More of the same Gaza framing from a BBC Jerusalem correspondent

Listeners to the BBC Radio 4 programme ‘PM‘ on November 23rd heard an item which was rather clumsily and confusingly introduced by presenter Jonny Dymond (from 26:03 here).

[emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Dymond: “Nearly six thousand residents of Gaza have suffered bullet wounds over the course of this year as Israeli soldiers have attempted to drive them back from the tightly packed strip of land in which they live and southern Israel – the border between the two. Most of those injuries are to young men who have been hit in the leg – shot in the leg. All of them require medical assistance of course and doctors in Gaza have become pretty adept at treating such injuries, assisted by John Wolfe, a retired consultant vascular surgeon from St. Mary’s Hospital in West London. Our Middle East correspondent Tom Bateman reports.”

Over the past eight months we have repeatedly documented the fact that the BBC has downplayed or erased Hamas’ role in initiating, organising and facilitating the ‘Great Return March’ violent rioting along the border between Israel and the Gaza Strip.

As has also been recorded, the fact that a significant proportion of those killed during the violent rioting – including under 18s – have been shown to have links to Gaza Strip based terror factions has likewise been downplayed and ignored by the BBC. Violent incidents have been serially ignored and the BBC’s editorial approach to this story has been to portray it as one that is about ‘peaceful protesters’ killed by Israel’s armed forces.

The audio report produced by Tom Bateman adhered to that editorial approach.

Bateman: “[…] this British vascular expert is surrounded by Palestinian surgeons. For them, the delicate skills needed to operate on damaged arteries has become all the more urgent this year. Last Friday we waited outside northern Gaza’s main hospital. Young men, some with bullet wounds to the leg, were brought in from protests at the perimeter fence with Israel. The demonstrations began in March over a declared Palestinian right to return to ancestral homelands from the blockaded Strip. Israel sees them as a violent attempt to breach the fence, stirred up and exploited by Gaza’s militant leaders. It defends the use of live ammunition, pointing to attacks against its troops. Since March more than 170 Palestinians have been killed by Israeli fire. In July an Israeli soldier was shot dead by a Palestinian sniper. While the scale of the protests has lessened, each week still sees new casualties. This is another case coming in while the protests at the fence continue.”

A filmed version of the same report employs the same framing.

Bateman: “This is a conflict that has changed even more lives this year. Thousands of Palestinians in Gaza have suffered bullet wounds during protests at the perimeter fence with Israel. It has put intense pressure on Gaza’s hospitals. [….] Palestinians have protested since March, demanding a right to return to ancestral homelands from the blockaded Strip. Israel defends the use of live ammunition, pointing to violent attacks against its troops, stirred up – it says – by Gaza’s militant leaders.”

So as we see Tom Bateman has managed to produce two reports without mentioning Hamas by name and without clarifying the role of that terror faction and others in the organisation and facilitation of the weekly violent rioting. Bateman also failed  to clarify to audiences that the project with the self-proclaimed aim of having millions of people ‘return‘ to what he terms “ancestral homelands” – without explaining that he actually means Israeli territory – is designed to eradicate the Jewish state.

While the British surgeon remarked that “this volume of severe injuries is something that most countries never see” in both versions of the report, Bateman made no effort to explain to BBC audiences that those injuries could have been avoided had Hamas – which is also in charge of the local health system described by Bateman as “already under huge pressure” – not planned, encouraged, facilitated and financed this particular terror project.

In conclusion, BBC audiences heard and saw two ICRC approved reports on the work of a British surgeon which once again predictably erased context crucial for full understanding of the story.

Related Articles:

Why did the BBC News website erase an accurate statement?

BBC tries to erase Hamas’ role in ‘Great Return March’ violence

BBC radio audiences get whitewashed picture of youth participation in Gaza riots

BACKGROUNDER: The Palestinian Claim to a “Right of Return”  (CAMERA)

 

Advertisements

BBC radio sums up the week and terrorists again disappear

The afternoon edition of the BBC World Service radio programme ‘Newshour‘ on November 17th included the BBC’s summary of the week’s events in Israel and the Gaza Strip.

The same item was repeated in the evening edition of ‘Newshour’ (from 14:04 here) and on the BBC Radio 4 programme ‘PM‘ (from 21:11 here).

Presenter Paul Henley introduced the item (from 07:06 here):

[emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Henley: “Now tensions have flared this week between Israel and Hamas – the militant group in control of Gaza. In a fallout a key minister resigned from the Israeli government, triggering talks over the government’s future. On Monday Israel and Hamas were involved in their most serious exchange of blows in recent years. Hundreds of rockets were fired from Gaza, killing a Palestinian man in southern Israel, while there were widespread Israeli airstrikes on the Strip, leaving seven people dead. Our Middle East correspondent Tom Bateman reports.”

Once again, BBC World Service listeners were not informed that at least four of those “seven people” were claimed as members by two separate terror factions – the PFLP and PIJ.

The report from Tom Bateman began with the type of account that was conspicuously absent from his reporting from southern Israel earlier in the week.

Bateman: “Well they’re clearing the rubble from the wrecked buildings here in the centre of Gaza City. Next to me is a mountain of rubble. It was a ten-storey building that has been completely reduced to wreckage. And behind that is a building which the entire side has come away. I can see inside people’s apartments. The electricity cables are dangling down like streamers towards the street.” […]

Man: “The explosion, big explosion, came and the building, as you see…”

Bateman: “Completely destroyed.”

Man: “Yeah and my flat of course is totally lost, with all my possessions in it.”

Bateman: “So the suit you’re wearing, that you ran out of the building in that night and this bag here – that’s all you’ve got.”

Man: “Yeah.”

Bateman: “Dr Adnan al Waheidi [phonetic] was home late from his pediatric clinic on Monday. A panicked neighbour called, telling him to leave. The Israeli military had phoned through a warning and then the airstrike came. His apartment block was among more than 150 sites struck in Gaza that Israel said had been used by Hamas. Residents spoke of the most intense night of airstrikes in four years.”

Man: “We are victimised – painfully and continuously. It’s not a matter of temporary even such as an earthquake or a flood. No: this is politically driven.”

Significantly, BBC audiences have not seen or heard any comparable interviews with any of the Israelis whose homes were damaged or destroyed by rockets launched at civilian targets by multiple Gaza Strip based terror factions.

Bateman went on – once again failing to clarify to BBC audiences that the seven Palestinians killed in the firefight near Khan Younis on November 11th were all members of two terror factions and yet again erasing from view the 17 rocket attacks against Israeli civilians which were launched on that date.

Bateman: “The bombing was in response to waves of Hamas rocket attacks which triggered sirens in southern Israeli towns. The barrage took place from Palestinian militants who’d vowed revenge. On Sunday they’d uncovered a secret operation by Israeli Special Forces inside Gaza, sparking an intense exchange of fire. Seven Palestinians and an Israeli officer were killed. Israel said Hamas sent nearly 500 rockets and mortars into southern Israel.”

Girl: “I stayed at the safe room with my mum and it was crowded and it was scary, you know, and I hear all the bombs and I hear all the helicopters and I hear the alarms knowing that if I look outside the window I see everything and it’s like, it’s like, it’s a routine scene here but it’s scary that that might kill me. While I’m looking out the window it might kill me.”

Listeners then discovered that Bateman was present at a protest march about which BBC audiences had previously heard nothing.

Bateman: “Kim Philips lives a mile from the Gaza Strip. Last week, in the days before the latest flare-up, she had joined a protest march to Jerusalem. Israeli high-school students living near Gaza claimed politicians weren’t taking the security threat seriously enough.”

Boy: “My name is Yuval.”

Bateman: “What’s the message that you want to get across?”

Boy: “We want to get acknowledged. We feel like nobody cares about us. We’re there like in the past seven months with [unintelligible] fires and missiles and nobody takes any step to make a change.”

With BBC audiences having heard very little indeed about the months of arson attacks on Israeli farmland, forests and nature reserves surrounding the Gaza Strip, listeners could be forgiven for finding that reference to fires confusing.

Bateman went on, adopting the standard BBC framing of months of violent rioting and acts of terror as “protests”, failing to clarify that they were organised and facilitated by Hamas and additional terror factions and refraining from informing listeners that a significant proportion of those killed were linked to those terror factions.

Bateman: “Tensions have boiled for months on the Gaza perimeter. More than 220 Palestinians have died from Israeli fire – mostly during weekly protests at the fence. An Israeli soldier was shot dead in July by a Palestinian sniper. Intensive efforts by Egypt and the UN to broker a truce had staggered on. Hamas sought an easing of Gaza’s blockade by Israel and Egypt amid the ever-deteriorating state of daily life in the Strip. Israel demanded calm at the fence. The Israeli prime minister, Benjamin Netanyahu, had gone along with the diplomatic efforts to avoid – he said – an unnecessary war. In Gaza a tentative ceasefire held since Tuesday but the skies did not clear. Thunderstorms rumbled in over the Mediterranean and a political lightning bolt struck close to Mr Netanyahu.”

The ceasefire of course also applied to southern Israel. Bateman continued:

Bateman: “Amid a blaze of camera flashes, the hawkish Israeli defence minister Avigdor Lieberman resigned, describing a process of agreement with Hamas as capitulation to terror. His move could yet spark a general election in Israel within months. Mr Netanyahu retorted, implying Hamas were on their knees. They were begging for a ceasefire, he said. Nevertheless, the nationalistic songs have echoed in Gaza as militant groups claimed a victory. But the pressures on both sides not to be seen to back down could yet prove decisive. Whether external diplomacy can overcome another slide towards conflict will be watched as closely by the residents on both sides.”

As we see, the take-away summary of the week’s events provided to listeners to BBC World Service Radio and BBC Radio 4 by Tom Bateman gives an account of damage to buildings in the Gaza Strip – with no comparable account of damage in southern Israel – while failing to sufficiently clarify that whereas the targets of Israeli airstrikes were sites used by terror factions, the targets of those terrorist groups were Israeli civilians. Additionally, we see that the practice of describing members of terror factions killed while engaged in violent activities as mere “Palestinians” continues to blight BBC reporting.

Related Articles:

The Gaza related protest the BBC ignored

Terrorists and rockets disappear in BBC news reports

False equivalence in BBC News report on Gaza rocket attacks

 

 

 

BBC’s political correspondent continues to push Labour framing

Earlier this week we noted how, on the morning of August 25th, listeners to BBC Radio 4 heard unquestioning amplification of a statement put out by the Labour Party concerning remarks made by its leader in 2013 from the BBC’s political correspondent Tom Barton.

BBC political correspondent fails to fact-check team Corbyn ‘defence’

We observed that Barton had apparently not fact-checked the Labour claim that Corbyn was referring to “a group of people, pro-Israel activists who were made up of both Jewish people and non-Jewish people” before amplifying it to the BBC’s domestic audiences and that the one person who has been identified as having attended that event, Richard Millett, stated in an interview that “he does not recall any other pro-Israel activists in the audience”.

We also noted that a transcript of parts of Corbyn’s 2013 remarks that had been edited out of the video of the speech showed that he had in fact been speaking about Zionist British Jews rather than a specific group of activists at a particular event and that Tom Barton was subsequently provided with that transcript.

Later on August 25th the BBC Radio 4 programme ‘PM‘ aired an item (from 22:00 here) in which Richard Millett was interviewed by Tom Barton. Mr Millett told BBC Watch that he had informed Barton that as far as he was aware he was the only ‘pro-Israel activist’ at that event but that information was not included in Barton’s report.

In short, by early evening on August 25th one would have expected Tom Barton to be a lot more sceptical of what he had earlier in the day described as follows:

Barton: “And this is it, so Labour’s defence of that point is that he was talking in context, very particular, particularly about a group of people, pro-Israel activists who were made up of both Jewish people and non-Jewish people and he was using it to refer to…ah…this particular group of activists and not – they say – to the Jewish community.”

Three days later, on August 28th, the New Statesman published an interview with Rabbi Lord Jonathan Sacks in which he gave his view of Corbyn’s 2013 speech.

“In his first comments since Labour’s anti-Semitism crisis reached new heights this summer, Sacks told the New Statesman: “The recently disclosed remarks by Jeremy Corbyn are the most offensive statement made by a senior British politician since Enoch Powell’s 1968 ‘Rivers of Blood’ speech. It was divisive, hateful and like Powell’s speech it undermines the existence of an entire group of British citizens by depicting them as essentially alien.”

“We can only judge Jeremy Corbyn by his words and his actions. He has given support to racists, terrorists and dealers of hate who want to kill Jews and remove from Israel from the map. When he implies that, however long they have lived here, Jews are not fully British, he is using the language of classic pre-war European anti-Semitism. When challenged with such facts, the evidence for which is before our eyes, first he denies, then he equivocates, then he obfuscates. This is low, dishonest and dangerous. He has legitimised the public expression of hate, and where he leads, others will follow.””

Tom Barton reported on that story for the BBC Radio 4 programme ‘PM’ on August 28th.  Listeners first heard a contribution by Barton in the news bulletin (from 02:30 here). [emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Newsreader: “The former Chief Rabbi Lord Sacks has accused Jeremy Corbyn of being an anti-Semite and compared some of his remarks to those of Enoch Powell’s in the 1960s. Mr Corbyn has said his comments – made before he became Labour leader – have been taken out of context. Here’s our political correspondent Tom Barton.”

Barton: “Lord Sacks was referring to a speech Jeremy Corbyn gave in 2013 in which he spoke about a group of Zionists who he said didn’t understand English irony, despite having lived in the UK for a very long time, probably all their lives. Lord Sacks told the New Statesman that was the most offensive comment made by a senior British politician since Enoch Powell’s infamous ‘rivers of blood’ speech in 1968. Jeremy Corbyn has said that he is now more careful with how he uses the term Zionist, saying it has been hijacked by anti-Semites, while a Labour spokesperson said comparing the Labour leader with Enoch Powell was absurd and offensive.”

Later on in the same programme, presenter Simon Jack introduced an item relating to the same topic (from 16:15 here).

Jack: “Let’s return to that story then in the headlines. The former Chief Rabbi Jonathan Sacks has described the Labour leader Jeremy Corbyn as an anti-Semite who has given support to racists, terrorists and dealers of hate. He made the comments in an interview with the New Statesman. Our political reporter Tom Barton is at Westminster and obviously he also described it as the most offensive since Enoch Powell. Ehm…how significant, you know, remind us of the comments that Sacks was referring to in this interview.”

Obviously Barton’s portrayal of the context to Lord Sacks’ remarks is crucial to audience understanding of the story. After having clarified that the former Chief Rabbi is “a pretty significant figure to intervene in this row about antisemitism in the Labour Party and in particular those comments from Jeremy Corbyn…” Barton went on to repeat the description of Lord Sacks’ comments given previously by Jack. He later addressed the issue of their context.

Barton: “Well first of all just let me remind you exactly what Jeremy Corbyn said that…the former Chief Rabbi was referring to. So this was a speech that Jeremy Corbyn made in 2013. He was talking about pro-Israel campaigners who he said at a meeting a few days earlier after a speech by the Palestinian [sic] Liberation Organisation’s representative in the UK, they said he had been berated by these campaigners. Now he described them as Zionists and said that despite having lived in the UK for a very long time, probably all their lives, they didn’t understand English irony. Now that statement in particular has been taken by some to be a suggestion that Jewish people living in Britain were somehow not properly British and Lord Sacks shares that view. He said today that those comments imply that no matter how long they’ve lived here, Jews are not fully British and he said that that’s the language of classic pre-war European antisemitism. Now Labour have dismissed this intervention, saying that it is absurd to – and offensive – to compare Jeremy Corbyn to – quote – the race-baiting Enoch Powell. They say Jeremy Corbyn described a particular group of pro-Israel activists as Zionists in, they say, the accurate political sense; not as a synonym or a code for Jewish people.”

As we see, despite having received the transcript of the missing parts of Corbyn’s 2013 speech that clearly shows that Corbyn was not talking about “a particular group of pro-Israel activists” at a specific event and despite having been told that there was not “a group” at that meeting but one man who he had interviewed three days earlier, Barton continued to amplify team Corbyn’s talking points.  

Immediately after that programme Radio 4 listeners heard another report from Barton during a long item in the Six O’Clock News in which both he and the newsreader repeated the same framing.

Newsreader: “One of Britain’s most respected religious figures, the former Chief Rabbi Jonathan Sacks, has accused Jeremy Corbyn of being antisemitic. Lord Sacks was reacting to remarks which Mr Corbyn made five years ago before he became Labour leader but which came to light last week. During a meeting of pro-Palestinian activists, he accused a group of Zionists of not understanding English irony, despite living in the country for a very long time.”

Barton: “Lord Sacks was referring to a speech made by the Labour leader when he was a back bench MP. He talked about pro-Israel campaigners who, he said, had berated the Palestinian [sic] Liberation Organisation’s representative to the UK at an event a few days earlier. Describing them as Zionists he said that despite having lived in the UK for a very long time, probably all their lives, they didn’t understand English irony. Lord Sacks told the New Statesman that that was offensive. […] The party said the Labour leader had described a particular group of pro-Israel activists as Zionists in the accurate political sense; not as a synonym or code for Jewish people.”

Although Barton is obviously aware of the fact that Corbyn’s remarks have “been taken by some to be a suggestion that Jewish people living in Britain were somehow not properly British” he did not bother to clarify to the BBC’s domestic audiences how wide that view of the remarks is. He did, however, continue to promote and amplify the inaccurate framing put out by Corbyn’s supporters, thereby hindering audience understanding of the story.

Related Articles:

BBC political correspondent fails to fact-check team Corbyn ‘defence’

BBC R4 news reporting of Corbyn ‘irony’ story to domestic audiences

Reviewing BBC Radio 4 coverage of Corbyn wreath laying story – part one

Reviewing BBC Radio 4 coverage of Corbyn wreath laying story – part two

Over a third of BBC website’s Corbyn wreath laying report allocated to denials

 

 

Reviewing BBC Radio 4 coverage of Corbyn wreath laying story – part one

On the early evening of August 13th members of the BBC’s domestic audience listening to BBC Radio 4 heard reports about the UK Labour Party leader’s participation in an event in Tunisia in 2014 that had been the subject of a report in a British newspaper three days earlier.

Listeners to Radio 4’s ‘PM‘ heard presenter Chris Mason introduce an item (from 36:15 here) with the inaccurate claim that the story was about antisemitism. [emphasis in italics in the original, emphasis in bold added]

Mason: “Jeremy Corbyn has been talking about antisemitism. Our correspondent Jonathan Blake is at Westminster. What’s he said, Jonathan, and specifically about what?”

Blake: “Well Chris, not for the first time Jeremy Corbyn has faced questions about his attendance at a wreath laying ceremony in Tunisia in 2014 at the Palestinian Martyrs’ Cemetery. He was in the country for a conference organised by the Tunisian president bringing together different Palestinian factions to try to form a unity government.”

Where Blake got the idea that the purpose of a conference titled the ‘International Conference on Monitoring the Palestinian Political and Legal Situation in the Light of Israeli Aggression’ was “to try to form a unity government” is unclear.

Listeners then heard Blake portray members of a terrorist organisation as “activists” and give a context-free description of an operation which took place in response to a terror attack in Cyprus that he failed to mention.

Blake: “And what is not in question is whether he laid a wreath to victims of an attack by the Israeli air force in 1985 on the headquarters of the Palestinian [sic] Liberation Organisation in which many people were killed. What is less clear is his involvement in the laying of a wreath at the graves of a memorial [sic] to the Palestinian activists who were suspected of being behind the Munich Olympics massacre in 1972 – members of the so-called Black September terrorist group. And they took hostage and killed 11 Israeli athletes. During a visit to the West Midlands Mr Corbyn was asked about this earlier on and spoke about attending the conference and whether he took part in that controversial ceremony. Here’s what he said.”

As for Blake’s claim that the wreath was laid at the graves of those “suspected” of being behind the Munich Olympics massacre – Fatah describes one of those buried there as “the head of the Black September organization’s department of operations and assassinations” and states that “He came up with the idea for the Munich operation”.

Listeners then heard a recording of Corbyn admitting what Blake had just told them was “less clear”.

Recording Corbyn: “A wreath was indeed laid by some of those who attended the conference for those who were killed in Paris in 1992.

Interviewer: “Were you involved in that wreath laying?”

Corbyn: “I was present when it was laid. I don’t think I was actually involved in it. I was there because I wanted to see a fitting memorial to everyone who’s died in every terrorist incident everywhere because we have to end it. You cannot pursue peace by a cycle of violence. The only way you pursue peace is a cycle of dialogue.”

Mason: “And listening carefully, Jonathan, to what he said there – ‘I don’t think I was actually involved in it’ – ehm…which appears to leave plenty of scope for his critics to criticise.”

Blake next cited reactions from two British politicians – while finding it necessary to mention the ethnic/religious background of just one of them:

Blake: “It does and it’s one reason that it is probably not the last time Mr Corbyn will have to answer questions on this. Not only his political opponents – the Home Secretary Sajid Javid has said he should resign. One Labour MP – the Jewish Labour MP Luciana Berger has tweeted this afternoon criticising Mr Corbyn, saying ‘being present is the same as being involved. When I attend a memorial my presence alone, whether I lay a wreath or not, demonstrates my association and support. Where is the apology?'”

Blake went on to quote an earlier Tweet from the Labour Party which had already been shown to be inaccurate by Corbyn’s statements made on that West Midlands trip.

Blake: “Last year when he was asked about this Mr Corbyn said that he was there at the conference and at the headquarters and was laying a wreath to all those who died in the air attack on the PLO headquarters. But the Labour party are pushing back quite hard with a statement saying that the Munich widows are being misled – those were those quoted in this morning’s Daily Mail – Jeremy did not honour those responsible for the Munich killings.”

Mason: “Cheers, Jonathan.”

An hour later listeners to BBC Radio 4’s ‘Six O’Clock News’ heard another report from Jonathan Blake which was introduced by newsreader Neil Sleat (from 10:12 here) using the same bizarre description of terrorists.

Sleat: “The Labour leader Jeremy Corbyn has appeared to admit to being present at a wreath-laying ceremony for the Palestinian activists suspected of being behind the Munich Olympics massacre but said he didn’t think he was involved in it. Mr Corbyn has been criticized for his controversial visit to the Palestinian Martyrs’ Cemetery in Tunisia in 2014. In the past hour the Israeli prime minister Benjamin Netanyahu said the laying of the wreath deserved unequivocal condemnation. Here’s our political correspondent Jonathan Blake.”

Blake then came up with a politicised description of terrorists and failed once again to provide BBC audiences with the context to the 1985 operation.

Blake: “Not for the first time Jeremy Corbyn’s attendance at a cemetery commemorating those who’ve died in pursuit of the Palestinian cause has been questioned. When this visit was criticised during last year’s general election campaign, Mr Corbyn said he had laid a wreath to commemorate the victims of an Israeli air strike on the headquarters of the PLO in Tunisia in 1985 and he confirmed that again today. The accusation against Mr Corbyn – which has seen the Home Secretary call for him to resign – is whether he took part in a ceremony where a wreath was laid at the graves of those accused of carrying out the attack on the Munich Olympics where 11 Israeli athletes were held hostage and killed. Mr Corbyn was asked about that on a visit to the West Midlands this afternoon.”

Corbyn: “I was present when it was laid. I don’t think I was actually involved in it. I was there because I wanted to see a fitting memorial to everyone who’s died in every terrorist incident everywhere because we have to end it. You cannot pursue peace by a cycle of violence. The only way you pursue peace is a cycle of dialogue.”

Yet again Blake found it necessary to mention a British MP’s ethnicity/religion and once again he amplified a Labour Party claim that had already been shown to be false.

Blake: “Saying that he didn’t think he was involved is unlikely to satisfy Mr Corbyn’s critics. The Jewish Labour MP Luciana Berger, who has been critical of Mr Corbyn’s handling of the antisemitism row within the party, said ‘being present is the same as being involved’ and asked ‘where is the apology?’. In response to the Daily Mail publishing criticism from the wives of those killed in the Munich massacre, a Labour Party spokesperson said their widows were being misled. Jeremy Corbyn did not honour those responsible for the Munich killings.”

So much for the BBC’s obligation to provide its funding public with “accurate and impartial news, current affairs and factual programming of the highest editorial standards so that all audiences can engage fully with issues across the UK and the world”.

 

Reviewing BBC coverage of the UN GA Jerusalem vote – part three

In part one of this post we looked at the BBC News website’s coverage of the session held at the UN General Assembly on December 21st. In part two we discussed BBC World Service radio’s reporting of that story and in this post we will look at coverage of the same topic on BBC Radio 4, beginning with a programme aired before the vote took place. 

1) ‘PM‘, BBC Radio 4, 21/12/17, presented by Eddie Mair, from 05:22 here.

Mair: “During the campaign that got him elected president, Donald Trump said he wanted to stop sending aid to ‘countries that hate us’. Now he seems close to putting that idea into practice. The catalyst was his announcement that the US would relocate its embassy in Israel from Tel Aviv to Jerusalem. Today the General Assembly of the United Nations will vote on a resolution that expresses great regret about the decision and urges other countries not to follow America’s decision to relocate. In advance of the debate the US ambassador to the UN, Nikki Haley, warned that the US would take note of countries which voted against America.”

Mair then quoted statements made by Haley and listeners heard a recording of the US president speaking on the same topic before a rather confused Nada Tawfik was brought in to report from the UN.

Tawfik: “This has been a week of high stakes diplomacy on the issue of Jerusalem. It began on Monday when the United States vetoed a draft Security Council resolution that essentially called on President Trump to reverse his decision and to…reverse his decision to move the capital of Israel…ah…to recognise Israel as the…Jerusalem as the capital of Israel, to move the American embassy there. Arab and Muslim countries immediately requested an emergency session of the General Assembly to protest the veto and to put forward another resolution for all 103 [sic – 193] members of the General Assembly to vote on. President Trump and Ambassador Haley have tried to use American muscle rather than diplomacy to convince countries to vote their way.”

Tawfik also told listeners that:

“Here [at the UN], diplomats say […] that it’s clear that the US decision goes against international law and therefore countries should stand up at the UN General Assembly.”

Which countries those unidentified quoted diplomats represent was not revealed by Tawfik but nevertheless, she chose to unquestioningly promote the inaccurate notion that the US recognition of Jerusalem as Israel’s capital “goes against international law”.

In the same item listeners heard the recordings of the statements made by Nikki Haley and the Turkish foreign minister previously aired on BBC World Service programmes as well as a recording of Israel’s ambassador speaking at the UN GA. The item also included an interview with “an expert on international aid” – Cindy Wang – described as having worked at the US State Department under the previous US administration.

Radio 4 also covered the story after the UN GA vote had taken place.

2) ‘The World Tonight’, BBC Radio 4, 21/12/17, presented by Shaun Ley, from 07:30 here.

Ley: “For Christians, Jews and Muslims alike it is a city of deep religious significance. Richard the Lionheart – England’s crusader king – dreamt of liberating Jerusalem during the Crusade but died without achieving his ambition. Palestinians maintain that East Jerusalem should be the capital of the State of Palestine, if such a state ever comes into existence. Israel – the Jewish state – has proclaimed that Jerusalem is its capital: a status not recognised by most of the nations of the world. So this result – today’s vote by the General Assembly of the United Nations – will have come as no surprise to the White House.”

Listeners heard the previously used recording of part of statements made by the US ambassador to the UN followed by the recording of remarks from the Turkish foreign minister also previously aired on other programmes which was introduced by Ley as follows:

Ley: “Turkey, traditionally a US ally, was one of the prime movers behind today’s motion. The Turkish foreign minister Mevlut Cavusoglu hit out against threats from President Trump to punish countries that support the resolution.”

In addition, listeners heard the first segment of the interview with the Saudi Arabian ambassador to the UN broadcast on ‘Newshour’ on the BBC World Service.

Ley then introduced his first guest.

Ley: “Well this evening Turkey’s president Recep Tayyip Erdogan has Tweeted that as a result of the overwhelming vote he expects President Trump to rescind what he called his unfortunate decision. Gulnur Aybet is professor of international relations at Yildiz Technical University – a senior advisor to the [Turkish] president. […] Your president says he expects it to be rescinded but in the end, today’s vote was a symbolic one: the motion has no authority to cause the Americans to change their policy. All it seems to do is sour relations with the US but actually change nothing.”

Aybet: “Well actually I mean the General Assembly vote is non-binding but at the same time, when you look at this it’s an overwhelming majority of various states from very different backgrounds. So you’ve got the entire Muslim states of the UN there. You’ve got the major economies of the world there and all the other permanent members of the UN Security Council. Now it’s really the first time that such a diverse range of states – and some very powerful ones – have actually taken a decision in an international institution against the United States in such an overwhelming way. I think it’s more than symbolic in the way that it challenges the US’ presence on the world arena.”

In response to Ley’s assertion that the UNGA vote “is endorsing a position the UN has had for 70 years” and that the motion will “simply add to the conflict”, Aybet responded as follows:

Aybet: “No, but what the American decision, taken by the Trump administration, is actually a violation of international law. And you mentioned that, you know, this is the status quo that’s happened and the United Nations in various resolutions – Security Council – has called these lands, including East Jerusalem, as occupied territories and required a respect for the special status of Jerusalem. So on one side there’s the international law which, you know, is there – you can’t deny that – and the United States has actually broken with that by making this decision – and which is why there is such an overwhelming response to it – but it’s also pitted the entire Muslim world against it and President Erdogan said this was an absolute red line and that’s precisely why Turkey as the chair of the OIC – the Organisation of Islamic Cooperation…”

Ley: [interrupts] “Pushed very hard to get this motion….”

Aybet: “Well they actually, Turkey…”

Ley: “Lobbied for it, encouraged it.”

Aybet: “…convened an emergency summit of the OIC. And it was the resolution that came out of that summit that laid the basis for this resolution.”

In response to Ley pointing out that both the US president and the US ambassador to the UN had clarified that the US announcement “does not preclude anything that might come out of peace talks”, the Turkish president’s advisor once again made inaccurate – but unchallenged – claims concerning the US announcement and international law.

Aybet:”How can you have a peace process when this decision violates international law on which the peace process is based and the two-state solution which is what the two…what the peace process is all about and the entire [sic] international community which have voted against this decision respects? And how can you have a peace process when you’ve pitted the entire Muslim world against this decision as well, you know?”

While Ley made no attempt to relieve listeners of the erroneous impression promoted by Aybet according to which the US decision to recognise Jerusalem as Israel’s capital breaches international law, he did allow her the time to praise her employer’s “leadership […] that will not be forgotten”.

Ley’s second interviewee on the topic was retired US general and former vice Chief of Staff Jack Keane. During that conversation, Ley referred to Nikki Haley’s statement at the UN GA as “kind of almost cash for votes” and “tawdry”.

Like BBC World Service radio, Radio 4 focused extensively on what it chose to portray as “threats” made by the US Administration prior to the UN GA vote and failed to provide audiences with relevant context and historical background to the story. However, as we see, listeners to BBC Radio 4 also heard inaccurate claims concerning ‘international law’ and the US announcement recognising Jerusalem as Israel’s capital in both these programmes.

All the relevant UN Security Council resolutions are non-binding (Chapter VI) and do not create any legal obligations. Neither do they relate to announcements concerning Jerusalem.  

Clearly BBC Radio 4 listeners were materially misled on this issue and corrections are in order.

Related Articles:

Reviewing BBC coverage of the UN GA Jerusalem vote – part one

Reviewing BBC coverage of the UN GA Jerusalem vote – part two

How did BBC radio frame the US announcement on Jerusalem?

 

How did BBC radio frame the US announcement on Jerusalem?

Last week we looked at the way in which the story of the US president’s statement recognising Jerusalem as Israel’s capital city was framed in reports on the BBC News website even before that announcement had been made.

BBC radio stations likewise devoted coverage to that story prior to the actual announcement. BBC World Service radio, for example, aired items about that story in four different programmes in the twenty-four hours before the statement was issued.

December 5th:

1) ‘Newshour’ presented by Tim Franks (from 00:34 here).

In that item listeners heard from the BBC’s Yolande Knell who did note the existence of the US’s ‘Jerusalem Embassy Act of 1995’, its recognition of Jerusalem as the capital of Israel and the waivers signed by US presidents since then. In addition listeners heard negative reactions to the anticipated announcement from the PA’s Nabil Shaath and from Jordan’s Prince Hassan bin Talal who misrepresented the 2004 ICJ advisory opinion on the “legal consequences of the construction of a wall in the occupied Palestinian Territory” as a “legal ruling” with no challenge from Franks. A negative opinion was also heard from the former advisor to US administrations Aaron David Miller. No Israeli voices were present in that programme.

December 6th:

2) ‘Newsday’ presented by Lawrence Pollard and Andrew Peach.

The early edition of that programme included a re-broadcasting of the statement from Nabil Shaath, an interview with Israeli journalist Anshel Pfeffer and an interview with Mustafa Barghouti which was discussed here.

A later edition included interviews with American human rights lawyer Brooke Goldstein and Saree Makdisi which was discussed here and a still later edition of the programme recycled a version of Barghouti’s comments and reporting from Yolande Knell.

3) ‘The Newsroom’ presented by Claire MacDonald.

In that programme (from 00:05 here) listeners heard reporting from the BBC’s Jonathan Marcus and recorded statements from the PLO’s Manuel Hassassian and Israeli minister Naftali Bennett.

4) ‘Newshour’ presented by James Coomarasamy.

In addition to reporting from the BBC’s Barbara Plett-Usher (from 00:05 here) listeners heard interviews with Mustafa Barghouti, Israeli MK Yoav Kish and a Jerusalem bookseller called Mahmoud Muna. Later on in the same programme listeners heard a problematic portrayal of Jerusalem’s history from British academic Mick Dumper which was discussed here.

In all, listeners to those four BBC World Service programmes heard two from two American interviewees (one presenting the announcement as negative and one as positive), two Israeli politicians and one Israeli journalist. They also heard negative views from one Jordanian and one British academic as well as in interviews with Palestinian commentators that were promoted (including repeats) a total of eight times.

In other words, negative views of the anticipated announcement got nearly three times as much exposure as positive ones on the BBC World Service in the twenty-four hours preceding the US president’s statement.

Listeners to BBC Radio 4 heard the topic discussed in three programmes on the same day.

December 6th:  

1) ‘Today’ presented by Mishal Husain and John Humphrys

That programme included reporting from the BBC’s Yolande Knell, Barbara Plett Usher and Jon Sopel as well as interviews with the mayor of Jerusalem Nir Barkat (discussed here) and the PLO’s Manuel Hassassian (discussed here).

2) ‘World at One’ presented by Martha Kearney

In that programme listeners heard from the BBC’s Middle East editor Jeremy Bowen (from 34:24 here) who made no mention of the 1995 Jerusalem Embassy Act, preferring to ‘explain’ the anticipated announcement as follows:

“It was an election promise. As well as people who are Jews who are pro-Israel who may have voted for him – and in fact most Jews in America vote for the Democratic party – he’s also got a lot of support from evangelical Christians who are very, very strong supporters of Israel. So it could be that.”

3) ‘PM’ presented by Eddie Mair

In that programme too Radio 4 listeners heard from Jeremy Bowen (from 18:09 here) who, while once again failing to mention the context of existing US legislation, gave a negative view of the anticipated statement.

“It adds another potential incendiary bomb in what’s already a tense city in a tense and chaotic region. And I think that if you are interested in peace, that isn’t the right thing to do.”

While BBC Radio 4’s guest list was more balanced than that of the BBC World Service, with the exception of Nir Barkat, listeners heard a very monochrome presentation of the story.

Like the BBC News website’s coverage, these two BBC radio stations failed for the most part to provide audiences with the story’s essential context and refrained from providing the relevant – and accurate – historical background necessary for understanding of the story. Instead, their coverage was overwhelmingly focused on framing the issue according to a partisan political narrative.

Related Articles:

An overview of BBC News website coverage of the US embassy story

 

 

BBC Watch complaint on Partition Plan inaccuracy upheld

Readers may recall that in an edition of the Radio 4 programme ‘PM’ broadcast back in June, the BBC’s Hugh Sykes portrayed the 1947 Partition Plan as follows:

“And 70 years ago in 1947, the UN General Assembly passed the partition resolution, recommending the creation of independent Arab and Jewish states with economic union and an international regime for a shared Jerusalem. The two-state resolution 181 seventy years ago was rejected by Palestinians and by most Jewish organisations.” [emphasis added]

As was noted here at the time:

“The Palestinians – in the form of the Arab Higher Committee – did indeed reject the Partition Plan outright – but so did the Arab states; unmentioned by Sykes. While some groups such as Etzel and Lehi expressed opposition to the Partition Plan, the organisation officially representing Jews in Palestine – the Jewish Agency – both lobbied for and accepted it. Sykes’ attempt to portray the plan as having been rejected by both Arabs and Jews is egregiously inaccurate, although unfortunately not unprecedented in BBC content.”

BBC Watch submitted a complaint on that issue that was acknowledged on June 13th. Ten days later we received a reply from BBC Complaints stating:

“Thanks for contacting us about ‘PM’ on June 8.

We realise you were concerned about the item on the significant anniversaries in the Middle East this year. It’s clear you felt there was an error which required correction.

You’ve stated that the Jewish Agency was the official voice of the Jews in Palestine at the time, and that it was therefore incorrect and misleading to say ‘most Jewish organisations’ rejected the Two State resolution in 1947.

We raised this with the programme team and with Hugh Sykes. Hugh explains:

“My ‘most’ was intended to embrace the hugely significant, influential and powerful Jewish organisations like Hagganah and the Stern Gang who rejected the partition plan, so I think ‘most’ was a fair distillation of the balance between the organisations (not necessarily the Jewish people) who accepted or rejected UN res 181.”

So the statement was not that the organisations opposed to the resolution were official; he was highlighting the fact that there was a significant and powerful opposition.

We hope this clarifies the issue and explains why we are satisfied with its accuracy for listeners.”

BBC Watch submitted a second complaint in light of that response:

“The response to my previous complaint is unsatisfactory. Not only does it inaccurately claim that the Haganah opposed the Partition Plan but it also claims that Lehi (referred to by Sykes using the pejorative title ‘Stern Gang’) was “hugely significant, influential and powerful” when in fact that group never had more than a few hundred members and was rejected by the mainstream Jewish population.

Most importantly, however, this response does not address the body of my complaint. Sykes’ claim that “The two-state resolution 181 seventy years ago was rejected by Palestinians and by most Jewish organisations” inaccurately leads listeners to believe that the plan was rejected by Jews and Arabs alike and therefore materially misleads audiences with regard to a significant historic event. In fact, while two small Jewish organisations (not “most”) – Etzel and Lehi – expressed reservations regarding the Partition Plan, the mainstream Jewish establishment both lobbied vigorously for it and accepted it. A correction needs to be issued – including on the webpage still available to audiences – clarifying that the Partition Plan was not rejected by Jews at all.”

On July 20th we received a reply to the second complaint:

“Thank you for taking the time to contact us and we appreciate that you felt strongly enough to write to us again. We’re sorry to learn that you were not satisfied with our earlier response.

We’ve noted your points but do not consider they have suggested a possible breach of the BBC’s standards to justify further investigation or a more detailed reply. Opinions can vary widely about the BBC’s output, but may not necessarily imply a breach of our standards or public service obligations.

For this reason we do not feel we can add more to our reply or answer further questions or points. We realise you may be disappointed but have explained why we are not able to take your complaint further.”

BBC Watch then submitted a Stage 2 complaint to the BBC’s Executive Complaints Unit (ECU) and received a reply on September 19th informing us of the ECU’s decision to consider it as an editorial complaint.

On November 10th – over five months after the programme was originally broadcast – we were informed by the Head of Executive Complaints that the ECU had upheld our complaint.

Of course the vast majority of people who listened to ‘PM’ on June 8th will be highly unlikely to search out the relevant page on the BBC website on the off-chance that a correction may have been made to something they heard over five months ago.

And so, the BBC’s partly outsourced complaints system (which one could be forgiven for thinking is primarily designed to make members of the public give up and go away) continues to do a disservice to licence fee payers by ensuring that by the time a material inaccuracy is addressed, virtually no-one will receive the corrected information.

Related Articles:

BBC’s Hugh Sykes tells R4 listeners that Jews rejected the Partition Plan

Another ‘stealth’ correction on the BBC News website

Another BBC News correction misses its point

New BBC complaints procedure finalised following consultation

 

 

BBC coverage of the Jerusalem terror attack – part two: BBC radio

Several hours after the terror attack at Lions’ Gate in Jerusalem on the morning of July 14th in which police officers Haiel Sitawe and Kamil Shnaan were murdered and two others wounded, the BBC World Service radio programme ‘Newshour‘ aired a report (from 19:18 here) on that story that was introduced by Julian Marshall as follows:

“And we go now to Israel where two Israeli police officers have died after three Israeli Arab gunmen opened fire on them in Jerusalem’s old city. Police chased the attackers into one of Jerusalem’s holiest sites – known to Jews as Temple Mount and Muslims as Haram al Sharif. All three attackers were killed.”

As was the case in the BBC’s written report on the same incident, that description does not adequately clarify that the terrorists had been on Temple Mount for an unknown period of time before the attack – and had even posted photographs of themselves there on social media – or that, as the Times of Israel reports, they returned to that site – with the police in pursuit – after carrying out the attack.

Marshall continued:

“The mosque complex at al Aqsa has been closed and evacuated and Friday prayers there have been cancelled for only the second time in 50 years. The Palestinian president Mahmoud Abbas has condemned the attack in a telephone call with the Israeli prime minister Benjamin Netanyahu. But Israel’s minister of public security, Gilad Erdan, said the Palestinian leadership should be held responsible.”

Listeners then heard a recording of Erdan speaking which included the only mentions of the words terror and terrorists in the entire report.

“The terrorists they used firearms inside the Temple Mount violating, violating the holiness of this important place. I say and repeat again and again: Israel has kept the status quo on Temple Mount and continue to keep the status quo here. We always respected the freedom of worship to everyone – Muslims, Jews, Christians – but we all should understand that the incitement that was led by President Abbas and the Palestinian Authority directly led to this terror attack that happened this morning.”

Marshall: “Well let’s go live now to Jerusalem and the BBC’s Tom Bateman. So what actually happened in this incident, Tom?”

Although several hours had already passed since the incident took place and the sequence of events was by that time clear, Tom Bateman had apparently not been keeping up with events. [emphasis added]

“Well this happened at 7 o’clock this morning local time. You’ll remember that this is in the vicinity of the most revered site in Jerusalem; holy to both Jews and to Muslims. Now the exact location of this attack has remained still a bit unclear but what we know is that they were close to the Lions’ Gate entrance beside that compound. And the police say they were armed with an automatic weapon, a pistol – there was a knife involved too – and that they opened fire on police officers. Now there was then a chase of some sort and some mobile phone footage has shown that at least one of the attackers was chased by police officers and shot.”

In fact the terrorists had two automatic weapons and Bateman similarly failed to clarify that the terrorists were on Temple Mount before they launched the attack or that they intentionally returned there afterwards. He continued:

“Now as a result of the initial fire by the attackers two police officers were fatally wounded. Ah…they were Israeli police officers. They were Druze – an Arab minority religion in Israel – and the attackers themselves were Israeli Arabs. They were from a town in the north of Israel and had Israeli ID and the domestic security services said that they were not aware of these men beforehand.”

Given the failure by both Marshall and Bateman to provide listeners with the full sequence of events, listeners would be unable to understand the context to their next topic of discussion.

Marshall: “And I would imagine tensions heightened by that decision to close the mosque complex at al Aqsa.”

Bateman: “Yeah, that’s right. As you said that is a highly, highly unusual move. There have been closures in the past for short periods of time when there have been incidents but for the police to say they’re closing it and that prayers not take place is significant. And in response, as you’ve heard, there has been much criticism from Palestinians. There have been prayers taking place outside the compound itself this afternoon. Obviously there a scene of heightened tension.”

Bateman did not clarify to listeners that those “prayers […] outside the compound” were not coincidental.

“The Mufti of Jerusalem, Mohammed Hussein, told Maan News that he was prevented from going to site. “”We are determined to reach the Al-Aqsa Mosque and to hold all prayers in it,” he said. He called on Palestinians to come to Jerusalem or to head to the checkpoints near Jerusalem to protest the cancellation of prayers.

Hundreds of Muslims gathered outside the walls of the Old City, behind hastily set up police cordons, to pray and protest the actions of the Israeli police.

Israeli Arabs and Palestinians spread the message using social media. Using the hashtag #Go_and_pray_at_alAqsa, they called for the faithful to come to the mosque.

The Director of the Mosque, Sheikh Ahmed Omar al-Kiswani, in a video shared on social media, said Israel was “taking advantage of what happened” at the Temple Mount “to impose a new reality on the ground.”

As we saw in part one of this post, the BBC News website was able to report that the closure of Temple Mount after the terror attack was necessary to allow the police to carry out their investigation – just as British police closed areas of London on two occasions following terror attacks there earlier this year – and not just some arbitrary move by the Israeli authorities. The fact that Tom Bateman failed to clarify that point in this report is therefore all the more remarkable and that failure was repeated later on the same day when Bateman gave another report to the BBC Radio 4 programme ‘PM‘.

Following a news bulletin in which listeners were told that “two Israeli police officers have been killed in Jerusalem’s Old City by Israeli Arab gunmen who were then shot dead”, presenter Eddie Mair introduced Bateman (from 14:32 here) “live from Jerusalem”.

Bateman: “Eddie, the ancient walls of Jerusalem encircle this city’s most revered site. From where the golden Dome of the Rock rises over the Old City’s narrow streets is the third holiest mosque in Islam; al Aqsa. For Jews the site is the abode of God’s presence where the first and second Temples once stood. The Old City, heavily guarded, is also one of the most acute flash points in this decades-old conflict and it was not long after dawn that police say three men armed with an automatic rifle, a pistol and a knife attacked Israeli police officers at one of the gates to the site.

Mobile phone footage showed a rapid exchange of fire as one of the assailants was chased within the compound before falling to the ground. The attack killed two Israeli police officers. They were Druze – a minority Arab religion in Israel –whilst officials said the attackers were Arab Israeli citizens from a town in the north of the country and were not known to the security services. Israel’s public security minister Gilad Erdan spoke from the scene.”

Listeners then heard an edited version of the statements from Erdan aired in Bateman’s earlier report – and with it the sole mention of the word terrorists in this item too.

“The terrorists they used firearms inside the Temple Mount violating, violating the holiness of this important place. I say and repeat again and again: Israel has kept the status quo on Temple Mount. We always respected the freedom of worship to everyone – Muslims, Jews, Christians.”

As we see, Radio 4 listeners were also not provided with a full picture of the sequence of events including the fact that the terrorists were on Temple Mount – apparently with their weapons – before they launched their attack and that they returned there afterwards. Like World Service audiences, listeners to Radio 4 would therefore be unable to appreciate the context to the next part of Bateman’s report.

Bateman: “After the shooting police began a search of the site and sealed it off. Friday prayers at the Al Aqsa Mosque are usually attended by thousands of Muslims but the closure prevented that: a highly unusual decision by the Israeli authorities. The Grand Mufti of Jerusalem, the preacher at the mosque, was defiant saying no force on earth could prevent prayers there. Instead though, they took place outside the compound amid signs of growing tension and angry scuffles at another of the Old City’s gates. Adnan Husseini – the Palestinian governor of Jerusalem – criticised the closure.”

Listeners were not told of Husseini’s record of inflammatory statements before they heard his comments.

Husseini: “This is the first time that they announce the prayer will not take place; the Friday prayer. And this has never happened before and I think this is very dangerous. They have to use their mind, you know, when they declare such things. This moment is very sensitive moment. We have to go to pray.”

Erasing all pre-1967 Jerusalem history in typical BBC fashion, Bateman continued:

Bateman: “The Old City is within East Jerusalem which was annexed by Israel after the 1967 war – a move not recognized by the international community. Israel’s government said today’s incident crossed red lines. Meanwhile, the Palestinian Authority president Mahmoud Abbas – under pressure in the past from Israel’s prime minister Benjamin Netanyahu to condemn such attacks – did just that during a phone call between the pair but also said that closing down the area could have repercussions. Since the autumn of 2015 there have been a wave of attacks involving knives, guns and car rammings which had decreased in frequency but had not stopped. Today’s shootings in Jerusalem have already led to concerns about a fresh escalation in tensions.”

It is of course highly doubtful that the BBC would find it appropriate to provide a platform to people in a European country who used veiled threats to demand access to the scene of a terror attack just hours after it had taken place and while the police were still carrying out investigations. However, as we see in these two reports, for Tom Bateman the focus of this story is exactly those people rather than the incident itself, which he fails to explain in a manner which would enable audiences to understand why such the highly unusual action of closing Temple Mount had to be taken.

Related Articles:

BBC’s Knell uses F1 to amplify PA propaganda on Jerusalem 

BBC coverage of the Jerusalem terror attack – part one: BBC News website

 

Superficial BBC Radio 4 reporting on Qatar funding of Hamas

The June 15th edition of the BBC Radio 4 programme ‘PM‘ included an item relating to the ongoing diplomatic rift between Qatar and various other Arab and Muslim majority states.

Presenter Eddie Mair introduced the item as follows: [emphasis in italics in the original]

Mair: “Qatar in the Middle East is getting the cold shoulder from many of its neighbours. They accuse Qatar of meddling in other countries’ internal affairs and of supporting terrorism. Saudi Arabia has demanded that Qatar stop supporting Hamas, which controls Gaza – all of which might have quite an effect on Palestinians in the Gaza Strip. In the past five years Qatar has spent the equivalent of hundreds of millions of pounds building homes, a school, a hospital and main roads in Gaza. Reporting for ‘PM’; our Middle East correspondent Yolande Knell now.”

One would of course expect that a report on Qatari funding of Hamas – especially within the framework of the current row between Qatar and other countries – would include clarification of Hamas’ designation as a terror organisation by the EU, the US and numerous additional countries. However, while that obviously relevant context was completely absent from this report by Yolande Knell, listeners did get to hear about the colour scheme at one of Qatar’s building projects.

Knell: “Work is still underway at Sheikh Hamad City; built with money Qatar and named after the country’s former ruler. It’s become one of the best new addresses in Gaza. The apartment blocks here are an attractive peach colour. On the grass there are children playing. They’re from some of the poorer Palestinian families who’ve already moved in here. There’s a new mosque and a new school. But residents like Baha Shalabi [phonetic] are fearful about the crisis between Qatar and other Gulf States.”

Shalabi [voiceover]: “The problems between Saudi Arabia and Qatar will affect us a lot, of course. Everything’s going to stop: the money, the support, the infrastructure. The buildings you see; all of this is going to stop. We’re going to be the victims.”

Knell: “All across this Palestinian territory you can see the effects of Qatari cash. I’m at the edge of a brand new road where cars are whizzing along the coast. Doha’s pledged well over a billion dollars to fix Gaza and while most of its help is humanitarian, it also buoys up Hamas – the Islamist group that seized control here ten years ago.”

After that tepid portrayal of the violent and bloody coup in which Hamas ousted the internationally recognised representatives of the Palestinian people from the Gaza Strip, Knell went on, failing to tell listeners that Qatar is one of the few countries to have recognised and supported Hamas’ regime in Gaza over that of the Palestinian Authority.

Knell: “Until now, the Emir of Qatar is the only head of state to have visited Gaza while Hamas has been in charge. It was a show of regional influence. But today Qatar stands accused of destabilising the Middle East by backing religious extremists – claims it denies. It’s been told to break off ties with Hamas and the Muslim Brotherhood. The usually fiery Hamas leader Mahmoud Zahar is cautious in his response.”

The terror organisation then got a BBC stage for amplification of its unchallenged messaging.

Zahar [voiceover]: “Qatar was supporting the Palestinian people. The houses that were built are not for Hamas. The streets that were asphalted are not for Hamas. And the schools and hospitals, they’re also for the Palestinian people. All the efforts to hitch Hamas to Qatar are wrong and void.”

Making no effort to clarify to audiences that funding provided by Qatar has also reportedly been diverted to terrorist purposes such as the reconstruction of cross-border attack tunnels or that Qatar pledged funding for Hamas employees, Knell went on with a whitewashed portrayal of Qatar’s recent expulsion of some Hamas officials:

Knell: “Back in Sheikh Hamad City, outside the large Sheikh Hamad Bin Khalifa Mosque, there’ve been rallies in support of Qatar. Meanwhile, some top Hamas figures living in exile in Doha have moved away to ease pressure on their patron.

Knell failed to inform listeners that Hamas operatives based in Qatar have directed terror plots against Israel in the past. She went on:

Knell: “In a new policy document, Hamas tried to distance itself from the Muslim Brotherhood. So will the Qatari money keep flowing here? I asked Mushir Amar [phonetic] from the Islamic University in Gaza.”

Amar: “The situation is not really very clear. We heard some statements here and there from Saudi Arabia trying to reprimand Qatar for supporting Hamas and Hamas political leadership. They say that we’re not involved in any sort of inter-Arab conflict because this is really not in the best interest of Hamas and this is not in the best interest of the Palestinian people.”

Knell refrained from informing listeners that one of Saudi Arabia’s complaints is that Qatari support for Hamas undermines the Palestinian Authority. She closed her report with a superficial portrayal of the electricity crisis in the Gaza Strip.

Knell: “For now, the noise of bulldozers continues at Gaza’s Qatari funded building sites, providing much-needed jobs in this broken economy. But recently, when the local power plant ran out of fuel, Doha didn’t make a donation as it has previously. Palestinians here are trying not to get drawn into a damaging dispute but already they’re feeling its effects.”

Among the public purposes set out in the BBC’s constitutional document is “[t]o provide impartial news and information to help people understand and engage with the world around them”. Obviously this superficial report by Knell, with its unchallenged Hamas messaging and its failure to provide basic context and background information, does not serve that purpose.

Related Articles:

Qatar’s expulsion of Hamas officials not newsworthy for the BBC

BBC bows out of coverage of 10 years of Hamas rule in Gaza 

 

BBC’s Hugh Sykes tells R4 listeners that Jews rejected the Partition Plan

As noted here previously, on June 8th Hugh Sykes produced two reports for BBC Radio 4. The second of those reports was broadcast in the programme ‘PM‘ (from 45:16 here) and presenter Eddie Mair introduces it as follows: [all emphasis in italics in the original]

Mair: “In Israel there’s a triple anniversary this year, as our correspondent Hugh Sykes explains from Jerusalem, which itself has experienced numerous car rammings and knife attacks recently. On Radio 4’s the World at One Hugh heard from Jewish Israelis who want to end the occupation. Here’s Hugh’s report for PM.”

As was the case in that earlier report, Sykes’ portrayal of attacks against Israelis (rather than the city of Jerusalem, as Mair bizarrely claims) does not include any use of the term terror. Once more, Radio 4 listeners do not hear any background information explaining why the Six Day War happened and the 19 year-long Jordanian occupation of Judea & Samaria and parts of Jerusalem until 1967 is again erased from audience view.

Sykes: “Since September 2015 there’ve been 58 vehicle ramming attacks here in Israel and 177 stabbing attacks on people presumed to be Jewish, killing 50 – most of the dead; Israeli Jews. 250 of the Palestinian attackers were killed by Israeli security forces – figures from the Israeli government. And these anniversaries? It’s 50 years since the 1967 Six Day War in which Israel fought against Syria, Jordan and Egypt and Israel won. 2017 is also the 50th anniversary of the occupation which ensued.”

Sykes then presents listeners with an inaccurate claim relating to the 1947 Partition Plan.

Sykes: “And 70 years ago in 1947, the UN General Assembly passed the partition resolution, recommending the creation of independent Arab and Jewish states with economic union and an international regime for a shared Jerusalem. The two-state resolution 181 seventy years ago was rejected by Palestinians and by most Jewish organisations.”

The non-binding recommendation known as UN GA resolution 181 of course limited ‘corpus separatum’ status of Jerusalem to a period of ten years, after which “the whole scheme shall be subject to examination by the Trusteeship Council in the light of experience acquired with its functioning” and “the residents the City shall be then free to express by means of a referendum their wishes as to possible modifications of regime of the City”.

The Palestinians – in the form of the Arab Higher Committee – did indeed reject the Partition Plan outright – but so did the Arab states; unmentioned by Sykes. While some groups such as Etzel and Lehi expressed opposition to the Partition Plan, the organisation officially representing Jews in Palestine – the Jewish Agency – both lobbied for and accepted it. Sykes’ attempt to portray the plan as having been rejected by both Arabs and Jews is egregiously inaccurate, although unfortunately not unprecedented in BBC content.

Sykes then goes on:

Sykes: “Civil war broke out between Jews and Palestinians, the State of Israel was declared in 1948 immediately followed by the first Arab-Israeli war which Israel won. Many Israelis are celebrating this year as the 50th anniversary of salvation because they won the Six Day War. Palestinians are marking 50 years of occupation – a word that many Israeli Jews reject. Here are two settlers voicing views that I’ve heard here many times.”

The edited and unidentified voices that listeners then hear are of a genre the BBC so often finds fit to amplify. Sykes commences by suggesting to listeners that individuals – rather than states – are ‘occupiers’.

Sykes: “Do you feel you’re an occupier?”

Woman 1: “Hmm…I don’t know that I’d use that word. I just live here. I’m not familiar with…I don’t use that word. I do not like the word occupying. I am not.”

Sykes: “You’re 20 kilometers inside the West Bank; inside what most of the world describes as illegally occupied Palestinian territory.”

Woman 1: “Let’s just say I don’t agree with the world. Just because the whole world thinks something is right doesn’t make it right.”

Woman 2: “The solution between Jews and Arabs in the Middle East is in the Bible. The land of Israel was promised to the sons of Jacob and Israel and this is why the name of the state is Israel and not Palestine. Palestine is Philistines. The Philistines have disappeared from the map of the world. In Israel, Israel is the boss.”

Having inserted the BBC’s standard portrayal of ‘international law’ (which endorses one narrative concerning what is actually an unresolved dispute), Sykes goes on to present a conversation with a shopkeeper in Jerusalem that is remarkable for his own prompting and numerous closed questions.

Sykes: “A conversation in a book shop in predominantly Arab East Jerusalem. East Jerusalem is annexed and governed by Israel and there are now more than half a million Israeli settlers living in what international law regards as the occupied West Bank, though Israel disputes that. The bookshop owner is Imad Muna [phonetic].

Muna: “I was born in 1964 so on 1967 I was 3 years old. So all my life was under occupation. So I don’t know what is the difference between occupation and freedom.”

Sykes: “Do you think the occupation is permanent now?”

Muna: “I think what they call it the national project – the Palestinian national project – I think it’s fall down.”

Sykes: “It’s finished?”

Muna: “I think it’s fini…almost. Some of the people they say that it’s OK to be under occupation, under the Israeli law. So we are not united any more against the occupation. We are used to the occupation, which is dangerous. But this is our situation.”

Sykes: “Dangerous to accept it?”

Muna: “Dangerous to accept because then it will be normal; part of life.”

Sykes: “So if occupation goes on forever, which you’re suggesting, does something happen to stop it or does it just go on and on?”

Muna: “Nothing to stop it because also we are weak. As a Palestinian we are weak. We cannot do anything. The Palestinians – most of them – they’re against fighting and stabbing and bombing. Against that. “

Failing to inform listeners of the relevant issue of Palestinian Authority’s payment of salaries to convicted terrorists and its quotidian incitement and glorification of terrorism, Sykes goes on:

Sykes: “Do you blame your parents’ generation for rejecting the United Nations resolution which offered partition between Jews and Palestine?”

Muna: “Yes.”

Sykes: “A two-state solution in 1947 – should that have happened?”

Muna: “Yes. Yes – completely right.”

Sykes: “Do you also blame the violent Palestinians – mostly of Hamas but also of Islamic Jihad and also Fatah – for mounting that sustained suicide bombing campaign in which more than 800 people in Israel were murdered? Did that give Israel permission to remain occupiers forever?”

Muna: “It was wrong. The wall, the isolation – all the things happen because of the bombing that we did.”

Sykes: “So violent Palestinian organisations like Hamas wounded Palestinians?”

Muna:”That’s right – exactly, exactly. Every time we do it it’s come back to us.”

Sykes: “Imad Muna. In 2011 the Palestinian leader Mahmoud Abbas said that the 1947 Arab rejection of the UN Partition Plan had been a mistake and if the occupation does never end,  intense Palestinian anger may return, like that expressed by a farmer I met during the second Intifada – uprising – 15 years ago.”

Listeners then hear a voiceover of an unidentified man saying:

“Three days ago the Israelis came with their bulldozers. They were uprooting olive trees and beans which we used to plant in this area. This is like cancer in the Palestinian body.”

Sykes: “A farmer in the West Bank shortly before the so-called security barrier was erected across his land.”

If a section of the anti-terrorist fence really was erected on the man’s land, he would of course have received compensation but Sykes does not trouble his listeners with such details. He closes:

Sykes: “And this year’s third Israel anniversary? It’s a hundred years since the Balfour Declaration. In 1917 the British Foreign Secretary, Lord Balfour, sent a letter to Lord Rothschild in which he declared ‘His Majesty’s Government view with favour the establishment of a national home for Jewish people’.”

Sykes of course misquotes that part of the short text which actually reads:

“His Majesty’s Government view with favour the establishment in Palestine of a national home for the Jewish people” [emphasis added]

He continues:

“His letter goes on ‘it being clearly understood that nothing shall be done which may prejudice the civil and religious rights of existing non-Jewish communities in Palestine’.”

With the suggestion obviously being that those rights have been prejudiced, the item closes there:

Eddie Mair: “Hugh Sykes reporting.”

Yet again we see in this item promotion of the politicised and inaccurate narrative according to which the modern-day conflict is rooted entirely in the outcome of the Six Day War – in particular ‘occupation’ and ‘settlements’. Sykes’ inaccurate portrayal of Jewish acceptance of the Partition Plan obviously needs rapid and prominent correction and one can only hope that misrepresentation does not signal a taste of things to come when that anniversary is marked later this year.

Related Articles:

BBC claims Ben Gurion “opposed” the Partition Plan

The BBC and the 1947 Partition Plan

Radio 4’s Hugh Sykes joins the BBC’s ‘it’s all down to the occupation’ binge