Weekend long read

1) Writing at the Jerusalem Post, Maurice Hirsch examines “The UK-PA partnership to reward terrorists”.

“Despite having positive knowledge that the PA used a considerable amount of its financial resources to implement its terrorism-rewarding policy, the DFID, via the World Bank, provided the PA, over a seven-year period, with over £430 million to be used as the PA saw fit. While DFID has adamantly claimed no UK funds were used to fund “pay for slay”, it did so relying on narrow audit reports that cannot and do not support its assertion.

Created in 2008, the World Bank’s Palestinian Recovery and Development Program – Multi-Donor Trust Fund (PRDP-MDTF) pooled the funds of multiple donor countries, including the UK, and provided steady and reliable quarterly cash flow to the PA. As the PRDP-MDTF clearly states, the donor funds were provided to the PA “untied and unearmarked.””

For more information on that topic see this post from UKLFI.

2) At the JCPA Nadav Shragai explains “The Unique Status of the Jerusalem Suburb
of Wadi Hummus
” – information which was lacking in BBC reporting on that story last month.

“In the area of Sur Baher, the state planned to locate the security fence on the route of the jurisdictional boundary. But vigorous lobbying activity, including an appeal to the Supreme Court by residents who opposed detaching Wadi Hummus from Sur Baher, brought about a change in the decision. The result was that Wadi Hummus was included within the route of the fence even though it is not part of Jerusalem.

Some of the Wadi Hummus residents are originally from Sur Baher and hold Israeli residency cards. Others are from the West Bank and are not Israeli residents. The result is a legal and bureaucratic imbroglio in which Wadi Hummus, a tract of only a few hundred dunams, is surrounded by the Israeli fence, is not an official part of Jerusalem, and includes areas of three kinds: A, B, and C. In Area A, security and civilian control belong to the Palestinian Authority; in Area B, security control belongs to Israel and civilian control to the Palestinian Authority; in Area C, official security and civilian control belong to Israel.”

3) At the Tablet Liel Leibovitz takes a look at “The Long History of Politically Motivated Travel Bans”.

“American law […] goes on at length regarding the various categories of people who may be barred from entering the United States, including those with communicable diseases, those convicted of certain crimes, and—drumroll, please—anyone who “seeks to enter the United States to engage solely, principally, or incidentally in… any activity a purpose of which is the opposition to, or the control or overthrow of, the government of the United States by force, violence, or other unlawful means.”

Israel has similar laws. Its argument that avid supporters of a movement, BDS, whose overtly stated goal is the destruction of Israel as a Jewish state represent a threat to the country may not be politically savvy, but nor is it unprecedented or indefensible.”

4) As the BBC continues to promote the notion that the Palestinian Authority aspires to a two-state solution to the conflict, at the Washington Institute David Pollock analyses a recent Palestinian public opinion poll.  

“…when asked about ending the conflict with Israel permanently, only a minority would approve a two-state solution: 30 percent of West Bankers, and 42 percent of Gazans. Instead, the narrow majority in both territories–56 percent in the West Bank, and 54 percent in Gaza, say “the conflict should not end, and resistance should continue until all of historic Palestine is liberated.” This marks a hardening of West Bank views compared to previous polls. And under half of the Palestinian public say “we should recognize that we will never defeat Israel, and that fighting just makes things worse”: 40 percent of West Bankers, and 49 percent of Gazans.”

 

 

Advertisements

BBC reporting on Gush Etzion terror attack

On the morning of August 8th the BBC News website published a report titled “Israel hunts killer of off-duty soldier in West Bank” on its ‘Middle East’ page. The report has since undergone various amendments but the headline and opening paragraph describing Dvir Sorek as an “off-duty soldier” even though he had yet to undergo any military training remain unchanged.

Unsurprisingly, the only use of the word ‘terrorist’ throughout the report came in direct quotes from the Israeli prime minister and an IDF spokesman.

One hundred and five of the report’s 414 words were given over to uncritical amplification of statements from a terrorist organisation.

“There has been no claim of responsibility for the killing, though a spokesman for Hamas, the Palestinian militant group which rules the Gaza Strip, justified the attack.

“The Etzion [Jewish settlement bloc] Operation was as much as a response to the crimes of Occupation, the latest of which was the one committed at Wadi Hummus; it is also a response to the continued occupation of the Palestinian territory,” Hazem Qasim said.

He was referring to the recent demolition by Israel of Palestinian homes in the area of Wadi Hummus which Israel said were built illegally too close to the separation barrier in the West Bank.”

Towards the end of the report readers were told that:

“Cpl Sorek’s killing has echoes of the abduction and murder of three Israeli teenagers in the same area of the West Bank in 2014.

The murders of Naftali Fraenkel, 16, Gilad Shaer, 16, and Eyal Yifrah, 19, triggered a massive search in the West Bank, and eventually escalated into a conflict between Israel and Palestinian militants in Gaza.

The killers of the teenagers came from Hamas.”

As has been noted here on numerous other occasions in the past five years when the BBC has presented a similarly misleading portrayal of the background to Operation Protective Edge:

“…the BBC has completely airbrushed from audience view the hundreds of missiles launched at civilian targets in Israel between the date of the kidnappings – June 12th – and the commencement of Operation Protective Edge on July 8th. It was of course that surge in missile fire which was the reason for Israel’s military action, with the later discovery of dozens of cross-border tunnels prompting the subsequent ground operation. The military operation could have been avoided had Hamas elected to take advantage of the ample opportunities it was given to stop the missile fire before July 8th, but the terrorist organisation chose not to do so – for reasons not by any means exclusively connected to Israel.”

A filmed report embedded into that article and also posted separately on the BBC News website described the victim as a soldier, without the term “off-duty”. While that portrayal is technically correct, it is also irrelevant seeing as the attacker would not have been aware of the fact that he had recently been recruited.

Listeners to BBC Radio 4’s ‘Today’ programme on the morning of August 8th were told in a news bulletin (from 2:07:04 here) that:

“An Israeli soldier has been found stabbed to death near a Jewish settlement in the occupied West Bank. The 18-year-old is thought to have been off-duty at the time of the attack near Hebron. The Israeli prime minister, Benjamin Netanyahu, said he was killed by a Palestinian.”

Once again the victim was described as a soldier even though the IDF spokesman had clarified that:

“The slain youth is a resident of Binyamin [in Samaria] and a yeshivah student in Migdal Oz. He had begun his recruitment into the IDF but had not yet served. He was still in the studying stage at the yeshivah.”

As for the BBC’s claim that the Israeli prime minister had, by 10 a.m. local time on August 8th, said that the victim was “killed by a Palestinian” – we have been unable to find anything on the prime minister’s social media accounts or in reports by the local media such as Ha’aretz, Ynet, the Jerusalem Post or the Times of Israel to support that BBC claim.  

Related Articles:

BBC News report omits significant information

 

 

Once again the BBC reports selectively on statements made by Abbas

On July 26th the BBC News website posted a report headlined “Abbas: Palestinians to halt agreements with Israel” on its ‘Middle East’ page.

The report relates to statements made by Mahmoud Abbas the previous evening at a meeting of PA leaders in Ramallah.

“Palestinian President Mahmoud Abbas says the Palestinians will no longer abide by previous agreements made with Israel.

His announcement followed an emergency meeting after Israel razed Palestinian buildings it said were illegally built on the edge of Jerusalem.

Agreements signed over the past 25 years cover many spheres of activity, including security co-operation.

Israel has not yet responded to the move.

Mr Abbas said a committee would be formed to work out how to implement the decision.”

That link leads readers to the BBC’s July 22nd report on the demolitions in Sur Baher and a further 53 words in this report are devoted to the same topic, along with a video and a partisan map produced by the political NGO B’tselem which has previously appeared on numerous occasions in BBC content.

Towards the end of the report readers are correctly informed that:

“Mr Abbas has previously threatened to annul past agreements with Israel but this has never been implemented.”

Notably, they are not told why Abbas has never followed through on those threats.

The most interesting feature of this article however is what it leaves out of its account of Mahmoud Abbas’ statements. The words of the PA president whose term of office expired over a decade ago are portrayed as follows:

“Mr Abbas blamed Israel for the latest step, accusing it of reneging on agreements first.

“In light of the insistence of the occupation authority [Israel] to deny all the signed agreements and their obligations, we announce the decision of the leadership to stop working in accordance with the agreements signed with the Israeli side,” he was quoted by the official Palestinian news agency, Wafa, as saying.”

Evidently the BBC is familiar with the Wafa report but chose to exclude the more problematic parts of Abbas’ speech from audience view, including the false claim that “hundreds” of people were “displaced” in Sur Baher, the employment of the ‘apartheid’ canard and the lies concerning fictitious “attacks” by “settlers” on “Al-Aqsa Mosque and the Church of the Holy Sepulcher [sic]”.

The BBC also chose to erase from audience view the part of the speech in which – as reported by Khaled Abu Toameh at the Jerusalem Post – Abbas once again spoke of reconciliation with the terrorist organisation Hamas.

“Abbas reached out to Hamas, offering to end the dispute between the movement and his ruling Fatah faction. […]

He again appealed to Hamas to implement the reconciliation agreements it signed with Fatah. “My hand is still extended [to Hamas] for reconciliation,” Abbas said. “I want the reconciliation.””

Hence BBC audiences did not learn of the reactions of Gaza Strip based terrorist organisations to Abbas’ announcement.

“Hamas and Palestinian Islamic Jihad both released statements in the Palestinian press and on social media on Friday, in a rare praise of Fatah policymaking.

“The announcement of the President of the Authority Mahmoud Abbas to stop the agreements signed with the Zionist entity is a step in the right direction,” a statement posted on the Hamas website read, before calling for further practical steps to be implemented, including the creation of a government of national unity.””

The BBC has a record of selective reporting of speeches made by Mahmoud Abbas:

BBC reports the parts of Abbas’ OIC speech that fit its narrative

BBC censors parts of Mahmoud Abbas speech once again

Another BBC makeover on a speech by Mahmoud Abbas

Another Abbas speech and more selective BBC reporting

In this report we once again see the BBC acting as a self-appointed middleman, tailoring Abbas’ statements to exclude anything which might undermine the political narrative it has chosen to promote.

Related Articles:

Mapping the BBC’s use of partisan maps

BBC Watch prompts amendment to inaccurate BBC map

Continuing documentation of the BBC’s B’Tselem map binge

BBC News report omits significant information

BBC radio audiences hear one-sided reports from Yolande Knell

 

 

BBC radio audiences hear one-sided reports from Yolande Knell

In the news bulletin at the beginning of the July 22nd edition of the BBC Radio 4 programme ‘World at One’ listeners heard the following report (from 04:17 here) presented by newsreader Neil Sleat. [emphasis in italics in the original]

Sleat: “The Israeli security forces have begun pulling down at least ten buildings in a Palestinian village close to the separation barrier in the occupied West Bank. The United Nations and the European Union have called for the demolitions near East Jerusalem to stop, claiming it’s undermining the chances of peace and a two-state solution to the conflict. From Jerusalem, here’s our Middle East correspondent Yolande Knell.”

Knell: “Bulldozers and hundreds of Israeli police and soldiers moved into Sur Baher early this morning. A Palestinian official said some thirty people were forced to leave their homes and the demolitions began. Israel’s Supreme Court had ruled that these properties, some of which were still under construction, were too close to Israel’s separation barrier and for security reasons the owners should have sought permission from Israel’s military commander. Palestinians said that as their buildings were just inside the occupied West Bank, they had taken their permits from the Palestinian Authority. They argue that the clearance of their homes could set a precedent for further demolitions along the length of the barrier.”

As we see the unsupported UN/EU statement was uncritically amplified with listeners denied any information which would enable them to judge its veracity and relevance for themselves. Likewise, Yolande Knell uncritically amplified PLO messaging concerning “a precedent”.

“The PLO Negotiation Affairs Department slammed the court’s ruling last week, stating that it “aims to set a precedent to enable the Israeli occupying forces to demolish numerous Palestinian buildings located in close proximity to Israel’s Annexation Wall.””

Knell’s portrayal of the Supreme Court ruling did not clarify that it came after years of court cases.

“The court’s dismissal of the case brought an end to the residents’ seven-year legal battle against a military order that halted work on the 16 apartment buildings. Though the permits for the buildings were issued by the PA’s planning ministry nearly 10 years ago, Israel in 2012 ordered a halt to construction work in Wadi al-Hummus, citing its close proximity to the security barrier. […]

…the justices sided with the Defense Ministry, saying in their decision that major construction along the barrier would “limit [military] operational freedom near the barrier and increase tensions with the local population.

“Such construction may also shelter terrorists or illegal residents among the civilian population, and allow terrorist operatives to smuggle weapons or sneak inside Israeli territory,” justices Menny Mazuz, Uzi Fogelman and Yitzhak Amit wrote… “We therefore accept that there is a military-security need to restrict construction near the barrier.””

According to one Israeli news website reporting on that court ruling:

“In the year 2016 alone there were 170 security incidents in the area of Sur Baher, including the infiltration of terrorists who carried out attacks throughout the country.”

Neither did Knell’s portrayal adequately inform BBC audiences that:

“In its ruling, the Court said: “The original construction ban order and the orders extending it were publicized as required. The petitioners took the law into their own hands when they started and continued to build structures without receiving a special permit from the military commander.””

At no point were BBC audiences informed that the area in question lies outside Jerusalem’s municipal boundary and that misleading omission was repeated the next day – July 23rd – when listeners to the BBC World Service radio programme ‘Newshour’ heard presenter Tim Franks introduce an item (from 40:17 here) as follows:   

Franks: “House demolitions in and around Jerusalem – particularly occupied East Jerusalem – are not that unusual. But Monday’s destruction by Israeli forces of at least ten Palestinian buildings has drawn particular attention and criticism. The UN and the EU had called for the demolitions not to go ahead, saying they’d undermine the prospects of peace and a two-state solution to the Israeli-Palestinian conflict. From Jerusalem, Yolande Knell reports.”

As we see, banal UN/EU messaging was again uncritically amplified.

Knell: [sound of shouting] “Cries of protest as Palestinian families are moved out of their homes. In the darkness, hundreds of Israeli soldiers and police had entered Sur Baher. Residents had feared this moment since the deadline for them to demolish their own properties expired last week. Soon, the bulldozers got to work, demolishing buildings that Israel’s Supreme Court says violated a ban on construction too near Israel’s separation barrier. Owners such as Ismain Obediyeh [phonetic] said they’d built properties just inside the West Bank and took permission from the local Palestinian council.”

Voiceover: “I have a permit to build this house from Bethlehem, from the Palestinian Authority.”

Knell: “Sitting near the rubble of his home, Ismain – a father of six – said his family was left with nowhere to live.”

Voiceover: “This was the most difficult day I have known in my life. I’m so sad and tired. Today my house was demolished. My dreams were destroyed. They shattered the dreams of my entire family. It’s really difficult.”

It then became apparent that Knell does in fact know that the Wadi Hummus area is not part of the Jerusalem municipality but she made no effort to inform listeners that it lies on the Jerusalem side of the anti-terrorist fence because the residents of Sur Baher petitioned for that to be the case in 2004.

Knell: “The village of Sur Baher straddles the boundary line between occupied East Jerusalem and the West Bank. A double fence – part of Israel’s separation barrier – runs near the edge. Emmanuel Nahshon – a spokesman for the Israeli foreign ministry – said construction isn’t allowed here for security reasons.”

Nahshon: “The Palestinians know fully well that they are not allowed to build near the security fence and Israel is totally within its rights when it destroys those buildings. And the destruction order has been approved by our Supreme Court.”

Knell closed her report with more unquestioning promotion of PLO talking points.

Knell: “This year there’s been an increase in house demolitions by Israeli authorities in East Jerusalem. Palestinians say it’s difficult for them to get building permits. And now these homes have been cleared, they worry it could set a precedent for many more that lie along the route of Israel’s West Bank barrier.”

In neither of these reports were BBC audiences told why the anti-terrorist fence had to be constructed or how it has dramatically reduced the scale of terror attacks against Israeli citizens. Had they been given that information listeners could have decided for themselves whether the demolition of mostly partly built buildings or the politically motivated murder of Israeli civilians contributes more to “undermining the chances of peace and a two-state solution to the conflict”.

As well as the omissions and largely one-sided content in these two reports, we see the exclusive use of partisan language such as “occupied West Bank” and “occupied East Jerusalem” which severely erodes the BBC’s claim to ‘impartiality’.

Related Articles:

BBC News report omits significant information

In Wadi Hummus demolitions story, journalistic precision is a casualty (CAMERA)

 

BBC News report omits significant information

On the morning of July 22nd a report headlined “Israel demolishes ‘illegal’ homes under Palestinian control” was published on the BBC News website’s ‘Middle East’ page. The original version of the report – which was in situ for around four hours – told readers that:

“Israel has begun demolishing a cluster of Palestinian homes it says were built illegally too close to the separation barrier in the occupied West Bank.

Hundreds of police and troops moved in to Sur Baher as bulldozers tore down structures said to house 17 people.”

Readers were not informed that most of those “homes” were in fact multi-storey buildings in various stages of construction – and hence for the most part uninhabited – or that a halt to that building work was ordered in 2012.

They were however told that “Palestinians say it is an attempt by Israel to grab West Bank land” before the report went on to state that:

“Israel’s High Court had rejected appeals against the demolition order, saying the homes had been put up within a no-build zone next to the barrier.”

The BBC did not inform readers that while that no-build zone has been in force since 2011, construction of the said structures commenced after that date. Neither were they told that the court addressed the background to that no-build zone.

“…the justices sided with the Defense Ministry, saying in their decision that major construction along the barrier would “limit [military] operational freedom near the barrier and increase tensions with the local population.

“Such construction may also shelter terrorists or illegal residents among the civilian population, and allow terrorist operatives to smuggle weapons or sneak inside Israeli territory,” justices Menny Mazuz, Uzi Fogelman and Yitzhak Amit wrote […] “We therefore accept that there is a military-security need to restrict construction near the barrier.””

Readers next found the BBC’s standard framing of the anti-terrorist fence, which does not include presentation of the factual evidence of its efficacy.

“The barrier was built in and around the West Bank in the wake of the second Palestinian uprising which began in 2000. Israel says its purpose is to prevent infiltrations from the West Bank by Palestinian attackers, but Palestinians say it is a tool take over occupied land.” [emphasis added]

The report continued:

“The demolitions are particularly controversial because the homes, in the village of Wadi Hummus on the edge of Sur Baher, are situated in part of the West Bank under the jurisdiction of the Palestinian Authority but were built on the Israeli side of the barrier.”

The BBC did not bother to inform readers that that is the case because – as documented by the political NGO ‘Terrestrial Jerusalem’ the residents of Sur Baher petitioned against the original route of the anti-terrorist fence which excluded those Area A and Area B designated areas.

“In 2004, when the separation barrier was under construction, the route of the barrier was to leave the area of Wadi Hummus on the West Bank side of the separation barrier. After the residents despaired of stopping the construction of the barrier altogether, they appealed to the IDF to change the route of the barrier so as to include Wadi Hummus on the Jerusalem side of the fence. They had two major considerations: they sought to maintain the geographical integrity of the neighborhood, and to preserve access to one of the few areas of the neighborhood where additional construction could be carried out.”

As we see the BBC’s original reporting of this story seriously downplayed the security issues which are its context. While additional information – most of which was available at the time of the original publication – was subsequently added, the fact remains that the BBC was apparently quite content to promote an incomplete story for four hours, knowing full well that people who read the article during that time would be unlikely to return to it later in the day.

Related Articles:

Does BBC reporting on Israel’s anti-terrorist fence meet standards of ‘due impartiality’? – part 3