Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2019

As has been the case in previous years (see related articles below), the Israel related content produced by the BBC during 2019 frequently included contributions or information sourced from non-governmental organisations (NGOs).

Often portrayed by the BBC as ‘human rights groups’ or ‘peace activists’, those inherently agenda-driven organisations make no claim to provide unbiased information and are obviously not committed to the BBC’s editorial standards.

When political agendas and journalism meet, questions obviously arise concerning accuracy, impartiality and reliability. One of the few safeguards in place comes in the form of the section titled ‘Contributors’ Affiliations’ in the BBC editorial guidelines on impartiality which, since their overhaul in July 2019, states:

“4.3.12 We should not automatically assume that contributors from other organisations (such as academics, journalists, researchers and representatives of charities and think-tanks) are unbiased. Appropriate information about their affiliations, funding and particular viewpoints should be made available to the audience, when relevant to the context.” [emphasis added]

However, throughout 2019 BBC Watch once again documented numerous examples of that clause not having been upheld in Middle East related content which was sourced in one way or another from political NGOs and their representatives.

The BBC’s collaboration with political NGOs comes in a variety of forms. In some cases people associated with NGOs are interviewed or quoted in BBC reporting – but their links to those organisations are not adequately clarified. In other cases NGO activity or statements get BBC exposure without proper disclosure.

For example in June, Yolande Knell reported a demonstration at a gay pride event but gave no information concerning the NGO behind it. In July Tom Bateman cited an “anti-occupation group” without clarifying that he was apparently referring to the political NGO ‘Yesh Din’. In December the BBC showcased three Gaza residents without informing audiences of their links to the NGO ‘Euromed’.

More frequently the BBC directly amplifies statements and/or material produced by NGOs and throughout the past year such content appeared prominently in some of the stories the BBC chose to highlight.

The NGO ‘Medecins Sans Frontiers’ featured in several BBC reports relating to health services in the Gaza Strip:

‘News at Ten’ continues the BBC’s ‘blockade’ campaign

More context-free BBC reporting on Gaza health services

BBC Radio 1 ‘Newsbeat’ Gaza special – part two

Also while reporting on the Gaza Strip, the BBC promoted data sourced from a press release put out by the local branch of the United Nations Office for the Coordination of Humanitarian Affairs – a highly politicised and partisan organisation that has in the past used dubious methodology to produce reports on Palestinian casualties.

BBC’s Mishal Husain fosters a narrative with airbrushed statistics

BBC audiences saw uncritical amplification of statements from Amnesty International and Human Rights Watch in reporting on the Airbnb story:

BBC News report on Airbnb backtrack follows usual recipe

In May the BBC promoted a legal case launched by Amnesty International:

Examining BBC WS ‘Newshour’ framing of the WhatsApp story

Similarly – and unsurprisingly – the BBC provided uncritical amplification for Human Rights Watch’s campaign concerning the decision not to renew one of its staff’s work visa:

A third superficial BBC News website report on ‘Human Rights Watch’

BBC WS radio facilitates unchallenged HRW monologue – part one

BBC WS radio facilitates unchallenged HRW monologue – part two

In February the BBC reframed a story with the help of the NGO ‘Hotline for Refugees and Migrants’:

BBC reframes a story about a man denied entry by his own country

Also in February, BBC Arabic produced a tri-lingual feature on Hebron which was made in collaboration with ‘Breaking the Silence’, ‘Palestinian Human Rights Defenders’ and B’tselem.

BBC Arabic’s tendentious Hebron feature – part one

BBC Arabic’s tendentious Hebron feature – part two

In July ‘Breaking the Silence’ was described merely as an “advocacy group” in the introduction to an interview with one of its members:

BBC WS radio fails to adhere to new editorial guidelines in partisan ‘Great Return March’ report

The BBC saw fit to solicit election commentary from B’tselem in September:

BBC WS radio promotes a political NGO’s disinformation

Partisan maps produced by B’tselem were once again used in BBC News website content throughout 2019.

In April the BBC’s Barbara Plett Usher showcased ‘If Not Now’ and ‘J Street’:

BBC WS ‘Newshour’ messaging reflects that of anti-Israel group

The following month BBC audiences heard analysis from the ‘International Crisis Group’:

BBC WS radio’s ‘context’: falsehoods about counter terrorism measures

Also in May, the BBC promoted an anti-Israel event organised by the Palestine Solidarity Campaign:

BBC’s ‘Newsbeat’ amplifies the BDS campaign yet again

In June BBC Radio 4 promoted a story based on a trip organised by ‘Medical Aid for Palestinians’:

BBC R4’s ‘Today’ listeners get a distorted view of medical permits – part one

In July BBC audiences heard commentary from ‘Peace Now’:

Political messaging eclipses context in BBC WS Fourth of July report

A BBC Radio 4 programme aired the same month showcased ‘Combatants for Peace’ and ‘Hand in Hand’:

BBC Radio 4 listeners are told of ‘Palestinian air’

In July and August the BBC News website published, removed and then reinstated a video about the NGO ‘Muntada Al-Jensaneya’.

Several BBC reports produced in August cited ‘Miftah’ but failed to provide anywhere near adequate information concerning that NGO and others related to the same story.

Superficial BBC reporting of Tlaib and Omar story

BBC Radio 4’s uncritical amplification of Ilhan Omar’s falsehood

BBC WS radio listeners get Ashrawi’s unchallenged propaganda

Also in August, the BBC widely promoted a report it admitted was based on a petition from ‘HaMoked’ in which the NGO ‘Addameer’ was featured.

Partisan report on detained Palestinian ‘children’ from BBC’s Gender and Identity correspondent

BBC World Service radio’s OS promotes narrative over fact

The BBC continued to promote that video even after links between ‘Addameer’ and a terror cell had been exposed.

In November the BBC News website amplified a campaign by ‘Emek Shaveh’.

BBC News report on Jerusalem planning fails to meet impartiality guidelines

Not for the first time the most widely promoted local NGOs in 2019 were B’tselem and ‘Breaking the Silence’. Among the foreign NGOs quoted and promoted in BBC content, Human Rights Watch (HRW) was once again the most prominent. 

As in previous years, the political agendas of the NGOs quoted and promoted were not adequately clarified to audiences as demanded by BBC editorial guidelines on impartiality. Despite the amendments made to those guidelines in July 2019, audiences heard nothing at all about the funding of any of the NGOs featured in its content.

The BBC’s serial failure to meet its own editorial guidelines by clarifying the “particular viewpoint” of quoted NGOs and representatives of those organisations interviewed by the BBC (including in certain cases the fact that they are involved in lawfare campaigns against Israel) means that audiences – along with BBC commentators – remain unaware of the fact that the information they are receiving comes overwhelmingly from one side of the political spectrum and hence is serially and consistently unbalanced.

Related Articles:

Promoted and quoted: the BBC’s preferred Middle East NGOs

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2014

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2015

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2016

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2017

Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2018

BBC bases rejection of complaint on word of anti-Israel NGOs

 

4 comments on “Promoted and quoted: the BBC’s preferred NGO contributors in 2019

  1. BBC World Service “journalists” based in Jerusalem are either simple or brain-washed anti-Semites and have no intention of adhering to any editorial guidelines when it comes to reporting Israeli conflicts.

  2. Pingback: 01/14 Links Pt2: Last Auschwitz survivors speak; UK Lord: Taxpayers Fund Palestinian ‘Pay-for-Slay’ Terror Campaign; Suspects in Jersey City shooting attack had powerful bomb in van – 24/6 Magazine

Comments are closed.