BBC source featured in report on links between terror groups and NGOs

As readers may recall, the ‘Palestinian Center for Human Rights’ (PCHR) was the source of baseless allegations of Israeli ‘war crimes’ which appeared in BBC content less than 24 hours after the start of the summer 2014 conflict between Israel and Hamas.

The group’s director was interviewed by the BBC on several occasions during that conflict and, as has been noted here previously, the PCHR is one of several NGOs uncritically quoted and promoted by the BBC despite being active in the lawfare campaign against Israel.

Moreover, the PCHR was one of the sources used by UNOCHA for the compilation of casualty figures and civilian/combatant ratios in the Gaza Strip during the 2014 conflict. Those figures were unquestioningly quoted, promoted – and even defended – by the BBC without any independent verification having taken place and they continue to be cited in its content.

The PCHR is one of the organisations appearing (see page 54 here) in a report recently published by Israel’s Ministry of Strategic Affairs which documents links between terrorist organisations and NGOs promoting the Boycott, Divestment and Sanctions campaign against Israel.

The BBC never did provide its funding public with a satisfactory explanation as to why it uncritically promoted the PCHR’s unproven allegations of ‘war crimes’ literally from day one of the 2014 conflict or why its reporting on casualty figures was based on unverified information provided by the PCHR and other organisations which make no secret of the fact that they are active in a political campaign of lawfare against Israel.

Related Articles:

Revisiting a 2014 BBC report by Jon Donnison

Advertisements

BBC silent on planned PIJ maritime attack

As readers may recall, the ‘Palestinian Center for Human Rights’ (PCHR) was the source of baseless claims concerning ‘war crimes’ which appeared in BBC content less than 24 hours after the beginning of the summer 2014 conflict between Israel and Hamas. The group’s director was interviewed by the BBC on several occasions during that conflict and, as has been noted here previously, the PCHR is one of several NGOs uncritically quoted and promoted by the BBC despite being active in the lawfare campaign against Israel.

Moreover, the PCHR was one of the sources used by UNOCHA for the compilation of casualty figures and civilian/combatant ratios in the Gaza Strip during the 2014 conflict. Those figures were unquestioningly quoted, promoted – and even defended – by the BBC without any independent verification having taken place and are still being cited to this day in its content.

On March 12th 2018 the PCHR put out a statement calling upon “the international community, including the High Contracting Parties to the 1949 Fourth Geneva Convention, to intervene to stop all Israeli violations against fishermen and allow them to fish freely in the Gaza Sea”. The reason for that statement was the arrests of a number of fishermen near Rafah – described by the PCHR as “Israeli ongoing attacks against Palestinian fishermen”.

Photo credit: IDF Spokesman

On April 4th the background to that story was made public.

“Security forces arrested a member of the Palestinian Islamic Jihad terror group off the Gaza coast suspected of planning to sink an Israeli naval patrol boat and kidnap any survivors last month, Israel revealed on Wednesday. […]

This plot was foiled on the night of March 12, when the navy’s 916th Patrol Squadron stopped a Palestinian boat that had left the designated Gaza fishing zone. […]

The crew was brought into Israeli custody for questioning, including Amin Saadi Muhammad Jumma’a, 24, a member of the Palestinian Islamic Jihad who told interrogators that he had received instructions from his commanders to prepare to carry out the attack on Israeli Navy ships, according to the Shin Bet and IDF. […]

Jumma’a, a resident of the southern Gaza city of Rafah, told interrogators that the plan was for one boat to act as a diversion by leaving the fishing zone so that a navy ship would approach it.

“A second boat would attack the ship, firing a Kornet (anti-tank) missile at it, with the intention of causing injury and death to the soldiers on board,” the statement said

A third boat would then arrive on the scene and take the wounded soldiers hostage and steal the bodies of those killed, the security forces said.”

Unsurprisingly, BBC audiences have to date seen no reporting at all on that attack planned by the Palestinian Islamic Jihad – which is also among the organisers of the ‘Great Return March’.

Whether or not this latest example of the PCHR’s cynical and politicised distortion of events will do anything to convince the BBC that it is not a reliable and unbiased source of information worthy of unquestioning promotion by a corporation committed to accurate and impartial reporting of course remains to be seen.

Related Articles:

BBC quoted and promoted NGO supports cash for terror

Source of BBC’s ‘war crimes’ allegations lies about Palestinian victim of terror

BBC quoted and promoted NGO supports cash for terror

Even as international awareness grows concerning the issue of Palestinian Authority’s provision of salaries to convicted terrorists and payments to the families of terrorists killed in the act, the BBC has yet to provide its funding public with any serious reporting on that subject. Indeed, as recently as May the BBC’s Middle East editor amplified Palestinian Authority messaging when he told audiences that:

“He [Netanyahu] was referring to a Palestinian Martyrs’ fund. It pays pensions to people it regards as victims of the occupation, including the families of individuals who have been killed attacking Israelis. There is also a fund to support Palestinians who have been imprisoned by Israel. The Palestinians have compared the payments to the salaries Israel pays to soldiers.” [emphasis added]

In early June the Palestinian Authority reportedly halted payments to some former prisoners – for the most part linked to Hamas – residing in the Gaza Strip. However, that move apparently had more to do with the tensions between Hamas and the PA that have also seen Mahmoud Abbas reduce PA payments for electricity and medical care for Gaza residents than with any change of policy regarding the salaries for convicted terrorists.  

Nevertheless, the move brought criticism from assorted ‘human rights’ groups, as documented by NGO Monitor.

“…a number of Palestinian non-governmental organizations (NGOs) receiving European government funding under the banner of human rights assert that terrorists have a “right” to receive salaries and that suspending these payments is a violation of international law. NGO officials have also not questioned the legitimacy of violent responses by the Palestinian street, and some of their statements can be interpreted as veiled threats of violence meant to prevent an end to payments.”

One of those NGOs is the Palestinian Center for Human Rights (PCHR).

“On July 25, 2017, the PCHR organized a workshop on “Consequences of Former Prisoners’ Salary Suspension on their Economic and Social Rights.” PCHR director, Raji Sourani, stated that “the decision of suspending former prisoners’ salaries was shocking to the prisoners, their families and all Palestinians as it is illegal, immoral, and violates the Basic Law and the international human rights law.””

As readers may recall, the PCHR was the source of dubious claims concerning ‘war crimes’ which appeared in BBC content less than 24 hours after the beginning of the summer 2014 conflict between Israel and Hamas. The group’s director was interviewed by the BBC on several occasions during that conflict.

As has been noted here previously, the PCHR is one of several NGOs uncritically quoted and promoted by the BBC despite being active in the lawfare campaign against Israel.

Moreover, the PCHR was one of the sources used by UNOCHA for the compilation of casualty figures and civilian/combatant ratios in the Gaza Strip during the 2014 conflict. Those figures were unquestioningly quoted, promoted – and even defended – by the BBC without any independent verification and are still being cited to this day in its content.

Now we learn that the PCHR director – described to audiences by the BBC’s Middle East editor as “a Palestinian human rights campaigner” – is of the opinion that terrorists who murder Israeli civilians have a ‘human right’ to generous monthly cash payments.  

Whether or not that will do anything to convince the BBC that the PCHR is not a reliable and unbiased source of information worthy of unchallenged promotion by a media organisation committed to accurate and impartial reporting is of course highly doubtful.

BBC News continues to promote dubiously sourced Gaza statistics

On February 28th an article appeared on the BBC News website’s Middle East page under the headline “Israel’s Netanyahu criticised over 2014 Gaza war preparations“.mevaker-report-art

Relating to a report on Operation Protective Edge published by Israel’s state comptroller, the article includes background information concerning the 2014 conflict, part of which relates to the subject of casualties.

“The 50-day war left at least 2,251 Palestinians dead, including more than 1,462 civilians, according to the UN, and 11,231 others injured. On the Israeli side, 67 soldiers and six civilians were killed, with scores more wounded.”

Since the end of that conflict the BBC has published varying accounts of casualty figures and civilian/combatant casualty ratios in the Gaza Strip, all of which cite the UN as their source. In August 2014 a graphic told BBC audiences:

“2,101 people killed in Gaza – UN estimates 70% of deaths are civilians”Graphic Op PE

In October 2014 the same graphic was amended to read:

“2,104 people killed in Gaza – UN estimates 69% of deaths are civilians”

In December 2014 the BBC told its audiences that:

“The 50-day conflict in Gaza between Israel and militant groups led by Hamas left at least 2,189 Palestinians dead, including more than 1,486 civilians, according to the UN, and 11,000 injured. On the Israeli side, 67 soldiers and six civilians were killed, with scores more wounded.”

So where has the figure 2,251 cited in this latest article come from? Its source is the controversial report commissioned by the UN Human Rights Council more than a month before the conflict ended and originally headed by William Schabas that was published in June 2015. Section V of that report states:

“In Gaza, in particular, the scale of the devastation was unprecedented. The death toll alone speaks volumes: 2,251 Palestinians were killed, including 1,462 Palestinian civilians, of whom 299 women and 551 children and 11,231 Palestinians, including 3,540 women and 3,436 children, were injured, of whom 10 per cent suffered permanent disability as a result. While the casualty figures gathered by the United Nations, Israel, the State of Palestine [sic] and non-governmental organizations differ, regardless of the exact proportion of civilians to combatants, the high incidence of loss of human life and injury in Gaza is heartbreaking.”

A footnote states that the quoted figures come from:

“Data compiled by the OCHA Protection Cluster, 31 May 2015. For its methodology, see A/HRC/28/80/Add.1, para. 24, footnote 43.”

That reference leads to a footnote which states:

footnote-43

As we see, the footnote reveals that the Hamas-run “Ministry of Health in Gaza” is one source of the report’s data, together with “the Protection Cluster”. As has been noted here previously, that “Protection Cluster” includes political NGOs, some of which also have a financial relationship with UNOCHA.

“During the 2014 Gaza war, three NGOs from the cluster – B’Tselem, Al-Mezan Center for Human Rights, and the Palestinian Center for Human Rights (PCHR) – were designated to provide casualty statistics. In turn, their statistics were repeated without question by OCHA and other UN bodies, the media, European officials, and the Schabas-Davis commission. […]

Al Mezan and PCHR are also leaders in promoting “lawfare” cases against Israelis in Europe and the International Criminal Court (ICC).Their lack of credibility is also reflected in their highly politicized agenda, including accusations that the IDF (“Israeli Occupation Forces” in NGO parlance) is responsible for “massacres,” and “war crimes,” as well as “disproportionate” and “criminal” attacks against civilians.”

Those sources are of course the same ones that produced data promoted by the BBC almost from the very beginning of the 2014 conflict – as BBC Watch revealed at the time.

Readers may also recall that last August the BBC Trust published  the findings of a review of the impartiality of the BBC’s reporting of statistics in its news and current affairs output. That report included “10 Golden Rules”, one of which is:

“Check your source. Is it likely to be someone with a vested interest in interpreting findings in a particular way?”

The UNHRC is of course notorious for its anti-Israel bias and to describe it – as well as the Hamas health ministry, UNOCHA, the PCHR, B’tselem and Al Mezan – as having “a vested interest” would be gross understatement.

Nevertheless, as we see, over thirty months since the 2014 conflict ended the BBC is still amplifying casualty figures and debatable civilian/combatant casualty ratios supplied by Hamas and NGOs involved in ‘lawfare’ campaigning against Israel that were funneled through a UN agency and subsequently promoted in a controversial and biased UNHRC report.

Related Articles:

BBC continues to avoid independent verification of Gaza casualty ratios

The BBC and the UN HRC report on last summer’s conflict – part one

The BBC and the UN HRC report on last summer’s conflict – part two

BBC News again avoids telling audiences real reasons for Gaza power crisis

As has been documented here on several occasions, the BBC has over the years repeatedly misinformed audiences on the topic of the causes of the chronic electricity shortage in the Gaza Strip.

That power crisis prompted demonstrations in September 2015 which went unreported by the BBC, as did Israeli efforts to ease the shortage.  

A recent exacerbation of the crisis brought about more demonstrations by Gaza Strip residents and this time the BBC News website produced two reports on the topic:gaza-power-crisis-1

Gaza electricity crisis: Hamas breaks up protest‘ – January 13th

Angry protests in Gaza over crippling power shortages‘ – Rushdi Abu Alouf, January 14th

But did the BBC finally get round to giving its audiences full and accurate background information concerning the reasons why residents in the Gaza Strip only have a few hours of electricity a day in these two reports? In the first article readers were told that:

“Locals now get just four hours of power per day, instead of eight-hour cycles.

A vital plant was badly hit in fighting with Israel in 2014, but financial troubles and inter-Palestinian tensions have also contributed to the crisis.”

In fact, (and despite several inaccurate BBC reports to that effect which have remained uncorrected for two and a half years) Gaza’s power plant in Nusseirat was not “badly hit” in 2014: a fuel tank was damaged because terror organisations placed military assets close to the plant but it was back up and running within two months. As for the “financial troubles” and “inter-Palestinian tensions”, the report does not provide readers with any further information which would clarify that opaque terminology.

In the second article audiences find the following:gaza-power-crisis-2

“On Friday, the Hamas movement held the government of the Palestinian Authority, which is based in Ramallah in the West Bank, and President Abbas responsible for the dire electricity crisis in the Gaza Strip.

Hamas spokesperson Fawzi Barhum said that the ongoing power shortage was “intentional” and aimed “to tighten the unfair siege on Gaza and create chaos and anarchy”.

Barhum demanded that Abbas, and the Fatah movement that he leads, “end this dangerous policy” and end the crisis, which has left Gaza with less than a quarter of its required electricity.

More than 10 years ago, Israel destroyed a large part of the power plant located in central Gaza after the kidnapping of Israeli soldier Gilad Shalit by Hamas militants.

Since then, power shortages have had an impact on almost every aspect of life in Gaza.

Local and international organisations have suggested numerous solutions over the past decade to solve the crisis, leading to the reconstruction of the destroyed power station.”

So what is actually causing the chronic electricity shortage in the Gaza Strip? Ha’aretz recently reported that:

“Israel supplies the Strip with 122 megawatts of electricity on an ongoing basis, said Maj. Gen. Yoav (Poli) Mordechai, the Coordinator of Government Activities in the Territories (COGAT). He added that a recent fault with one of the electricity lines had been repaired immediately.

In addition to the electricity from Israel, Egypt supplies 20-30 MW and the Gaza power station generates 60 MW, he said. […]

Mordechai blamed Hamas for the current electricity crisis in Gaza. “The leaders of Hamas enjoy electricity 24/7, while the rest of the population only gets three hours a day,” he said.

He also accused Hamas of using the funds it raises from taxing electricity for “personal interests and military equipment.” Every tunnel from Gaza has a generator beside it exclusively for the use of Hamas, Mordechai said.”

The Times of Israel provides a good overview of the background to the shortages:

“The latest crisis surrounding electricity supply in Gaza did not start overnight. It is the outcome of a long-running disagreement between the Palestinian Authority and Hamas over the payment of excise taxes for the fuel that is used in the power station in Gaza.

The Palestinian Authority purchases the gas at full cost — including the excise tax — from Israel before it is transferred to Gaza. However, the PA announced in 2015 that it is no longer prepared to bear the full burden of the excise tax and told Hamas it needs to foot its share of the costs of buying diesel fuel for the power station in Gaza. The station constitutes the main source of energy in the Gaza Strip (apart from a small amount that comes from Israel and Egypt).

While the Palestinian Authority is nominally responsible for the Gaza Strip, particularly in official dealings with Israel, in reality, Hamas has been in charge since ousting PA forces, in a bloody uprising in 2007. Several rounds of reconciliation talks between the two have failed to reach an agreement, leading to these kinds of grey areas of responsibility.

Hamas, a terrorist organization which calls for Israel’s destruction, has refused to make any payments to Israel. The PA initially continued to pay the full cost of the fuel, but the disagreement was never resolved.

As a result, the Gaza Strip has seen drastic swings in the electricity supply. Each time the PA refuses to shell out the funds for the excise tax, the electric company in Gaza buys less fuel and in turn produces less electricity. This time, it appears that the crisis has become particularly severe, in light of the decrease in electricity supply from Egypt, due to technical problems with the power lines.”

There is of course no doubt that – did it wish to do so – the BBC could have provided its audiences with a similarly clear and factual explanation of the crisis. However, the corporation instead elected to steer audiences towards a version of events which implies that Israel is to blame, recycling inaccurate information and failing to adequately explain the dispute between Hamas and the Palestinian Authority which is the real cause of the chronic electricity shortages.

However, one aspect of that second report is positive and noteworthy: BBC audiences found an extremely rare portrayal of Hamas’ intimidation of civilians and journalists and its practice of trying to silence foreign media coverage of unfavourable stories.

“Hamas’ police forces arrested dozens of people in northern Gaza for their involvement in the demonstration.

The Palestinian Centre for Human Rights said that “security personnel in the aftermath of the protest raided several houses and arrested a number of activists”.

The Associated Press said that one of its journalists was arrested, while a photographer for the French news agency AFP was reportedly hit in the face by a police officer’s gun when he refused to hand over his camera.

The foreign press had been told by Hamas not to cover the event. The photographer had to go to hospital and received stitches for a wound on his face.”

BBC audiences were not however informed that the Foreign Press Association issued a statement concerning those incidents.

Related Articles:

BBC airs inaccurate report by Yolande Knell on Gaza infrastructure

The BBC and the ‘destroyed’ Gaza power plant

BBC silent on latest Gaza power plant shut down

No BBC reporting on latest power crisis in the Gaza Strip

Revisiting the BBC’s 2014 reports on Gaza’s power plant

Revisiting the BBC News website’s PFLP profile

Following the terror attack at the Kehilat Ya’akov Synagogue in the Har Nof neighbourhood of Jerusalem on November 18th 2014, the BBC News website produced a profile of the organisation with which the two terrorists were affiliated.Pigua Har Nof PFLP art

Two years later, that profile remains online with its inaccurate main illustrative photograph. The article’s presentation of the number of Israelis murdered in the Har Nof attack is also inaccurate: [emphasis added]

“It was also not clear how involved the PFLP leadership had been in the attack in November 2014 that saw two members of the group armed with axes storm a synagogue complex in West Jerusalem and kill four rabbis in the middle of their morning prayers.

A statement by the Abu Ali Mustafa Brigades praised the “heroic operation” by Ghassan and Uday Abu Jamal, but did not specify whether the cousins had been instructed to carry out the attack.”

In fact, five people (four worshippers and a policeman) were killed during the attack and one additional victim succumbed to his wounds a year later but the BBC’s article has not been updated accordingly.

The article refrains from describing the PFLP as a terrorist organisation in the BBC’s own words, with that definition attributed to Israeli authorities in quotation marks:

“The PFLP leader was subsequently sentenced to 30 years in an Israeli prison for heading an “illegal terrorist organisation”…” 

Readers of the profile are not informed that the PFLP is defined as a proscribed terror organisation by the United States, Canada, Israel and the EU.

NGO Monitor recently produced a report concerning the financial support provided to various NGOs linked to the PFLP.

“Many European countries fund a network of organizations, some of which are directly affiliated with the PFLP, and others with a substantial presence of employees and officials linked to the PFLP. The non-governmental organizations (NGOs) include Addameer, Al-Haq, Alternative Information Center (AIC), Defense for Children International – Palestine (DCI-P), Health Work Committee (HWC), Stop the Wall, Palestinian Center for Human Rights (PCHR), and the Union of Agricultural Work Committees (UAWC). […]

Donors to the NGOs include the EU, the governments of Sweden, Denmark, Spain, Norway, Ireland, UK, Netherland, Germany, Belgium, France, and Switzerland, and the United Nations. Continued funding raises serious questions about due diligence and evaluation on the part of the governments and the UN, as well as compliance with domestic and international laws.”

Some of those NGOs have been directly or indirectly quoted and promoted by the BBC in its Middle East coverage – for example Addameer, Al Haq, Defence for Children International – Palestine and of course the PCHR, which received particularly extensive exposure during the 2014 conflict between Israel and terror organisations in the Gaza Strip and which was one of the sources behind the casualty figures amplified by the BBC at the time.

Related Articles:

BBC Complaints: terror attacks in Jerusalem and Tunisia are “very different”  

BBC News coy on lawfare NGOs it previously quoted and promoted

On July 4th the BBC News website published a report titled “Israeli politician Tzipi Livni ‘summonsed by UK police’” on its Middle East page.Livni art

One coyly worded paragraph is of particular interest:

“Correspondents say pro-Palestinian activists have filed a series of complaints against Israeli officials, including Ms Livni, in recent years.”

Who those “correspondents” are is not made clear and of course the said “activists” are more accurately described as anti-Israel than “pro-Palestinian” but remarkably, the BBC chose not to identify them for its readers.

Fortunately, NGO Monitor has background information on that subject which includes the following:

“The main NGOs behind the campaigns in the UK and beyond, including at the International Criminal Court, are Palestinian Center for Human Rights (PCHR), Al Haq, and Al Mezan. All are funded by European governments.

In the UK, they have been supported by Daniel Machover of Lawyers for Palestinian Human Rights and Hickman & Rose Solicitors, as well as Irvine, Thanvi, Natas and Imran Khan & Partners.”

If the names of those political NGOs engaged in lawfare against Israel and its public figures seem familiar to readers, that is because the BBC has quoted and promoted them extensively over the years – and in particular during its coverage of the conflict between Israel and terrorist organisations in the Gaza Strip in the summer of 2014.

Not only were the Gaza Strip casualty figures cited by the BBC based on information sourced, inter alia, from the PCHR and Al Mezan, but the corporation engaged in vigorous amplification of unsubstantiated claims of ‘war crimes’ by the PCHR literally from day two of the conflict.

Reminders of the BBC’s promotion of Al Haq can be found here, of Al Mezan here and of the PCHR here.

Ismail Haniyeh of Hamas addresses the PCHR 2006 conference

Ismail Haniyeh of Hamas addresses the PCHR 2006 conference

The BBC has never provided its funding public with a satisfactory explanation as to why it uncritically amplifies the agendas of organisations which make no secret of the fact that they are involved in a political campaign of lawfare against Israel or why it rejected complaints which challenged the BBC’s use of obviously politically partisan information from those sources.

Audience understanding of this latest lawfare stunt (and the topic in general) would of course be greatly enhanced were the corporation to name its protagonists and finally provide some accurate and impartial information concerning their political agenda. 

 

Revisiting the BBC’s source of 2014 Gaza casualty data

Readers may recall that a few days into the summer 2014 conflict between Israel and Hamas, BBC Watch decided to try to track down the source of the casualty figures being quoted and promoted by the BBC at the time.

“Earlier BBC reports cited casualty figures provided by the notoriously unreliable ministry of health in Gaza. That ministry is still run by Hamas and the personalities quoted in previous conflicts and incidents have not changed. Later reports stress figures supplied by what Bowen describes as “the United Nations”. In fact he – and those other BBC reports – refers to a document put out by UN OCHA on July 11th which can be seen here. That report does indeed state:

“114 Palestinians have been killed since the beginning of the Gaza emergency, of whom 88 (77%) are civilians.” 

The question is, of course, where did UN OCHA – an organization which has itself been the subject of controversy in the past – get its information?

So – BBC Watch telephoned the person who complied that report in order to find out.”Knell filmed PCHR

What we discovered was particularly worrying considering that at the time the BBC had already broadcast several reports which included false allegations from one of the parties supplying UN OCHA with information.

“Katleen Maes informed us that UN OCHA’s three primary sources are B’Tselemthe PCHR and Al Mezan – all of which are political NGOs with a less than pristine record on impartiality in Israel-related matters. Maes added that the secondary sources used by UN OCHA to arrive at its 77% civilian casualty rate figures are the Hamas-run health ministry in Gaza, the Palestinian Red Crescent and the local Arabic media in Gaza, some of which is also run by Hamas and with the rest operating with Hamas consent, of course.”

NGO Monitor recently published a report which, among other things, casts more light onto UN OCHA’s relationship with those primary sources.

“OCHA coordinates several “Thematic Clusters,” whereby UN agencies, government donors, and NGOs collaborate on campaigning. […]

OCHA operates Clusters in the areas of Protection; Water, Sanitation and Hygiene; Shelter; Health and Nutrition; Education; and Food Security.

The Protection Cluster

The Protection Cluster, which is responsible for “[m]onitoring and document[ing] violations,” “[p]rovision of legal aid,” and “[a]dvocacy and interventions with Israeli authorities (among other issues) is one of the most problematic in the Arab-Israeli conflict.

  • During the 2014 Gaza war, three NGOs from the cluster – B’Tselem, Al-Mezan Center for Human Rights, and the Palestinian Center for Human Rights (PCHR) – were designated to provide casualty statistics. In turn, their statistics were repeated without question by OCHA and other UN bodies, the media, European officials, and the Schabas-Davis commission. […]
  • Al Mezan and PCHR are also leaders in promoting “lawfare” cases against Israelis in Europe and the International Criminal Court (ICC).Their lack of credibility is also reflected in their highly politicized agenda, including accusations that the IDF (“Israeli Occupation Forces” in NGO parlance) is responsible for “massacres,” and “war crimes,” as well as “disproportionate” and “criminal” attacks against civilians.

Furthermore, the report notes the financial relationship between UN OCHA and, among others, the PCHR

“OCHA oversees and facilitates government funding via several aid frameworks to some of the most biased and politicized regional NGOs, including a number that are very active in promoting BDS (boycotts, divestment and sanctions) and “lawfare” campaigns against Israel:

1) Humanitarian Repose Plan (HRP) The aforementioned Humanitarian Response Plan (HRP) is one of the primary frameworks through which OCHA-oPt coordinates funding to NGOs. The HRP outlines OCHA’s politicized approach regarding its activities in the region, as well as which NGOs should receive vast amounts of international government funding. In 2016, OCHA-oPt requested $571 million in aid from international donors for some of the most highly biased and politicized NGOs active in the Arab-Israeli conflict.

“Participating Organizations & Funding Requirements” in the 2016 Humanitarian Response Plan include: […]

Palestinian Center for Human Rights (PCHR) – Leader of anti-Israel “lawfare” campaigns, such as an intensive campaign vis-à-vis the International Criminal Court and exploiting courts in democratic countries in order to harass Israeli officials with civil lawsuits and criminal investigations.”Bowen 14 7 Newsday Sourani

In other words, the data on casualties in the Gaza Strip that was quoted and promoted by the BBC during the summer 2014 conflict was supplied by NGOs involved in ‘lawfare’ campaigning against Israel after having been funnelled through a UN agency which in turn facilitates NGO funding.  

Despite the dubious sourcing of the data having been apparent at the time, there was no evidence of any attempt by the BBC to carry out independent verification of the casualty figures and civilian/combatant casualty ratios supplied by interested parties. The corporation not only defended its use of that unverified data but rejected related complaints from members of the public claiming that:

“The UN has made claims as to the number of Palestinians killed and the number of those who are civilians. The BBC reports these numbers attributed to the UN which is of course an internationally recognised organisation. The UN has a large staff in Gaza who compile these reports.”

In fact, as we see above, the UN’s reports were not based on information gathered by its own “large staff in Gaza” at all and that raises the question of whether the BBC even bothered to check out UN OCHA’s methodology before promoting its data. The BBC’s inference that UN supplied data is beyond reproach obviously does not hold water given both UN OCHA’s own politicized agenda and the records of the NGOs from which the data was sourced.

Obviously the BBC’s unquestioning use of unverified UN OCHA supplied data during the conflict of summer 2014 did not meet the standards one would expect from a media organization supposedly committed to accurate and impartial reporting. Before the next round of conflict breaks out, the corporation obviously needs to revisit its policy of blind promotion of UN supplied data if it wishes to be perceived as an impartial media organisation rather than a channel for the amplification of the agendas of campaigning NGOs. 

Related Articles:

Vital statistics: stealth changes made to the BBC’s Gaza casualty figures article

BBC Radio 4’s ‘More or Less’ does damage control on Gaza casualty figures article

Source of BBC’s ‘war crimes’ allegations lies about Palestinian victim of terror

Source of BBC’s ‘war crimes’ allegations lies about Palestinian victim of terror

As our CAMERA colleague Tamar Sternthal recently noted, a Palestinian victim of a terror attack which took place at Alon Shvut junction on November 18thShadi Arafa from Hebron – has been falsely described by the Palestinian Centre for Human Rights (PCHR) as having been killed by Israeli forces.

PCHR Arafa

As readers may recall, the PCHR was one of the sources relied upon by UNOCHA for the compilation of casualty figures and civilian/combatant ratios in the Gaza Strip during the 2014 conflict between Israel and Hamas. Those figures were unquestioningly quoted, promoted – and defended – by the BBC without any independent verification.

Moreover, the PCHR was the source of serious allegations concerning ‘war crimes’ which appeared in BBC content less than 24 hours after the beginning of the conflict and the organisation’s head was interviewed by the BBC on several occasions.

As has been noted here previously, the PCHR is one of several NGOs uncritically quoted and promoted by the BBC which is active in the lawfare campaign against Israel.

Of course the PCHR also promoted inaccurate claims concerning the cause of the death of Omar Masharawi in 2012.

“Readers no doubt recall the tragic incident in which the infant son of a BBC employee was killed in November 2012 by what the BBC – and the PCHR – claimed at the time was an Israeli airstrike.

“…an Israeli warplane fired a missile at a house… Two members of the family (a woman and a toddler) were killed: Hiba Aadel Fadel al-Masharawi, 19, and Omar Jihad al-Masharawi, 11 months.  Additionally, a child from the same family was wounded”.

A UN HRC report later determined that the deaths had been caused by a short-falling missile fired by one of the terrorist organisations in the Gaza Strip.”

It remains to be seen whether this latest example of PCHR dishonesty will do anything to convince the BBC that it is not a reliable and unbiased source of information worthy of unchallenged promotion by a corporation committed to accurate and impartial reporting.

 

 

Lawfare agenda of BBC’s sources on Gaza casualty figures revealed once again

During and after the summer 2014 conflict between Israel and terrorist groups in the Gaza Strip, BBC reporting on the subject of casualty figures in general and the civilian/combatant ratio of those casualties was based on information from two main sources: the Hamas-run Gaza Health Ministry and the UN.

As BBC Watch pointed out at the time, the UN figures were themselves based on information provided, amongst others, by Hamas and NGOs active in the lawfare campaign against Israel.

“Katleen Maes informed us that UN OCHA’s three primary sources are B’Tselemthe PCHR and Al Mezan – all of which are political NGOs with a less than pristine record on impartiality in Israel-related matters. Maes added that the secondary sources used by UN OCHA to arrive at its 77% civilian casualty rate figures are the Hamas-run health ministry in Gaza, the Palestinian Red Crescent and the local Arabic media in Gaza, some of which is also run by Hamas and with the rest operating with Hamas consent, of course.”

Readers will also no doubt recall that the BBC complaints department defended the corporation’s use of those sources and that complaints made by members of the public on that topic have been rejected – despite the fact that since the end of the conflict, there has been no evidence of any independent BBC verification of casualty figures and/or the civilian/combatant ratio.Knell filmed PCHR

A representative from the NGO Al Mezan was interviewed on a BBC Radio 4 programme on the subject of Gaza casualty figures which was broadcast in August 2014. Throughout the summer 2014 conflict, the PCHR was showcased on numerous occasions in BBC content and allowed to make evidence-free accusations of ‘war crimes’, ‘crimes against humanity’ and ‘deliberate’ targeting of civilians.

Via NGO Monitor we now learn that:

“On November 23, 2015 four European funded Palestinian NGOs, Al-Haq, Al-Mezan Center for Human Rights, Aldameer and the Palestinian Center for Human Rights (PCHR) submitted a document to Fatou Bensouda, Prosecutor of the International Criminal Court (ICC) claiming evidence and testimonies of alleged Israeli “war crimes” perpetrated during the 2014 Gaza war (Operation Protective Edge).

These four NGOs are all leaders in anti-Israel activities (including boycott, divestment and sanctions campaigns), and this submission is part of the ongoing “lawfare” campaign exploiting international institutions in general and the ICC in particular for anti-Israel campaigns. This tactic was adopted at the NGO Forum of the 2001 Durban Conference, and is an integral part of the Durban Strategy which seeks to demonize and delegitimize Israel.”

The BBC has yet to provide its funding public with a satisfactory explanation as to why its reporting on the topic of casualty figures was based on unverified information provided by organisations which make no secret of the fact that they are involved in a political campaign of lawfare against Israel or why it rejected complaints which challenged the BBC’s use of that obviously politically partisan information.