Omission and imbalance in BBC report on ‘Bedouin village’

On September 5th the BBC News website published a 609 word report headlined “Khan al-Ahmar: Israel court approves demolition of Bedouin village” which opened by telling readers that:

“Israel’s Supreme Court has rejected appeals against the demolition of a Bedouin village in the occupied West Bank whose fate has been a subject of international concern.

Judges upheld an order to raze Khan al-Ahmar, where about 180 people live in shacks between two Jewish settlements. […]

An injunction against the demolition will expire within seven days.”

The caption to the main photograph illustrating the article, together with a later paragraph, suggests that the BBC’s journalists did not read the court’s decision in which it is stated that the settlement was built during the last twenty years.

“Khan al-Ahmar was established in the 1950s by members of a tribe from the Negev desert”

“Khan al-Ahmar, which is 8km (5 miles) east of Jerusalem, was established in the early 1950s by members of a semi-nomadic tribe the UN says was displaced from the Negev desert in southern Israel.”

Readers are told that:

“Israel’s government says the structures were built illegally, but Palestinians say permits are impossible to obtain.”

And:

“Palestinians complain that the Israeli military refuses the vast majority of Palestinian building requests and say they are left with little option except to build without permission.”

They are not however informed that the court’s decision notes that the residents make no claim of ownership of the said land and that the site – and in particular the illegally built school – is too close to a major highway for construction to be permitted there under planning laws. Neither were they informed that the court stressed the importance of an equal approach to illegal construction, regardless of the ethnicity of the petitioner.

The article states:

“Since 2009, residents have been fighting demolition orders issued for the wooden and corrugated iron shacks in which they live, as well as a clinic, mosque and an Italian-funded primary school.”

Readers are not informed of the relevant fact that the residents were represented by lawyers hired by the Palestinian Authority.

The article states:

“In May, the Supreme Court rejected petitions to prevent the demolitions at Khan al-Ahmar and the relocation of its residents to a site designated by the Israeli government near the Palestinian town of Abu Dis.”

Readers were not told that the offer of relocation includes a free plot of land already connected to utilities at a site with existing services including a school.

The BBC’s report includes the following:

“Israeli Defence Minister Avigdor Lieberman congratulated the court on Wednesday’s ruling upholding the demolition order, which he said had come despite “the orchestrated hypocrisy of Abu Mazen [Palestinian Authority President Mahmoud Abbas], the Left and European states”.

“Nobody is above the law, nobody will keep us from acting on our sovereignty and responsibility as a state,” he added.”

Readers found no explanation of that reference to “European states” and so remain unaware of the fact that some of the illegal construction at that site and others was carried out by the EU.

In addition, readers found forty words of comment from what is described as the PLO’s “human rights body” along with a link to the B’tselem website. The only other link in the article leads readers to the UNRWA website and readers are provided with 145 words of highly questionable legal interpretation attributed to “the UN”.

In other words, in addition to the serious omissions in the BBC’s representation of this story, audiences saw four times more comment (and two links) from outside sources opposing the evacuation of the illegally constructed settlement than they did opinions in favour. 

Related Articles:

BBC’s Wyre Davies plays wingman to anti-Israel NGOs

THE LA TIMES, THE BEDOUIN OF KHAN AL AHMAR AND ‘THEIR LAND’  (CAMERA)

Advertisements

6 comments on “Omission and imbalance in BBC report on ‘Bedouin village’

  1. Many thanks to BBC Watch for reporting this continuation of BBC bias – but it seems that nothing is ever done to turn around this propaganda. The simple solution is for the Israel government to issue an ultimatum – Stop this treachery now – or you will lose your journalists’ licences !

  2. Pingback: BBC’s Bowen recycles the ‘contiguity’ myth on World Service radio | BBC Watch

  3. Pingback: BBC’s ME editor continues his ‘Bedouin village’ narrative – part one | BBC Watch

  4. Pingback: BBC’s ME editor continues his ‘Bedouin village’ narrative – part two | BBC Watch

Comments are closed.