BBC Culture promotes Palestinian pop and a political narrative

h/t AS

On September 17th BBC Culture published an article by freelancer William Ralston titled “The rise of Palestinian pop”. In among Ralston’s long portrayal of the Palestinian (and not Palestinian) music scene readers were served context-free political framing. The article opened by telling readers that: [emphasis added]

“Growing up in East Jerusalem, Bashar Murad turned to music for comfort in a life blighted by fractious political realities and the emotional pressures of being a gay man battling the conservative elements of his society. It also became a way of transcending the borders imposed on his life by the Israeli occupation; a medium to connect with the world outside.” 

As noted when he was previously featured in BBC content, despite those alleged “borders imposed on his life” Murad:

“…was educated in an American school in Jerusalem, attended Bridgewater College in Virginia [USA], and had his work sponsored by the United Nations’ Men and Women for Gender Equality program.”

None of that was however mentioned by Ralston, who went on to promote the notion of “Palestinians with an Israeli passport” even though the majority of Israeli Arabs do not self-identify as Palestinians.

“Since its launch four years ago, the spot has become a second home for Palestinians with an Israeli passport or those with documents allowing them to travel through Israel.”

Readers were told that:

“In cash-stripped [sic] Gaza, the smaller Palestinian territory, there are even fewer opportunities. Recording studios are scarce, and any equipment must be sourced from Egypt or Israel at an extraordinary premium. Hamada Nasrallah, vocalist for Sol, a seven-piece folk outfit from Gaza, explains that he had to sell off his possessions just to afford a guitar, only for it to be destroyed in the August 2018 Israeli bomb attacks on the Said al-Mishal Centre.”

Not only does that promoted link lead to a politicised and partisan report from the Guardian but readers were not informed that the ‘cultural centre’ was located in a building also used by Hamas’ interior security unit or that the strike came in response to over 180 missile attacks from the Gaza Strip against Israeli civilians.

The article failed to inform audiences that the reason why the population of the Gaza Strip suffers from a lack of electricity and clean water is internal feuding between Palestinian factions.

“The electricity shortages and lack of drinking water make it “hard to focus on music” because “we don’t have the basics to live”, MC Gaza, a local rapper, says. “

The writer’s failure to mention the decades of terrorism perpetrated by Hamas – which he euphemistically described as “the Islamist organization that governs the territory” – means that readers are unable to put his subsequent descriptions of restrictions on movement into their correct and full context – including the fact that in the week before this article was published 8,673 people used the Erez crossing.

“Exacerbating the problem are the restrictions on movement that Palestinians face, which means that many cannot travel abroad for gigs, or, significantly, meet with industry professionals. Special permits are required to enter Israel, which are rarely granted, especially not quickly. Palestinians have long had no access to airports in the Palestinian territories: those in Jerusalem and Gaza ceased operations around the turn of the millennium, so most Palestinians must travel to Jordan in order to fly anywhere, which costs around US$500 (£400) one-way.

Those in Gaza have great difficulty in travelling at all. There are only two crossings out: Rafah and Erez, controlled by Egyptian and Israeli authorities respectively. […] Erez, meanwhile, is also tricky, and, for reasons of security, only Israeli-defined categories of people, mainly those requiring urgent medical attention, are eligible for a permit. Permits are also granted to businessmen, students, and artists, but they are far from guaranteed…”

As is usually the case in BBC content, history in this article began in June 1967, with no mention of the fact that parts of Jerusalem were illegally occupied by Jordan in the 19 years that preceded the Six Day War or that Jordan chose to attack Israel in that conflict.  

“The position of those born in Jerusalem is uniquely complicated. After occupying and annexing East Jerusalem following the 1967 Six-Day War, Israel offered Palestinian residents Israeli citizenship but many refused, and instead took permanent residency, allowing them to live, work, and receive benefits in Israel. They have what’s called a ‘laissez-passer’, a travel document that allows them to pass through Israel, but they cannot pass into another country without a visa, which is hard to obtain because they don’t have any citizenship.”

The same lack of historical context appeared in a section in which Druze residents of the Golan Heights were described as ‘Syrian’ and the relevant factor of the closure of the Quneitra crossing because of the civil war in Syria was erased.

“Musicians in the Golan Heights face similar difficulties for the same reasons: Israel annexed the land, seized from Syria, after the Six-Day War. Although Syrian, the local musicians are considered part of the Palestinian scene because they’re subject to similar restrictions: they are not even allowed to travel to Syria, so they can pass through Israel and the West Bank only.”

Yet again Ralston failed to adequately clarify that if some of his featured musicians from Jerusalem and the Golan Heights do not have passports, that is because they have chosen to pass up the opportunity to apply for Israeli citizenship.

“All four members of TootArd, whom promoters regularly label as Palestinian, grew up in the village of Majdal Shams in the Golan area, and have permanent residency in Israel, but their official nationality is also ‘undefined’, and they have no passport.”

As we see what could have been an interesting article is seriously marred by the writer’s uncritical promotion of a politically motivated narrative which he advances by failing to provide the relevant background information and key context which would facilitate proper audience understanding of the topic. 

BBC News coverage of terrorism in Israel – August 2019

The Israel Security Agency’s report on terror attacks (Hebrew) during August 2019 shows that throughout the month a total of 149 incidents took place including 97 in Judea & Samaria, 25 in Jerusalem and inside the ‘green line’ and 26 in the Gaza Strip sector.

In Judea & Samaria and Jerusalem the agency recorded 95 attacks with petrol bombs, 14 attacks using pipe bombs, five arson attacks, two shooting attacks, two stabbing attacks, one attack using a grenade and one vehicular attack.

Incidents recorded in the Gaza Strip sector included nine attacks with petrol bombs, three attacks using pipe bombs, one attack using a grenade, three shooting attacks and seven incidents of rocket fire.

Two people were murdered and eight wounded in attacks during the month of August.

The BBC News website reported the August 7th murder of Dvir Sorek the following day but no follow-up reporting was seen until over two weeks later. The murder of Rina Shnerb and injury of two additional civilians in an IED attack on August 23rd was reported.

An incident which took place on the border with the Gaza Strip on August 1st and resulted in injuries to three members of the security forces did not receive any BBC coverage. A stabbing attack in Jerusalem in which a police officer was wounded on August 15th was not reported. A vehicular attack in Gush Etzion the next day in which two civilians were injured was ignored at the time but referred to in a report a week later.

None of the seven separate incidents of rocket fire from the Gaza Strip during August received any coverage on the BBC News website.

Between January and August 2019 the BBC News website reported 25.7% of the terror attacks which took place and 80% of the resulting fatalities. Four of those eight months saw no reporting on terrorism against Israelis whatsoever.

Related Articles:

No BBC reporting on serious Gaza border incident

BBC reporting on Gush Etzion terror attack

BBC News website fails to update report on Gush Etzion terror attack

BBC News continues to ignore Palestinian terrorism

BBC News ‘contextualises’ terror attack with ‘settlements’ and ‘international law’

BBC News coverage of terrorism in Israel – July 2019

Daily Mail (sort of) corrects. Britain’s national mapping service (clearly) deceives.

Cross posted from UK Media Watch

The Daily Mail’s coverage of Israel is, by and large, not compromised by the egregious bias found in UK media outlets such as the Guardian and Independent, and editors there are generally amenable to corrections when we point out errors. Nonetheless, their “correction” to a complaint we filed over a map they distributed (to close to a million news consumers) in their Sunday print edition, which falsely listed Tel Aviv as Israel’s capital, is disappointing.

Here’s the section of the map in question, which we originally posted about last week.

Now, here’s the ‘correction’ the Daily Mail published in today’s print edition in response to a complaint filed by UK Media Watch (and countless other followers of our blog):

First, it’s important to note that the UK government map cited by Britain’s national mapping agency, Ordnance Survey, which was sent to us by Daily Mail editors in response to our complaint, does NOT, as they claim, list Tel Aviv as Israel’s capital.

Here’s the map they cite:

As you can see, there’s no capital listed. (Capitals, per the legend, are marked with a black square.)

Moreover, Ordnance Mapping’s claim that they are just following the government’s position on Israel’s capital is not accurate. Though the UK government does not recognize Jerusalem as Israel’s capital (a reflection of diplomatic sensitivities regarding the future status of the holy city), it also is not Downing Street’s position that Tel Aviv holds this status – a fact that the quote from the Foreign Office in the Daily Mail correction makes clear.

However, the main point – one that we’ve made continuously at this blog when getting corrections from UK outlets suggesting that Tel Aviv was Israel’s capital – is that, regardless of the question over diplomatic recognition, Jerusalem has been Israel’s official capital since 1949. It is the seat of government, and the city where the Knesset, Supreme Court, Prime Minster’s office and most government ministries are located.

As the Press Complaints Commission (the regulatory body for British printed newspapers and magazines that preceded IPSO) ruled back in 2012 in response to a complaint made about the Guardian: ‘Stating that Tel Aviv is Israel’s capital represents a breach in the accuracy clause of the Editors’ Code of Practice’.

Whilst we’re reasonably confident that Daily Mail editors will remember this, the fact that the country’s official mapping agency got it wrong, and then mischaracterised the government’s position on the matter when facing criticism, is extremely troubling.

Related Articles

Inaccurate and partial BBC Radio 4 report from Jerusalem’s Old City

Over the past two years listeners to BBC Radio 4 religious programming have heard a couple of inaccurate and misleading reports on the topic of property transactions carried out by the Greek Orthodox Church in Jerusalem.

BBC Radio 4, ‘religious freedom’ and a half-told story

BBC R4 ‘Sunday’ adds more confusion to Jerusalem church story

Listeners to the August 22nd edition of BBC Radio 4’s ‘Today’ programme heard another item in that genre which was introduced by presenter Justin Webb (from 43:46 here) as follows:

[emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Webb: “Church leaders and Palestinians in Jerusalem are calling for international pressure on Israel to stop Jewish settlers taking over two historic properties at the main entrance to the Old City’s Christian Quarter. The Greek Orthodox Church has filed a new lawsuit to try to overturn a Supreme Court ruling on the sale of the hotels, saying it was clear proof of corruption. The development’s taking place amid a recent increase in settlement building in occupied East Jerusalem and the West Bank as Yolande Knell reports.”

Webb provided no evidence to support that misleading claim of “a recent increase in settlement building”. Even if his intention was to comment on construction within existing communities rather than to assert that an increased number ‘settlements’ had been recently built, the basis for that claim is unclear because the available statistics run only until the end of March 2019 and they show a decrease in construction completes in Judea & Samaria.

Both Justin Webb and subsequently Yolande Knell told BBC audiences that the story is about “the sale” of properties owned by the Greek Orthodox Church. That is not the case: the story is actually about 99-year leases for three properties (rather than two as claimed by Webb).

Knell’s report commenced as follows:

Knell: “There’s a rush of tourists entering Jerusalem’s walled Old City through Jaffa Gate. They’re here to visit the sacred sites of three faiths: Christianity, Judaism and Islam. Over the centuries this place has been the crucible of conflict. Today the struggle is between Israelis and Palestinians and I’m looking up at the impressive façade of a nineteenth century landmark which is now on the front line of that. Wow! So this is the Imperial Hotel.”

Knell then introduced her report’s main protagonist – again inaccurately claiming that “the building” has been “bought”.

Knell: “Abu Walid Dajani’s family has lived in Jerusalem for generations. His father started renting this hotel in 1948. But now Jewish settlers have bought the building and he could soon be thrown out.”

The transaction did not occur “now” as claimed by Knell but a decade and a half ago in 2004.

Dajani: “The only thing I wish that God would give me the help and for my children to continue the battle of my life. We’ve been here for the last 600 years and inshallah we will continue.”

Knell then once again inaccurately referred to “the sale of the property” and told audiences of “a corrupt official” despite the fact that in 2017 the Jerusalem District Court ruled that “the Greek Orthodox Patriarchate was unable to establish that the deals, made in 2004 […] were fraudulent or involved bribery” and in June 2019 the Supreme Court upheld that ruling.

Knell: “During a long court battle the landlords – the Greek Orthodox Church – argued the sale of the property for just over a million dollars was carried out by a corrupt official. But Israel’s Supreme Court found it was legal. Mr Dajani says the buyers were driven by ideology.”

Dajani: “Distorted history. Where this is the land that God give. Who gave you? God was never a real estate man. All right; you can buy but you can do a deal in an honest way.”

Knell next claimed that Jerusalem’s Old City is “East Jerusalem”.

Knell: “Outside the hotel local church leaders pray for peace. They’ve appealed to the Vatican, to Moscow and Washington to intervene to stop a Jewish take-over of Christian properties in the Old City. For Palestinians this is also about protecting their presence in East Jerusalem and the idea of creating the capital of their hoped-for future state here.”

Listeners then heard an unidentified man claim that:

Man: “Every small land here in Jerusalem for Palestinians is very important but here is very like main area for tourists to come in so they see the flag, they see like returns to Israeli but it’s not – it’s Palestinian.”

Failing to clarify to listeners that there has never been a Palestinian state – let alone one which had sovereignty over the Old City of Jerusalem – Knell went on:

Knell: “But come down to the Western Wall – this crowded spot which is the holiest place where Jews can pray – and Israelis have a very different perspective. They see a united Jerusalem as their eternal capital.”

Listeners then heard two vox pop interviews with people who barely speak English replying to Knell’s question “you wouldn’t give up part of Jerusalem for peace with the Palestinians?”.

The Old City is of course not just any old “part of Jerusalem” but Knell made no effort at all to inform listeners of the fact that it is a location where Jews lived for centuries until they were ethnically cleansed by Jordan for a period lasting nineteen years.

Moreover, Knell then went on to promote a politically motivated narrative long embraced by the BBC: the notion that any and all Jews living in the Old City are ‘settlers’ and their homes ‘illegal settlements’.

Knell: [shouting] “A Palestinian woman screams after she’s evicted from her Old City home earlier this year so Jewish students can move in. Settlements are seen as illegal by most countries but Israel disagrees and in East Jerusalem one group – Ateret Cohanim – is behind a lot of the house purchases. Its director Daniel Luria recently told me he hopes to see many more Jews living here.”

Following that short and obviously carefully edited interview, Knell closed her report.

Knell: “Back at the Imperial Hotel an Israeli court worker serves Abu Walid Dajani with a new lawsuit, freezing his assets. The pressure on him from the settlers is mounting. At the heart of this deeply contested holy city, real estate has much more than just a financial value. It has an emotional and political one too.”

Not only did this report repeatedly promote inaccurate information concerning the properties which are ostensibly its subject matter but Yolande Knell has clearly exclusively embraced the Greek Orthodox Church’s narrative.

More gravely, Knell unquestioningly promoted the partisan political narrative she long since adopted with her framing of Old City houses inhabited by Jewish Israelis as ‘illegal settlements’, the inhabitants as ‘settlers’ and her uncritical amplification of the claim that the location is “Palestinian”.

Clearly this report does not meet the standards of either accuracy or impartiality laid down in the BBC’s editorial guidelines.  

Related Articles:

BBC tells audiences location of centuries-old Jewish habitation is an ‘illegal settlement’

Resources:

 

Weekend long read

1) The ITIC analyses last weekend’s attempted infiltration from the Gaza Strip, which the BBC chose to ignore.

“On August 17, 2019, IDF observation posts identified five suspects approaching the security fence in the northern Gaza Strip. At least one of them was armed. IDF forces were rushed to the site. An IDF tank and helicopter shot at the suspects before they could cross the security fence (IDF spokesman, August 17, 2019). The attempted penetration came two days after four rockets were launched at Israel in two separate incidents (August 16 and 17, 2019). The Palestinian ministry of health reported that IDF forces had killed three Palestinians and critically wounded another. The five belonged variously to Hamas, the Palestinian Islamic Jihad (PIJ) and Fatah. Some of them had participated in the return marches and were Night Harassment Unit operatives in the northern Gaza Strip. Senior figures in Hamas and the other terrorist organizations publicly praised the operatives who were killed and blamed Israel for their deaths. Senior Hamas figure Isma’il Haniyeh paid visits, well covered by the media, to the families of the dead operatives.”

2) Writing at the Jerusalem Post, Jonathan Spyer takes a look at recent moves by the UAE.

“In Yemen on July 8, the Emiratis announced the drawing down of their forces from the country. Abu Dhabi’s soldiers have played the key military role on the ground against the Houthis since 2015.

Having departed the Saudi-led coalition against the Iran-backed Ansar Allah or Houthi insurgency, the Emiratis subsequently threw their weight behind their local allies in Yemen. […]

The UAE has notably refrained from directly accusing Tehran of carrying out the attacks on four tankers in UAE territorial waters which took place in May. This despite there being no other serious candidate for responsibility. And in late July, a UAE delegation travelled to Tehran and, with exquisite irony, signed a memorandum of understanding with the Iranians to “enhance maritime border security cooperation.” “

3) At the FDD Aykan Erdemir discusses recent events in Turkey.

“The Turkish government on Monday removed from office three mayors from the pro-Kurdish Peoples’ Democratic Party (HDP) less than six months into their five-year terms. President Recep Tayyip Erdogan, who suffered an embarrassing defeat in last March’s local elections, continues to disregard the will of Turkey’s electorate by appointing trustees to replace opposition mayors.

Erdogan first introduced the practice of removing elected mayors from office in September 2016, taking advantage of the state of emergency declared shortly after Turkey’s abortive coup. Together with his ultranationalist allies, the Turkish leader first targeted pro-Kurdish officials, replacing 90 of the 102 HDP mayors with trustees. Shortly after the March 2019 elections, which provided many HDP mayors with a renewed mandate to assume office, Turkey’s High Election Board overturned the election of seven HDP mayors, handing their offices to losing candidates from Erdogan’s ruling Justice and Development Party (AKP).”

4) At the Times of Israel Abraham Rabinovich recalls “How an Australian sheepshearer’s al-Aqsa arson nearly torched Middle East peace”.

“One of the first stories I was assigned as a young journalist in Israel in 1969 was the trial of an Australian sheepshearer who set fire to the al-Aqsa Mosque in Jerusalem, an act that threatened to unhinge the Middle East. It remains for me the most vivid story I covered during my 25 years with The Jerusalem Post, a period that included several wars.

August 23 marks the 50th anniversary of the event. The Muslim world assumed that Israel was responsible for the arson and Saudi Arabia’s King Faisal ordered his armed forces to prepare for a holy war. The Arab League met in emergency session, and from distant India came reports of rioting in Muslim areas, with many casualties.”

 

 

 

 

BBC News again ignores Jordanian misinformation

Last month we noted that a delegation from the Jordanian parliament had held various meetings in London – including with British parliamentarians – while on a visit organised by a group headed by a Hamas-linked professional activist.

Jordanian media outlets reported at the time that:

“MP Yahya Saud, who leads a parliamentary delegation to London, on Tuesday said that Jordan is paying the price of defending the Palestinian cause and safeguarding the Islamic and Christian holy sites in Jerusalem.”

And:

“The meeting figured high on the Hashemite custodianship over Muslim and Christian shrines in occupied Jerusalem.” 

We remarked at the time that:

“Had the BBC reported this story it could have performed a useful public service by informing MPs and the public alike that, although Jordan has been trying for some time to promote the notion that it holds custodianship of Christian sites in Jerusalem, as recently documented by our colleagues at CAMERA Arabic that is not the case.”

Earlier this week the Jordanian parliament adopted recommendations proposed by a committee headed by the same controversial MP.

“Jordanian lawmakers on Monday urged their government to kick Israel’s ambassador out of the kingdom and “review” the 1994 peace treaty with the Jewish state.

The MPs’ call came during an “emergency” meeting of the country’s House of Representatives in Amman on Monday to discuss the “recent violations, including the storming by the Israeli occupation forces and settlers, of the holy Al-Aqsa Mosque/Noble Sanctuary,” the state-funded Al-Mamlaka TV reported. […]

At the meeting, MP Yahya Al-Saud put forward 17 recommendations drawn up by the parliamentary Palestine Committee, which he chairs. The text of the recommendations referred to Israel as “the Zionist entity” and warned against “allowing Jewish settlers to carry out Talmudic prayer” at the Temple Mount.

The recommendations included “expelling the ambassador of the Zionist entity in Amman”; the recall of Jordan’s ambassador to Israel; a “review” of the 1994 peace treaty between the two countries; an affirmation that the Al-Aqsa Mosque is 144 dunams in size — that is, that it constitutes the entirety of the Temple Mount area and not just the mosque building, and therefore that no non-Muslims are permitted anywhere on the mount; backing continued custodianship of the holy site by Jordan’s Hashemite monarchy; and rejecting an alleged plot by Israel to divide the Temple Mount into Muslim-only and Jewish-only sections and prayer times.”

The text of the recommendations adopted by the Jordanian parliament also includes a clause:

“…Stressing the importance of the sustainability of the Hashemite custodianship on Christian and Islamic holy places in Jerusalem. This is a historic right that has been guaranteed by international covenants.”

However, the BBC – which in recent years has promoted itself as battlingfake news‘ – has once again chosen to ignore a story about Jordanian propagation of false claims concerning one of the world’s most sensitive locations.

Related Articles:

A story about Labour and antisemitism that the BBC chose to ignore

Sky, AFP, Reuters (in Arabic) declare Jordan guardian of Jerusalem’s Christian holy sites (UK Media Watch)

Sky News Arabia falsely claims Jordan has custody over Jerusalem’s Christian shrines (UK Media Watch)

 

BBC News continues to ignore Palestinian terrorism

On August 15th an Israeli policeman was moderately wounded in a terror attack in Jerusalem.

“Graphic video footage from the scene showed the two teenagers walk up from behind a group of police officers stationed in the Old City. As they approached, they suddenly pulled out knives and began repeatedly stabbing one of the cops. Other officers at the scene opened fire at the pair as they were stabbing the victim.

The injured police officer was approximately 40 years old. He sustained multiple stab wounds to the upper body, medics said.”

On August 16th two siblings were wounded in a vehicular attack in Gush Etzion.

“Two Israelis were hit by a car and injured on Friday while standing at a bus stop outside Elazar in the central West Bank, just south of Jerusalem, in what the military said was a terror attack.

A 17-year-old teenager was seriously wounded and a woman, 19, was moderately hurt, the Magen David Adom ambulance service said.

The two were identified as brother and sister Nahum and Noam Nevis from Elazar. […]

The director of Hadassah, prof. Yoram Weiss said Nahum was in surgery fighting for his life, with a skull fracture and a brain injury.

Doctors at Shaare Zedek said Noam was conscious, but suffering from injuries to her limbs.”

Later the same day a rocket fired from the Gaza Strip was successfully intercepted.

“Rocket sirens wailed in southern Israel on Friday evening near the Gaza border and local residents reported hearing explosions.

The sirens sounded in the town of Sderot, and in the communities of Or Haner, Nir Am, Erez and Gevim.”

Twenty-four hours later, on August 17th, another rocket attack took place in the same district.

“Incoming rocket sirens on Saturday sounded in Sderot and several communities in the Sha’ar Hanegev Regional Council at 9 p.m. The military said that two of the three projectiles were intercepted by the Iron Dome missile defense system.

The city of Sderot and Israel Police said that shrapnel from the third Qassam rocket launched from the Gaza Strip landed in the yard of a home in Sderot. A 30-year-old woman was treated by Magen David Adom paramedics after she fainted at a bus stop during the barrage.”

Hours later another serious incident took place in the northern sector of the border between Israel and the Gaza Strip.

“Three armed Palestinians were killed by IDF troops as they tried to cross into southern Israel from Beit Hanoun shortly after three rockets were launched into southern Israel, the IDF said on Saturday night. […]

The three armed men were reported to be members of Palestinian Islamic Jihad’s military wing, Saraya al-Quds. They were engaged and killed by IDF troops after they attempted to infiltrate across the border fence. 

They were identified by Palestinian media as 21 year-old Mohammed Al-Taramsi, 23 year-old Mohammad Abu Namous and 22 year-old Mahmoud Al-Walaydeh. Their bodies were recovered by medical crews and moved to the Indonesian hospital.

The three were wrapped in flags belonging to Palestinian Islamic Jihad, Fatah and Hamas’ Izzedin al-Qassem brigades during their burial.”

The BBC once again did not find any of those attacks newsworthy: audiences have yet to see even one word of coverage of any of the five incidents that took place in just over 50 hours.

 

Related Articles:

BBC continues to yawn at Gaza border incidents

No BBC reporting on serious Gaza border incident

BBC Arabic breaches style guide on Temple Mount

Earlier this week we documented descriptions in BBC World Service radio news bulletins of a premeditated demonstration of intolerance at a site holy to three religions as “clashes at the al Aqsa Mosque in Jerusalem”. We noted that:

“…the BBC has returned to its past habit of complying with PLO instructions by naming the place its style guide says should be termed “Temple Mount, known to Muslims as the Haram al-Sharif” as “the al Aqsa Mosque”.”

While no coverage of those August 11th incidents appeared on the BBC’s English language website, the BBC Arabic website published a report on that day headlined “Al-Aqsa Mosque: Clashes between Israeli police and Palestinians after Eid al-Adha prayers”.

Readers were told that: [translation CAMERA Arabic, emphasis added]

Extremist Jewish groups were trying to congregate near Moors’ [Mugrabi] Gate in order to enter the Mosque and commemorate the anniversary of what is referred to as ‘the destruction of the temple, which coincided this year with Eid al-Adha…”

And:

“At a later time, the police allowed dozens of Jewish extremists to enter the plaza of the Jerusalem sanctuary for a few minutes…”

In exactly the same way that BBC World Service radio’s failure to comply with the BBC’s own style guide confused audiences, this report’s employment of the deliberately politicised term “al Aqsa Mosque” to describe the entire Temple Mount plaza and the ensuing claim that Jews were trying to “enter the mosque” is inaccurate and materially misleading.

The headline further misleads readers by suggesting that “clashes between Israeli police and Palestinians” took place in the al Aqsa Mosque rather than – as was actually the case – outside the building.

Also inaccurate is the blanket description of unarmed, non-violent visitors to the holiest site of their faith as “extremists”. While Muslim visitors to the site on that day (some of whom participated in the violent rioting) were described by BBC Arabic merely as “Palestinians”, the description of Jewish visitors as “extremists” demonstrates bias on the part of that BBC department.   

CAMERA Arabic has submitted a complaint to the BBC concerning that report.

Related Articles:

BBC WS radio news confuses audiences with politicised terminology

Mapping changes in the terminology used by the BBC to describe Temple Mount

PLO recommended terminology continues to appear in BBC content

PLO terminology returns in BBC Jerusalem Day report

 

BBC WS radio news confuses audiences with politicised terminology

h/t AB

Ahead of the fast of Tisha B’Av on August 10th/11th various Israeli media outlets reported that:

“The Muslim religious body that manages the Al-Aqsa Mosque on the Temple Mount in Jerusalem’s Old City has called for all other mosques in the area to shut Sunday to boost attendance at the flash point holy site in order to block Jewish visitors from going there on Tisha B’Av. […]

This year, the start of Eid al-Adha coincides with the Jewish fast day of Tisha B’Av, when Jews mourn the destruction of the temples and other disasters in Jewish history.

In a statement, Grand Mufti of Jerusalem Mohammed Hussein, former grand mufti of Jerusalem Ekrima Sabri and senior Waqf official Abdel Azeem Sahlab announced that “all mosques in Jerusalem will be closed and that blessed Eid al-Adha prayers will take place in the blessed Al-Aqsa Mosque.”

They said the move comes in response to the Israel Police’s decision to “evaluate” whether to allow Jews on the Temple Mount on Sunday. “The people of Jerusalem and its surroundings will stand together in the face of the ambitions of the settlers,” they added.”

On the morning of August 11th:

“Following a security assessment, police said non-Muslims would be barred from entering the Temple Mount, where tens of thousands of Muslim worshipers had arrived during the morning.

“In light of the amount of worshipers and the high potential for friction, it was decided not to allow visits to the Temple Mount at this stage,” a police statement said.”

Later in the day that decision was reversed but not before rioting began on Temple Mount.

“Israel on Sunday morning reversed its decision to bar Jews from the Temple Mount in Jerusalem on Tisha B’Av, the Jewish day of mourning for the destruction of the biblical temples that once stood at the site. […]

A short time earlier, major clashes erupted between Muslim worshippers and Israeli security forces at the Temple Mount, where large numbers had gathered to mark Eid. […]

“At one point, thousands of worshippers who were at the Temple Mount crowded into the area of the Mugrabi Gate [the entrance to Temple Mount for non-Muslims] and began rioting, shouting for nationalist slogans and throwing stones, chairs and other objects at the officers,” the police said.

“In light of this, the district commander issued an order to disperse the rioters up using the crowd dispersal methods and restore public order.”

The Times of Israel reported that:

“At least 61 Muslim worshipers were injured in the clashes, according to the Red Crescent. At least four Israeli officers were also lightly to moderately wounded, police said.

The Palestinians had gathered near the Mughrabi Gate in “a peaceful manner” to protest the possibility of Israel allowing Jews to visit the Temple Mount during Eid al-Adha, a Waqf official, who spoke on condition of anonymity, said.

“It’s unacceptable that they be allowed to enter during our holiday,” the official said.”

No reporting of that premeditated demonstration of intolerance at a site holy to three religions appeared on the BBC News website. However the following day – August 12th – listeners to early morning BBC World Service radio news bulletins were informed that: [emphasis in bold added]

“Dozens of Palestinians and four Israeli police officers have been injured in clashes at the al Aqsa Mosque in Jerusalem. The Palestinians, who were celebrating the start of Eid al Adha, objected to the entry of worshippers marking a Jewish holiday at the same site.” (from 01:14 here)

And:

“Dozens of Palestinians and four Israeli police officers have been injured in clashes at the al Aqsa Mosque in Jerusalem. The Palestinians, who were celebrating the start of the Muslim Eid al Adha holiday, objected to the entry of Jewish worshippers who were marking the Tisha B’Av holiday.” (from 03:20 here)

Leaving aside that description of the most solemn day in the Jewish calendar as a “holiday”, we see that the BBC has returned to its past habit of complying with PLO instructions by naming the place its style guide says should be termed “Temple Mount, known to Muslims as the Haram al-Sharif” as “the al Aqsa Mosque”.

Moreover, although under post-1967 agreements non-Muslims are allowed to visit the site during limited hours but are prohibited from praying there or displaying any religious symbols, the BBC nevertheless erroneously referred to “the entry of Jewish worshippers” – i.e. people participating in a religious ceremony – to the site.

That choice of terminology is even more bizarre given the BBC’s claim that those “Jewish worshippers” were “marking a Jewish holiday at the same site” – which according to the BBC is a mosque. 

As we see yet again, the BBC’s employment of politicised terminology rather than correct place names serves only to confuse its audiences.

Related Articles:

Mapping changes in the terminology used by the BBC to describe Temple Mount

PLO recommended terminology continues to appear in BBC content

PLO terminology returns in BBC Jerusalem Day report

 

 

 

 

BBC News coverage of terrorism in Israel – July 2019

The Israel Security Agency’s report on terror attacks (Hebrew) during July 2019 shows that throughout the month a total of 92 incidents took place: 54 in Judea & Samaria, 24 in Jerusalem and inside the ‘green line’ and 14 in the Gaza Strip sector.

In Judea & Samaria and Jerusalem the agency recorded 66 attacks with petrol bombs, six attacks using pipe bombs, four arson attacks and one vehicular attack.

Incidents recorded in the Gaza Strip sector included eight attacks with petrol bombs, two attacks using pipe bombs, one attack using a grenade, one shooting attack and two incidents of rocket fire.

Five members of the security forces were injured in a vehicular attack on July 6th near the Hizme checkpoint in Jerusalem which did not receive any coverage whatsoever on the BBC News website.  

Two incidents of rocket fire from the Gaza Strip on July 12th were likewise ignored, as was the death (not included in the ISA report) of an 89 year-old woman who was injured during a rocket attack on Ashkelon in May of this year.

Since the beginning of 2019 the BBC News website has reported 28% of the terror attacks which have taken place and 75% of the resulting fatalities. Four of those seven months saw no reporting on terrorism against Israelis whatsoever.

Related Articles:

Summary of BBC News website portrayal of Israel and the Palestinians – July 2019

BBC ignores another cross-border terror tunnel

BBC News coverage of terrorism in Israel – June 2019

BBC News coverage of terrorism in Israel – May 2019