BBC News report contradicts BBC backgrounder

A report titled “Five arrested after Palestinian Broadcasting Corporation raided” appeared briefly on the BBC News website’s ‘Middle East’ page on the evening of January 5th.

Relating to an incident which had taken place in the Gaza Strip the previous day, the article informed readers that:

“Five men have been arrested after the offices of the Palestinian Broadcasting Corporation in Gaza were ransacked.

Thousands of dollars’ worth of equipment was destroyed when the armed men attacked the building on Friday.

The broadcaster is funded by the Palestinian Authority (PA), which is dominated by the Fatah faction.

Staff initially blamed the raid on the faction’s rivals Hamas, which controls Gaza, but the Islamist group said unhappy PA employees carried it out.”

The report went on:

“The five men who have been arrested are “employees of the Palestinian Authority whose salaries have been cut recently,” the Hamas-run interior ministry in Gaza said in a statement.

“It turned out that one of them was a Palestine TV employee whose salary was cut last month,” it added. […]

The interior ministry said an investigation had been carried out and the men had been identified by surveillance footage and were all members of Fatah.”

The BBC did not explain to its readers how that latter claim squares with other reports from the PA news agency alleging that the attackers had been masked.  Allegations of additional attempted detentions of Fatah linked officials by Hamas were not mentioned and neither was the reported decision by Fatah to close down offices in the Gaza Strip.

The Jerusalem Post reported an apparent additional development hours before this BBC article was published.

“The Palestinian Authority has decided to stop paying salaries to hundreds of Palestinians in the Gaza Strip, including many Fatah members, sources said on Friday.

Palestinians see the move in the context of PA President Mahmoud Abbas’s punitive measures against Hamas and his critics in Fatah. These measures were taken last year in response to Hamas’s refusal to hand over full control of the Gaza Strip to Abbas’s Ramallah-based government. […]

Abbas, who is currently visiting Cairo, told Egyptian journalists and writers on Friday night that he was considering halting the monthly PA funds that are earmarked for the Gaza Strip and which, he said, were estimated at $96 million. […]

One Palestinian source told The Jerusalem Post that the latest PA move will affect 169 Palestinians believed to be affiliated with deposed Fatah official Mohammed Dahlan, an outspoken political opponent and critic of Abbas. […]

Another source said that dozens of former Palestinian security prisoners held in Israeli prison have also been told that they will no longer be receiving their salaries from the PA. Most of the former prisoners are affiliated with Hamas and Islamic Jihad, but were nevertheless on the payroll of the PA, the source explained. […]

In another sign of mounting tensions between the two sides, Fatah announced that it has decided to close all its offices in the Gaza Strip in protest against Hamas “threats” and “harassment.””

At the end of the BBC’s article readers were told that:

“The two factions [Fatah and Hamas] have been at odds since Hamas seized control of Gaza in a brief but violent battle in 2007.

In October 2017, the rivals signed a reconciliation deal that was meant to see Hamas hand over administrative control of Gaza to the PA, but disputes have delayed the deal’s full implementation.”

Meanwhile, the BBC News website’s ‘Palestinian territories’ profile continues to mislead audiences with the inaccurate claim that “a government of national unity assumed control of Gaza public institutions in October 2017”.

Related Articles:

The BBC’s redundant ‘Palestinian unity government’ claim

Inaccuracy in BBC’s Fatah profile exposed

PA TV executives reveal goals of station partnered by BBC charity

 

 

 

5 comments on “BBC News report contradicts BBC backgrounder

  1. The politics of Gaza and Ramallah obviously are well beyond the abilities of BBC “journalists” to understand – let alone report accurately (even if they wanted to). So it decides to pump out meaningless facts without sensible backgrounds and comments.- hoping that blame for this mayhem will fall on Israel.

  2. Pingback: BBC News report on Rafah crossing omits information | BBC Watch

  3. The PA and Hamas have never gotten along for more than a month at a time and are, more often than not, at each other’s throats. The only thing that seems to “unify” them even temporarily, is their incitement exercises to mobilize terror attacks and “uprisings” against Jews. This is the way the Palestinian entities govern–or rather, what they call governance. They can’t even manage to administer the two territories they control now in any kind of competent, honest or sane fashion. And the BBC either ignores that sad fact or blames Israel for it.

Comments are closed.