BBC’s context-free Strait of Tiran backgrounder appears again

A year has passed since the BBC began reporting the story of the proposed transfer of the Red Sea islands of Sanafir and Tiran from Egyptian to Saudi Arabian control.

In that time, the BBC News website has published several articles on the topic, none of which has adequately clarified to audiences that the purpose of Egypt’s occupation of the islands was to block shipping to and from the Israeli port of Eilat or that such moves led to military action in 1956 and 1967 which twice brought Tiran and Sanafir under Israeli control.

Saudi-Egyptian deal on Red Sea islands sparks anger 10/4/16

Egypt’s Sisi hits out at ‘evil conspirators’ amid islands furore 13/4/16 (discussed here)

“Mr Sisi said that Saudi Arabia had asked Egypt in 1950 to protect the two islands, situated at the mouth of the Gulf of Aqaba, from Israel.”

Egypt court quashes Red Sea islands’ transfer to Saudis 21/6/16 (discussed here)

“Israel captured the islands in 1956 and 1967, subsequently returning them to Egypt both times”

Egypt court upholds ruling halting transfer of islands to Saudi Arabia 16/1/17 (discussed here)

“Israel captured the islands in 1956 and 1967, subsequently returning them to Egypt both times”

On April 2nd 2017 the BBC News website revisited the story in an article titled “Egypt court voids ruling halting transfer of islands to Saudi Arabia” that once again carried an insert of background information that includes the following context-free statement:

“Israel captured the islands in 1956 and 1967, subsequently returning them to Egypt both times”

Yet again, while the BBC has found fit to include Israel in its portrayal of “why the Red Sea islands matter”, it has not informed audiences of the Egyptian actions which prompted Israel to ‘capture’ the islands.

The BBC bases much of its Middle East reporting upon a version of history which begins with the Six Day War but ignores the background and build-up to that event. As the fiftieth anniversary of that war approaches (and with it the prospect of extensive BBC coverage) this story presents an opportunity for the BBC to provide its audiences with some of the background and historic context which is serially absent from its reporting.  

Related Articles:

The missing chapter in the BBC’s coverage of the Red Sea islands story

Context missing from BBC News’ backgrounder on Strait of Tiran

BBC: Nasser ‘asked’ UN peacekeepers to leave Sinai in 1967

BBC online description of Six Day War: not accurate, not impartial, barely informative

 

 

Advertisements

2 comments on “BBC’s context-free Strait of Tiran backgrounder appears again

  1. If the background to any news item reported by the BBC favours Israel, then the BBC will simply omit the favourable bits. Simples !

Comments are closed.