One month on BBC corrects inaccuracy regarding Israeli cabinet decision

In the original version of its February 6th report on a terror attack near Ariel – “Israeli man stabbed to death at West Bank settlement” – the BBC News website claimed that:

“It [the attack] comes a day after Israel retroactively legalised an unauthorised settlement outpost in response to the killing of a resident last month.”

A later version of the same report included the same claim:

“Israel retroactively legalised Havat Gilad, an unauthorised settlement, in response to the murder [of Rabbi Raziel Shevach].”

As was noted here at the time:

“Both those statements are inaccurate and misleading: Havat Gilad was not “retroactively legalised” on February 4th as the BBC claims. Rather – as the Times of Israel reported: [emphasis added]

“The cabinet on Sunday voted unanimously to begin the process of legalizing the Havat Gilad outpost less than a month after the murder of resident Raziel Shevach.

The approved proposal declares the government’s intention to establish the hilltop community southeast of Nablus as a full-fledged settlement “on lands that are privately owned by Israelis or state lands.”

The proposal authorized Defense Minister Avigdor Liberman to instruct relevant government bodies to examine the legal aspects of recognizing Havat Gilad as an official settlement. It also tasked the Finance Ministry with auditing the financial costs of establishing a new settlement. […]

However, the proposal’s language regarding the legal ownership of the land hinted at a significant hurdle that still remains ahead of the outpost’s legalization.””

BBC Watch immediately contacted the BBC News website to point out that error but did not receive a reply and no action was taken to correct the inaccurate claim. A complaint was therefore submitted and the response received includes the following:

“…after considering this complaint we have amended the sentence in question to now read:

The Israeli cabinet backed a plan to retroactively legalise Havat Gilad, an unauthorised settlement, in response to the murder

We hope you’ll find this satisfactory and thank you once again for getting in touch.”

A footnote advising readers of the amendment has not however been added to the article and of course the enduring absence of a corrections page on the BBC News website means that those who read the claim that “Israel retroactively legalised Havat Gilad” over a month ago will remain completely unaware that it is inaccurate.

We have previously observed here on many occasions that it would not be difficult for the BBC News website to set up a dedicated corrections page along the lines of the one run by the NYT. As Craig Silverman wrote in the Columbia Journalism Review in 2011:

“The point of an online corrections page is to have a centralized place where readers can see the latest mistakes and corrections. It gives them the opportunity to discover if a recent article they read, or reporting they heard or saw, has been updated or corrected. It also provides a basic element of transparency. A dedicated page makes corrections more visible and accessible, and it increases the likelihood that people will receive the corrected information. After all, that’s the point of making correction in the first place.”

After all, one would expect that an organisation which regularly promotes itself as a trustworthy media source would be enthusiastic about taking onboard such a simple method of increasing transparency and improving its reputation for accuracy.

Related Articles:

BBC misrepresents cabinet decision in report on Ariel terror attack

Another ‘stealth’ correction on the BBC News website

 

Advertisements

3 comments on “One month on BBC corrects inaccuracy regarding Israeli cabinet decision

  1. Pingback: BBC News website does stealth makeover on fact check fail | BBC Watch

Comments are closed.