Once again the BBC reports selectively on statements made by Abbas

On July 26th the BBC News website posted a report headlined “Abbas: Palestinians to halt agreements with Israel” on its ‘Middle East’ page.

The report relates to statements made by Mahmoud Abbas the previous evening at a meeting of PA leaders in Ramallah.

“Palestinian President Mahmoud Abbas says the Palestinians will no longer abide by previous agreements made with Israel.

His announcement followed an emergency meeting after Israel razed Palestinian buildings it said were illegally built on the edge of Jerusalem.

Agreements signed over the past 25 years cover many spheres of activity, including security co-operation.

Israel has not yet responded to the move.

Mr Abbas said a committee would be formed to work out how to implement the decision.”

That link leads readers to the BBC’s July 22nd report on the demolitions in Sur Baher and a further 53 words in this report are devoted to the same topic, along with a video and a partisan map produced by the political NGO B’tselem which has previously appeared on numerous occasions in BBC content.

Towards the end of the report readers are correctly informed that:

“Mr Abbas has previously threatened to annul past agreements with Israel but this has never been implemented.”

Notably, they are not told why Abbas has never followed through on those threats.

The most interesting feature of this article however is what it leaves out of its account of Mahmoud Abbas’ statements. The words of the PA president whose term of office expired over a decade ago are portrayed as follows:

“Mr Abbas blamed Israel for the latest step, accusing it of reneging on agreements first.

“In light of the insistence of the occupation authority [Israel] to deny all the signed agreements and their obligations, we announce the decision of the leadership to stop working in accordance with the agreements signed with the Israeli side,” he was quoted by the official Palestinian news agency, Wafa, as saying.”

Evidently the BBC is familiar with the Wafa report but chose to exclude the more problematic parts of Abbas’ speech from audience view, including the false claim that “hundreds” of people were “displaced” in Sur Baher, the employment of the ‘apartheid’ canard and the lies concerning fictitious “attacks” by “settlers” on “Al-Aqsa Mosque and the Church of the Holy Sepulcher [sic]”.

The BBC also chose to erase from audience view the part of the speech in which – as reported by Khaled Abu Toameh at the Jerusalem Post – Abbas once again spoke of reconciliation with the terrorist organisation Hamas.

“Abbas reached out to Hamas, offering to end the dispute between the movement and his ruling Fatah faction. […]

He again appealed to Hamas to implement the reconciliation agreements it signed with Fatah. “My hand is still extended [to Hamas] for reconciliation,” Abbas said. “I want the reconciliation.””

Hence BBC audiences did not learn of the reactions of Gaza Strip based terrorist organisations to Abbas’ announcement.

“Hamas and Palestinian Islamic Jihad both released statements in the Palestinian press and on social media on Friday, in a rare praise of Fatah policymaking.

“The announcement of the President of the Authority Mahmoud Abbas to stop the agreements signed with the Zionist entity is a step in the right direction,” a statement posted on the Hamas website read, before calling for further practical steps to be implemented, including the creation of a government of national unity.””

The BBC has a record of selective reporting of speeches made by Mahmoud Abbas:

BBC reports the parts of Abbas’ OIC speech that fit its narrative

BBC censors parts of Mahmoud Abbas speech once again

Another BBC makeover on a speech by Mahmoud Abbas

Another Abbas speech and more selective BBC reporting

In this report we once again see the BBC acting as a self-appointed middleman, tailoring Abbas’ statements to exclude anything which might undermine the political narrative it has chosen to promote.

Related Articles:

Mapping the BBC’s use of partisan maps

BBC Watch prompts amendment to inaccurate BBC map

Continuing documentation of the BBC’s B’Tselem map binge

BBC News report omits significant information

BBC radio audiences hear one-sided reports from Yolande Knell

 

 

BBC News website flunks story of PA arrests of Hamas operatives too

In addition to the ‘Newshour’ report previously discussed here, BBC coverage of the Palestinian Authority’s recent arrest of Hamas operatives also included a written report appearing on the BBC News website’s Middle East page on July 3rd under the headline “Palestinian forces arrest dozens of Hamas members in West Bank“.PA arrests website

Despite the arrests having taken place in areas controlled by the PA, the article opens:

“The Palestinian Authority’s security forces have arrested more than 100 members of the militant Hamas movement in the occupied West Bank.” [emphasis added]

Bearing in mind that the BBC has refrained from informing its audiences about Hamas’ attempts to strengthen its presence in PA controlled areas and that English language coverage of the recent uptick in terror attacks against Israelis has been virtually non-existent, readers must have found the following paragraphs very confusing.

“The PA, which is dominated by the rival Fatah movement of President Mahmoud Abbas, said it wanted to prevent Hamas undermining the territory’s security.” […]

“A spokesman of the Palestinian Authority, Adnan al-Dameri, said those arrested would be put on trial on the charge of threatening security and stability.

“We will not let Hamas undermine our security and draw our country to bloodshed. We will not let Hamas carry out attacks in the West Bank,” he told the Associated Press.”

Also included in the report were the following statements:

“A Hamas spokesman said the arrests were an effort to stop a spate of deadly attacks on Israelis in the West Bank.

Husam Badran accused Palestinian security forces of working for Israel and said Hamas held Mr Abbas personally responsible.

The Islamist group, which dominates the Gaza Strip, called for the immediate release of its members and warned of “consequences”.”

BBC audiences were not informed that Husam Badran was named in connection with the recently publicized exposure of Hamas activity in Nablus (Schem) and hence are unable to put his amplified claims into their correct context. The exposure of that Hamas cell was not reported by the BBC at the time and in this article readers are merely told that:

“Earlier, Israel’s internal security agency said it had uncovered a Hamas militant cell operating in the Nablus area of the West Bank.”

Readers are also informed that:

“The BBC’s Yolande Knell in Jerusalem says the issue of security co-ordination between Israel and PA security forces remains highly sensitive.”

“Highly sensitive” to whom is not clarified but it is notable that only a few weeks earlier the BBC told its audiences that the Palestinians were to end security cooperation with Israel.

The article goes on:

“Such developments will raise concerns about renewed divisions between the two factions despite a formal reconciliation deal last year and the creation of a unity government, our correspondent adds.”

As anyone who followed the progress of the short-lived Palestinian Unity Government will be aware, the divisions between Hamas and Fatah are far from “renewed” and “reconciliation” never got off the ground.

Next comes a highly sanitized description of Hamas’ violent coup in the Gaza Strip with no mention made of the fact that the legitimate elected mandates of Hamas, the PLC and the PA president long since expired.

“The two factions had governed separately since Hamas, which won parliamentary elections in 2006, ousted Fatah from Gaza in 2007, leaving the PA governing just parts of the West Bank.”

The last eight paragraphs of the article are a hodge-podge of unrelated news.

“Also on Friday, an Israeli general accused Hamas of providing support to an affiliate of the jihadist group Islamic State in Egypt’s Sinai peninsula.

In an interview with Al Jazeera, Maj-Gen Yoav Mordechai, named members of Hamas’s military wing who he alleged were involved in training militants from the affiliate, known as Sinai Province, and smuggling those wounded in clashes with Egyptian security forces into Gaza for medical treatment.

“We know that Hamas, and I have verified information, that Hamas in Gaza is assisting Sinai Province both in organisation and armaments,” he said. […]

Hamas has repeatedly rejected accusations of collusion with IS and said Gen Mordechai’s comments were an attempt to damage its relations with Egypt.”

Those wishing to view Major General Mordechai’s interview with Al Jazeera Arabic (interesting not least for the ‘journalistic’ approach taken by the interviewer) can do so here.

The BBC’s article closes:

“In a separate development in the West Bank on Friday, an Israeli officer shot and killed a 17-year-old Palestinian who was throwing stones at his vehicle. The Israeli military said the brigade commander had first fired warning shots at the boy.”

Details of that incident can be found here.

Despite chronic under-reporting of the subject of Hamas’ attempts to undermine the PA by strengthening its presence in PA controlled areas and the lack of adequate coverage of the recent rise in terror attacks, like their colleagues at the BBC World Service the website’s journalists made no attempt to provide audiences with information needed to properly understand this story and its wider implications. Very rarely does the BBC cover internal Palestinian affairs and hence such superficial reporting is all the more unfortunate.