Edited out: the election analysis the BBC scrapped

As described in a previous article, the BBC’s coverage of the 2013 Israeli election campaign up until the commencement of polling was a one-dimensional affair which focused upon creating an impression of a country veering to the political far-Right and turning its collective back on the ‘peace process’. 

Once voting began, Jon Donnison – brought in from Ramallah for the occasion – reported from one Jerusalem polling station on January 22nd in an article which appeared in the Middle East section of the BBC News website. 

Donnison 22 1Like all the previous BBC coverage, Donnison’s report focused on the Likud and ‘Jewish Home’ parties, once again tapping into the much-promoted theme whereby – bizarrely – ‘peace in the Middle East’ is not only defined solely in terms of the Arab-Israeli conflict, but also suggesting  that it depends entirely upon one factor in the equation:

“And as Israel goes to the polls, that does not bode well for those hoping for peace in the Middle East any time soon.”

Donnison’s report also included an interview with the Jerusalem Post’s chief political correspondent Gil Hoffman. Or at least, parts of an interview. For – as Hoffman later explained on Twitter – it seems that some things said in that interview just did not fit in with the BBC agenda. 

Tweet Gil Hoffman

For those interested in what Gil Hoffman might have had to say – given the chance – here is a recent article in which he explains the myth of the rightward shift. 

But then, a very curious thing happened. Some hours later, Donnison’s report disappeared and – on the same URL and with the same title and synopsis  – a completely different one by Wyre Davies appeared.

version 2 'Netanyahu seeks re-election'

 Hmm…

About these ads

8 comments on “Edited out: the election analysis the BBC scrapped

  1. Monitoring the BBC for impartiality? Good luck finding any of that. Donnison’s report on the 10 o’clock news yesterday was ridiculously, but predictably, slanted.

    • The results of the Israeli election appear to add weight to the belief that the BBC, particularly in its attitude to the early Arab Spring days, hasn’t a clue when it comes to the region as a whole. While it was giving undue attention to Naftali Bennett and all matters concerning the right, it overlooked the rise of the centre via Yair Lapid’s party, Yesh Atid. In fact, from what I can see by the number of seats gained and lost, the overall picture is a swing to the centre=left.

  2. What is ironic is that these brave journalists can be in Israel, slag off the country and not be fearful for their lives. I suspect doing the same in the arab occupied land known as palestine would be harmful to their health.

  3. What became of the BBC’s much touted view that Operation Pillar of Cloud was a poll-boosting political strategy for Netanyahu? And he lost, what, 11 seats?

  4. Donnison was the guy who tweeted a picture of Syrian casualties last November and said they were Gazans. Or have I got the wrong guy?

  5. Pingback: Obsession in numbers: comparing BBC coverage of elections in Israel and Jordan | BBC Watch

Comments are closed.