BBC continues to obstruct audience understanding of UN bias

The issue of anti-Israel bias at the United Nations is not one taken seriously by the BBC.

BBC article on Israel & UN HRC omits important context

BBC WS ‘Newshour’ dodges the issue of UN bias against Israel

BBC policy on portrayal of UN anti-Israel bias on display again

BBC fails (again) to give audiences the full story in UN HRC article

BBC News ignores a case of UN anti-Israel bias

On the other hand, the BBC uncritically quotes and promotes Israel related reports and resolutions produced by assorted UN departments.

BBC does free PR for UN HRC

BBC News website unquestioningly amplifies UNHRC’s report

Examining UNHRC statements uncritically amplified by BBC News

BBC ignores UN HRC report’s political agenda – and worse

As UN Watch reports, last week a UN body condemned Israel as the world’s only violator of women’s rights.

“Iran, Saudi Arabia, Yemen and Pakistan were among members of the UN’s 54-nation economic and social council, a principal organ of the world body, who voted to single out and condemn Israel yesterday as the only country in the world that violates women’s rights.

The Jewish state was harshly and repeatedly condemned in a resolution, adopted 40 to 2 with 9 abstentions and 3 absent, for allegedly being the “major obstacle” for Palestinian women “with regard to their advancement, self-reliance, and integration in the development of their society.”

Out of 20 items on the UN Economic and Social Council’s 2018-2019 agenda, only one — Item No. 16 against Israel — focuses on condemning a specific country. All the other focus areas concern global topics such as disaster relief assistance and the use of science and technology for development.

The resolution completely ignores how Palestinian women’s rights are impacted by their own governing authorities—the Palestinian Authority in the West Bank, and Hamas in Gaza—nor does it mention how women are discriminated against within patriarchal Palestinian society.

Moreover, ECOSOC concluded its annual session by ignoring the world’s worst abusers of women’s rights, refusing to pass a single resolution on the situation of women in Saudi Arabia, Iran, Pakistan, or DR Congo, all of which ranked in the top ten worst countries in last year’s Global Gender Gap Report, produced by the World Economic Forum.”

That resolution was apparently recognised as being ridiculous even by the BBC and the story does not appear on the BBC News website’s ‘United Nations’ page.

But by ignoring such egregious proceedings at the UN – and failing to take the opportunity to explain to audiences how and why they come about – the corporation is denying its audiences the opportunity to understand what actually lies behind its use of phrases such as “Israel has long been angered by what it claims is unfair criticism from the body” or “the organisation’s perceived anti-Israel bias”.

 

 

 

Advertisements

BBC silent on Saudi Arabia’s new UN commission seat

Those getting their news from the BBC will not be aware of the fact that Saudi Arabia has been elected to a four-year term on the UN’s women’s rights commission. As the Independent reported:

“The kingdom is now one of 45 countries sitting on a panel “promoting women’s rights, documenting the reality of women’s lives throughout the world, and shaping global standards on gender equality and the empowerment of women,” according to the UN.”

UN Watch notes that:

“Saudi Arabia was elected by a secret ballot last week of the U.N.’s 54-nation Economic and Social Council (ECOSOC). Usually ECOSOC rubber-stamps nominations arranged behind closed doors by regional groups, however this time the U.S. forced an election […]

Saudi Arabia was also recently re-elected to the U.N. Human Rights Council where it enjoys the right to vote on, influence and oversee numerous mechanisms, resolutions and initiatives affecting the rights of women worldwide…”

No coverage of that story appears under the BBC’s ‘United Nations’ tag or ‘Saudi Arabia’ tag or on the BBC News website’s Middle East page.

That, perhaps, is somewhat less surprising when one remembers that just last year on International Women’s Day the BBC found it appropriate to ask its audiences “Are Saudi women really that oppressed”?

Related Articles:

BBC Trending’s preposterous International Women’s Day question

BBC misleads on root cause of lack of equality for Saudi women

Golan Heights residents bust the BBC (and UN) obsolete narrative

In March of this year a BBC News website report failed to tell audiences the whole story behind a UN Human Rights Council anti-Israel resolution.

“Knell does not however inform BBC audiences that the resolution was initiated by the Palestinians and promoted by various Arab and Muslim countries. Despite her use of the term “Palestinian lands” and the fact that the report opens by telling readers that “Israel has criticised the UN Human Rights Council for voting to establish a database of firms doing business in settlements in the occupied West Bank”, Knell does not tell readers that the resolution also includes the Golan Heights.

Readers are not told that at the same session – which took place during the week in which five years of civil war in Syria were marked – the UNHRC also passed a resolution calling on Israel to relinquish the Golan Heights to Syria along with condemnation of alleged ‘human rights abuses’ against the Druze population of the Golan.”

Majdal Shams

Majdal Shams

The Mayor of the Golan Heights town of Majdal Shams recently gave an interview in which he addressed one of the persistent and perennially predictable UN resolutions concerning the Golan Heights and its Druze population.

“A leader of the Druze population of the Golan Heights disputed the assertion of a United Nations committee that accused Israel of imposing economic and social hardships on his community.

Dulan abu-Saleh, the mayor of Majdal Shams, the largest Druze town in the Golan, told Makor Rishon that the UN Economic and Social Council’s recent statement on the area was “a total joke,” the daily reported Friday. […]

“I don’t understand what they’re talking about, it’s laughable,” abu-Saleh said. Druze in the Golan “don’t serve in the IDF and so far are only receiv[e] from the state.” Referencing the war in Syria, he said: “Why don’t they condemn the horrors in Syria, where dozens of children are killed daily? Golan residents have a good life.”

He also said: “Although we weren’t included in some major cabinet decisions on budgets, when we build and make up plans we never felt discrimination. On the contrary, we always found an attentive ear.”

Prior to the eruption in 2011 of a civil war in Syria, only 1,700 of the Golan’s Druze claimed Israeli citizenship offered to them. Hundreds have applied since then.”

In addition:

“Karim Batkhish, a resident of the town of Masa’ada, is quoted as saying: “The war in Syria is irrelevant to us. Some may say they support [Syrian President Bashar] Assad but it’s a lie to show Syria we’re with them. They’re lying, no one wants to see Syria here.””

Since the beginning of the Syrian civil war, BBC reporters have periodically produced reports from the Golan Heights, all of which have presented an outdated and monochrome portrait of the Golan Druze which fails to inform audiences of the changes that events of recent years have brought about.

In 2013 it was Bethany Bell who reported that:

“Traditionally the Druze have had close religious and political ties to the family of the Syrian leader Bashar al Assad. The secretive Druze religion, like Mr Assad’s Alawite sect, draws on branches of Shia Islam and strong Syrian nationalism has tended to mean loyalty to the Assads.”

In 2015 Kevin Connolly told BBC audiences:

“Most of the Druze of the Israeli-occupied Golan continue to regard themselves as Syrians. They follow the television news from Damascus and await the reunification of a country from which they were cut off by the wars of 1967 and 1973.”

In 2016 BBC audiences were told by Diana Darke that:

“Interrupted by periodic explosions from the direction of Damascus, Abu Amin and I exchange poignant memories of the Syrian capital where he studied for four years. ‘Although the Israelis pressure us, we will never give up our Syrian nationality’ he assures me. ‘This war will end one day and our families will be joined again’. […]

Abu Amin’s generation still treasures memories of Damascus but the Golan’s younger Druze – deprived of such cherished dreams – have found their own uniquely non-political vision of their future. Key to the Druze faith is reincarnation of souls – male to male, female to female – always into a newborn child. They simply believe they will be reincarnated in their next lives into the right part of Syria.”

There is a very interesting story to be told about the ways in which the Syrian civil war has affected residents of the four Druze villages on the Golan Heights and their relationship with Israel. It is a story, however, which the BBC continues to overlook, preferring instead to adhere to its long outdated narrative. 

The UN, the PRC and Hamas: a postscript with a twist

As was noted here last week, on June 1st the UN Committee on Non-Governmental Organizations approved the first stage of the application by the London-based Palestinian Return Centre for UN accreditation.

Reuters subsequently reported that:

“The British-based Palestinian Return Centre on Tuesday threatened Israel’s U.N. mission with legal action after the Jewish state accused it of having ties to the Palestinian militant group Hamas, an allegation the group said was false.

The Israeli accusations came after a United Nations committee that oversees non-governmental organizations voted to approve U.N accreditation for the PRC, which Israel’s mission said was not only linked to Hamas but promoted “anti-Israel propaganda in Europe.”

“We announce that PRC is considering legal action against the Israeli delegation at the U.N.,” the group said in a statement circulated to the 19-member U.N. Committee on Non-Governmental Organizations.

“We also hold them accountable for the safety and security of our members worldwide,” the group said. “Such allegations and defamation where we are described as terrorist and affiliated to Hamas are dangerous, baseless and will have negative ramifications on our work and members.”

The statement offered no details on the type of legal action the group might take against the Israeli mission.”

The PRC – which was outlawed in Israel in December 2010 due to its Hamas connections – also published its own histrionic statement on its website.

Click to enlarge. Photo credit: ITIC

Click to enlarge. Photo credit: ITIC

The Meir Amit Intelligence and Terrorism Information Center however informs us that Hamas claims that the head of the organization which denies being affiliated to Hamas received a congratulatory phone call… from Hamas.

“Hamas’s English-language and Arabic-language media announced on June 3, 2015, that Ismail Haniya, deputy chief of Hamas’s Political Bureau, congratulated Majed al-Zeer, the general director of the Palestinian Return Centre (PRC), for having been granted a non-governmental observer status in the UN Committee on Non-Governmental Organizations. The congratulations were conveyed on a telephone call, apparently on June 2.”

The story then took a peculiar turn:

“AP (as well as other media outlets, including Reuters) reported that PRC’s spokesman Sameh Habeeb claimed that Majed al-Zeer had not received a telephone call from Ismail Haniya. According to AP, later on that day (June 2, 2015), Ismail Haniya’s spokesman sent a message to reporters asking them “‘not to deal’ with the earlier announcement about the phone call”.”

One does hope that the representatives of the 54 member states of ECOSOC tasked with deciding next month whether to approve the PRC’s application are managing to keep up with the plot.

Related Articles:

Flotilla ahoy! A refresher on the background to another anti-Israel publicity stunt

 

 

 

Hamas entryism at the UN

As readers may be aware, on June 1st the UN Committee on Non-Governmental Organizations approved the application of the London-based Palestinian Return Centre for UN accreditation.

“Some 12 countries voted in favour, including Iran, Pakistan, Sudan, Turkey, Venezuela, China and Cuba, while three voted against – the United States, Uruguay and Israel. India, Russia and Greece abstained, and Burundi was absent. […]

Official U.N. status as an NGO gives groups access to U.N. premises and opportunities to attend or observe many events and conferences at United Nations sites around the world.”

This vote, however, is only the first stage in the process.

“The 54-nation ECOSOC, which meets in July, has the power to approve or reject the committee’s recommendations and to make the final decision.”

The Palestinian Return Centre has been an illegal organization in Israel since 2010 because of its connections to Hamas. PRC activists and staff regularly crop up in connection with assorted delegitimisation projects and are active in other organisations too – as anyone monitoring and documenting anti-Israel activity well knows. Below, for example, is a photograph from a 2011 visit by British parliamentarians to Lebanon which was jointly organised by the Palestinian Return Centre and the Council for European Palestinian Relations and which included in its itinerary a meeting with Osama Hamdan of Hamas. 

PRC & Hamdan

Among the PRC’s current projects is a campaign to have Britain apologise for the Balfour Declaration.  Previous initiatives have included a public relations campaign on behalf of Palestinian terrorists imprisoned in Israel which was launched at a conference organized by the PRC in 2012.  As was noted on our sister site UK Media Watch at the time:

“The conference’s president was Majed al Zeer of the PRC and also of the Hamas-linked European Campaign to End the Siege on Gaza (ECESG) which was set up by the Muslim Brotherhood’s European arm in 2007 and takes part in organizing the various flotillas, including the fatal one of 2010. […]

PRC spokesman and chair of trustees Zaher al Birawi recently acted as spokesman for the ‘Global March to Jerusalem’. He has also functioned as spokesman for George Galloway’s ‘Viva Palestina’ convoys, is an official of the Palestinian Forum in Britain and trustee of a UK charity named ‘Education Aid for Palestinians’ which is a member of the Hamas-supporting ‘Union of Good‘

The PRC’s operational director, Arafat Madi Shoukri, is also connected to the ECESG as well as director of the Brussels-based European parliament lobbying group called the ‘Council for European Palestinian Relations‘. Ghassan Faour – a trustee of the PRC – is also linked to the UK charity ‘Interpal’ which is a member of the ‘Union of Good’. Another PRC trustee Majdi Akeel – a known Hamas activist and also connected to ‘Interpal’– was mentioned in the Holy Land Foundation trial in the US. The PRC’s senior researcher and editor, Daoud Abdallah, is also the director of MEMO and well-known as a signatory of the Istanbul Declaration.” 

According to the UN’s own criteria for establishing relations with non-governmental organizations:

“The aims and purposes of the organization shall be in conformity with the spirit, purposes and principles of the Charter of the United Nations.”

The same document states:

“57. The consultative status of non-governmental organizations with the Economic and Social Council and the listing of those on the Roster shall be suspended up to three years or withdrawn in the following cases:

(a) If an organization, either directly or through its affiliates or representatives acting on its behalf, clearly abuses its status by engaging in a pattern of acts contrary to the purposes and principles of the Charter of the United Nations including unsubstantiated or politically motivated acts against Member States of the United Nations incompatible with those purposes and principles;”

Such activities are of course the entire raison d’etre behind the PRC’s existence and this current exercise in entryism is highly unlikely to be fuelled by different motivations. That such an organisation’s application – whilst not yet finalised – has proceeded so far speaks volumes.  

Related Articles:

BBC’s ‘From Our Own Correspondent’ does fashionable post-colonial guilt

Sameh Habeeb and Labour   (Harry’s Place)

Jenny Tonge & the Hamas Lobby