Compromised BBC backgrounder surfaces again

On January 16th the BBC News website published an article titled “Egypt court upholds ruling halting transfer of islands to Saudi Arabia“. Included in that report was an insert of background information titled “Why the Red Sea islands matter”, which previously appeared in an article concerning the same story in June 2016.tiran-art-jan-17

The insert includes the following context-free information:

“Israel captured the islands in 1956 and 1967, subsequently returning them to Egypt both times”

As was noted here over six months ago:

“The BBC did not bother to inform readers why that was the case.

“In 1949, Egypt established itself on two small and deserted islands in the straits that had never belonged to it – Tiran and Sanafir. Later, they were leased to it by Saudi Arabia. In January 1950, Egypt assured the United States Government that the occupation of the islands was in no way intended to interfere with shipping in the waters of the gulf. But soon Egypt broke its word, fortified the entrance to the straits and blockaded Israel. Having failed to conquer the southern Negev during the War of Independence or to bring about its cession by Israel through political pressure, Egypt now tried to land-lock Eilat and block Israel’s outlet to the Red Sea and the Indian Ocean, which meant cutting Israel’s present and future communications with Asia and East Africa. The closure of the Straits of Tiran was one of the main factors that led to the Sinai campaign of 1956. Israel’s refusal to withdraw its forces from Sharm el Sheikh unless its freedom of passage through the straits were effectively safeguarded led to the stationing there of the UN Emergency Force. The blockade was lifted and Israel could freely develop its trade with countries in Asia and East Africa, import oil from the Persian Gulf, and redeem the southern Negev from its desolation. Israel declared solemnly that any interference with its rights of navigation in the gulf would be regarded as an attack, entitling it to exercise its inherent rights of self-defence. […]

On 23 May 1967, President Nasser re-imposed the naval blockade in the Straits of Tiran in a deliberate attempt to force Israel to forfeit its internationally-acknowledged rights or else go to war. Five days earlier the UN Emergency Force was expelled by Nasser, and the units stationed at Sharm el-Sheikh were evacuated. […] The Israeli army reached Sharm el-Sheikh on 7 June 1967 and lifted the blockade. From 1967, freedom of navigation prevails in the Gulf of Aqaba, benefiting shipping bound for Israel and Jordan.”

Apparently the BBC considered it necessary to ensure that its audiences know that “Israel captured the islands in 1956 and 1967” – but not why.”

That observation obviously still applies.

Related Articles:

The missing chapter in the BBC’s coverage of the Red Sea islands story

Context missing from BBC News’ backgrounder on Strait of Tiran

 

 

 

Advertisements

3 comments on “Compromised BBC backgrounder surfaces again

  1. The BBC obviously considers that omitting vital facts will work against Israel in the eyes of the world. One can see their minds working overtime – what can we say – or not say – in all our broadcasts that will fulfil our obligations to the arab world.

  2. Pingback: 01/20 Links Pt2: Europe’s Jihad against Israel; The UN is occupying State-owned Israeli land – 24/6 Magazine

Comments are closed.