BBC News website tones down Assad regime propaganda

The recently released report by the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons -UN Joint Investigative Mechanism (JIM) concerning the chemical weapons attack in April in Khan Sheikhoun was of course covered by many media organisations.

Once again many Western outlets (e.g. Reuters, NYT, Guardian, Telegraph) managed to strike an appropriate balance between portraying the report’s findings and putting the related denials of the Assad regime and its Russian patrons into appropriate perspective.

However, the BBC News website’s October 27th report on that story – “Assad forces behind deadly Syria sarin attack – UN” – yet again displayed false balance with its extensive promotion of responses from those sources.

“However, Syria’s foreign ministry said on Friday it “categorically denies” the report’s conclusions.

“This report and the one that preceded it are falsifications of the truth and distort the exact information on what happened at Khan Sheikhun,” the statement said.

The ministry went on to accuse the report of being a tool with which the UN could “exert more political pressures”, according to news agency AFP.

Syria’s opposition and Western powers have blamed the incident on a government air strike on the area, but Syrian President Bashar al-Assad and his ally Russia have repeatedly said the incident was fabricated.

Damascus and Moscow say an air strike hit a rebel depot full of chemical munitions. […]

Speaking to the Interfax news agency, Russia’s Deputy Foreign Minister Sergei Ryabkov said the UN report had “many inconsistencies”.

He said: “Even the first cursory read shows many inconsistencies, logical discrepancies, using doubtful witness accounts and unverified evidence.”” [emphasis added]

The BBC did not provide a link to the AFP report from which it ostensibly quoted the highlighted statement above but one of AFP’s articles on the story includes the following:

“”Syria categorically denies the content of the joint report between the UN and the Organisation for the Prohibition of Chemical Weapons,” a foreign ministry statement said.

“This report and the one that preceded it are falsifications of the truth and distort the exact information on what happened at Khan Sheikhun.” […]

The Syrian statement, quoted by official media, denounced the “method of investigation”, saying it was based on “the words of the criminals who committed this immoral act in Khan Sheikhun and on dubious witnesses”.

The ministry said the UN report was written on the basis of “instructions from the US administration and Western countries to exert more political pressure” on Damascus.”

In other words, while the BBC tells its audiences that the Syrian statement said that the report “could” potentially be used by the UN in the future to exert political pressure on the Assad regime, AFP in fact reports that the Syrian statement claimed that the JIM report was intentionally written for that purpose.

A look at the report put out by the Syrian Ministry of Information linked state media organisation SANA confirms that the Assad regime is in fact claiming that the report’s findings were dictated in advance by “Western countries”. [emphasis added]

“Syria rejected the report of the UN and the Organization for the Prohibition of Chemical Weapons (OPCW) Joint Investigative Mechanism (JIM), which was announced yesterday, stressing that it came in implementation of the instructions of the US administration and Western countries to exert more political pressures and threats to Syria’s sovereignty. […]

The source said that since the establishment of this mechanism, Syria has repeatedly expressed that the Joint Investigative Mechanism needs to carry out its work in a professional and impartial manner and that if its reports were prepared in advance by the Western intelligence services then its work would be ineffective, noting that the manner of its investigative procedures showed the dominance of Western countries over it.”

Moreover, the Assad regime goes on to accuse some Western countries of supporting “the terrorist parties” that it alleges were in fact responsible for the chemical weapons attack in Khan Sheikhoun.

“The source asserted that Syria has cooperated with the UN-OPCW mechanism and did not delay or hesitate to work with them in various fields, including providing accurate information required to show the fact that the terrorist parties had used chemical weapons directly and indirectly and are supported by parties in the region and beyond, particularly the US, France, and Britain, and their tools in the region such as Saudi Arabia, Qatar, Turkey, and other countries.”

This of course is far from the first time that BBC audiences have seen amplification of unchallenged Syrian propaganda that is presumably intended to tick the ‘impartiality’ box and give an impression of ‘balanced’ reporting. This time, however, that propaganda was apparently too ridiculous even for the BBC and so it was toned down and distorted into an inaccurate representation of the Syrian Foreign Ministry statement.

Related Articles:

Why does the BBC describe the Khan Sheikhoun chemical attack as ‘suspected’?

Are BBC audiences getting the full picture on Syria’s chemical weapons?

Despite evidence, the BBC won’t let go of Assad propaganda

Advertisements

Despite evidence, the BBC won’t let go of Assad propaganda

On September 6th the UN Commission of Inquiry on Syria released a report which identifies the Syrian regime as having carried out the chemical weapons attack in Khan Sheikhoun earlier this year.

“As part of an aerial campaign in northern Hama and southern Idlib, on 4 April the Syrian air force used sarin in Khan Shaykhun, killing over 80 people, most of whom were women and children. The aerial campaign also targeted medical facilities throughout the area, resulting in a severe weakening of their ability to provide assistance to victims of the sarin attack and a consequent increase in the number of civilian casualties. In Idlib, Hamah, and eastern Ghouta, Damascus, Syrian forces used weaponized chlorine. These attacks constitute clear violations of international humanitarian law and the Convention on Chemical Weapons, the report notes, which the Syrian Arab Republic ratified in 2013 following a previous sarin attack.”

Naturally that story was given extensive media coverage and many outlets managed to strike an appropriate balance between portraying the UN report’s findings and putting the related denials of the Assad regime and its Russian allies into appropriate perspective.

Washington Post:

“The Syrian government and its Russian backers had insisted that the Khan Sheikhoun attack was the fault of opposition forces in the area, or that it was entirely fabricated. The inquiry found no supporting evidence for either claim.”

Deutsche Welle:

“[UN commission chair] Pinheiro also ruled out claims by Assad and Russian officials following the sarin attack that military strikes had hit a weapons depot belonging to rebel forces that contained sarin gas.”

Guardian:

“The Assad government has repeatedly denied using chemical weapons, but the report said the Syrian regime’s version of events, that an unknown weapons depot had been hit, was “extremely unlikely”.” 

Reuters:

“The Assad government has repeatedly denied using chemical weapons. It said its strikes in Khan Sheikhoun hit a weapons depot belonging to rebel forces, a claim “excluded” by Pinheiro.”

New York Times:

“The panel’s findings are the first authoritative statement to pin responsibility for the attack unequivocally on the Syrian government.

Although a number of foreign governments, watchdogs and news organizations, including The New York Times, had concluded that Syrian forces were most likely behind the attack, the latest report — released by a body tasked with investigating violations by all sides in the conflict — carries more weight and will be harder for the Syrian government and its allies to dismiss as politicized.”

The NYT’s report also includes a video titled “How Syria and Russia Spun a Chemical Strike”.

The BBC News website’s report on the story – “Syria government behind Sarin attack – UN investigators” – amplified the Syrian regime’s denials just three paragraphs in.

“UN human rights investigators have concluded that the Syrian Air Force carried out a chemical weapons attack on a rebel-held town in April.

At least 83 people died when a Su-22 jet dropped a bomb filled with the nerve agent Sarin on Khan Sheikhoun, a report by a commission of inquiry says.

Damascus insists the incident was faked and denies using chemical weapons.”

Later on readers were told that:

“They [UN investigators] also dismiss statements from the government’s ally, Russia, which has asserted that the Syrian Air Force struck a terrorist chemical weapons depot.”

Towards the end of the report the Syrian regime’s propaganda was repeated.

“President Bashar al-Assad has said the incident in Khan Sheikhoun – which prompted the US to launch a missile strike on an airbase – was a “fabrication”.

He has insisted his forces destroyed their entire chemical arsenal under a deal brokered by the US and Russia after a Sarin attack outside Damascus in 2013.”

It is clearly evident that the Assad regime (with which a BBC reporter was once again embedded just last month) did not destroy its “entire chemical arsenal” as mandated by UN Security Council resolution 2118 in 2013 and the BBC itself published a report in May that quoted a “Western intelligence agency” as saying that “Syria’s government is continuing to make chemical weapons in violation of a 2013 deal to eliminate them”.

Nevertheless, BBC audiences continue to repeatedly see false balance in the form of unchallenged Syrian propaganda that is presumably intended to tick the ‘impartiality’ box. In addition to being plainly ridiculous, that editorial policy clearly undermines the BBC’s purpose of providing the public with accurate and impartial reporting that enhances its understanding of global issues.

Related Articles:

Why does the BBC describe the Khan Sheikhoun chemical attack as ‘suspected’?

Are BBC audiences getting the full picture on Syria’s chemical weapons?

BBC News amplification of unchallenged Assad propaganda persists

 

 

BBC’s ME editor suggests Syria chemical attack related to Israel

The day after the chemical weapons attack in Syria that shocked the world, the man charged with making news from the Middle East “more comprehensive or comprehensible for the audience” took to Twitter to promote his own conjectures concerning the incident in Khan Sheikhoun.

Yes, the BBC’s Middle East Editor really is promoting the “theory” that the Assad regime slaughtered children in Idlib province because Israel has allegedly carried out strikes in Syria against Iranian/Syrian weapons shipments to the Hizballah terror organisation.

It is worth remembering that the man publicly promoting that bizarre ‘rationale’ is the gatekeeper of all ‘accurate and impartial’ BBC reporting concerning the war in Syria – as well as coverage of Israel.

Related Articles:

BBC failure to provide context in Hizballah weapons stories continues

BBC News’ migrant crisis coverage: Bowen embeds with Assad

BBC promotes Assad propaganda in Syria reports

BBC’s Davies suggests ulterior motives for IDF Sarin report

BBC’s Assad interview and the ‘related articles’