Revisiting a five year-old BBC story

Five years ago this week the BBC was very busy promoting a story about the tragic death of the son of one of its employees in the Gaza Strip.

As readers may recall:

“On the evening of November 14th 2012, soon after the incident had happened, BBC Arabic in Gaza broke the story when it interviewed Jihad Masharawi as he held his son’s body. That film footage was used the next day in a report by Jon Donnison which appeared on BBC television news and can be seen here

On the same evening, BBC employees began Tweeting about the event, including for example the BBC’s correspondent in Washington who sent the following Tweet – retweeted by others 3,441 times:

On the day after the incident – November 15th – the [then] head of the BBC Jerusalem Bureau and chair of the Foreign Press Association, Paul Danahar, arrived in the Gaza Strip and visited the Masharawi house from where he began sending a series of Tweets which – less than 24 hours after the event and with no credible professional investigation having been carried out – unequivocally determined that the incident had been the result of an Israeli attack.

As BBC Watch documented […] Danahar gave permission for the photographs he had Tweeted to be used by Max Fisher at the Washington Post. Other media outlets which ran with the story on the same day – some directly citing the BBC as their source and all unquestioningly giving an Israeli attack as the cause of the infant’s death – included the Guardian, the Huffington Post , the Daily Mail, the Sun and many more. The story was of course also picked up by a plethora of anti-Israel blogs and websites. 

On November 24th 2012, the BBC ran Jon Donnison’s now infamous version of the story on its ‘From Our Own Correspondent’ programme on Radio 4, and also later on the World Service. A written version of that same report was placed on the BBC News website […] 

Within less than two weeks, the BBC had ensured that an unverified story based purely upon evidence-free speculations by its own journalists had made its way round the entire world.”

Four months later, in March 2013, a report issued by the UN HRC stated its investigation had found that Omar Masharawi’s tragic death had in fact been caused by “a Palestinian rocket that fell short”. 

The corporation’s first response to that finding came five days after the UN report was issued when the BBC News website published a ‘damage control’ article by Jon Donnison which did nothing to address the real problem underlying the story: the fact that the BBC knowingly published and extensively promoted a story for which it had absolutely no proven evidence, purely because it fit in with its chosen political narrative.

Six days after the publication of the UN report, the BBC added footnotes to two of its original reports – both of which are still available online.

However, some of the media outlets that amplified the BBC’s original story blaming Israel for the infant’s death failed to subsequently add clarification and so some reports  – for example from the Guardian, the Huffington Post and the Sun – still remain online in their original form.

Obviously no footnote can erase that inaccurate BBC story from the internet or from the memories of the countless people who read it or heard it at the time. Significantly, however, the BBC has never offered its funding public a satisfactory explanation as to why that unverified story was not only allowed to run but deliberately given exceptionally extensive coverage and how the editorial standards of accuracy and impartiality to which the BBC professes to adhere were so egregiously breached. 

Related Articles:

After effects: BBC accuracy failure used to promote hate

After effects 2 : BBC accuracy failure again used to promote hatred

After effects 3: BBC accuracy failure still being used against Israel

Advertisements

4 comments on “Revisiting a five year-old BBC story

  1. We should all remember this “Journalist’s” name, and remind him of the credibility of his “reporting” when the next war comes. Meanwhile Jewish people in the street are subject to the abuse of “child killer” being called out to them.

  2. Pingback: 11/17 Links Pt2: German court rules Kuwaiti airline may ban Israeli passengers; The film that speaks truth to terror – 24/6 Magazine

Comments are closed.