givat Shaul and Romema.

Discussion of Corbin’s reports will continue in part two of this post.

Related Articles:

The BBC’s Haneen Zoabi show

Jane Corbin’s BBC documentary on plight of ME Christians promotes jaded Israel-related narratives

One to watch: BBC’s Panorama on ‘The War of the Tunnels’

 

 

Advertisements

BBC amplifies defamatory hearsay on shooting of Glick attacker on multiple platforms

The BBC has given quite a lot of column space and airtime to the topic of the closure of Temple Mount to visitors in order to reduce the likelihood of violence in Jerusalem after the attempted murder of Rabbi Yehuda Glick on October 29th and we will be addressing aspects of that coverage in due course. However, one particularly egregious inaccuracy deliberately promoted on a variety of BBC platforms deserves separate discussion.

On October 30th a filmed report for BBC television news by the BBC Jerusalem Bureau’s Quentin Sommerville was published on the BBC News website under the title “Abbas: Mosque closure a ‘declaration of war’“. Sommerville opens his report as follows:Temple Mount Sommerville filmed

“Tear gas on the streets of East Jerusalem. These young men – few, but angry – rioted after the killing this morning of their neighbour. The trouble in Abu Tor continued as the body of Mua’taz Hijaz [sic] was taken away. He was killed by police on the roof of his home. They blame him for the attempted killing of a Right-wing Jewish activist. His cousin Maram was in the building when he was killed.”

The report then cuts to footage of Maram Hijazi saying:

“They took him and they take…took him upstairs and then they shot him. They killed him. No, we don’t know if there anything…any attack between them…by guns.”

No effort is made by Sommerville to present viewers with an official Israeli reply to those allegations.

Also on October 30th the BBC World Service programme ‘Newshour’ included an item on the same topic (available from 00:40 here). In that report presenter James Menendez introduces an interviewee as follows:

“Jawad Siam is a resident of Silwan neighbourhood where Mua’taz Hijazi – the Palestinian suspect – was killed.”

Siam: “Very early in the morning today we heard shooting – a lot of shooting. And then some people started calling, telling someone is killed by the Israeli forces. We move to the house where we saw the body laying down and the soldiers started to close the street of the village of Silwan. The guy was attacked by many Israeli forces and was killed. For us and for people here it was very clear that Mua’taz Hijai who was killed could have been arrested. He could be arrested.”

What Menendez – in clear breach of BBC editorial guidelines on impartiality – does not bother to tell the millions of people listening to his programme is that Jawad Siam (who has been interviewed by the BBC before) is a political activist.Temple Mount Newshour

Next listeners hear an audio report from Quentin Sommerville who, in response to a request from Menendez for more information about Mua’taz Hijazi, says:

“Spoke to some of his family members earlier this morning. He’d been in prison for a number of years. His family say that he was…that it was around 5:30 this morning that Israeli security forces entered the home, that they grabbed him, they took him to the roof – or he went to the roof – and it was there….and we’ve seen the spot where he was shot dead. There were a number of bullet holes. The blood on the ground had just been cleared up. Neighbours we spoke to say that he was unarmed. They said they didn’t see him possessing a weapon at the time. However, the Israeli security forces say that there was a gunfight and that he was killed in that gun-battle.”

On October 31st an article appeared on the BBC News website under the title “Israel promises to reopen Jerusalem holy site amid tension”. The report underwent numerous changes throughout the day and now appears with the headline “Jerusalem holy site is reopened amid tension“. A passage appearing in versions one and two of the report read as follows:

“Israeli police later killed a Palestinian suspected of shooting him [Yehuda Glick]. Moataz Hejazi, 32, was shot after reportedly opening fire when police surrounded his home.

However, his cousin alleges that he was shot by police after being detained in the house.”

In versions three to six inclusive the wording was changed to read:Temple Mount written

“Mr Hejazi’s cousin alleges that he was shot by police after being detained within his house. Israeli police say Mr Hejazi was killed after he began shooting at police who then opened fire in response.”

So let’s recap on what BBC audiences have been told in these reports. They have been led to believe that Hijazi may not have been armed and that – rather than arresting him – the Israeli security forces took him up to the roof of the house and there shot and killed him. Whilst some – but not all – of the reports present the Israeli police force’s statement on the incident, the BBC affords much more airtime to the promotion of what is ultimately an allegation that a possibly unarmed man was summarily executed. That very serious accusation is enthusiastically amplified by the BBC to millions on multiple platforms despite the fact that it has not independently verified the accounts provided by interested parties including family members, anonymous neighbours and a known anti-Israel political activist who stood trial a few years ago for assaulting a man he suspected of selling property to Jews.

BBC Watch contacted the spokesman for the Israeli police force with regard to the claims made in these BBC reports and was informed that Hijazi was indeed armed and that when the police force surrounded the building with the intent of making an arrest, he opened fire at them. Counter terrorism police responded by shooting the suspect.

It is the officially defined task of the BBC to enable audiences to reach an “understanding of international issues”. In order to do that, it is obviously necessary for the BBC to filter out the rumours, myths, conspiracy theories and gossip surrounding any story and to present audiences with only the verified facts.

If instead the BBC elects indulge its own political predilections and to jettison its obligations to accuracy and impartiality by uncritically amplifying any and every hearsay and propaganda of the genre which members of its funding public could easily find for themselves on a plethora of websites of one type or another without paying £145.50 a year for the pleasure, then – quite frankly – it renders itself irrelevant.